Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ingen tvil om at fartsgrenser settes ned av andre grunner enn trafikksikkehetsmessige. Statens Begvesen er så langt fra noen uavhengig fagetat som du kommer.

 

Det er for eksempel ikke uvanlig at fartsgrenser settes ned med både ti og tyve km/t når det skal komme ny vei med bompenger. Sånn at folket ikke skal synes det blir alt for åpenbart, gjøres det gjerne et par år før åpning av ny vei...

Lenke til kommentar

Det er jo en trafikksikkerhetsmessig grunn hvis man prøver å venne trafikantene til det nye kjøremønsteret før det er kritisk nødvendig at folk ikke holder 80 forbi de nye pålene i veien.

Den nye veien går ikke i samme trasé, og de bygger ikke i området før om minst 18mnd. Det er et år siden de satte ned fartsgrensen. Det eneste de har oppnådd er at alle gir f. Ja, bortsett fra når det var kontroller. De satte nemlig ned fartsgrensen akkurat der det er et ulykkesfritt planløst kryss som er fint å stå oppå med laseren...
Lenke til kommentar

Det var i utgangspunktet mitt og: Fartsgrense reduseres og andre reguleringer foretas til å tvinge alle til å kjøre den nye veien med bompenger, selv for kort lokaltrafikk som skal ti mini retning paralelt med den nye veien. Sør-Trøndelag har og mange gode eksempler på dette.

Lenke til kommentar

Hjemme på bøgda er det stort sett lov til å holde 80. Men det er i grunnen rallytempo. Kjerreveier med gammel, glatt asfalt. Hvis de skulle tatt en ny titt på de veiene nekter jeg å tro de ville sluppet med mer enn 60.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, i Oslo har mange av hovedferdselsårene fått lavere fart. Dette er fine firefelts-veier med midtdeler, samt med ordentlige av -og påkjøringsfelt. Opprinnelig hadde disse veiene 80-fartsgrense. Så fikk vi den flotte miljøfartsgrensa (60 km/t i vinterhalvåret). Da det viste seg at politiet ikke kunne gi bot etter denne grensa, fikk vi istedenfor 70 hele året. Trafikken beveger seg saktere enn noen gang, og dette var veier som ikke var spesielt utsatt for ulykker. Fjotteri.

Lenke til kommentar
Kan ikke du fortelle meg hvorfor det er 70 på en gitt strekning da? Strekninger som ikke har vært ulykkesutsatt med 80 og 90-sone tidligere?

 

Vi kan jo starte med Rv. 20 Solørvegen mellom Roverud og Brandval..

Hvorfor er fartsgrensen her nedjustert fra 90 til 80?

 

Hallo, det er jo livsfarlig å kjøre i 90. Helt utrolig at det var 90 på den vegen så lenge. Samme gjelder forsåvidt Trysilvegen.

Lenke til kommentar

Hvilken statlig propaganda er det da du mener?

 

Staten kjører til tider ganske aggressivt på med sine 70-kampanjer..

 

Samtlige veier jeg kjører ofte på i Bergens-området som har fått redusert hastighet de siste årene med bakgrunn i at veikvaliteten og sikkerheten er for dårlig trengte absolutt lavere hastighet.

 

Saken angripes stort sett i helt feil ende.

I svært mange tilfeller hadde det holdt å få veistandarden opp til det opprinnelige nivået..

Altså er årsaken i svært mange tilfeller manglende vedlikehold.

 

Manglende vedlikehold kan man ordne opp i ved å gjøre et løft og deretter sørge for å opprettholde et forsvarlig vedlikehold på strekningen.

Men dette er ikke i de rødgrønnes interesse, de vil helst at veinettet skal forfalle mens vi bygger noen nye bompengefinansierte veier hist og pist.

 

Tja, i Oslo har mange av hovedferdselsårene fått lavere fart. Dette er fine firefelts-veier med midtdeler, samt med ordentlige av -og påkjøringsfelt. Opprinnelig hadde disse veiene 80-fartsgrense. Så fikk vi den flotte miljøfartsgrensa (60 km/t i vinterhalvåret). Da det viste seg at politiet ikke kunne gi bot etter denne grensa, fikk vi istedenfor 70 hele året. Trafikken beveger seg saktere enn noen gang, og dette var veier som ikke var spesielt utsatt for ulykker. Fjotteri.

 

Nå har de som du sier satt ned fartsgrensen til 70 ja.. Men i tillegg har man nå fått den endringen man trenger for å kunne bøtelegge på lik linje med ellers også når det er miljøfartsgrense..

Tror du de kommer til å sette opp hastigheten til 80 igjen? Neppe.

 

E6 fra Furuset til Alnabru hadde jo inntil for noen år siden også 90-sone.. En av de beste veiene på østlandet.. 8 felt har den store deler av strekningen.. Særlig mange alvorlige ulykker var det heller ikke tatt i betraktning hvor mye trafikk det er der.

Men 80 mener man visst er fort nok..

Det er nok ikke så mange av deltakerne her inne som bruker denne veien, for det er helt normalt å bli frakjørt om man ligger i 100 der (speedometeret mitt har ca 0km/t misvisning..)

 

Hallo, det er jo livsfarlig å kjøre i 90. Helt utrolig at det var 90 på den vegen så lenge. Samme gjelder forsåvidt Trysilvegen.

 

Greit nok at veikvaliteten der har blitt dårligere de siste årene, men strekningen fra Roverud til Brandval er helt kurant i 90.. Og de fleste holder jo fortsatt 90+ der.

Fremfor å sette ned fartsgrensen burde man besørget forsvarlig vedlikehold av veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...