Snylter Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Ut i fra logikken bør folk heve blikket og handle før absolutt siste mulighet dukker opp.. Det er angitt med skilt når man skal begynne å legge seg over til det andre feltet, da forholder man seg enkelt og greit til det. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Nå var det vel ikke snakk om fletting i dette tilfellet, men feltskifte. ergo har bilene som skal skifte felt vikeplikt. Avventer du til de siste metrene med å skifte felt så risikerer du å måtte stoppe og vente på ledig luke. Mye bedre å finne en ledig luke noe før feltet slutter og gli over. Dette gir selvfølgelig bedre trafikkflyt for alle parter. Derimot i vanlige flettesituasjoner så bør man ganske riktig ikke bytte felt før flettesonen. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Dere må huske at alle trafikanter har ansvar for å kjøre hensynsfullt, også de som ligger i feltet det skal gjøres feltskift til. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Dere må huske at alle trafikanter har ansvar for å kjøre hensynsfullt, også de som ligger i feltet det skal gjøres feltskift til. Hensynsfullt ja. Men i alle tilfeller har sjåfører som skal over i ditt felt inn i ditt vikeplikt for deg. Og du skriver at man skal følge skiltene til detalj og legge seg inn akkurat der det står. Det er heller ikke spesielt hensynsfullt. Liten edit: Som det står lenger over, er det en som bruker en tom fil for å snike seg foran og helt til slutt legge seg over i filen med kø, er ikke det hensynsfullt. Og om jeg skulle bestemt, hadde vedkommende blitt stående der en stund.. Endret 21. juni 2013 av OscarMike1 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Å vente til skiltingen viser at det er på tide å skifte felt er da virkelig en hensynsfull og fornuftig måte å ferdes på. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Å vente til skiltingen viser at det er på tide å skifte felt er da virkelig en hensynsfull og fornuftig måte å ferdes på. Ikke for enhver pris. Lenger opp står et eksempel. Kortversjonen: Venstrefil til Fornebu (ingen kø), og høyrefil til E18 (Stillestående kø). Køen strekker seg ofte til langt før første skilt viser hvilken fil som går hvor. Folk flest i Oslo vet dette og stiller seg i køen selv om man ikke ser skiltet. Mener du i fullt alvor at man allikevel skal snike forbi flere hundre meter med stillstående kø, og legge seg inn der skiltet er? Mener du at dette er hensynsfullt og fornuftig? Edit: Hvis ja, og du er en av disse, håper jeg du er en av de jeg har nektet å slippe inn i køen som må videre ut på Fornebulandet for å snu. Endret 21. juni 2013 av OscarMike1 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Å vente til skiltingen viser at det er på tide å skifte felt er da virkelig en hensynsfull og fornuftig måte å ferdes på. Merkelig, nå ble du plutselig veldig opptatt av å følge skiltingen....hva har skjedd? 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Lenger opp står et eksempel. Kortversjonen: Venstrefil til Fornebu (ingen kø), og høyrefil til E18 (Stillestående kø). Køen strekker seg ofte til langt før første skilt viser hvilken fil som går hvor. Folk flest i Oslo vet dette og stiller seg i køen selv om man ikke ser skiltet. Mener du i fullt alvor at man allikevel skal snike forbi flere hundre meter med stillstående kø, og legge seg inn der skiltet er? Mener du at dette er hensynsfullt og fornuftig? Edit: Hvis ja, og du er en av disse, håper jeg du er en av de jeg har nektet å slippe inn i køen som må videre ut på Fornebulandet for å snu. Sist jeg kjørte på det aktuelle stedet var det kø ut av Granfosstunnelen (altså opp til avkjøringen mot Ullern elns) Da kjørte jeg i venstrefeltet forbi bilen jeg visste hadde fått stans i høyrefeltet, og slapp unna et par-tre km kø. Nå var det jeg som da måtte slippe inn de som hadde valgt høyrefeltet, og jeg la meg så over til høyrefeltet sammen disse etter å ha passert bilen med stans. Er det så heftig kø kan det være tid å spare på en tur utom Fornebulandet også, og jeg kjører heller i godt tempo litt lenger enn å stå i kø. Merkelig, nå ble du plutselig veldig opptatt av å følge skiltingen....hva har skjedd? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Sist jeg kjørte på det aktuelle stedet var det kø ut av Granfosstunnelen (altså opp til avkjøringen mot Ullern elns) Da kjørte jeg i venstrefeltet forbi bilen jeg visste hadde fått stans i høyrefeltet, og slapp unna et par-tre km kø. Du snakker nå om unntakstilfeller, jeg snakker om generell oppførsel i kø. Man hever blikket, leser situasjonen og legger seg inn der man skaper minst hinder for andre. Man kjører ikke forbi folk som har byttet fil og kjører i 40 km/t for å legge seg inn foran de helt i enden, slik at de må bremse ned til 20 km/t. Flyt, min gode mann, flyt. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Omkjøringsveien i nordgående rettning har, som de fleste trondheimsboere vet, blitt innsnevret fra to til ett kjørefelt rett ovenfor IKEA på leangen. Her har man da nesten 2km med helt rett tofelts vei før innsnevringen, der venstre felt sperres. Det er skiltet godt og det er umulig å ikke få med seg at det går over i ett felt. [...] Det eneste positive er at det ikke er fletteregel, da venstrefila har vikeplikt, så om noen forventer å få presse seg inn i køya i høyrefila så har jeg en god unskyldning for å være kuk tilbake Er dette skiltet eksplisitt med at fletteregel ikke gjelder, som ved bruk av skilt 532? Hovedregelen er at når to felt blir til ett så er det fletteregelen som gjelder (Trafikkreglene paragraf 8 1. ledd) Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Er dette skiltet eksplisitt med at fletteregel ikke gjelder, som ved bruk av skilt 532? Hovedregelen er at når to felt blir til ett så er det fletteregelen som gjelder (Trafikkreglene paragraf 8 1. ledd) Dette, bare med en svart pil i steden for to, og gult, den røde pila er på venstre side og peker mot høyre. Endret 21. juni 2013 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Venstrefil til Fornebu (ingen kø), og høyrefil til E18 (Stillestående kø). Køen strekker seg ofte til langt før første skilt viser hvilken fil som går hvor. Folk flest i Oslo vet dette og stiller seg i køen selv om man ikke ser skiltet. Mener du i fullt alvor at man allikevel skal snike forbi flere hundre meter med stillstående kø, og legge seg inn der skiltet er? Jeg at det ikke er meg du spør, men jeg våger meg på å svare likevel: Nei. Absolutt ikke. Dette blir helt likt eksempelet jeg nevnte tidligere, altså E6 inngående ved Ulvensplitten. Her er det snakk om to felt som går hver sin vei, og det eneste fornuftige er å legge seg så tidlig som mulig over til riktig felt mht din destinasjon. Dette er derimot til stor forskjell fra tilfeller hvor man har to felt som går til samme sted, men som etter hvert blir til ett felt. Det eneste som fungerer her, er at folk fletter på samme sted, og helst så sent som mulig. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Ut fra logikken her kan man egentlig bare drite i å ha flerfeltsveier.. Det er jo alltid innsnevring til færre felter lenger frem uansett. Det kunne man, om ingen flerfeltsveier hadde på og avkjøringer og de alle endte i ett felt... AtW 3 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Butikkene i sentrum (og på kjøpesenteret) holdt nattåpnet i dag, så flere av hovedgatene var stengt for biltrafikk. I tillegg er halve sentrum stengt grunnet veiarbeid. De som skulle bruke opp feriepengene sine (og det var ikke få) holdt seg ikke kun inne i butikkene, men måtte selvsagt ut i gatene for å komme seg videre til neste butikk. Jeg kjører pizza og restauranten er lokalisert midt i sentrum. Dere kan tro det var moro å kjøre bil i dag! Glem ikke at alle bilene som skulle til/gjennom sentrum måtte bruke de samme to-tre gatene. Den blåe stjernen er restauranten og de røde gatene var stengt. Legg også merke til de par-tre enveiskjørte gatene vi har. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Lastebiler som kjører forbi andre lastebiler på autobahn i Tyskland. Lurer på hvor mye tid de tror de sparer. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Kjører en 90 km/t istedenfor 80 km/t sparer en rundt en time pr. dag. 2 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Så kan det være greit å bryte opp i kjøremønsteret sitt, når en tilbringer noen timer bak rattet pr. dag. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Jeg skjønner meg ikke på folk som kjører over fartsgrensen i kollektivfeltet, når det er kø i de "vanlige" feltene. Altså typisk om morningen på motorveien inn mot Oslo, så står det relativt stille. At folk da kjører over fartsgrensen i kollektivfeltet når nabofeltet står stille, fatter jeg ikke. Livsfarlig. Endret 24. juni 2013 av Ajaco Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg skjønner meg ikke på folk som kjører over fartsgrensen i kollektivfeltet, når det er kø i de "vanlige" feltene. Altså typisk om morningen på motorveien inn mot Oslo, så står det relativt stille. At folk da kjører over fartsgrensen i kollektivfeltet når nabofeltet står stille, fatter jeg ikke. Livsfarlig. Før jeg kommenterer, så vil jeg gjerne ha litt mer detaljer om hva du mener, livsfarlig for hvem, og hvorfor? AtW Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg kjører aldri i kollektivfeltet, men det skjer jo i blant at jeg ligger i høyre felt i 40-50 km/t mens det står stille i venstre felt, og selv dét føles ikke trygt. Det finnes jo flust med folk som bryter rett ut av køen uansett hva som måtte befinne seg feltet innenfor. Dette skjer også når feltet innenfor er et kollektivfelt. Ligger man i 90-100 km/t i det noen kaster seg inn i kollektivfeltet, da kan man finne seg i en livsfarlig situasjon. Uten skyld, men likevel livsfarlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå