Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Trenger ikke mer enn halvannen meters avstand hvis man bare vil følge reglene.

 

Riktig, og med en gjennomsnittlig vei (7,5 meter total bredde kanskje, en gjennomsnittlig sykkelbredde på omlag 70 cm, gjennomsnittlig bilbredde på omlag to meter) så er man da godt over i motsatt kjørefelt, selv om syklisten er nærme kanten. Mao, skal man kjøre forbi trygt så må man over i motsatt felt, så hva er da problemet?

 

AtW

 

Om syklisten ligger i veikanten blir det trygt for alle parter. Og enda tryggere enn om vedkommende hadde syklet midt i kjørebanen.

 

Nei, det er akkurat det det ikke er, det vises av erfaring, og kjøreopplæring poengterer det samme, å plante seg ut i kanten gjør bare marginene for deg mindre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sykler så og si aldri, og de gangene jeg kjører forbi en sykkel ligger jeg alltid i motgående. Men kan forstå at endel ikke gjør det. Så skal ikke si noe på det.

 

Men jeg mener samtidig at bilisten får ta ansvaret og legge inn gode marginer. Om bilisten blir irritert nok, kjører han forbi uansett hvor sykkelen er. Jeg vil heller risikere å plukke litt grass ut av tennene enn å tvinge bilister til å kjøre såpass nært under forbikjøring.

Hvem tror du at det går hardest ut over dersom bilisten ikke tar det ansvaret, ikke legger inn de gode marginene, og det går galt?

 

Bilisten som i værste fall får seg en bulk i bilen? Eller syklisten som aldri fikk treffe familien sin igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at man må ta høyde for idiotsjåførene (om brukere på diskusjon.no er representativt til sjåfører på veien er det endel).

 

Poenget mitt er at man kan ha to tanker i hodet samtidig. Man MÅ ikke sykle midt i veien bare fordi kjøreopplæring poengterer det. Kan ikke huske det fra sykkelkurset mitt ;)

 

De idiotsjåførene som kun vil raskt forbi vil jeg heller ha avstand til på venstresiden, enn jeg vil ha avstand til grøften på høyre. Som du skriver Nomore, om bilisten ikke legger inn marginene, får syklisten gjøre det.

Lenke til kommentar

Leser du hva du selv skriver? :p

 

Om bilisten ikke legger inn marginene så må syklisten gjøre det, nettopp ved å legge seg midt i veibanen så man som ett minimum har marginer på høyre side - og forhåpentligvis innser som kjører forbi at de like godt kan legge seg helt over....

Lenke til kommentar

Leser du hva du selv skriver? :p

 

Om bilisten ikke legger inn marginene så må syklisten gjøre det, nettopp ved å legge seg midt i veibanen så man som ett minimum har marginer på høyre side - og forhåpentligvis innser som kjører forbi at de like godt kan legge seg helt over....

 

Jada.. Slapp av.

 

Jeg syklet som sagt ikke ofte, men om jeg gjør det vil jeg heller risikere litt grass av og til, enn en bilside HVER GANG noen kjører forbi.

 

Fordi enkelte sjåfører er idioter og kjører tett på uansett, mens FLERTALLET legger seg i motgående og gir syklisten god klaring.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Foreslår at OscarMike1 bare setter seg på sykkelen og prøver ut forskjellen mellom å sykle oppå den hvite stripa og 1 meter til venstre for den. Sykler du på den hvite stripa får du en konstant strøm av idiotiske forbikjøringer. Følelsen av å bli forbikjørt av en bil i 70-80 km/t centimeter fra skulderen er helt jævlig. Flytter man seg litt ut i veibanen roer det seg mye mer. En kan dog glede seg over en og en annen finger, tuting og annen iboende faenskap som finnes i del mennesker

Lenke til kommentar

Foreslår at OscarMike1 bare setter seg på sykkelen og prøver ut forskjellen mellom å sykle oppå den hvite stripa og 1 meter til venstre for den. Sykler du på den hvite stripa får du en konstant strøm av idiotiske forbikjøringer. Følelsen av å bli forbikjørt av en bil i 70-80 km/t centimeter fra skulderen er helt jævlig. Flytter man seg litt ut i veibanen roer det seg mye mer. En kan dog glede seg over en og en annen finger, tuting og annen iboende faenskap som finnes i del mennesker

 

Snakker da ikke om å sykle på hvitstripa.

Det er like farlig som å sykle rett ved gulstripa.

 

En meter går jo fint, det som ble tatt opp her var syklister som sykler lenger ut enn det. "over å ligge midt i veien.." som brukeren skrev.

 

Som jeg skrev, lov å ha to tanker i hodet samtidig og tilpasse seg.. Ikke tviholde på retten til enhver tid..

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Jada.. Slapp av.

 

Jeg syklet som sagt ikke ofte, men om jeg gjør det vil jeg heller risikere litt grass av og til, enn en bilside HVER GANG noen kjører forbi.

 

Fordi enkelte sjåfører er idioter og kjører tett på uansett, mens FLERTALLET legger seg i motgående og gir syklisten god klaring.

Min erfaring er at de fleste bilister faktisk driter i syklisten. Er det såvidt plass så tar de tjangsen. Dette er min erfaring som bilist, og eg kan kun grøsse av tanken hvordan syklister erfarer det samme. Så om du har tallgrunnlag som tilsier at flertallet faktisk legger seg i motgående kjørefelt så ville det vært svært hyggelig lesning.

 

I tillegg kan du jo ta en real titt på grøftene vi har i Norge. Det er IKKE mange metrene vi har med åpen terreng og gress som underlag. De fleste steder er det autovern, grøft, søppel, stein, trestubber, skilt, fortauskanter, hensatt utstyr/biler/sykler, fjell, skrent, hav/vann osv, og INGENTING av dette er noe man vil treffe i 30-60km/t uten annen beskyttelse enn en isoporform på toppen av hodet.

 

Avstanden til høyre er stort sett det eneste som syklisten har kontroll på. Når syklisten da får ett vogntog på venstre side av seg i 50-60km/t(noe som er mer enn nok til å få mange tøffe menn til å måtte bytte boxer) så er plutselig den halve meteren til høyre _gull verdt_.

 

For alternativene her er strent tatt som følger:

1) Legge seg på veiskulderen og ANTA at de fleste gir nok avstand når de kjører forbi.

2) Legge seg ca midt på veien og selv sørge for at man har NOE margin å gå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nomore, les innlegget mitt over. En halvmeter, en meter margin til høyrekanten er jo det jeg vil kalle normal plassering. Det er de som bruker denne avstanden til gulstripa jeg ikke er fan av.

 

Vi er nok i bunn enige, men de sjåførene jeg har sett gir stort sett gode marginer.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at man må ta høyde for idiotsjåførene (om brukere på diskusjon.no er representativt til sjåfører på veien er det endel).

 

Poenget mitt er at man kan ha to tanker i hodet samtidig. Man MÅ ikke sykle midt i veien bare fordi kjøreopplæring poengterer det. Kan ikke huske det fra sykkelkurset mitt ;)

 

De idiotsjåførene som kun vil raskt forbi vil jeg heller ha avstand til på venstresiden, enn jeg vil ha avstand til grøften på høyre. Som du skriver Nomore, om bilisten ikke legger inn marginene, får syklisten gjøre det.

 

Problemet er at du antar at folk har større avstand på din venstre side om du kjører ved kanten enn mer midt i veien, en påstand det etter min erfaring er null dekning for, virkeligheten er motsatt.

 

Forøvrig er dette ting som nevnes på

 

1. Opplæring for andre tohjulinger

2. Opplæring for bil

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om syklisten ligger i veikanten blir det trygt for alle parter. Og enda tryggere enn om vedkommende hadde syklet midt i kjørebanen.

 

Det er nok motsatt. Sykler man slik at det ser ut som om man kan kjøre forbi med bil i mot eller uten å bytte kjørefelt gjør mange nettopp det. Bilførere har desverre ofte dårlig kontroll på hvor mye plass de tar opp i veien.

 

Plasserer man seg tydelig lengre inn i kjørefeltet slik at det er klart at forbikjørende må over i neste kjørefelt vil man derimot oppleve svært få farlige situasjoner. Både fordi man unngår misforståelser og at man blir sett tidligere.

 

Jeg plasserer meg i midten av kjørefeltet med mindre det er en grunn til å gjøre noe annet Eks. Trekke til høyre for å hjelpe forbikjøringer eller forberede høyresving, trekke mot venstre for venstresving, ved uoversiktlige kryss eller oppstilling i kø foran kryss (Har du tenkt over at de fleste bilister har en kjøreposisjon vesentlig lengre mot venstre enn midten av kjørefeltet, noen ganger trenger også tohjulinger den bedre sikten og synligheten denne posisjonen gir)

 

 

change-lanes-01.png

 

Se også: http://commuteorland...s/lane-control/

 

(Flash animasjon. Kan være treg til å starte/mangellfull kompatabilitet. Prøv en annen browser om den ikke virker med en gang)

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Atw, jeg bruker min egen erfaring som dekning. Har kjørt anslagsvis en kvart million kilometer siden jeg tok lappen.. Ikke at det er allverdens, men jeg kan kun huske et par stygge forbikjøringer.. Det er jo også så lenge siden jeg tok teoridelen at jeg ikke kan huske at det ble tatt opp.

 

Og ja, jeg antar og forventer at folk flest er fornuftige i trafikken. Det må jeg, ellers hadde jeg ikke turt å sette meg i bilen hver dag :)

 

 

 

Det er nok motsatt. Sykler man slik at det ser ut som om man kan kjøre forbi med bil i mot eller uten å bytte kjørefelt gjør mange nettopp det. Bilførere har desverre ofte dårlig kontroll på hvor mye plass de tar opp i veien.

 

Plasserer man seg tydelig lengre inn i kjørefeltet slik at det er klart at forbikjørende må over i neste kjørefelt vil man derimot oppleve svært få farlige situasjoner. Både fordi man unngår misforståelser og at man blir sett tidligere.

 

Jeg plasserer meg i midten av kjørefeltet med mindre det er en grunn til å gjøre noe annet Eks. Trekke til høyre for å hjelpe forbikjøringer eller forberede høyresving, trekke mot venstre for venstresving, ved uoversiktlige kryss eller oppstilling i kø foran kryss (Har du tenkt over at de fleste bilister har en kjøreposisjon vesentlig lengre mot venstre enn midten av kjørefeltet, noen ganger trenger også tohjulinger den bedre sikten og synligheten denne posisjonen gir)

 

 

change-lanes-01.png

 

Se også: http://commuteorland...s/lane-control/

 

(Flash animasjon. Kan være treg til å starte/mangellfull kompatabilitet. Prøv en annen browser om den ikke virker med en gang)

 

Om du leser alle innleggene, er det de som kjører midt i veien - nært gulstripen - jeg og andre har reagert på. Ikke de som sykler midt i eget kjørefelt.

Lenke til kommentar

Atw, jeg bruker min egen erfaring som dekning. Har kjørt anslagsvis en kvart million kilometer siden jeg tok lappen.. Ikke at det er allverdens, men jeg kan kun huske et par stygge forbikjøringer.. Det er jo også så lenge siden jeg tok teoridelen at jeg ikke kan huske at det ble tatt opp.

 

Og ja, jeg antar og forventer at folk flest er fornuftige i trafikken. Det må jeg, ellers hadde jeg ikke turt å sette meg i bilen hver dag

 

 

Kjører du tohjuling må du ta vare på egen sikkerhet, hadde jeg regnet med fornuftig kjøring fra andre hadde jeg vært død eller hardt skadd for lenge siden. Defensiv kjøring er derfor en nødvendighet. Din erfaring fra bil sier ikke så mye.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og ja, jeg antar og forventer at folk flest er fornuftige i trafikken. Det må jeg, ellers hadde jeg ikke turt å sette meg i bilen hver dag :)

 

Hva de fleste gjør er ikke så relevant. Det kreves bare en tulling for at det skal gå galt. Man bør i aller høyeste grad tenke over hva man kan gjøre for å minimere konsekvensene av andres dårlige kjøring. Dette inbefatter men er ikke begrenset til plassering som diskutert ovenfor samt f.eks redusere fart når noen følger for nært, være klar til å stoppe selv for andre kjørende som har vikeplikt.

 

Det er ikke lurt å gjøre seg avhengig av at andre oppfører seg fornuftig, alle gjør feil av og til, men hvis man opptrer defansivt og alltid sørger for å ha en utvei må det to feil til før det blir en ulykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Defensiv kjøring er alfa og omega. Det vet jeg godt.

 

Jeg har sagt flere ganger nå at plassering midt i egen kjørefelt kan være ok, men midt i veibanen ikke er bra. De som plasserer seg her er offensive, ikke defensive. Hvorfor dere fortsetter med denne linjen forstår jeg ikke helt.

 

Klart min erfaring fra bil teller. Sykler ikke så mye, men over ti skadefri år på veien har gitt meg et visst grunnlag til å vurdere :)

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Defensiv kjøring er alfa og omega. Det vet jeg godt.

 

Jeg har sagt flere ganger nå at plassering midt i egen kjørefelt kan være ok, men midt i veibanen ikke er bra. De som plasserer seg her er offensive, ikke defensive. Hvorfor dere fortsetter med denne linjen forstår jeg ikke helt.

 

Klart min erfaring fra bil teller. Sykler ikke så mye, men over ti skadefri år på veien har gitt meg et visst grunnlag til å vurdere :)

 

Hvor mange sykler på midtlinjen? Jeg har ikke sett ett eneste tilfelle der folk snakker om syklister "midt i veien" der de ikke snakker om midt i feltet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sagt flere ganger nå at plassering midt i egen kjørefelt kan være ok, men midt i veibanen ikke er bra. De som plasserer seg her er offensive, ikke defensive.

 

Alltid? Uansett? Hva mener du med at det er 'offensivt'?

 

Hvorfor dere fortsetter med denne linjen forstår jeg ikke helt.

 

Jeg forstår ikke hva du forsøker å si, men det ligner svært mye på en slags beskyldning. Jeg må derfor be deg klargjøre hva du mener.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

 

Alltid? Uansett? Hva mener du med at det er 'offansivt'?

 

 

 

Jeg forstår ikke hva du forsøker å si, men det ligner svært mye på en slags beskyldning. Jeg må derfor be deg klargjøre hva du mener.

 

Ingen beskyldning, men det var litt uenigheter bak i tråden basert på en misforståelse om hva som ligger i "plassering midt på veien". Jeg trodde noen mente at dette var midt på gulstripen, mens noen trodde jeg mente at plassering på siden var på høyresiden av hvitstripa. Ren misforståelse, og det virket som om noen fortsatte å argumentere på feilaktig grunnlag.

 

Offensivt for meg betyr å ta seg vesentlig til rette, som feks ved å legge seg på gulstripa.

 

Atw, personlig har jeg i sommer sett to-tre syklister som lå tett på gullinja. Og for meg er det no-go. Han som tok opp temaet skrev vitterlig "midt i veien" og mine jeg med erfaringer fra i sommer tenkte mitt. Mulig han mente noe helt annet.

 

Uansett, for å gjøre det helt klart. Å ligge en meter ut fra hvitstripa er for meg normal plassering av sykkel. Å ligge en halvmeter fra gulstripa er IKKE det.

 

Håper jeg har gjort det klart nok nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...