Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en vesentlig forskjell her. Bilister har ikke noe valg, de har kun lov til å kjøre i veibanen. Syklistene har valget, enten vei eller sykkelsti.

 

Og?

 

Gitt et valg velger man gjerne det som er mest effektivt. Hva sier det om sykkelinfrastruktur der den ikke blir brukt mon tro?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og?

 

Gitt et valg velger man gjerne det som er mest effektivt. Hva sier det om sykkelinfrastruktur der den ikke blir brukt mon tro?

 

Ja, jeg skjønner jo at det er effektivitet som ofte blir prioritert når syklistene gjør sitt valg, men det finnes andre viktige faktorer som bør vektlegges. Blant annet sikkerhet og trafikkflyt.

Lenke til kommentar

Folk sykler da av andre grunner enn å trene? Ellers registerer jeg at du gjør den klassiske tabben å mene at bilister har større rett på veien enn andre trafikanter, det er feil, og ikke underbygd av lovverket, syklister må ikke forsvare om de har behov for å være i veien, like lite som den enkelte bilist må det.

Du gjør den klassiske tabben der du likestiller det som er lov og det som er fornuftig. Selv om syklister har lov til å sykle på veien der det finnes et alternativ for gående og syklende, så er det ikke nødvendigvis fornuftig.

 

Ikke alle sykler for å trene, nei, men om du bruker sykkelen som transportmiddel for å komme deg på jobb, vil det da rettferdiggjøre å sykle på veien i stedet for på sykkelstien? Er det ok at kanskje flere titalls biler må slite med å komme seg forbi deg, og bruke unødvendig mye drivstoff i prosessen, fordi du vil komme deg fort på jobb?

 

Miljøgevinsten ved å bruke sykkelen til jobb, er kanskje tapt i det bil nr 20 gasser i fra deg etter å endelig å ha kommet seg forbi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Strengt tatt ikke, men forbikjøring hadde nok blitt vesentlig vanskeligere om du skulle kjørt forbi en gruppe på ti syklister (side om side) 5 ganger, to av gangen fremfor hele gruppen under ett. Se forøvrig linken jeg ga fra trygg trafikk.

 

Tja, delvis uenig der. Har kommet bak sykkelfelt på 10-15 syklister som strekker seg gjerne 50-60 meter.

Du skal ha ganske lang strekning for å komme deg trygt forbi det feltet og er det litt trafikk så er det nærmest umulig.

Lenke til kommentar

Du gjør den klassiske tabben der du likestiller det som er lov og det som er fornuftig. Selv om syklister har lov til å sykle på veien der det finnes et alternativ for gående og syklende, så er det ikke nødvendigvis fornuftig.

 

For hvem? For syklisten er det svært ofte fornuftig da han kommer raskere og tryggere frem.

 

 

Ikke alle sykler for å trene, nei, men om du bruker sykkelen som transportmiddel for å komme deg på jobb, vil det da rettferdiggjøre å sykle på veien i stedet for på sykkelstien? Er det ok at kanskje flere titalls biler må slite med å komme seg forbi deg, og bruke unødvendig mye drivstoff i prosessen, fordi du vil komme deg fort på jobb?

 

Hvor er det mest køer, og hvem skaper de? Svar: de store infartsårene som ihvertfall i oslo er stengt for sykler, og biler. Du kunne minst like gjerne stillt spørsmål om det er greit å bruke bil på jobb når du da bidrar til køene.

 

Nå er det engang slik at det er lov å selv velge hvilket kjøretøy man ønsker å bruke, og med unntak av motorveier (Som det finnes mye mye mer av enn sykkelveier) skal alle, både syklende og motorvogner, DELE på veien. Det innebærer at man ikke har noe med å be andre flytte seg fordi en selv ønsker at de skal bruke en annen vei.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, delvis uenig der. Har kommet bak sykkelfelt på 10-15 syklister som strekker seg gjerne 50-60 meter.

Du skal ha ganske lang strekning for å komme deg trygt forbi det feltet og er det litt trafikk så er det nærmest umulig.

 

Nemlig. 10-15 syklister over 50 m, betyr at de sykler med så stor avstand at det er plass til et kjøretøy mellom de, om ikke god plass til store kjøretøy. (En sykkel er bare ca 1.5m lang), så om de kjører to og to over 50m så blir lukene minimum 5-6m. Om de derimot sykler i en normal rulle tar et felt på 15 syklister ca 12-15m

Lenke til kommentar

Nemlig. 10-15 syklister over 50 m, betyr at de sykler med så stor avstand at det er plass til et kjøretøy mellom de, om ikke god plass til store kjøretøy. (En sykkel er bare ca 1.5m lang), så om de kjører to og to over 50m så blir lukene minimum 5-6m. Om de derimot sykler i en normal rulle tar et felt på 15 syklister ca 12-15m

 

Det synes jeg var en særdeles merkelig vurdering. At biler skal legge seg mellom syklister som sykler i 30-40 km/t med 5-6 meters mellomrom. En bil er vel drøye 4 meter lang og denne skal altså presse seg inn i disse 5-6 meters lukene.

Huffameg, det hørtes ikke trygt ut!

Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell her. Bilister har ikke noe valg, de har kun lov til å kjøre i veibanen. Syklistene har valget, enten vei eller sykkelsti.

 

Bilister kan velge å kjøre på veier der syklister ikke kan kjøre, allikevel velger de å kjøre der syklister også har lov. Begge har like stor rett til å være i veien, suck it up.

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Om de derimot sykler i en normal rulle tar et felt på 15 syklister ca 12-15m

 

Nok en feilvurdering. Et sykkelfelt har normalt en rullering av hvem som kjører i tet. De skifter felt og justerer posisijon kontinuerlig. Ofte oppstår det luker i dette feltet.

15 syklister får du garantert ikke presset inn på 12-15 meter!

Lenke til kommentar

Du gjør den klassiske tabben der du likestiller det som er lov og det som er fornuftig. Selv om syklister har lov til å sykle på veien der det finnes et alternativ for gående og syklende, så er det ikke nødvendigvis fornuftig.

 

Ikke alle sykler for å trene, nei, men om du bruker sykkelen som transportmiddel for å komme deg på jobb, vil det da rettferdiggjøre å sykle på veien i stedet for på sykkelstien? Er det ok at kanskje flere titalls biler må slite med å komme seg forbi deg, og bruke unødvendig mye drivstoff i prosessen, fordi du vil komme deg fort på jobb?

 

Miljøgevinsten ved å bruke sykkelen til jobb, er kanskje tapt i det bil nr 20 gasser i fra deg etter å endelig å ha kommet seg forbi.

 

Det fornuftige er om mye færre folk kjører bil, jeg har lav sympati for folk som trøkker rundt i byen med bil unødvendig og prøver å late som syklister er ett miljø, framkommelighet og sikkerhetsmessig problem, når hoveddelen av køene, forurensingen og sikkerhetsproblemene kommer fra bilister. Og ja, det vil "rettferdiggjøre" å sykle i veibanen at man skal på jobb, det trenger vesentlig mindre "rettferdigjøring" enn kjøring til jobb med bil gjør.

 

Kanskje er miljøgevinsten tapt i eksemplet du skisserer, men det er også totalt urealistisk, at det er flere titalls biler i kø bak en syklist i byen er noe som skjer en gang i skuddåret.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det synes jeg var en særdeles merkelig vurdering. At biler skal legge seg mellom syklister som sykler i 30-40 km/t med 5-6 meters mellomrom. En bil er vel drøye 4 meter lang og denne skal altså presse seg inn i disse 5-6 meters lukene.

Huffameg, det hørtes ikke trygt ut!

 

Nei, det er selvfølgelig ikke trygt for et stort kjøretøy å presse seg inn i en slik luke, men sannsynligheten for at de er så jevnt fordelt er marginal, en av lukene er stor nok. Det er imidlertid teknisk sett plass til et kjøretøy mellom, og en annen sykkel ville vært helt trygt. Du legger vel heller ikke opp til å ha plass til et vogntog mellom deg og forankjørende?

 

Poenget er at det er lettere å kjøre forbi en felt av syklister som holder tett formasjon enn en gruppe syklister som holder seg til en teknisk korrekt tolkning av trafikkreglene og legger opp til å teknisk sett ha plass til et kjøretøy mellom.

Lenke til kommentar

Nei, det er selvfølgelig ikke trygt for et stort kjøretøy å presse seg inn i en slik luke, men sannsynligheten for at de er så jevnt fordelt er marginal, en av lukene er stor nok. Det er imidlertid teknisk sett plass til et kjøretøy mellom, og en annen sykkel ville vært helt trygt. Du legger vel heller ikke opp til å ha plass til et vogntog mellom deg og forankjørende?

 

Poenget er at det er lettere å kjøre forbi en felt av syklister som holder tett formasjon enn en gruppe syklister som holder seg til en teknisk korrekt tolkning av trafikkreglene og legger opp til å teknisk sett ha plass til et kjøretøy mellom.

 

Dette er vel også en paragraf som overstyres av andre? Det er jo ikke ulovlig å stå i kø feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ble møtt av en pensjonist som kom feil vei i rundkjøringen i går. FLOTT!

 

Blir alltid så sjokka når sånt skjer... Fortalte det til pappa og han sa med en gang" Tok du bilde av bilen? Det skulle du gjort og sendt til politi. Den er sånne som han som kommer feil vei ned på motorveien". Faen at jeg ikke tok bilde eller regnr!

Lenke til kommentar

Dette er vel også en paragraf som overstyres av andre? Det er jo ikke ulovlig å stå i kø feks.

 

AtW

 

Teknisk sett mjo. Regelen lyder:

 

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

Så teknisk sett er vel ikke støtfanger til støtfanger kø heller lovlig.

 

Nå er det vel neppe noen som foreslår at dette er noe det bør slås ned på akkurat som at det heller ikke bør slås ned på syklister som kjører i rulle.

 

At trafikkreglene burde revideres er imidlertid ikke så vanskelig å si seg enig i.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...