Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er jeg egentlig ikke så sikker på, ikke hva gjelder generell adferd.. Hvordan det er med utstyr osv derimot, det skal ikke jeg uttale meg om.

 

Jeg har de siste årene registrert meg at øst-europeiske sjåfører gjerne har en hardere og mer aggressiv kjørestil enn hva Norske, og nordiske ellers, har.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjåføren beholder førerkortet, siden dette dokumentet strengt tatt eies av et annet land. Norsk politi kan ikke beslaglegge offentlige dokumenter fra andre land.

 

Men sjåføren mister førerRETTEN i Norge. Så i praktis har det ingen betydning.

 

Burde han fortsatt gjøre det? Forsøk på drap er ikke noe som burde oppmuntres. Ser ingen grunn til at man ikke burde bruke ressurser på å forfølge saken.

Lenke til kommentar

Oppmuntre til forsøk på drap er å dra det LITT vel langt.

 

Men jo, helt enig, det bør tas tak i et register på tvers av landegrensene, slik at man også mister lappen i hjemlandet om man mister den her. Det er nok et juridisk mareritt, men kanskje noe annet når det kommer til yrkessjåfører og utenlandske firma.

 

Som sagt, sjåføren mister førerretten i Norge. Det er det samme som skjer med norske statsborgere og, bare at da tar man også beslag i det fysiske førerkortet.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål. Min spesifikke situasjon er opplevd ved Leangen i Trondheim, men det finnes mangfoldige tilsvarende situasjoner rundt om i det ganske land, og denne spesifikke situasjonen var ikke så halvgæren, men overdrives kanskje for poengets skyld.

 

Beskrivelse:

Jeg kjører på 4-felts motorvei, men lenger fremme er det innsnevring til et felt hver vei grunnet veiarbeid. Det er ettermiddagsrush, så køen står i høyre felt mens venstre felt er åpent, og jeg føyer meg til køen. I løpet av den tiden jeg bruker frem til selve innsnevringen (hvor man må "flette") blir jeg passert av en haug med biler som "sniker" "fremst" i køen. Jeg vil ikke først og fremst diskutere hvorvidt dette er legitimt eller ei.

 

Det jeg derimot lurer på er dersom jeg hadde lagt meg midt i veibanen, slik at jeg effektivt blokkerer begge felt, men holder samme hastighet som "min plass" i høyrefeltet, slik at jeg blokkerer trafikk i venstrefeltet og dermed "tvinger" folk til å "flette" tidligere enn de kanskje ønsker. Hvordan ville du reagert på en slik manøver? Tar jeg ansvar for rettferdighet, eller fortjener jeg et tut og en langefinger? Jeg gjorde ikke nevnte manøver, men det fristet meg et lite øyeblikk, og det er derfor jeg er nysgjerrig på hva holdningene her i tråden er til denslags. Jeg har sett en lastebil gjøre det en gang, blant annet.

 

Håper jeg beskrev situasjonen godt nok. Hehe. På forhånd unnskyld hvis dette allerede er diskutert tidligere i tråden. :)

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

Jeg hadde nok ikke reagert sinna eller noe, siden blir selv irritert når jeg fletter meg inn i god tid før og noen svinger ut 100m før for å komme 3-4 biler fram og presse seg inn igjen. Så om man gjør som du sier, sparer man litt av den rykkinga og bråstoppinga i køen for bilene bak og det hele går mere smooth. Så om man ikke ligger sånn hele veien, men kanskje legger seg slik 100-150m før det bare er 1 spor igjen så ville jeg kalt det for bra! Vet ikke om det er helt lovlig og du får sikkert noen tutinger og fingre etter deg, men det er av de som hadde presset seg fram. De som kjører ordentlig har ikke noe problem med dette og kommer nok til å være taknemlige. :)

Vurderer gjøre sånn selv neste gang.

 

(Pleier ikke alltid være en engel på veien, men når det gjelder fletting er jeg tidelig ute med å plasere meg riktig. Skaper da bedre flyt)

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Folk som plasserer seg helt feil i rundkjøringer... Haat hat haaat.

 

 

Lurer på hvor mange ganger folk nesten har smelt i bilen min fordi de har plassert seg helt feil.

 

 

 

Og folk som ikke kan blinke... Blæ.

Endret av Northern
Lenke til kommentar

Hva er egentlig fascinasjonen til mange syklister over å ligge midt i veien, så man blir nødt til å kjøre bak i snegletempo?

 

La meg forklare:

 

-Legger man seg ute på kanten, så opplever man stadig forbikjøringer

- Skal man kjøre forbi i trygg avstand, så man man over i motsatt kjørefelt uansett.

- Om du derfor foretar trygge forbikjøringer burde det ikke affisere deg det fnugg at de ligger midt i veien om det er bil du kjører.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er litt riktig, men problemet er at når sykelisten er helt i kanten kjører bilene ofte pressende forbi og uten mye hensyn. Om man ligger så i kanten blir man ofte oversett i selve forbikjøringen. Det ender da som regel for farligere situasjoner for sykelsiten. Enten man blir pressa av veien, bremser helt ned eller skraper litt langs bilen før man ligger i grøfta. Om man ligger mere uti veien ser bilistene det som en hindring og et slags kjøretøy som man skal ta forbikjøing på akuratt som hos andre kjøretøy i trafikken.

Lenke til kommentar

Ja, og puttet seg selv i en sårbar og utsatt posisjon.

 

Ved å sykle langs veikanten? Om premisset er at det er farlig å sykle midt i veien ettersom man da vil være nære forbikjørende, er det vel tryggere å sykle langs kanten. På den måten blir det 1,5 meter avstand til forbikjørende, kontra 0,5.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke avstanden i seg selv, problemet er at den økte avstanden ikke kommer sykkelen til gode, men blir sett på som ekstra plass som bilister kan kjøre forbi på. Dermed har man plutselig null sikkerhetsbuffer på høyre side, og minimalt med sikkerhetsbuffer på venstre side.

 

Den økte plassen gjør ofte at bilisten tar ekstra risiko, og når det skjærer seg går det ut over den svakeste part - syklisten.

 

Holder man seg godt ut i veien så tvinger det bilisten til å måtte vente til det er klart i motgående kjørefelt, og det reduserer antall risikable forbikjøringer betraktelig. Og skulle en forbikjøring da skjære seg, så har syklisten fortsatt margin på høyre side...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sykler så og si aldri, og de gangene jeg kjører forbi en sykkel ligger jeg alltid i motgående. Men kan forstå at endel ikke gjør det. Så skal ikke si noe på det.

 

Men jeg mener samtidig at bilisten får ta ansvaret og legge inn gode marginer. Om bilisten blir irritert nok, kjører han forbi uansett hvor sykkelen er. Jeg vil heller risikere å plukke litt grass ut av tennene enn å tvinge bilister til å kjøre såpass nært under forbikjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...