nebrewfoz Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Faen at jeg ikke tok bilde eller regnr! Hva er boten for å ta et bilde mens du kjører bil? Dvs., hvis du viser det til politiet og sier at det var du som tok det ... Kanskje det var "en kompis" som tok bildet ...? Dashboard-monterte kameraer a la Russland er nok en bedre løsning. Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hva er boten for å ta et bilde mens du kjører bil? Dvs., hvis du viser det til politiet og sier at det var du som tok det ... Kanskje det var "en kompis" som tok bildet ...? Dashboard-monterte kameraer a la Russland er nok en bedre løsning. Jeg hadde tatt boten! Heller det enn at jeg møter han front mot front i 100km/t på motorveien! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ærlig talt!! Det er da en høyst relevant problemstilling? Rettpraksis tyder på at et ikke er ulovlig å kjøre i kø, så alt tyder på at det ikke er en paragraf som gjelder bokstavelig i alle tilfeller. AtW 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Jeg hadde tatt boten! Heller det enn at jeg møter han front mot front i 100km/t på motorveien! Joda, jeg ser den .. Men bruk heller pengene på et fastmontert kamera - det kan hende det blir billigere også. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Se innlegg #13655, som var mitt innlegg du skrev tilsvar til tidligere. Det er bare ett spørsmål der. Du har fått et fullgodt svar. Man skal på motorveien ligge i høyrefeltet med mindre det er så stor trafikk at høyrefeltet ikke har tilstrekkelig kapasitet. Dessverre syndes det veldig mot dette, og erfaringsmessig er ofte høyrefeltet det det går raskest i ved mye trafikk på 6-felts motorvei i Norge. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Du har fått et fullgodt svar. Man skal på motorveien ligge i høyrefeltet med mindre det er så stor trafikk at høyrefeltet ikke har tilstrekkelig kapasitet. Dessverre syndes det veldig mot dette, og erfaringsmessig er ofte høyrefeltet det det går raskest i ved mye trafikk på 6-felts motorvei i Norge. Nei, det har han ikke, du svarer ikke på spørsmålet. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Da får dere leve med situasjonen slik den er. Jeg har svart fullgodt, og påpekt når man skal ligge i høyrefeltet og når andre felt kan brukes. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Da får dere leve med situasjonen slik den er. Jeg har svart fullgodt, og påpekt når man skal ligge i høyrefeltet og når andre felt kan brukes. Det var som det er påpekt ikke spørsmålet. For ordens skyld gjentar jeg spørsmålet: Mener du da at det heller ikke er lov å kjøre i midtre felt på 6 felts motorvei når noen vil forbi i venstre felt? Hva som er situasjonen i høyre felt er ikke ilagt som noen forutsetning i spørsmålet, men om det hjelper deg kan du anta at det er fullt. 1 Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Blir så lei når jeg ser folk som kjører forbi syklister uten ordentlig sikt. En bil foran meg i dag kjørte forbi syklisten foran i en sving. Han var centimeter unna å treffe bilen som kom i mot. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Tok nettopp mc-en ut på en tørketur etter vask, og ble liggende bak en scooter som konsekvent holdt 20cm fra veikanten på høyre side. Hva lærer de egentlig på mopedkurs? Tenkte å si henne et pauli ord ved neste lyskryss, men vi skulle hver vår vei. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Blir så lei når jeg ser folk som kjører forbi syklister uten ordentlig sikt. En bil foran meg i dag kjørte forbi syklisten foran i en sving. Han var centimeter unna å treffe bilen som kom i mot. Det der opplever jeg selv nesten litt for ofte. Mulig jeg er noe stygg her nå, men en dag håper jeg en slik idiot møter en lastebil i greit driv. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Tok nettopp mc-en ut på en tørketur etter vask, og ble liggende bak en scooter som konsekvent holdt 20cm fra veikanten på høyre side. Hva lærer de egentlig på mopedkurs? Tenkte å si henne et pauli ord ved neste lyskryss, men vi skulle hver vår vei. Basert på hvordan de plasserer seg i trafikken og manøvrer, dessverre ikke så mye, ofte er det å lese trafikken og minske risikoen ved plassering som er manglende synes jeg, ikke nødvendigvis det tekniske ved kjøringen. AtW Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Det der opplever jeg selv nesten litt for ofte. Mulig jeg er noe stygg her nå, men en dag håper jeg en slik idiot møter en lastebil i greit driv. Det gjør ikke jeg. Sannsynligheten er stor for at bilisten velger å kjøre ned syklisten i en slik situasjon. Slikt er grunnen til at jeg bruker hele kjørefeltet aktivt når jeg sykler, og legger meg i venstre hjulspor når det ikke er greit å kjøre forbi. Bedre å hindre at situasjonen oppstår i første omgang. Desverre ser jeg alt for mange som skal være 'snille' og ligger på hvitstripa. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 I gitt situasjon tviler jeg på at bilisten har nok tid til å greie å reagere og få meid ned syklisten. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Stygg Trafikk har vi sett mange nok stupide innspill fra gjennom årene til at vi ikke lenger kan ta de seriøst. Ja, det er leit når det skjer. Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Slikt er grunnen til at jeg bruker hele kjørefeltet aktivt når jeg sykler, og legger meg i venstre hjulspor når det ikke er greit å kjøre forbi. Bedre å hindre at situasjonen oppstår i første omgang. Desverre ser jeg alt for mange som skal være 'snille' og ligger på hvitstripa. Har ikke noe inntrykk av at det er noe stor forskjell mellom å legge seg midt i feltet eller nærme den hvite stripa. De fleste biler bare peiser forbi, uten tanke på trafikk i motgående retning. Opplever ikke sjelden biler som foretar hasardiøse forbikjøringer, bare for å svinge av veien noen meter lenger unna. Tror mange rett og slett har store problemer med å beregne hastigheten på en sykkel. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Jeg tror syklister gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge seg mot midtstripen for å sperre for forbikjøringer. Med tanke på det dårlige klimaet mellom bilister/syklister så kan dette bli oppfattet som en provokasjon blant mange bilister og kan trigge aggressive forbikjøringer. Det tryggeste er å legge seg i høyre hjulspor i veibanen, ca halvmeteren fra skuldra. 1 Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ja, helt enig. Merker at konfliktnivået øker om en legger seg godt ut i veien. Biler som tuter når de kjører forbi, folk som viser fingern og forbikjøringer tett forbi i høy hastighet. De få gangene jeg sykler slik gjør jeg det kun på korte strekninger hvor jeg vet av erfaring at alternativene er verre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Jeg tror syklister gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge seg mot midtstripen for å sperre for forbikjøringer. Med tanke på det dårlige klimaet mellom bilister/syklister så kan dette bli oppfattet som en provokasjon blant mange bilister og kan trigge aggressive forbikjøringer. Det tryggeste er å legge seg i høyre hjulspor i veibanen, ca halvmeteren fra skuldra. Ikke min erfaring, selv om det selvsagt hadde vært fint å luke ut nekene som blir provosert av sånt. Erfaring fra andre land tilsier det tryggeste for syklister er at folk har de i mente, da er det best å etablere seg tydelig i feltet sitt (og være mange), så folk husker at syklistene er der. AtW 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Jeg tror syklister gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge seg mot midtstripen for å sperre for forbikjøringer. Ikke for å sperre. For å bli synlig og å få folk til å tenke seg om. Bilister ser mest mot midten av veien. Hvis de likevel absolutt må forbi er hele motgående felt ledig. Når det er klart legger jeg meg tilbake ca 1-1.5m fra hvitsstripa, lengre ut og man risikerer å bli oversett av bilister som er slappe med å bruke øynene. Med tanke på det dårlige klimaet mellom bilister/syklister så kan dette bli oppfattet som en provokasjon blant mange bilister og kan trigge aggressive forbikjøringer. Jeg kan ikke gjøre noe med slike uansett. Jeg plasserer meg for å bli synlig. Det tryggeste er å legge seg i høyre hjulspor i veibanen, ca halvmeteren fra skuldra. Uening. At noen sutrer over å ikke kunne presse seg forbi er nok imidlertid tilfelle. At noen tuter kan sikkert også skje, selv om jeg opplever både det og farlige forbikjøringer ytterst sjeldent. Tuting betyr imidlertid mest sannsynlig at de har sett deg, og er ikke noe å henge seg opp i. Noe av dette diskuteres her: http://youtu.be/AcKvBONpxgw Endret 17. juni 2013 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå