Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

? Forestill deg at de har lagt seg i tog, på kanten. Umulig å kjøre forbi da toget er for langt med mindre bilisten igjen er halvgal.

 

Å ikke holde forsvarlig avstand til forankjørende er ulovlig.

De skal holde god nok avstand til at en forbikjørende uten fare kan legge seg inn mellom de.

 

Trodde du måtte gire ned for å ha nok drakraft til å gi faen?

Det er ikke så ofte jeg må gire ned, mange forbikjøringer gjøres greit uten at kassa gjør noen sånne ting.

 

Kan motorsyklister, på samme måte som vanlige syklister, kjøre flere i bredden med loven i behold? Begge er i grunn like brede (avhengig av sykkeltype).

 

Motorsyklister ligger vel etter lovverket bedre an enn syklister når de gjør det..

Syklistene bryter automatisk trafikkreglenes reguleringer av forbikjøringer når de ligger flere i bredden (med mindre det er 30-sone..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motorsyklister ligger vel etter lovverket bedre an enn syklister når de gjør det..

Syklistene bryter automatisk trafikkreglenes reguleringer av forbikjøringer når de ligger flere i bredden (med mindre det er 30-sone..)

 

Jeg antar du viser til paragraf 12.4. Denne paragrafen skal ikke tolkes dithen at man må kjøre til siden og stoppe umiddelbart det kommer noen som skal forbi. Det er bare når det ikke er og ikke kan forventes å bli mulig å kjøre forbi innen rimelig tid at denne paragrafen tar effekt. Det er ingen rett å få kjøre forbi med en gang. Trafikkreglene stipulerer t.o.m. dette da de gir en plikt til å ikke kjøre forbi om det ikke er klart tilstrekkelig langt frem, og en plikt til å gjennomføre forbikjøringen uten å forstyrre den forbikjørte.

 

Forøvrig er det ikke slik at syklister som kjører parvis tar vesentlig mer plass enn en enslig rytter. Når man kjører to og to kan man holde kortere avstand sidelengs mellom rytterne siden man har kontroll på hverandre samt den som ligger lengs mot veikanten kan holde lengre til høyre enn hva som er trygt for en enslig rytter. Nettoeffekten er at det er bare noen cm i forskjell på veiposisjonen rytteren lengst mot venstre har i et par vs. en enslig rytter*

 

Se forøvrig Trygg Trafikks svar om dette emnet:

http://www.tryggtraf....b7C_wJrM2Z.ips

 

*) Ja jeg er klar over at det er noen syklister som sykler på hvitstripa eller bare noen cm fra den. Disse menneskene tar en svært stor risiko med å gjøre dette, den slags kjøring er ikke trygg.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Jeg antar du viser til paragraf 12.4. Denne paragrafen skal ikke tolkes dithen at man må kjøre til siden og stoppe umiddelbart det kommer noen som skal forbi. Det er bare når det ikke er og ikke kan forventes å bli mulig å kjøre forbi innen rimelig tid at denne paragrafen tar effekt. Det er ingen rett å få kjøre forbi med en gang. Trafikkreglene stipulerer t.o.m. dette da de gir en plikt til å ikke kjøre forbi om det ikke er klart tilstrekkelig langt frem, og en plikt til å gjennomføre forbikjøringen uten å forstyrre den forbikjørte.

 

 

Jeg sikter først og fremst til at man skal holde til høyre når noen ønsker å kjøre forbi, samt at man skal holde så stor avstand til forankjørende at det er plass til å legge seg inn mellom kjøretøyene.

Lenke til kommentar

Jeg sikter først og fremst til at man skal holde til høyre når noen ønsker å kjøre forbi, samt at man skal holde så stor avstand til forankjørende at det er plass til å legge seg inn mellom kjøretøyene.

Jeg tillegger ikke dine analyser av trafikk-reglene særlig mye vekt. Det er lite som tyder på at det er noen plikt til å ligge helt ute på høyre side som tohjuling om noen vil forbi.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Angående rundkjøringer. Hva er dealen med at folk legger seg pent ytterst til høyre når de skal rett frem, men så kutter de bare linjen gjennom rundkjøringen og sperrer fullstendig det indre feltet? Jeg kan forstå det når det er ingen trafikk og man trygt kan peise gjennom, men det er veldig frustrerende når jeg ligger i indre felt og skal til venstre men blir nærmest presset opp på sirkelen fordi kjerringa til høyre for meg kun synes det er viktig å plassere seg riktig før rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Angående rundkjøringer. Hva er dealen med at folk legger seg pent ytterst til høyre når de skal rett frem, men så kutter de bare linjen gjennom rundkjøringen og sperrer fullstendig det indre feltet? Jeg kan forstå det når det er ingen trafikk og man trygt kan peise gjennom, men det er veldig frustrerende når jeg ligger i indre felt og skal til venstre men blir nærmest presset opp på sirkelen fordi kjerringa til høyre for meg kun synes det er viktig å plassere seg riktig før rundkjøringen.

Enig. Du har også de som ikke plasserer seg, og kutter rett frem. I Førde er dette gjort så mye i alle rundkjøringene i byen at selve sporene i asfalten tyder på at mesteparten kutter. Når så mange gjør dette, tør jeg ikke å stole på at de som legger seg i innerste del av rundkjøringen - faktisk skal til venstre og jeg skal f. eks. rett frem.

Lenke til kommentar

Veldig godt poeng. Har syklister virkelig lov til å ligge samlet i en stor gruppe og dermed gjøre forbikjøring særdeles vanskelig for andre trafikanter?

 

Strengt tatt ikke, men forbikjøring hadde nok blitt vesentlig vanskeligere om du skulle kjørt forbi en gruppe på ti syklister (side om side) 5 ganger, to av gangen fremfor hele gruppen under ett. Se forøvrig linken jeg ga fra trygg trafikk.

Lenke til kommentar

Trafikkreglene sier at de skal holde til høyre når noen vil forbi, det vil faktisk innebære at de ikke har lov til å ligge to i bredden.

Stygg Trafikk har vi sett mange nok stupide innspill fra gjennom årene til at vi ikke lenger kan ta de seriøst.

 

Trafikkreglene sier at man skal holde så langt til høyre "som mulig", å kreve at folk kjører så langt til høyre at det er trafikkfarlig, når det er god plass i det andre kjørefeltet er ikke dekt av dette. VIdere er det verd å merke seg:

 

"Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte."

 

Det er såvidt meg bekjent aldri skjedd at man er bøtelagt for å ikke ligge klin oppe til høyre på veien med tohjuling, så det er ingen dekning for dine påstander. Når man har kjøreopplæring med tohjulinger lærer man at det er en farlig og uønsket feltplassering.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Argumentet til syklister som sykler på veien selv om det finnes gang- og sykkelsti, er at de anser det som uforsvarlig å sykle i 30-40-50 km/t der hvor det går folk. Dette argumentet forstår jeg ikke i det hele tatt. Er det ikke bare å slakke ned på farten når de skal passere fotgjengere? Det er jo det bilistene må gjøre når de skal passere syklistene. Syklistene burde være glade for at de må bremse ned i blant, for da får de bedre trening, men bilistene må bruke ekstra mye drivstoff for å akselerere igjen etter å ha passert en syklist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Argumentet til syklister som sykler på veien selv om det finnes gang- og sykkelsti, er at de anser det som uforsvarlig å sykle i 30-40-50 km/t der hvor det går folk. Dette argumentet forstår jeg ikke i det hele tatt. Er det ikke bare å slakke ned på farten når de skal passere fotgjengere? Det er jo det bilistene må gjøre når de skal passere syklistene. Syklistene burde være glade for at de må bremse ned i blant, for da får de bedre trening, men bilistene må bruke ekstra mye drivstoff for å akselerere igjen etter å ha passert en syklist.

 

Folk sykler da av andre grunner enn å trene? Ellers registerer jeg at du gjør den klassiske tabben å mene at bilister har større rett på veien enn andre trafikanter, det er feil, og ikke underbygd av lovverket, syklister må ikke forsvare om de har behov for å være i veien, like lite som den enkelte bilist må det.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Trafikkreglene sier at de skal holde til høyre når noen vil forbi, det vil faktisk innebære at de ikke har lov til å ligge to i bredden.

 

Mener du da at det heller ikke er lov Å kjøre i midtre felt på 6 felts motorvei når noen vil forbi i venstre felt? Situasjonen er den samme.

 

Men nå er det jo slik at regelen sier ikke at man skal holde til høyre på vegen, men så langt til høyre som mulig. Når det er en kjørende på ens høyre side er det åpenbart ikke mulig å kjøre helt til høyre på vegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trafikkreglene sier at man skal holde så langt til høyre "som mulig", å kreve at folk kjører så langt til høyre at det er trafikkfarlig, når det er god plass i det andre kjørefeltet er ikke dekt av dette. VIdere er det verd å merke seg:

 

 

 

Nå er det stor forskjell på å ligge på hvitstripa kontra å ligge i høyre hjulspor mange steder..

Å sykle flere i bredden gjør at de blir liggende lenger til venstre enn nødvendig. Altså er det ikke lov.

 

Som sagt sykler jeg noen mil i uka selv, jeg sykler stort sett i veien.

Lenke til kommentar

Nå er det stor forskjell på å ligge på hvitstripa kontra å ligge i høyre hjulspor mange steder..

Å sykle flere i bredden gjør at de blir liggende lenger til venstre enn nødvendig. Altså er det ikke lov.

 

Som sagt sykler jeg noen mil i uka selv, jeg sykler stort sett i veien.

 

Meningene dine blir ikke magisk mer fornuftig av at du sykler, sånn i tilfelle du trodde det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du da at det heller ikke er lov Å kjøre i midtre felt på 6 felts motorvei når noen vil forbi i venstre felt? Situasjonen er den samme.

 

Jeg mener at man på 6-felts motorvei skal ligge i høyrefeltet med mindre det er såpass mye trafikk at dette ikke svelger unna trafikken godt nok.

 

Men nå er det jo slik at regelen sier ikke at man skal holde til høyre på vegen, men så langt til høyre som mulig. Når det er en kjørende på ens høyre side er det åpenbart ikke mulig å kjøre helt til høyre på vegen.

 

Hvor mange er et kjørefelt laget for? 1 kjøretøy i bredden?

Lenke til kommentar

Argumentet til syklister som sykler på veien selv om det finnes gang- og sykkelsti, er at de anser det som uforsvarlig å sykle i 30-40-50 km/t der hvor det går folk. Dette argumentet forstår jeg ikke i det hele tatt. Er det ikke bare å slakke ned på farten når de skal passere fotgjengere? Det er jo det bilistene må gjøre når de skal passere syklistene. Syklistene burde være glade for at de må bremse ned i blant, for da får de bedre trening, men bilistene må bruke ekstra mye drivstoff for å akselerere igjen etter å ha passert en syklist.

 

Det er åpenbart uforsvarlig å kjøre 30-50km/t der det går folk, men jeg anser ikke det som noen spesiellt alminnelig grunn til å velge bort gang og sykkelvei annet enn i de tetteste delene av byene.

 

Fremkommelighet er nok den viktigste grunnen. Gitt valget mellom en vei som kanskje er forkjørsvei eller i det minste har høreregel og en vei som i praksis krever full vikeplikt eller full stopp foran alle veier den krysser så er det åpenbart at mange velger den alminnelige veien fordi de der bruker mye mindre tid på å komme frem.

 

At det ofte er mye større sjangse for å bli påkjørt av bil på trange og uoversiktlige gang og sykkelveier kommer naturligvis i tilegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at man på 6-felts motorvei skal ligge i høyrefeltet med mindre det er såpass mye trafikk at dette ikke svelger unna trafikken godt nok.

 

Du svarte ikke på spørsmålet.

 

Hvor mange er et kjørefelt laget for? 1 kjøretøy i bredden?

 

At de kun har plass til en bil i bredden er ikke noe hinder for at mer plassøkonomiske kjøretøy ikke kan utnytte feltet bedre. Reglene som omhandler kjørefelt sier bare at man skal ligge godt innefor sitt felt, de sier ikke at man ikke kan kjøre fler ved siden av hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...