Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig holder jeg høyre der det er mulig, siden det som regel går raskest.

Mine erfaringer tilsier at trafikken i venstre felt kjører noe fortere enn høyrefelt. Unntak hvis det er tett kø i begge felter, da kan noen ganger trafikken gli noe fortere i høyre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mine erfaringer tilsier at trafikken i venstre felt kjører noe fortere enn høyrefelt. Unntak hvis det er tett kø i begge felter, da kan noen ganger trafikken gli noe fortere i høyre.

På 4-felts er dette riktig, men på 6-felts er det i stor grad feil.

Jeg har kjørt noen tusen ganger fra Oslo sentrum og utover mot Asker.. Det er ingen tvil om at høyrefeltet som regel er best å holde om man vil kjøre fort.

Lenke til kommentar

På 4-felts er dette riktig, men på 6-felts er det i stor grad feil.

Jeg har kjørt noen tusen ganger fra Oslo sentrum og utover mot Asker.. Det er ingen tvil om at høyrefeltet som regel er best å holde om man vil kjøre fort.

Ligger også i høyre fra tid til annen, med mindre det er felt forbeholdt trafikanter som skal av på neste avkjøring, eller krabbefelt til tungtransport.

Lenke til kommentar

Kult, da kan vi være enige om at mye av lærdommen går i glemmeboken....

"Kjøretøy skal føres på høyre side av vegen.."

Litt leit om du glemmer den, i grunnen.

(Se forøvrig trafikkreglenes paragraf fem. Jeg tør påstå den kan være blant de viktigste, muligens etter vikeplikten.)

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok det frem siden noen tror at utrykningskjøretøy ikke er i tjeneste -og kan få gebyr- om det ikke er i utrykning.

Men joda, rent praktisk er det lett å sette noe på ruta, men står det et tjenestekjøretøy parkert på fortauet eller på vanlig plass uten kvittering, står det ikke der uten grunn.

Den grunnen trenger ikke å være utførelse av oppdrag. Ambulansefolkene der jeg bor har en en tendens til å parkere steder som ikke lov å parkere, selv når de skal handle seg lunsj o.l.

Lenke til kommentar

Den grunnen trenger ikke å være utførelse av oppdrag. Ambulansefolkene der jeg bor har en en tendens til å parkere steder som ikke lov å parkere, selv når de skal handle seg lunsj o.l.

Neida. Vet ikke helt om alle uniformerte (og sivile?) tjenestekjøretøy er fritatt alt som har med bøter å gjøre, uansett. Lest litt i loven, men kan ikke huske å ha lest noe om det. Regner med parkeringsvakter har kommunale vedtekter de bruker.

Jeg har aldri sett noen vakter gi gebyr til uniformert kjøretøy heller.

Lenke til kommentar

Jeg gir aldri bot til politi, brann eller ambulanse biler. Selv om de står ulovlig på fortau mens eg ser gjennom vinduet at de sitter å spiser i kebabsjappa. Men noen er som sagt rasshøl. Det er likhet for loven men man skal utvise skjønn også :) jeg unner dem den kebaben så kanskje de er opplagt når de skal hente meg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neida. Vet ikke helt om alle uniformerte (og sivile?) tjenestekjøretøy er fritatt alt som har med bøter å gjøre, uansett. Lest litt i loven, men kan ikke huske å ha lest noe om det. Regner med parkeringsvakter har kommunale vedtekter de bruker.

Jeg har aldri sett noen vakter gi gebyr til uniformert kjøretøy heller.

Var en sak om dette i en nettavis en tid tilbake, der ble det poengtert at utrykningskjøretøy er fritatt fra mange regler kun når de er på oppdrag, men som det også er poengtert her trenger de ikke å ha verken blålys eller sirene når de er på oppdrag. Så det er jo lett å si at "de var på oppdrag".

Lenke til kommentar

Nå er det ikke nødvendigvis utrykning selv om de er på oppdrag heller vel..

En morsom sak..

Kan man på en uniformert politibil sette på "Ikke i tjeneste"-skilt over teksten Politi, og på den måten gjøre den til en sivilbil?

Jeg så et slikt tilfelle for første gang her for noen uker siden.

Lenke til kommentar

Om du så det så tilsier vel det at det er mulig? Skjønner ikke helt vitsen, men. Kanskje de har solgt bilen og ikke rukket å ta av utstyr og lakk enda. Eller kanskje den ikke er overlevert politiet.

Vil tro det er det sistnevnte, i og med jeg mener jeg las en plass at en uniformert bil ikke kunne bli hentet av ny privat eier før dekor og blålys er fjernet.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke nødvendigvis utrykning selv om de er på oppdrag heller vel..

En morsom sak..

Kan man på en uniformert politibil sette på "Ikke i tjeneste"-skilt over teksten Politi, og på den måten gjøre den til en sivilbil?

Jeg så et slikt tilfelle for første gang her for noen uker siden.

Det kan f.eks bety at bilen har mangler/feil som gjør at den ikke skal brukes i tjeneste. At den feks har reservedeler på, eller at bremsene er så dårlige at den ikke skal brukes til annet enn å frakte seg selv verkstedet :-)

Lenke til kommentar

Vil tro det er det sistnevnte, i og med jeg mener jeg las en plass at en uniformert bil ikke kunne bli hentet av ny privat eier før dekor og blålys er fjernet.

Mitt ene kjøretøy stod det fortsatt blålys, sirene og dekor på da jeg hentet den.

Men det fulgte også med et pålegg om å fjerne det innen en viss tid.

Lenke til kommentar

Det høres veldig merkelig ut at en sivilperson skal få med både dekor og blålys på kjøpet.

Av de jeg kjenner som har kjøpt biler som har vært i tjeneste enten det er uniformert eller sivil har bare fått med ledningsnettet til blålyset. Dekor og blålysene selv var fjernet før de fikk lov til å hente bilene.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Sånn var det da i det minste ikke da jeg kjøpte mitt uniformerte kjøretøy i 1999.

Nå skal det sies at jeg uansett strippet av alt sammen etter å ha kjørt drøyt 50 mil hjem, og at kjøretøyet den dag i dag står som et nedplukket prosjekt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...