Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Aiven, skjønner du ikke hvorfor fenomenet er slik? Det er jo naturlig at man stopper for ting som er farlig. Syklister som gir faen i alle andre, er farlige. Da vil folk, naturlig nok, stoppe opp for syklister.

 

Dessverre er det en del syklister som ødelegger for andre syklister. Jeg har sett mange nok skumle situasjoner både som sjåfør og som syklist til å si at bilister og syklister ofte er like ille.

 

Som med alt annet, så finnes det ekstreme ytterpunkter i begge grupper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aiven, skjønner du ikke hvorfor fenomenet er slik? Det er jo naturlig at man stopper for ting som er farlig. Syklister som gir faen i alle andre, er farlige. Da vil folk, naturlig nok, stoppe opp for syklister.

 

Dessverre er det en del syklister som ødelegger for andre syklister. Jeg har sett mange nok skumle situasjoner både som sjåfør og som syklist til å si at bilister og syklister ofte er like ille.

 

Som med alt annet, så finnes det ekstreme ytterpunkter i begge grupper.

 

Du har nok rett i det ja. Jeg tror jeg har blitt mer hensynsfull de siste åra og det har jeg tenkt å fortsette med.

Lenke til kommentar

Det jeg merker er at fotgjengere ofte stopper for oss syklister - det er som de liksom ikke regner med at vi skal stoppe. Har flere ganger stoppet, bare for å bli vinket videre av smilende fotgjengere som har stoppet for meg. Hvorfor fenomenet er slik vet jeg ikke, men kan altså bekrefte at jeg opplever det på samme måte.

 

Selv tar jeg som fotgjenger alltid hensyn til syklistene.

Det koster meg ganske nøyaktig ingenting å ta hensyn til en syklist og vente i halvannet sekund ekstra for at han skal passere, samtidig koster det energi for syklisten å komme seg opp i hastighet igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv tar jeg som fotgjenger alltid hensyn til syklistene.

Det koster meg ganske nøyaktig ingenting å ta hensyn til en syklist og vente i halvannet sekund ekstra for at han skal passere, samtidig koster det energi for syklisten å komme seg opp i hastighet igjen.

 

Det er mitt inntrykk at mange tenker slik. Ofte kan man ha en form for ikkeverbal kommunikasjon før man møtes - eller i det minste se på holdningen - om de ønsker å gå først.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsøker så godt som mulig å gi signal om at jeg gjerne venter, men er forsiktig med dette dersom det er flere fotgjengere i eller på vei ut i fotgjengerfeltet.. Alt for å unngå misforståelser.

 

Rutebussen slipper jeg også gjerne frem på samme måte ved å gi et vink, mens jeg forventer at alle biler stopper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsøker så godt som mulig å gi signal om at jeg gjerne venter, men er forsiktig med dette dersom det er flere fotgjengere i eller på vei ut i fotgjengerfeltet.. Alt for å unngå misforståelser.

 

Rutebussen slipper jeg også gjerne frem på samme måte ved å gi et vink, mens jeg forventer at alle biler stopper.

 

Med på tankemåten; liten vits i å stoppe 40 folk, fordi du skal stå på din rett hele tida.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Selv tar jeg som fotgjenger alltid hensyn til syklistene.

Det koster meg ganske nøyaktig ingenting å ta hensyn til en syklist og vente i halvannet sekund ekstra for at han skal passere, samtidig koster det energi for syklisten å komme seg opp i hastighet igjen.

 

Tenkt deg det samme med bil da, bil bruker mye mer energi enn en syklist og det forurenser mer også. Samme prinsipp sak.

 

En venn av meg dro av en syklist som syklet nesten på han, endte med at syklisten beklaget så mye og syklet videre. Dette var i fot-overgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkt deg det samme med bil da, bil bruker mye mer energi enn en syklist og det forurenser mer også. Samme prinsipp sak.

 

Vel, dette er noe helt annet.

Du bruker noen dråper bensin på å få bilen opp i fart igjen, akkurat som jeg gjør med min bil (bortsett fra at jeg sikkert bruker dobbelt så mye)

 

Det er noe annet å bruke av kroppens energi.

I tillegg er det noe annet med bussen, den transporterer jo opptil 80 mennesker elns i slengen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drittlei av de dårlige gang- og sykkelveiene her. Fulle av groper, langsgående sprekker og dype skjøter. De har prøvd å feie de her, men siden de er i så dårlig stand så ligger det opp til et par cm med sand igjen over store deler av veien. Farlig å sykle på med glatte dekk da sykkelen plutselig sklir til siden hvis man treffer sand.

Endret av tahustvedt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens irritasjonsmomenter:

 

- Traktorer på E39 som kjører med hundrevis av meter med kø bak og kjører forbi det ene buss-stoppet etter det andre

- Tett trafikk, på langstrekkene ser jeg 100+ biler foran meg. Alikevel er det noen som driver aktivt med forbikjøringer

- Syklister som bruker E-39 som treningsbane på 2 pinsedag

- Politiet som glimrer med sitt fravær på 2 pinsedag, kjørte 45 mil på E-39 og så ikke snurten til noen i unform

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drittlei MC-sjåfører som ikke greier å foreta en skikkelig, trygg forbikjøring av meg som syklist. Virker som de fleste ikke engang gidder å bevege seg en cm til venstre eller senke hastigheten overhode. Når de fleste i tillegg kjører uten lyddemper så kan en lure på om de skaper trafikkfarlige situasjoner med vilje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drittlei MC-sjåfører som ikke greier å foreta en skikkelig, trygg forbikjøring av meg som syklist. Virker som de fleste ikke engang gidder å bevege seg en cm til venstre eller senke hastigheten overhode.

 

Dette er jo et kjent problem, mange bilister kjører jo slik mot syklister både med og uten motor. Men altså; Enig i denne, selv om det heldigvis også er mange som er flinke på å foreta en riktig forbikjøring (altså helt over i andre feltet).

 

Jeg må komme med et par irritasjonsutbrudd til i dag:

- Bilførere som ligger klint oppi MCer. Hva er det dere tenker med? Dere aner ikke hvor sårbare tohjulingene og deres førere er..

- Folk som ikke gidder å vente noen sekunder på at hesten skal komme seg trygt forbi. Du ruser seriøst ikke motoren mens en hest er på siden av bilen din!

Endret av Samara
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

- Bilførere som ligger klint oppi MCer. Hva er det dere tenker med? Dere aner ikke hvor sårbare tohjulingene og deres førere er..

 

 

Synd at ikke førerne av tohjulingene selv innser hvor sårbare de er. Observerte flere vårkåte motorsyklister i trafikken idag med sjokkerende oppførsel :thumbdown:

Lenke til kommentar
Synd at ikke førerne av tohjulingene selv innser hvor sårbare de er. Observerte flere vårkåte motorsyklister i trafikken idag med sjokkerende oppførsel :thumbdown:

Jeg kan ikke snakke på vegne av andre; det er dessverre mange som utøver skremmende villmannskjøring. Men her i huset vet vi i alle fall godt om sårbarheten, og vi er tydelige på refleksvestbruk, plassering i kjørefelt osv.

 

Men det rettferdiggjør uansett ikke mange bilisters oppførsel ovenfor tohjulingene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke snakke på vegne av andre; det er dessverre mange som utøver skremmende villmannskjøring. Men her i huset vet vi i alle fall godt om sårbarheten, og vi er tydelige på refleksvestbruk, plassering i kjørefelt osv.

 

Men det rettferdiggjør uansett ikke mange bilisters oppførsel ovenfor tohjulingene.

 

Beklager, jeg har nok litt andre erfaringer enn deg. Jeg ser veldig sjelden biler som ligger klint opp i MC. Derimot ser jeg hele tiden MC'er som legger seg på støtfangeren til bilen foran i påvente av forbikjøring. Utrolig irriterende!

Lenke til kommentar

Motorsykler er faktisk tryggere når de lager mye lyd.

Det er rett og slett enklere for andre å bli oppmerksom på de.

 

Svært uenig. Hadde du opplevd å bli snittkjørt av en motorsykkel som ruser motoren kraftig forbi deg så vil jeg tro at du vil oppleve det som alt annet enn trygt. Pga. måten lyden bærer på er det ikke alltid man hører dem før de er like på siden av deg.

 

Har aldri skjønt grunnen til at motorsyklister fjerner lyddemperen. Noen som har en god forklaring?

 

Dette er jo et kjent problem, mange bilister kjører jo slik mot syklister både med og uten motor. Men altså; Enig i denne, selv om det heldigvis også er mange som er flinke på å foreta en riktig forbikjøring (altså helt over i andre feltet).

Er ikke nødvendig å kjøre helt over i det andre feltet dersom kjøretøyet holder lav fart synes nå jeg. Holder man stor fart når man kjører forbi er det fint om man flytter seg helt over i andre felt, så slipper jeg å nærmest bli blåst av veien.

 

Opplever av og til "flinke" billister som legger seg helt over, men som samtidig feilberegner totalt farten min på sykkel. Holder pusten når de kjører forbi.

Endret av mandelbrev
Lenke til kommentar

Jeg fikk bot i dag etter å ha stått 3 min etter fristen. Der bilen stod kunne man stå fra 0600-2200, og på parkeringsboten står det 2203. Kan jeg ringe for å få trukket tilbake boten? Er det ikke sånn at det er maksimalt 10 min over tiden, man kan få stå, at man får bot?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...