Ernie Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Såvidt jeg veit kan den sykelisten bare stikke til et varmt sted. Han har absolutt ingenting han skulle ha sagt da syklister såvidt jeg veit alltid skal legge seg ytterst i rundkjøringen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hvor var syklisten på vei? På tegningen ser det ut som han står på tvers av kjøreretningen i det innerste kjørefeltet på vei fra sentrum av rundkjøringa og ut mot høyre. Skulle du mot venstre eller høyre? 6944442[/snapback] Han skulle ut av rundkjøringa til høyre mens jeg skulle i pilens retning, altså til venstre. Han kom ut mellom to biler i køen til ventre for meg. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hvor var syklisten på vei? På tegningen ser det ut som han står på tvers av kjøreretningen i det innerste kjørefeltet på vei fra sentrum av rundkjøringa og ut mot høyre. Skulle du mot venstre eller høyre? 6944442[/snapback] Han skulle ut av rundkjøringa til høyre mens jeg skulle i pilens retning, altså til venstre. Han kom ut mellom to biler i køen til ventre for meg. 6944545[/snapback] Vel, da har han jo vikeplikt siden det vil være et feltskifte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hvis syklisten var plassert 1 billengde lengre ned på tegningen så hadde han ligget i det ytterste feltet. Da ville bilene i køa ha vikeplikt for syklisten siden han kom før inn i rundkjøringa enn bilene. Jeg ser for meg at bilene sto så tett at han ikke fikk noen åpning der han skulle ha åpning og ble irritert allerede før du kom til stedet. Kanskje den eneste åpningen han fant var for langt inn i rundkjøringa. Da skjønner jeg i så fall at han var forbanna på de andre bilistene. Når han da skulle ut mot høyre så kommer du overraskende på han og han koker over og lar sinnet gå ut over deg. Jeg tolker i hvertfall forklaringen og tegningen dit hen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hørtes ut som en logisk forklaring, ble bare veldig overaska og usikker selv da det skjedde. Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Syklisten hadde i dette tilfelle vikeplikt pga feltskifte. (Om han hadde gitt tegn til feltskifte og/eller starta feltbytte før du kjørte inn i rundkjøringa så hadde du vikeplikt) Er svært mange som ikkje er klar over dette og berre rasar tvers gjennom eit felt for å komma seg ut, både bilistar og syklistar. Ernie: Kan du komma med kjelder til den påstanden din om plasering? Eg har alltid oppfatta det som at syklistar skal velja felt som andre kjørande og plasera seg midt i feltet. Denne og denne meiner og det: "På vei mot en rundkjøring bør du legge deg midt i ditt kjørefelt og kjøre gjennom rundkjøringen som om du skulle har kjørt bil." "Sykle i rundkjøring. Kjør som om du var en bilist i rundkjøringer. Hold deg mot midten av kjørefeltet." Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg synes det virker litt merkelig at syklisten syklet på "innsiden" av køen og forlangte å komme seg ut, spesielt siden bilene bare har vikeplikt fra høyre (= ikke vikeplikt for syklisten). Etter det jeg vet har syklisten bare lov til å sykle forbi en kø om det skjer på høyre side av denne køen. Så syklisten burde vel heller "meldt seg inn" i køen, eller syklet i ytterste felt hele veien. Såvidt jeg veit kan den sykelisten bare stikke til et varmt sted. Han har absolutt ingenting han skulle ha sagt da syklister såvidt jeg veit alltid skal legge seg ytterst i rundkjøringen. 6944446[/snapback] Etter det jeg vet kan syklister velge enten å sykle i ytterste felt eller å bytte felt i rundkjøringen akkurat som andre bililister. Jeg tror ikke det er noe bestemt påbud for at syklister skal holde seg i høyre felt, selv om det kan være lurt når det er tett trafikk. Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg synes det virker litt merkelig at syklisten syklet på "innsiden" av køen og forlangte å komme seg ut, spesielt siden bilene bare har vikeplikt fra høyre (= ikke vikeplikt for syklisten). Etter det jeg vet har syklisten bare lov til å sykle forbi en kø om det skjer på høyre side av denne køen. Så syklisten burde vel heller "meldt seg inn" i køen, eller syklet i ytterste felt hele veien. Eg tolka situasjonen som at det var stilleståande/saktegåande kø og ein eller fleire idiotar som hadde kjørt inn i rundkjøringa og dermed blokerte for andre som ikkje skulle ut samme vei som dei. At då syklisten som ikkje treng veldig stor plass lurer seg gjennom er naturlig. Akkurat som folk på moped/mc kan "snika" i køen ved å kjøra mellom bilane. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg beregnet hastigheten som køen gikk i til ca. gangfart så rent praktisk var det nok ingen problemer for Hr. Sykelist å pasere mellom bilene. Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 jeg hater meg selv. men jeg ligger oppi ræva til andre for og prøve å vise dem at her er ikke fartsgrensa 60 men 80 osv! Går veldig bra helt til bilen framfor deg bråbremser, da sitter du fint i det kan da kjøre bil! Mmm... For en erfaren sjåfør som bremser max bruker kortere id på å stoppe enn en uerfaren som gjør det samme? 2222927[/snapback] reaksjonstiden på en erfaren sjåfær er bedre en en by begynner Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Huff og huff. I dag var jeg og syklet på en vei med brede sykkelfelt på begge sider, og heltrukkede striper mellom selve kjørebanen og sykkelfeltene (jeg syklet i sykkelfeltet selvsagt). En bil som var et stykke foran meg stanset og blinket til venstre, det var på et sted hvor veien har en avkjørsel til venstre, men ikke på høyre side over sykkelfeltet jeg syklet på. Bilen bak ble visst utålmodig, og fant det plutselig for godt å vrenge seg inn i sykkelfeltet foran meg meg for å forbikjøre bilen foran. Jeg måtte bråbremse for å unngå å sykle inn i bilen som plutselig hadde fronten sin foran meg, og jeg ble presset ganske langt ut i sykkelfeltet, og måtte stoppe helt for å slippe bilen foran meg. Jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd om jeg hadde vært et halt sekund senere på veien. Med den gi f***-mentaliteten mange bililister ser ut til å ha, hvor sykkelfelt (med heltrukne skillelinjer) bare er et ekstra kjørefelt de kan bruke til egen glede, er det egentlig rart at jeg tør våge meg ut i trafikken på sykkelen i det hele tatt. EDIT: Det verste er at idiotsjåføren hadde ingenting å tjene på idiotmanøveren sin. Bilen foran fikk klar bane og svingte ut like etter at han vrengte seg ut i sykkelfeltet. Men men, det er visst verdt det å risikere livet til diverse syklister ute i trafikken bare man kommer seg kjapt frem og sparer noen få millisekund på vei til jobben... Endret 28. september 2006 av A-Jay Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Har billister i Bergen en annen trafikkopplæring enn ellers i landet?? Jeg kjører en del mer en de fleste, og opplever en klar forskjell på kjøring i rundkjøringer i Bergen kontra resten av Norge. Det virker som "alle" gir bunn gass inn i rundkjøringen, for å komme først fram uten hensyn til andre billister. Ikke en gang i Oslo opplever jeg så mye av dette som i Bergen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 I dag vil jeg ikke klage på en spesifik hendelse men en trend der det benyttes uniformarte opplæringsbiler når det skal øves på utrykning. Det kjøres rundt i trafikken med blålys og sirener med en bil tydelig merket opplæring!? Jeg mener at dette gjør at den menige bilist mister respekten for utrykningskjøretøy. Se for deg en fredag ettermiddag med tusenvis av bilister i kø på vei hjem fra jobb. Atter en gang skimtes blålys i bakspeilet og man gir litt faen fordi det sikkert bare er en opplæringsbil. Hadde de lært dette i en uniformert politibil eller ambulanse hadde ingen vist om det var opplæring eller alvår og alle hadde flyttet seg. I enkelte situasjoner er det like greit og ikke vite hva som foregår. Synes nemlig at jeg ser disse bilene flere ganger i uka og jeg mener at det gjør at bilistene mister litt respekten for blålys og sirener. Det vil nemlig ende med fredagssituasjonen over. Politiet kommer ikke frem fordi folk driter i det. Plag oss lenge nok åpenlyst med falske sirener og vi blir imune mot det. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 I dag vil jeg ikke klage på en spesifik hendelse men en trend der det benyttes uniformarte opplæringsbiler når det skal øves på utrykning.Det kjøres rundt i trafikken med blålys og sirener med en bil tydelig merket opplæring!? Jeg mener at dette gjør at den menige bilist mister respekten for utrykningskjøretøy. Se for deg en fredag ettermiddag med tusenvis av bilister i kø på vei hjem fra jobb. Atter en gang skimtes blålys i bakspeilet og man gir litt faen fordi det sikkert bare er en opplæringsbil. Hadde de lært dette i en uniformert politibil eller ambulanse hadde ingen vist om det var opplæring eller alvår og alle hadde flyttet seg. I enkelte situasjoner er det like greit og ikke vite hva som foregår. Synes nemlig at jeg ser disse bilene flere ganger i uka og jeg mener at det gjør at bilistene mister litt respekten for blålys og sirener. Det vil nemlig ende med fredagssituasjonen over. Politiet kommer ikke frem fordi folk driter i det. Plag oss lenge nok åpenlyst med falske sirener og vi blir imune mot det. 7112801[/snapback] Men fra et annet synspunkt, førere av utrykningskjøretøy må også være skikkelig opplært til å kjøre utrykningskjøretøy forsvarlig og fort i trafikken. Det er litt leit hvis en ambulansesjåfør kræsjer på veien til sykehuset i høy hastighet og dreper pasienten, ambulansepersonell, evt pårørende i bilen og i tillegg kanskje småbarnsfamilien i bilen de kræsja i. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det er ikke øvingen jeg er i mot men det faktum at de øver i en bil merket "opplæring". Øver de derimot i en politibil er det ingen som vet at det er opplæring, bare de som deltar. Vi andre tror det er en genuin utrykning. Av og til er det like greit og ikke vite alt. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg vil klage på dansker i den danske natten. I Norge lærer man å blende ned hvis man kjører med langlys og møter noen, dette er tydligvis ukjent for 50% av alle dansker, og det er umenneskelig irriterende. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg vil klage på dansker i den danske natten. I Norge lærer man å blende ned hvis man kjører med langlys og møter noen, dette er tydligvis ukjent for 50% av alle dansker, og det er umenneskelig irriterende. 7228556[/snapback] Var en som ikke gadd å skifte til nærlys når jeg kom kjørenes på veien kl 21 i går kveld. Han blenda no jævlig, så ikke en dritt annet enn han, så jeg blinka med lysa helt til han til slutt skifta 2 sekunder før han passerte . Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hvordan er reglene når en kjører med tung henger eller tungt lass slik at nærlysa blender? Jeg ble blendet av en motgående bil og blinka litt med lysa for å få ham til å dimme. Han bare blinka tilbake med fjernlysa som blenda akkurat likemye. I det han passerer så ser jeg at han har en diger henger på slep. Bilen min heiser seg heldigvis automagisk hvis det er tungt bak. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hvordan er reglene når en kjører med tung henger eller tungt lass slik at nærlysa blender? Jeg ble blendet av en motgående bil og blinka litt med lysa for å få ham til å dimme. Han bare blinka tilbake med fjernlysa som blenda akkurat likemye. I det han passerer så ser jeg at han har en diger henger på slep. Bilen min heiser seg heldigvis automagisk hvis det er tungt bak. 7231476[/snapback] Er vel ikke så mye han får gjordt med det. Kjøre med parklys? Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg vil bare si at jeg hater bilister når jeg er fotgjenger og omvendt. Og så har jeg et godt forslag: Utstyr alle pensjonister med grønt blinkende lys på taket. Da vet du at vedkommende ikke ser i speilet når de rygger. At personen aldri blinker, med mindre personen skal rett frem den neste halvtimen. At personen ikke har hørt om vikeplikt. At personen mener at 80 km/t betyr maks 60 i dagslys, en fin sommersdag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå