Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Vel. I Rogaland så blinker man seg inn i rundkjøringene. og ikke ut.

 

Nå er det en stund siden jeg kjørte i Stavanger, men før var det veldig mange veldig små rundkjøringer i tettbebygd strøk der. Rett og slett malte sirkler i kryss. I slike rundkjøringer er det greiest å blinke den veien man skal, altså som et vanlig kryss. Men om alle der nede også gjør dette i de skikkelige rundkjøringene forstår jeg godt at det er mye bulking...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp det de gjør. Tjensvollkrysset (schvæærær runding med to felt), konsekvent blinking som om det var et vanlig veikryss. Samme i rundkjøringa i enden av motorveien. (Forsåvidt alle andre steder også, men det er de to jeg oftest er gjennom selv av de store)

Lenke til kommentar

Samme i rundkjøringa i enden av motorveien.

 

I enden av motorveien er det en liten pingle rundkjøring der det er mest hensiktsmessig å blinke som vanlig kryss.

Det samme gjelder i Tjensvollskrysset, trafikken flyter best om alle hadde blinket som vanlig kryss.

Kun den store rundkjøringen i Jåttåvågen der man heller bør blinke ut.

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Skal man bruke statistikk bør man også ta hensyn til antall rundkjøringer i regionen, jo flere rundkjøringer desto flere vil bulke i disse.

Er Nord Jæren fremdeles versting når man tar dette hensynet?

 

For øvrig så mener jeg at hovedårsaken til de fleste bulker i rundkjøringer ikke skyldes manglende/feil blinking, derimot skyldes det aggressiv kjøring. Altfor mange har altfor stor hastighet inn i rundkjøringer.

Lenke til kommentar

 

For øvrig så mener jeg at hovedårsaken til de fleste bulker i rundkjøringer ikke skyldes manglende/feil blinking, derimot skyldes det aggressiv kjøring. Altfor mange har altfor stor hastighet inn i rundkjøringer.

 

Du har et poeng her, har merket det selv en del ganger. Folk bare kjører inn i rundkjøringer uten å se om det i det heletatt er ledig. Har måtte tatt noen bråbrems inne i rundkjøringa fordi han bare kjørte rett inn foran meg, selv om han egentlig skulle ha venta. Er nok i slike situajsoner de fleste bulker bilen sin med bare å kjøre rett inn.

Lenke til kommentar

I enden av motorveien er det en liten pingle rundkjøring der det er mest hensiktsmessig å blinke som vanlig kryss.

Det samme gjelder i Tjensvollskrysset, trafikken flyter best om alle hadde blinket som vanlig kryss.

Kun den store rundkjøringen i Jåttåvågen der man heller bør blinke ut.

 

Nå er riktignok bildene på Google Streetview tatt mens de bygde Tjensvollkrysset, men du kan da umulig mene at dette er en liten rundkjøring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det. Det er denne praksisen som utøves på Nord Jæren og trafikken flyter bra

For det første har ikke Nord-Jæren egne trafikkregler. For det andre er feltvalg og blinking essensielt om trafikkavviklingen i rundkjøringer skal være effektiv OG trygg. Manglende blinking fører til mye unødvendig venting, og feil feltvalg (som regel kombinert med manglende/feil blinking og håpløse feltskifter) foråsaker misforståelser som fører til bulking.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første har ikke Nord-Jæren egne trafikkregler.

 

Joda, her på Nord Jæren har vi de facto regler i rundkjøringene. Pga drøssevis av bittesmå tallerkenrundkjøringer har rogalendingene utviklet sine egne regler. Her blinker vi på vei inn i rundkjøringene, ikke ut. Mye mere hensiktsmessig.

Litt kjedelig og forvirrende for folk utenfra, men de fleste skjønner tegningen ganske fort.

Lenke til kommentar

Kanskje hensiktsmessige i minirundkjøringer. I store, særlig med mer enn ett felt? Nei.

 

red: Tror jeg skal kjøpe meg et vrak, kjøre litt rundt i Nord-Jæren, og så sørge for å la en idiot som ikke kan blinke- eller vikepliktreglene i rundkjøringer å kjøre i bilen. En to-tre ganger, så har en tredjedel av prisen på en grei nybil.

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det er øyet som ser som avgjør om en rundkjøring er stor eller liten.

Dette har vi vel diskutert ørten ganger tidligere, så orker ikke mere :) Bare en sluttkommentar

Etter min mening er de aller fleste rundkjøringer på Nord Jæren av en slik størrelse at det gir større verdi for andre trafikanter at du blinker inn enn å blinke ut av rundkjøringen. Punktum finale.

Lenke til kommentar

Ok, det er øyet som ser som avgjør om en rundkjøring er stor eller liten.

Dette har vi vel diskutert ørten ganger tidligere, så orker ikke mere :) Bare en sluttkommentar

Etter min mening er de aller fleste rundkjøringer på Nord Jæren av en slik størrelse at det gir større verdi for andre trafikanter at du blinker inn enn å blinke ut av rundkjøringen. Punktum finale.

 

Hvorfor ikke gjøre begge deler? Det gjør jeg. Inn viss jeg skal til venstre/ langt rundt, og alltid ut igjen.

Lenke til kommentar

Bare for å informere litt om rundkjøringene i Rogaland, så er de aller fleste like store som ellers i landet. Men det finnes noen som også er ekstrem små. Men de er det heller ikke mange av.

Men de unnskylder seg med at alle rundkjøringene er så små, at de derfor må gi tegn på sin egen måte.

De har i alle år vært på ulykkestoppen i rundkjøringer, men skjønner likevel ikke at de selv gjør noe galt!

 

Klarer man ikke å blinke seg ut av rundkjøringene, så har man ikke mye bak rattet å gjøre eller.

Men til de få knøttsmå rundkjøringene som kun er merket med en hvit malingsflekk, så må man blinke på andre måter selvsagt. Rart at de har lov til å male en liten hvit runding på asfalten, og kalle det for rundkjøring :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...