Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Faen at jeg ikke tok bilde eller regnr!

Hva er boten for å ta et bilde mens du kjører bil?

Dvs., hvis du viser det til politiet og sier at det var du som tok det ...

 

Kanskje det var "en kompis" som tok bildet ...?

 

Dashboard-monterte kameraer a la Russland er nok en bedre løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er boten for å ta et bilde mens du kjører bil?

Dvs., hvis du viser det til politiet og sier at det var du som tok det ...

 

Kanskje det var "en kompis" som tok bildet ...?

 

Dashboard-monterte kameraer a la Russland er nok en bedre løsning.

 

Jeg hadde tatt boten! Heller det enn at jeg møter han front mot front i 100km/t på motorveien!

Lenke til kommentar

Se innlegg #13655, som var mitt innlegg du skrev tilsvar til tidligere. Det er bare ett spørsmål der.

 

Du har fått et fullgodt svar.

Man skal på motorveien ligge i høyrefeltet med mindre det er så stor trafikk at høyrefeltet ikke har tilstrekkelig kapasitet.

 

Dessverre syndes det veldig mot dette, og erfaringsmessig er ofte høyrefeltet det det går raskest i ved mye trafikk på 6-felts motorvei i Norge.

Lenke til kommentar

Du har fått et fullgodt svar.

Man skal på motorveien ligge i høyrefeltet med mindre det er så stor trafikk at høyrefeltet ikke har tilstrekkelig kapasitet.

 

Dessverre syndes det veldig mot dette, og erfaringsmessig er ofte høyrefeltet det det går raskest i ved mye trafikk på 6-felts motorvei i Norge.

 

Nei, det har han ikke, du svarer ikke på spørsmålet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da får dere leve med situasjonen slik den er.

Jeg har svart fullgodt, og påpekt når man skal ligge i høyrefeltet og når andre felt kan brukes.

 

Det var som det er påpekt ikke spørsmålet. For ordens skyld gjentar jeg spørsmålet:

 

Mener du da at det heller ikke er lov å kjøre i midtre felt på 6 felts motorvei når noen vil forbi i venstre felt?

 

Hva som er situasjonen i høyre felt er ikke ilagt som noen forutsetning i spørsmålet, men om det hjelper deg kan du anta at det er fullt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok nettopp mc-en ut på en tørketur etter vask, og ble liggende bak en scooter som konsekvent holdt 20cm fra veikanten på høyre side. Hva lærer de egentlig på mopedkurs? Tenkte å si henne et pauli ord ved neste lyskryss, men vi skulle hver vår vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir så lei når jeg ser folk som kjører forbi syklister uten ordentlig sikt. En bil foran meg i dag kjørte forbi syklisten foran i en sving. Han var centimeter unna å treffe bilen som kom i mot.

 

Det der opplever jeg selv nesten litt for ofte. Mulig jeg er noe stygg her nå, men en dag håper jeg en slik idiot møter en lastebil i greit driv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok nettopp mc-en ut på en tørketur etter vask, og ble liggende bak en scooter som konsekvent holdt 20cm fra veikanten på høyre side. Hva lærer de egentlig på mopedkurs? Tenkte å si henne et pauli ord ved neste lyskryss, men vi skulle hver vår vei.

 

Basert på hvordan de plasserer seg i trafikken og manøvrer, dessverre ikke så mye, ofte er det å lese trafikken og minske risikoen ved plassering som er manglende synes jeg, ikke nødvendigvis det tekniske ved kjøringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det der opplever jeg selv nesten litt for ofte. Mulig jeg er noe stygg her nå, men en dag håper jeg en slik idiot møter en lastebil i greit driv.

 

Det gjør ikke jeg. Sannsynligheten er stor for at bilisten velger å kjøre ned syklisten i en slik situasjon.

 

Slikt er grunnen til at jeg bruker hele kjørefeltet aktivt når jeg sykler, og legger meg i venstre hjulspor når det ikke er greit å kjøre forbi. Bedre å hindre at situasjonen oppstår i første omgang. Desverre ser jeg alt for mange som skal være 'snille' og ligger på hvitstripa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slikt er grunnen til at jeg bruker hele kjørefeltet aktivt når jeg sykler, og legger meg i venstre hjulspor når det ikke er greit å kjøre forbi. Bedre å hindre at situasjonen oppstår i første omgang. Desverre ser jeg alt for mange som skal være 'snille' og ligger på hvitstripa.

 

Har ikke noe inntrykk av at det er noe stor forskjell mellom å legge seg midt i feltet eller nærme den hvite stripa. De fleste biler bare peiser forbi, uten tanke på trafikk i motgående retning. Opplever ikke sjelden biler som foretar hasardiøse forbikjøringer, bare for å svinge av veien noen meter lenger unna. Tror mange rett og slett har store problemer med å beregne hastigheten på en sykkel.

Lenke til kommentar

Jeg tror syklister gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge seg mot midtstripen for å sperre for forbikjøringer.

Med tanke på det dårlige klimaet mellom bilister/syklister så kan dette bli oppfattet som en provokasjon blant mange bilister og kan trigge aggressive forbikjøringer.

Det tryggeste er å legge seg i høyre hjulspor i veibanen, ca halvmeteren fra skuldra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, helt enig. Merker at konfliktnivået øker om en legger seg godt ut i veien. Biler som tuter når de kjører forbi, folk som viser fingern og forbikjøringer tett forbi i høy hastighet. De få gangene jeg sykler slik gjør jeg det kun på korte strekninger hvor jeg vet av erfaring at alternativene er verre.

Lenke til kommentar

Jeg tror syklister gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge seg mot midtstripen for å sperre for forbikjøringer.

Med tanke på det dårlige klimaet mellom bilister/syklister så kan dette bli oppfattet som en provokasjon blant mange bilister og kan trigge aggressive forbikjøringer.

Det tryggeste er å legge seg i høyre hjulspor i veibanen, ca halvmeteren fra skuldra.

 

Ikke min erfaring, selv om det selvsagt hadde vært fint å luke ut nekene som blir provosert av sånt. Erfaring fra andre land tilsier det tryggeste for syklister er at folk har de i mente, da er det best å etablere seg tydelig i feltet sitt (og være mange), så folk husker at syklistene er der.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror syklister gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge seg mot midtstripen for å sperre for forbikjøringer.

 

Ikke for å sperre. For å bli synlig og å få folk til å tenke seg om. Bilister ser mest mot midten av veien. Hvis de likevel absolutt må forbi er hele motgående felt ledig. Når det er klart legger jeg meg tilbake ca 1-1.5m fra hvitsstripa, lengre ut og man risikerer å bli oversett av bilister som er slappe med å bruke øynene.

 

Med tanke på det dårlige klimaet mellom bilister/syklister så kan dette bli oppfattet som en provokasjon blant mange bilister og kan trigge aggressive forbikjøringer.

 

Jeg kan ikke gjøre noe med slike uansett. Jeg plasserer meg for å bli synlig.

 

Det tryggeste er å legge seg i høyre hjulspor i veibanen, ca halvmeteren fra skuldra.

 

Uening. At noen sutrer over å ikke kunne presse seg forbi er nok imidlertid tilfelle. At noen tuter kan sikkert også skje, selv om jeg opplever både det og farlige forbikjøringer ytterst sjeldent. Tuting betyr imidlertid mest sannsynlig at de har sett deg, og er ikke noe å henge seg opp i.

 

Noe av dette diskuteres her:

http://youtu.be/AcKvBONpxgw

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...