nomore Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Stemmer. Og for å ikke glemme de som er ute og tar den pissepausen. De er vanskelige nok å se, for å ikke nevne evnt passasjerer som finner på å bytte plass, røykepause, unger som skal lufte seg, dyr som løper ut osv osv. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hvor trolig er det egentlig at denne påståtte sykkelveien* egentlig er i bedre stand enn veien forøvrig? De fleste mennesker er rasjonelle og velger veier ut i fra en totalvurdering om hva som gir best fremkommelighet og trygghet. Jeg har i over tjue år bodd 800 meter unna stedet hvor hendelsen fant sted, og kjørte forbi senest for et par dager siden, så jeg vil påstå jeg er kvalifisert til å bedømme kvaliteten på sykkelveien. Det ble tidligere i år eller fjor høst, hvis jeg ikke husker helt feil, bygget en bred sykkelvei med egne «kjørefelt» for hver retning, hvert felt ca. 1,5 til 2 meter bredt. På innsiden av sykkelveien (ikke mot riksveien, men andre siden) er det et adskilt, opphevet gangfelt. Det er mulig «sykkelvei» ikke er korrekt betegnelse, men det er ihvertfall ikke en ordinær gang- og sykkelvei. Sykkelinfrastruktur som ofte velges bort av syklister er slik av en grunn; de er gjerne uegnet for sykling. Om det nå er fordi de har mange kryss (Sykkelvei og g/s vei har vikeplikt for alle i kryss, så kryss på slike veier gjør de mindre attraktive alminnelig vei av fremkommelighets og trygghetsgrunner), uoversiktlige utkjørsler, de har mange systemskifter, de mangler ankomst der du skal inn eller av eller rett og slett bare stopper opp eller leder et helt annet sted enn veien ved siden av. Alle bilveier som krysser sykkelveien har vikeplikt, angitt med egne vikepliktsskilt og «kryssende syklister»-skilt på begge sider av sykkelveien. Å sitte å leke forumbezzerwizzer eller bakenforkjørendesjåfør fører ingensteds hen. Som kjent, den vet best hvor skoen trykker den som har den på. Du kan derfor trygt anta at syklisten er selv den mest kompetente til å velge vei, og selv om det ikke skulle være tilfelle, så er det uansett ingenting å henge seg opp i. Andre trafikanter har ingenting med å overprøve andres veivalg uansett fremkomstmiddel. Hvor vil du hen med dette? *) Jeg tviler sterkt på at det er en sykkelvei. Det finnes så og si ikke sykkelveier i norge. Gang og sykkelvei er mer trolig og det er noe helt annet og har andre regler enn sykkelveier. Tvil i vei. Jeg kan godt ta bilde av sykkelveien neste gang jeg er i området, så skal du selv få se at det er noe annet enn en gang- og sykkelvei. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hvor vil du hen med dette? Tipper han vil dit at innlegget ditt oser av den normal holdningen "syklister har mindre på veien å gjøre enn andre trafikanter", folk er sjelden "overrasket" over at en bil i ny og ne bruker den "gamle europaveien" eller andre reiseruter som ikke virker optimale sett utenifra. AtW 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Tipper han vil dit at innlegget ditt oser av den normal holdningen "syklister har mindre på veien å gjøre enn andre trafikanter", folk er sjelden "overrasket" over at en bil i ny og ne bruker den "gamle europaveien" eller andre reiseruter som ikke virker optimale sett utenifra. Jeg nekter ikke syklister å sykle på veien, langt ifra. Jeg stiller meg derimot uforstående til at de ikke vil bruke den nye, brede sykkelveien de har helt for seg selv. I stedet for å sammenligne det med bilister som velger én bilvei fremfor en annen bilvei kan du sammenligne det med fotgjengere som går langs bilveien når gangveien ligger en halv meter unna, eller fotgjengere som løper over bilveien midt mellom to fotgjengeroverganger. Det er for meg like uforståelig. Jeg tar selvfølgelig like mye hensyn, men det oser av «jeg sykler/går her fordi jeg kan»-holdning. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg nekter ikke syklister å sykle på veien, langt ifra. Jeg stiller meg derimot uforstående til at de ikke vil bruke den nye, brede sykkelveien de har helt for seg selv. I stedet for å sammenligne det med bilister som velger én bilvei fremfor en annen bilvei kan du sammenligne det med fotgjengere som går langs bilveien når gangveien ligger en halv meter unna, eller fotgjengere som løper over bilveien midt mellom to fotgjengeroverganger. Det er for meg like uforståelig. Jeg tar selvfølgelig like mye hensyn, men det oser av «jeg sykler/går her fordi jeg kan»-holdning. Nei, det gjør det ikke, like lite som din kjøring på veien oser "jeg kjører her fordi jeg kan". En sykkel er ikke noe mer fremmedelement i en vei enn en bil er, og vedkommende hadde helt sikkert sine grunner. Sammenlikningen din med gående er lite treffende da man feks ikke har samme rettigheter når man krysser veien mellom to gangfelt. Som syklist har man fullt sett rettigheter i veibanen. AtW 3 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Selv er jeg glad for hver eneste strekning med gang- og sykkelvei som blir bygget. Spesielt ved trafikkerte riksveier. Det er få ting jeg misliker mer enn å sykle på en sterkt trafikkert vei, og det verste eksemplet jeg kan komme på er riksvei 3/25 mellom Ebru og Elverum. Ellers må jeg få rette en takk til den middelaldrede herren i en nyere Volvo stasjonsvogn som tydeligvis hadde glemt at man har vikeplikt i rundkjøring. Bare såvidt jeg ikke smelte inn i sida på'n. Hadde vært moro å kræsje med en bil man bare har hatt i to uker. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Beklager, jeg glemte at dere syklister alltid har rettighetene på deres side, at dere er usårbare, og at uansett hva som skjer så er det bilistene som har skyld og ansvar. 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Dette er forresten en fin video: Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Beklager, jeg glemte at dere syklister alltid har rettighetene på deres side, at dere er usårbare, og at uansett hva som skjer så er det bilistene som har skyld og ansvar. Det du heller burde beklager er stråmannsargumentasjon. AtW 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Det du heller burde beklager er stråmannsargumentasjon. Efter Dem. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Greit nok. Jeg står på den hvite stripa, men hvis jeg kommer og parkerer og ser at det blir dårlig plass for bilene ved siden av så finner jeg heller et annet sted. I hvertfall når det er mange andre ledige plasser. Her måtte jeg sette meg inn fra andre siden og lirke meg over midtkonsollen. Endret 23. mai 2013 av CFM Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Dette er forresten en fin video: Perfekt eksempel. Etter 150 meter stopper gang og sykkelstien og syklisten må ut i veien uansett. Evnt faktisk også måtte krysse veien. Greit nok. Jeg står på den hvite stripa, men hvis jeg kommer og parkerer og ser at det blir dårlig plass for bilene ved siden av så finner jeg heller et annet sted. I hvertfall når det er mange andre ledige plasser. Her måtte jeg sette meg inn fra andre siden og smyge meg over midtkonsollen. Hva om det ikke var flere ledige plasser akkurat da? 2 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Hva om det ikke var flere ledige plasser akkurat da? Det var det, jeg var inne og hentet noe på posten som tok 5 minutter. Halve parkeringshuset var ledig. Til og med i etasjoen jeg var i. Men ja, jeg er enig i at det er delvis min "skyld" ettersom jeg står på den hvite stripa, men når det er andre plasser så skal det ikke så mye til å rygge ut igjen, kjøre 10m og parkere der det er bredere - faktisk da også nærmere inngangen til kjøpesenteret. Endret 23. mai 2013 av CFM 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg synes det er herlig at noen parkerer sånn når andre parkerer på hvitstripa. Selv parkerer jeg så sjelden som mulig på slike parkeringsplasser, siden jeg ikke vil ha kjøpesenterbulker i min relativt fine bil. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg synes det er herlig at noen parkerer sånn når andre parkerer på hvitstripa. Selv parkerer jeg så sjelden som mulig på slike parkeringsplasser, siden jeg ikke vil ha kjøpesenterbulker i min relativt fine bil. Deg om det. Kanskje midt i overbelastede Oslo o.l. steder, men ikke her i Halden når halve parkeringshuset er ledig. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Siden vi snakker om parkering kom jeg på et bilde jeg tok for noen uker siden. Kvinnelig sjåfør. Hun forstod ikke hvorfor jeg så rart på henne når hun gikk fra bilen sånn. Og nei, hun sto der ikke bare i noen få minutter. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Hvor vil du hen med dette? Nettopp det jeg skriver. Man har ikke noe med å overprøve eller stille spørsmålstegn med andre veibrukeres lovlige veivalg. Man får akseptere andres valg istedet for å prøve å hevde noen slags suverenitet over veien hverken på egne eller noen gruppes vegne. Tvil i vei. Jeg kan godt ta bilde av sykkelveien neste gang jeg er i området, så skal du selv få se at det er noe annet enn en gang- og sykkelvei. En referanse til google maps holder hvis bildene deres er oppdaterte nok. Beklager, jeg glemte at dere syklister alltid har rettighetene på deres side, at dere er usårbare, og at uansett hva som skjer så er det bilistene som har skyld og ansvar. Og hvor vil du med dette? Endret 23. mai 2013 av sverreb Lenke til kommentar
KamillaHanzen Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Irriterer meg noe helt grenseløst når bilder krysser sperrelinjen ved et forgjenger felt som jeg er på vei over. Holdt på å bli overkjørt i dag, hadde det ikke vært for at jeg var oppmerksom, hadde jeg ikke levd nå!!!! Endret 23. mai 2013 av KamillaHanzen Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Irriterer meg noe helt grenseløst når bilder krysser sperrelinjen ved et forgjenger felt som jeg er på vei over. Holdt på å bli overkjørt i dag, hadde det ikke vært for at jeg var oppmerksom, hadde jeg ikke levd nå!!!! Aldri skjønt meg på sjåfører som gjør dette... Enkelte skal alltid over sperrelinja, uansett situasjon virker det som. Trafikklys, rundkjøringer, gangfelt... Og det er ofte ekstremt irriterende for andre sjåfører og. Er det mer enn ett felt i kjøreretningen hindres sikten mot f.eks fotgjengere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå