Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter å ha fulgt med i denne tråden en stund så kom jeg på en idé:

Er det lov å filme andre i trafikken og bruke det som bevismateriale for en anmeldelse for brudd på trafikkregler? Datatilsynet blir neppe begeistret over idéen, men jeg spør likevel.

 

I så fall må det jo være et stort marked for videokameraer til plassering i biler sånn at man kan anmelde alle som gjør farlige og ulovlige ting i trafikken.

5854147[/snapback]

Takk for tipset Simen1! Jeg har faktisk vært inne på denne tanken før, men har vært usikker på om det har vært lov i det hele tatt. Jon@s sa det så fint, det med at det lov å filme i offentlig sted, og veier i Norge er jo det. Og dere vet at Politiet gir penger for tips. Eller gjør de det?

 

Uansett, har min Ixus 700 hjemme og skal jaggu meg ta den med når jeg kjører bil. Batteriet er ganske god på den også. Jeg har 1Gb minne i den, så kan filme litt også. Vips så har jeg bevis :) Men hva skal jeg se etter? La oss si jeg kjører i en forskjørsvei. Det er 60-sone. Jeg har en busslomme på høyre side, som betyr at jeg skal vike for en buss som blinker ut av lommen. Jeg har i tillegg en bil foran, dog gidder ikke han å vike for bussen og kjører på. Hvis jeg filmer dette, er det godt nok materiale da? Det kunne forårsaket en ulykker det? Eller?

 

Flere som har tenkt å prøve?

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Etter å ha fulgt med i denne tråden en stund så kom jeg på en idé:

Er det lov å filme andre i trafikken og bruke det som bevismateriale for en anmeldelse for brudd på trafikkregler? Datatilsynet blir neppe begeistret over idéen, men jeg spør likevel.

 

I så fall må det jo være et stort marked for videokameraer til plassering i biler sånn at man kan anmelde alle som gjør farlige og ulovlige ting i trafikken.

5854147[/snapback]

Takk for tipset Simen1! Jeg har faktisk vært inne på denne tanken før, men har vært usikker på om det har vært lov i det hele tatt. Jon@s sa det så fint, det med at det lov å filme i offentlig sted, og veier i Norge er jo det. Og dere vet at Politiet gir penger for tips. Eller gjør de det?

 

Uansett, har min Ixus 700 hjemme og skal jaggu meg ta den med når jeg kjører bil. Batteriet er ganske god på den også. Jeg har 1Gb minne i den, så kan filme litt også. Vips så har jeg bevis :) Men hva skal jeg se etter? La oss si jeg kjører i en forskjørsvei. Det er 60-sone. Jeg har en busslomme på høyre side, som betyr at jeg skal vike for en buss som blinker ut av lommen. Jeg har i tillegg en bil foran, dog gidder ikke han å vike for bussen og kjører på. Hvis jeg filmer dette, er det godt nok materiale da? Det kunne forårsaket en ulykker det? Eller?

 

Flere som har tenkt å prøve?

5898931[/snapback]

 

Hadde eg vært en politimann, og en person kommer inn med slike bilder/video, ville eg stillt meg selv og personen ET spørsmål. Hva drev du med på dette tidspunktet og hvor var oppmerksomheten din fokusert på?

 

Eg har selv tenkt på dette. Da med å montere et lite miniatyr-hullkamera forran i støtfangeren/sidespeil, som er koblet til en datamaskin med av/på bryter på rattet/midtkonsoll. I tillegg tenkte eg på å koble til et aksellerometer(elns), som også kan starte/stoppe filmingen. Aksellerometeret reagerer da på brå bremsing eller aksellerasjon, noe som stort sett henger sammen med andre uhell/tilfeller. Problemet er at i det øyeblikket du starter filmingen, er både situasjonen og beviset over. Tanken min der var å hele tiden beholde 5 minutt bak i tid. Og ved å trykke på knappen blir 5 min før + nå og frem beholdt/lagret.

 

Men men :p

Lenke til kommentar

Politiet blir bare glade når de får inn slikt, de :)

De kan ikke nekte meg i å filme, og de kan da ikke tro at jeg har forårsket ulykken?

 

Jeg skal gjøre det i alle fall, det er digg å ta rånerne først og fremst! Vifte ned ruta og klipse i vei, pluss filme også :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Hverdagshelter på sitt beste.

 

Rånere er jo de desidert verste i trafikken... Eller? Ingen av de skrullingene jeg har nevnt i tråden her har vært "rånere". Det som går igjen er 30-40 åringer og oppover, gamle damer/menn, drosjesjåfører og politi.

 

Film politiet hvis du skal filme noen, alle andre blir passet på av, nettopp, politiet.

Lenke til kommentar
Politiet blir bare glade når de får inn slikt, de :)

De kan ikke nekte meg i å filme, og de kan da ikke tro at jeg har forårsket ulykken?

 

Jeg skal gjøre det i alle fall, det er digg å ta rånerne først og fremst! Vifte ned ruta og klipse i vei, pluss filme også :)

5899612[/snapback]

 

 

Vil si det samme som Braseth jeg (er "råner" selv, så er kanskje innhabil?)

Rånere er ikke de værste, vi har mye kjøretrening (selv har jeg kjørt et godt stykke over 40 000km siden jeg fikk lappen i juli i fjor, og kun vært innvolvert i en ulykke der jeg blei presset i autovernet av en taxi (ikke min skyld))

 

"Rånerene" kjører (oftest ikke, men med unntak selvfølgelig) ikke så gris som folk skal ha det til..

"Børstraktorene" (les: Porsche Cayenne, Mercedes MLXXX osv, osv.), gamle damer og menn, unge jenter (ikke nødvendigvis "rånere"), kakser med Mercedes C- og E-klasse er like ille spør du meg..

 

Konsentrer deg om overtredelser politiet, fulle folk bak rattet osv, osv, så kan du forsvare det du tenker å gjøre..

Lenke til kommentar

Jepp, nå er det påske og masse idiotisk kjøring det fikk jeg virkelig erfare idag. Jeg kjørte på E6 fra Oslo og nordover mot Hamar. Det er to felt i hver retning og jeg ligger i venstrefelt og skal snart passere en semi. Det er igjen 10-15m før jeg er i ferd med å passere den. Da ser jeg til min store forskrekkelse det kommer en tunglastet stv. fra høyre smetter seg forbi meg. Makan til idiot :thumbdown: "Uheldigvis" ga fra meg litt fjernlys i baken på vedkommende.

Lenke til kommentar

Nå er jeg sinna, igjen!

 

Her en situasjonen: Jeg cruiser i 80-90 på 4-felts (2 i hver retning) motorvei (fartsgrense = 80). Ligger i høyre felt og nærmer meg et påkjøringsfelt som kommer fra høyre. Ikke én bil i sikte. I det jeg nærmer meg påkjøringseltet kommer det en oransje kebabtralle (BMW 3noe, coupe, senket2k, Råne Edition, mm.) i 60-70km/t. Jeg gir litt gass for å slippe å bremse og/eller bytte felt for å slippe han inn og ligger raskt 20-30 meter foran BMWen - og regner dermed med at han ligger seg ut bak meg.

 

Med ca. 100 meter påkjøringsfelt igjen bestemmer råneren seg for at "Naahahai, kan ikke bli "forbikjørt" av en treognitti Volvo 940" og gir bånn pedal - fremdeles i påkjøringsfeltet. Den klarer etterhvert å komme seg opp på siden av meg, da med 20 meter igjen av påkjøringen. "SATAN!!" tenker jeg og innser at dette går til helvete hvis jeg ikke gjør noe raskt! Får såvidt sjekket at venstrefeltet er ledig før jeg hiver meg ett hakk til venstre samtidig med BMWen.

 

Hva faen feiler det folk?! At disse rånerne vil være litt "showoff" er én ting, men når de begynner å risikere sine egne og andres liv for å tøffe seg har det gått for langt!

Lenke til kommentar

Loomy: Slikt et tragisk. Hadde ikke vurdert å bremse eller skiftet felt engang jeg. Skal de være så idiotier så får de jaggu smake det. Når du ligger 20-30m foran så må åpenbart bilen pent legge seg bak deg og ev. skifte felt før de kjører forbi deg. Forbikjøring på høyre side av en bil er i utgangspunktet ikke lovlig, ergo har fører av den kebabtralla lite han/hun skulle ha sagt.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Arg! Eieren av den stygge bobilen som lå foran meg i dag, har herved min tillatelse til å slå sitt eget hode med øks, eller noe. Vestlandet har jo som kjent ikke akkurat verdens lengste forbikjøringsstrekk, og heldige meg klarte selvsagt å komme bak en bil av den typen man aller helst ikke vil bak. Bilen sotet og forgiftet verden noe så til de grader hele tiden, og hvor den røyken kom fra er ikke godt å si, for jeg mistenker ikke akkurat den bilen for å være utstyrt med mer motor enn Flintstones-bilen. I oppoverbakkene var det sjelden den klarte å holde mer enn 50-60, og i tåkehavet bak den lå jeg. Nå vi endelig (etter veldig lang tid) kom til et sted der det var mulig å kjøre forbi, la jeg meg ut, men det likte han ikke, så han gav gass, og jeg måtte legge meg inn bak han igjen. Etter langt om lenge kom vi til en tunnell som var lang og rett, her tenkte jeg at jeg skulle kjøre forbi, men som ved et trylleslag fikk bobilen plutselig gang på motoren, og la seg i 100km/t. Forbikjøringen fikk vente denne gang også. Det bar enda mer oppover, og jeg holdt på å dø av kullosforgiftning, vi kom til enda et sted det gikk an å kjøre forbi, og enda en gang gav bobilen gass i det jeg lå ved siden av han. Til slutt kom vi til et sted der jeg kunne se langt framover før vi gikk inn i en sving. I svingen kan man ikke se noe som helst, men her la jeg meg helt oppi rumpen på bobilen, med bilen i ett gear lavere enn vanlig. Ved utgangen av svingen fikk jeg kastet meg forbi han, for han fikk fart på dråget. Det var det siste jeg så til han, og forhåpentligvis møter jeg han (eller lignende folk) aldri igjen.

Lenke til kommentar

Lei historie men desværre finnes det mange av disse tullingene langs veien.

Nå sier veitrafikkloven at man er begge ansvarlig i en forbikjøring, både den som kjører forbi den den som blir forbikjørt så det er faktisk brudd på veitrafikkloven og aktivt hindre noen i å kjøre forbi.

Netse gang kan du prøve det motsatt etter å ha kjørt forbi tullingen.

Brems ned og kjør sakte forran han.

Lenke til kommentar

I går kjørte jeg for første gang en lengre tur på østlandet. (Hadeland-Hamar tur retur) Jeg ble overrasket over hvor mange råkjørere det er her enn lengre nord i landet (fra Trøndelag og nordover). Jeg har lite lyst på fartsbøter og det som værre er og holdt meg hele tiden under 5 km/t over fattsgrensa. F.eks hvis fartsgrensa var 80 km/t på stedet så passet jeg på å ikke komme noe over 85 km/t. Likevel var det en haug med biler som kjørte både 10, 20, 30 og sikkert også 40 og 50 km/t over fartsgrensa. Hva er det med folk? Det var nesten mer regelen enn unntaket at folk kjørte rundt 20 km/t over fartsgrensa. Har ikke østlendingene lært eller skjønt at fartsgrensene på skiltene er øvre fartsgrense og ikke nedre fartsgrense?

 

Skulle ønske det var langt flere fartskontroller, både de som er annonsert langs veiene og de som er skjulte. Farssvina på østlandet trenger tydeligvis sårt flere kontroller. De har jo null respekt for fartsgrensene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså morgenrushet inn til Hamar går i 110-120km/h selv om det er 80 som er fartsgrensen på E6. Kort sagt så råkjører "alle". Mye av grunnen ligger i at det gikk ned fra 90 til 80km/h i området, noe få egentlig skjønner noe av. Dessuten er det ytterst sjeldent kontroller, så hvem bryr seg :shrug:

Lenke til kommentar
Ernie, Da bør jo veivesnet enten øke fartsgrensen på strekningen eller øke antall kontroller, eller kanskje aller helst begge deler.

5932019[/snapback]

Vel, høyere fartsgrense kommer nok når de får summet seg til å bygge firefelt fra Kolomoen (litt sør for Stange) til Lillehammer.

Lenke til kommentar

Ja på Østlandet, og spesielt i Oslo-området kjøres det nok litt hardere enn i resten av landet. Er ikke uvanlig at køen går 20 km/t over fartsgrensen, men dette tror jeg ikke er noe særnorsk fenomen. Har opplevd dette mange andre steder der fartsgrensen ikke står i forhold til det folk flest oppfatter som forsvarlig hastighet. At folk ligger litt over grensa bekymrer meg heller ikke så mye, jeg syns det er mye verre med de som kjører i ruspåvirket tilstand for ikke å snakke om uoppmerksomme bilister som vingler frem og tilbake i vegbanen og plutselig står plantet inn i støtfangeren på bilen foran fordi de var alt for opptatt til å følge med på veien.

Lenke til kommentar
Lei historie men desværre finnes det mange av disse tullingene langs veien.

Nå sier veitrafikkloven at man er begge ansvarlig i en forbikjøring, både den som kjører forbi den den som blir forbikjørt så det er faktisk brudd på veitrafikkloven og aktivt hindre noen i å kjøre forbi.

Netse gang kan du prøve det motsatt etter å ha kjørt forbi tullingen.

Brems ned og kjør sakte forran han.

5930967[/snapback]

 

Ja, for det er jo bare fint å provosere andre trafikanter tilbake med samme mynt. Suverent.

 

Slike forslag, og folk som faktisk oppfører seg sånn irriterer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte tror jeg har godt av å smake sin egen medisin fordi de ærlig og oppriktig ikke forstår hva de bedriver og vil i såtilfelle skjønne hva de har gjort.

Suser man bare forbi så tenker han i campingbilen jævla tulling uten å reflektere over hendelsen.

 

Personlig så klarer jeg ikke å bremse ned når jeg endelig er forbi fordi da er jeg så opptatt med å komme videre men vet om andre som praktiserer dette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...