perpyro Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hvorfor skal folk krype fremover til bilen forran når man skal stoppe opp i et lyskryss? Jeg nærmer meg et lyskryss med rødt lys, bilen forran bremser, jeg bremser, bilen forran stopper nesten opp og kryper mange meter framover. Når dette skjer så strekkes køen unødvendig. Hvorfor ikke kjøre opp til bilen forran og stoppe? Nei man må nesten stoppe i god avstand til bilen forran og krype framover i 500m/t inntil man står 2 meter bak bilen forran. Unødvendig og ueffektiv køkjøring. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Grunnen er at da må alle stoppe likt. Når en bil kryper forover må neste bil krype etter. Den etter der må krype etter den igjen etc etc. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Men det er jo mye enklere å forholde seg til en bil som står stille i forhold til en som nesten gjør det, og så irriterende det er for når luka forran meg er blitt stor så kjører jeg fram til bilen forran som fortsatt siger og sånn går køen i rykk og napp. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 som fotgjenger må jeg nok klage litt over folk som ennå ikke har lært å bruke blinklys og idioter som legger seg helt uberegnelig i runnkjøringer. og bl.a d at ingen stopper for fotgjengere ved overganger selv om at man vet at de har sett deg for lenge siden. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Siden det nå er snakk om myke trafikkanter så har mopedister og sykkelister dukket opp nå. Det som forundrer meg er at selv om disse krever sin rett i trafikken så ligger de helt i høyresida av veien. De blir selvsagt lettere å kjøre forbi på denne måten men det var alldeles ikke hensikten når det kommer til forbikjøring av disse. Når de ligger som de ligger så gjør de seg selv og andre en bjørnetjeneste da det er utrolig lett at de kan bli skvisa ettersom folk forsøker å lure seg forbi. Ligger de derimot midt i kjørefeltet så er det helt klart at de får den retten de har krav på. Synes spesielt sykkelistene skal bestemme seg for om de skal sykle på fortauet eller veien, blir mye lettere å forholde seg til. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg må si meg enig i det EMiRo sier. Det er mye hensynsløshet blandt kjørende der de kjører og satser på at fotgjengeren skal stoppe. Det er også svært mange som glemmer blinkelysene til stor irritasjon for både kjørende og gående. Perpyro: Når jeg sykler så legger jeg meg inn mot høyre når det ikke er biler i motgående kjørefelt slik at bilene lett kan svinge ut og kjøre forbi. Men hvis det er mye trafikk i mot, trangt eller andre gode grunner til at jeg ikke vil bli forbikjørt så legger jeg meg godt ut i veibanen. Jeg synes den taktikken fungerer bra for meg. Ellers så er jeg nok en av de syklistene som smetter mellom fortau og veibane ettersom det passer meg Jeg skjønner det kan være forvirrende for bilister, men nå mener jeg at sylister har mye bedre oversikt i trafikken enn kjørende både på grunn av synsfelt og på grunn av mer "følelse" med farten, veibanen, svinger osv. Dette gjør at det er lettere for syklister å se hvor man passer inn i trafikkbildet enn det er for bilister. Det er sikkert frustrerende og forvirrende for bilistene, men som syklist synes jeg det er glimrende å smette mellom fortau og veibane når det passer meg. Siden jeg ikke har dempet sykkel så er det også ofte jeg velger den fristende flate veibanen fremfor humpete fortau med fotgjengere. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Fantastisk. Da var sesongen med tyskere på veien i gang. Typiske tysker-møter eg har på veien: - Tysk bil stoppet midt i veibanen på toppen av ei bro. Familien med unger utenfor på veien for å ta bilde. (skjedde i dag også) - Tysk bil som snegler seg i 30! for 80 sone, pga uvandte svinger Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg liker ikke syklister som på død og liv skal sykle langs tungt trafikerte veier når det er GANGVEI RETT VED SIDEN AV! Dette er som regel de som har kondomdrakt, fancy hjelm, fancy bike og tror de sykler like fort som vi bilister kjører. Yeah right! Skulle ikke fått lov til å nærme seg en ergometersykkel engang Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Så da mener du de skal være lovbrytere? Greia er nemlig det at de må ned i gangfart (i følge loven) når de møter gående på gangvei/fortau. Tro nå ikke proff-syklister sykler i vegen bare for å irritere, de har egentlig ikke noe valg. Skal du trene på sykkel så nytter det svært lite å måtte gå ned i gangfart når du skal passere gående Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg liker ikke syklister som på død og liv skal sykle langs tungt trafikerte veier når det er GANGVEI RETT VED SIDEN AV!Dette er som regel de som har kondomdrakt, fancy hjelm, fancy bike og tror de sykler like fort som vi bilister kjører. Yeah right! Skulle ikke fått lov til å nærme seg en ergometersykkel engang 5980621[/snapback] Det er en grunn til at de sykler i veibanen, og det er: - fordi de må sykle i gangfart om de skal være på fortauet - på gangfeltet ligger det mye knust glass(takket være billister som kaster de i fra seg) - det ligger mye stein og annet rask på gangfeltet som ikke er like enkelt å kjøre over for en sykkelist, som for en billist. MEN, de som er irriterende, er de som skal hjem fra jobb, har en flerbrukssykkel og sykler seint i veibanen. De kunne godt holdt seg på fortauet. Dem med kondomdrakt og syltynne dekk er ikke dem som er værst. Det blir som å sammenligne grisekjørere med rånere. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) I går kjørte jeg for første gang en lengre tur på østlandet. (Hadeland-Hamar tur retur) Jeg ble overrasket over hvor mange råkjørere det er her enn lengre nord i landet (fra Trøndelag og nordover). Jeg har lite lyst på fartsbøter og det som værre er og holdt meg hele tiden under 5 km/t over fattsgrensa. F.eks hvis fartsgrensa var 80 km/t på stedet så passet jeg på å ikke komme noe over 85 km/t. Likevel var det en haug med biler som kjørte både 10, 20, 30 og sikkert også 40 og 50 km/t over fartsgrensa. Hva er det med folk? Det var nesten mer regelen enn unntaket at folk kjørte rundt 20 km/t over fartsgrensa. Har ikke østlendingene lært eller skjønt at fartsgrensene på skiltene er øvre fartsgrense og ikke nedre fartsgrense? Skulle ønske det var langt flere fartskontroller, både de som er annonsert langs veiene og de som er skjulte. Farssvina på østlandet trenger tydeligvis sårt flere kontroller. De har jo null respekt for fartsgrensene. 5931153[/snapback] Hehe, kan ikke bli mer enig her Simen! Du har nok rett, folk i østlandet her kjører vilt for tiden. Og nå som det vår, ingen har planer om holde fartsgrense nei! Jeg sier dette fordi jeg bor på Hadeland selv, hehe Vet godt hvordan folk kjører, og har delvis en viss peiling på hvem rånerne er og hvordan de kjører. Men hva gjør du i Hadeland? Det jo langt fra Trøndelag det, mere en langt Jaja, du sa du kjørte en laaang tur. Du burde også ta en titt på hvordan folk kjører fra Hadeland og inn til Oslo, E6. Jeg øvelseskjørte med pappa midt på dagen en dag i påsken. Kjørte til Oslo og må si at folk kjører gris! Spesiellt med de som har gode biler og pene og liker å vise seg frem. Ble forbi-kjørt flere ganger. Og når det nærmer seg foto boks, da er bare å ta det rolig. Herregud, de vinner bare noen få sekunder. Dere skjønner, det er faktisk litt farlig å bli forikjørt! Dog er det ingen flerfelts veg inn til Oslo fra Hadeland. Er 18, mangler bare teorien igjen. Endret 24. april 2006 av onyX Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Fra oss som kjører for fort: Vi gjør det ikke for å spare tid. Dersom vi stopper på bensinstasjonen løper vi ikke inn for å betale for drivstoffet for å deretter løpe ut og hive seg inn igjen Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Folk som ikke blinker... Fysjameg.. Og folk som ikke bruker billyktene selv om det er mørkt... Huff... :/ Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 I går kjørte jeg for første gang en lengre tur på østlandet. (Hadeland-Hamar tur retur) Jeg ble overrasket over hvor mange råkjørere det er her enn lengre nord i landet (fra Trøndelag og nordover). Jeg har lite lyst på fartsbøter og det som værre er og holdt meg hele tiden under 5 km/t over fattsgrensa. F.eks hvis fartsgrensa var 80 km/t på stedet så passet jeg på å ikke komme noe over 85 km/t. Likevel var det en haug med biler som kjørte både 10, 20, 30 og sikkert også 40 og 50 km/t over fartsgrensa. Hva er det med folk? Det var nesten mer regelen enn unntaket at folk kjørte rundt 20 km/t over fartsgrensa. Har ikke østlendingene lært eller skjønt at fartsgrensene på skiltene er øvre fartsgrense og ikke nedre fartsgrense? Skulle ønske det var langt flere fartskontroller, både de som er annonsert langs veiene og de som er skjulte. Farssvina på østlandet trenger tydeligvis sårt flere kontroller. De har jo null respekt for fartsgrensene. 5931153[/snapback] Du skulle tuta utenfor huset mitt når du allikevel var på hadeland ! Hva gjorde du her? Du er klar over at vi anser folk som kommer fra et sted nord for Otta for fritt vilt til skytetrening? Skal sies at når jeg kjører på lengre strekker (ofte hadeland-gjøvik-hadeland eller hadeland-oslo-hadeland), så føler jeg meg som en trafikkfare om jeg ligger i 85 km/h i 80-sona. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Folk som blinker med lysa på motorveien når det er chåkka fullt. Da blir man bare liggende og legger seg gjerne jevnt med trafikken i høyre fil. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Skal sies at når jeg kjører på lengre strekker (ofte hadeland-gjøvik-hadeland eller hadeland-oslo-hadeland), så føler jeg meg som en trafikkfare om jeg ligger i 85 km/h i 80-sona. 5986755[/snapback] Sånt kaller vi fartshindringer her oppe i Verdal.... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Skal sies at når jeg kjører på lengre strekker (ofte hadeland-gjøvik-hadeland eller hadeland-oslo-hadeland), så føler jeg meg som en trafikkfare om jeg ligger i 85 km/h i 80-sona. 5986755[/snapback] Finnes det faktisk 80-sone mellom Gjøvik og Oslo? Spøk til side: Synes det bare er miljøsoner i et nedover der jeg. Til å være riksveg er det skremmende lite 80-soner iallfall Endret 25. april 2006 av Ernie Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Skal sies at når jeg kjører på lengre strekker (ofte hadeland-gjøvik-hadeland eller hadeland-oslo-hadeland), så føler jeg meg som en trafikkfare om jeg ligger i 85 km/h i 80-sona. 5986755[/snapback] Finnes det faktisk 80-sone mellom Gjøvik og Oslo? Spøk til side: Synes det bare er miljøsoner i et nedover der jeg. Til å være riksveg er det skremmende lite 80-soner iallfall 5987443[/snapback] Har jo blitt nedsatt kraftig på en del strekker rundt omkring hadeland. Vi hadde jo 90 en periode (synes jeg huske), men det har blitt satt ned til 70 pga. en del ulykker. Det som er kjipt er at ulykkene ofte sannsynligvis oppstod fordi folk sovnet bak rattet eller likndende, og nå skal vi hindres fra å kjøre i 90 selv om forholdene er gode nok. Er forøvrig alt for mye lave fartsgrenser på steder der det ikke bor folk i det hele tatt. Mange steder er veien kapabel til å takle trafikk i 90-100 uten sikkerhetsrisiko, men grensa går mellom 60 og 80 et sted Jeg skal vel ikke klage for mye, for det er godt at noen passer på at vi er trygge i trafikken, men da mener jeg at mer synlig politi eller strengere oppkjøring e.l. er bedre tiltak enn latterlig lave fartsgrenser enkelte steder. Oftere kontroller fører til at de som virkelig råkjører også blir tatt, så kan vi slippe å risikere å møte en eller annen idiot som satser livet for å komme to minutter fortere frem til middagen/arbeidsplassen. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Skal sies at når jeg kjører på lengre strekker (ofte hadeland-gjøvik-hadeland eller hadeland-oslo-hadeland), så føler jeg meg som en trafikkfare om jeg ligger i 85 km/h i 80-sona. 5986755[/snapback] Finnes det faktisk 80-sone mellom Gjøvik og Oslo? Spøk til side: Synes det bare er miljøsoner i et nedover der jeg. Til å være riksveg er det skremmende lite 80-soner iallfall 5987443[/snapback] Har jo blitt nedsatt kraftig på en del strekker rundt omkring hadeland. Vi hadde jo 90 en periode (synes jeg huske), men det har blitt satt ned til 70 pga. en del ulykker. Det som er kjipt er at ulykkene ofte sannsynligvis oppstod fordi folk sovnet bak rattet eller likndende, og nå skal vi hindres fra å kjøre i 90 selv om forholdene er gode nok. Er forøvrig alt for mye lave fartsgrenser på steder der det ikke bor folk i det hele tatt. Mange steder er veien kapabel til å takle trafikk i 90-100 uten sikkerhetsrisiko, men grensa går mellom 60 og 80 et sted 5990977[/snapback] Altså, jeg satt og irriterte meg temmelig mye på vei nedover der. Vegstandard som ganske åpenbart tåler høyere hastighet er det 60 på. At den farten begrunnes med at masse ulykker er jo ikke et ukjent fenomen. At derimot mange av de ulykkene skyldes at folk sovner bak rattet og at farten derfor indirekte er satt ned pga. at folk sovner er jo tragisk. Lavere fart hjelper ikke, 4felt med adskilte kjørerettninger derimot ... Men lets face it, staten vil ikke høre på slikt ... Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Ja, også skyldes visstnok halvparten av dødsulykkene kjøring i ruspåvirket tilstand. Jeg tviler på at de som er ruset bryr seg så veldig mye om fartsgrensen er 60 eller 80. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå