Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må selv inrømme at folk som kjører litt under irriterer veldig! Om man kjører i 85 og kommer bak noen i 70-75 så føles det veeeldig seint og man blir litt irritert og er sånn glad når man ser dem svinge av og tenker endelig! Hvorfor kan de ikke bare kjøre i 80?! Men nei vil heller kjøre 75 og få mange biler bak seg osv. Jeg øvelseskjører bare, men selv jeg uten så mye erfaring klarer kjøre riktig.

 

75 Irriterer derfor så veldig siden det er vanskelig kjøre forbi. Man må da opp i 90-100 for å komme raskt forbi når man har muligheten. Når bilen foran bare hadde kjørt 60 hadde man kunnet kjørt forbi mye lettere og slepper ligge lenge bak en bil som kjører en irriterendes hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke bare kjøre i 80?!

Kan det være fordi de er ondskapsfulle individer som spekulerer i at du hisser deg opp så mye at det brister et blodkar i hjernen din og du ender opp med å kjøre av veien? (Jeg bare lurer.)

 

I så fall burde de tenkt på at du også kunne ende opp med å kjøre på dem, men så langt tenker vel ikke slike folk. Men, kanskje de har oppnådd det de ville en gang, og så vil de gjerne at det skal skje igjen? Legger seg i 75 og håper så hardt de kan at blodkaret i bilen bak skal revne ...

Lenke til kommentar

Hahaha, nja kan godt hende det.

Jeg hisser meg ikke opp veldig slik at jeg mister kontrollen liksom og kjører ikke tettere på, men sånne bilister irriterer alikevel. Og jeg tenker sånn lettelse når bilen foran endelig forsvinner. Ingen savner den liksom. Så er 75 nja på grensen, men under det har de ikke mye på veien å gjøre om det nå ikke pøser ned slik at været eller trafikken tilater noe raskere.

 

Noe som også irriterer med sånne bilister er at om det kommer fotobokser så bremser de ned selv om de allerede er under fartsgrensa. De kjører i 60 og bremser ned til 50 mens det er 70 grense der... -.- Det er en plass det nesten alltid skjer, untatt noen få ganger. jeg bremser å ned litt, men ikke under 65, så er jeg på den trygge siden i tilfelle speedometeret viser litt feil eller boksen er veldig nøye.

Lenke til kommentar

Litt skummel situasjon i dag. Skulle til å kjøre inn i en kort tunnel som er litt dårlig opplyst, og Kunne såvidt skimte en litt mørk skygge i kjørefeltet. Bremset ned litt, før jeg så et svakt rødt blinkende lys.

 

Da var det en syklist uten noen refleks på sykkel eller kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må selv inrømme at folk som kjører litt under irriterer veldig! Om man kjører i 85 og kommer bak noen i 70-75 så føles det veeeldig seint og man blir litt irritert og er sånn glad når man ser dem svinge av og tenker endelig! Hvorfor kan de ikke bare kjøre i 80?! Men nei vil heller kjøre 75 og få mange biler bak seg osv. Jeg øvelseskjører bare, men selv jeg uten så mye erfaring klarer kjøre riktig.

 

75 Irriterer derfor så veldig siden det er vanskelig kjøre forbi. Man må da opp i 90-100 for å komme raskt forbi når man har muligheten. Når bilen foran bare hadde kjørt 60 hadde man kunnet kjørt forbi mye lettere og slepper ligge lenge bak en bil som kjører en irriterendes hastighet.

 

Tips: 90-100 i 80 sona er ikke lov, ei heller under forbikjøring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tips: 90-100 i 80 sona er ikke lov, ei heller under forbikjøring.

Det er derfor det irritere å ha noen som kjører 75 forran seg siden man ikke kan kjøre forbi og det akuratt er litt for seint.

 

Enkelte kjører kanskje i 75 på grunn av misvisning på speedometeret. De har kanskje 80, om ikke mer, på speedometeret sitt - mens kanskje ditt speedometer er mer nøyaktig.

 

Ja det er godt mulig, og speedometeret mitt er ikke så nøyaktig, men det står de fartsmålerne langs veien og når jeg kjører 80 der er speedometeret mitt ca 85. Sa da vet jeg at nåla kan ligge mellom 85-90 og jeg kjører lovlig.

Lenke til kommentar

Tips: 90-100 i 80 sona er ikke lov, ei heller under forbikjøring.

 

Men man skal ikke glemme dette:

 

Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring,

vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når

fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers

aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg er på vei forbi noen som plutselig finner ut at de skal opp i fartsgrensen likevel, samtidig som jeg har noen bak meg som er ute i samme ærend, er det tryggeste å gi på litt ekstra for å fullføre forbikjøringen. I hvert fall på MC.

Lenke til kommentar

Når jeg hadde mopedopplæring nettopp på en slik riksvei skulle vi kjøre i veiskulderen så lenge det var fint mulig og forsvarlig for at forbikjøringer kunne foregå uten problemer.

Isåfall burde du kanskje snakke med læreren, det er ett dårlig råd.

 

Atw

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Under gode forhold er det ofte for sakte å holde 75 i 80-sona.

I mange tilfeller er høyere hastighet enn tillatt mer passende.. Og jeg tipper selv den prektige gjengen her inne titt og ofte ligger både 10 og 20 over.

 

Det gjør jeg. Men jeg whiner ikke over at andre ønsker å holde grensa.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Under gode forhold er det ofte for sakte å holde 75 i 80-sona.

For sakte for deg kanskje, men ikke nødvendigvis alle andre.

 

Vi er nødt til å innse at folk er forskjellige og har forskjellige tanker og meninger om dette. Men, at man er forskjellig betyr på ingen måte at man ikke skal behøve å samarbeide om en såpass enkel ting som trafikkavvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Fordi hastigheten er satt til noe som alltid kan holdes på den veien, så lenge det ikke er noen form for naturkatastrofe, oljespill eller is på tidlig høst eller sent på vår.

 

Det betyr ikke at 75 er for sakte. Det kan være lavere enn det fint kan gå an å holde, og selv holder jeg heller 84 enn 76, men det betyr ikke at jeg synes 75 er for lavt.

Du skal kjøre en ganske lang strekning i 5km/t for lite før du merker noen stor forskjell, og på den streknigen som må til er det sannsynligvis ikke så perfekt vei lenger at det gjør noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...