Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Problemet for syklistene er at sykkelstier er laget for de som skal sykle kort og/eller sakte, ikke for de som skal trene eller sykle langt. Benytter de sykkelstien(der hvor dette faktisk finnes), så må de ta hensyn til gående og andre brukere av samme sykkelsti

Her var det mye tyll. Det er ikke gående på SYKKELSTI.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har stengt den andre tråden, er dette et emne du ikke vil vi skal diskutere på dette forumet?

Det er et emne jeg vil dere skal diskutere, men emnet resulterer så å si alltid i drittkasting og personangrep. Den forrige tråden er intet unntak, og denne tråden var på vei til å lide samme skjebne. Vi har som vane å splitte ut lengre diskusjoner fra denne tråden til egne tråder, slik at denne tråden holdes mer ryddig. Det var derfor satte jeg strek, ikke fordi jeg har noe imot emnet «syklister vs. bilister».

Jeg ber dere nå respektere dette, og ikke fortsette her. Vent heller til jeg får gått gjennom den andre tråden, og vurdert om den skal få leve eller om vi skal opprette en ny. Høres det greit ut?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et emne jeg vil dere skal diskutere, men emnet resulterer så å si alltid i drittkasting og personangrep. Den forrige tråden er intet unntak, og denne tråden var på vei til å lide samme skjebne. Vi har som vane å splitte ut lengre diskusjoner fra denne tråden til egne tråder, slik at denne tråden holdes mer ryddig. Det var derfor satte jeg strek, ikke fordi jeg har noe imot emnet «syklister vs. bilister».

Jeg ber dere nå respektere dette, og ikke fortsette her. Vent heller til jeg får gått gjennom den andre tråden, og vurdert om den skal få leve eller om vi skal opprette en ny. Høres det greit ut?

Det er kanskje en fordel at det tas her og ikke på veien :glare:

Endret av Aiven
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kall meg gjerne regelrytter, men jeg setter ikke forumets retningslinjer til side for at dere skal få utløp for (i bunn og grunn latterlig) hat og sinne mot hverandre. Hvis du føler en trang til å snakke stygt om en utvalgt gruppe personer (les: bilister/syklister), foreslår jeg du oppretter en blogg.

Videre tilbakemeldinger på dette tas her, ikke i denne tråden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mobiltasting blir forbudt fra torsdag (VG)

Sms-skriving, oppdatering av Facebook og alle andre ting man kan gjøre ved å taste på mobilen er da mye farligere enn å holde en telefon opp til øret for å snakke? Jeg trodde begge deler var ulovlig allerede, jeg. Uansett på tide.

Fyren jeg lå bak på E18 for noen dager siden satt med mobil i ene hånda og ei drikkeflaske i den andre, og var ofte midt på midtstripa uten at han skulle skifte fil. Arg for en fyr. Angrer på at jeg ikke skrev ned nummeret på bilen.

Lenke til kommentar

Kjørte bak en kar i en Toyota Hiace her om dagen hvor jeg er 99% sikker på at fører var beruset. Aldri sett så vinglete kjøring før. Lå bare bak i 2-3 minutter, men han var nær ved å kjøre ut flere ganger. Bilen gikk fra side til side i filen, og plutselig var halve bilen enten i grøften så steiner og støv suste opp bak han, ellers så var halve bilen i motsatt kjørefelt. Lå dog godt under fartsgrensen, og brukte faktisk blinklys i rundkjøringene(!).

Sitter med skyldfølelse og en uggen følelse ettersom jeg ikke ringte Politiet eller skrev skiltnummeret på bilen. Heldigvis var dette en søndag klokken 09:00, så ingen stor trafikk, men burde vel tatt initiativet og ringt?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Har ringt politiet qangående fyllekjøring to ganger, En ungdom som fikk beskjed å konsentrere seg mer om veien enn passasjerene i den ene, en middelaldrende mann med over fire ganger grensen i den andre. Ikke var de noe sure for bomskuddet heller, så tror ikke man skal tenke på det. Vinglete sjåfører har godt av å få en liten aha-opplevelse om at noen faktisk synes de kjører så ille at det må være snakk om fyllekjøring. Det samme gjelder gamlinger som trenger en liten dytt for å forstå at de burde levere inn lappen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mobiltasting blir forbudt fra torsdag (VG)

Sms-skriving, oppdatering av Facebook og alle andre ting man kan gjøre ved å taste på mobilen er da mye farligere enn å holde en telefon opp til øret for å snakke? Jeg trodde begge deler var ulovlig allerede, jeg. Uansett på tide.

Jeg trodde også at dette allerede var ulovlig helt til jeg så et TV-program der ei sånn rosabloggejente kjørte på motorveien på vinterføre med mobilen i den ene hånda og sminke i den andre mens hun styrte. Habilt opplegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ut fra definisjonene her ser det ut som bruk av PC eller nettbrett vil være lovlig så lenge enheten ikke har radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.

Altså sette telefonen i tethering-mode, og så koble opp nettbrettet me WIFI mot telefonen..

Alt tyder med andre ord på at vi får en ny forskrift som er utdatert før den trer i kraft. Herlig!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra definisjonene her ser det ut som bruk av PC eller nettbrett vil være lovlig så lenge enheten ikke har radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.

Altså sette telefonen i tethering-mode, og så koble opp nettbrettet me WIFI mot telefonen..

Alt tyder med andre ord på at vi får en ny forskrift som er utdatert før den trer i kraft. Herlig!

Nja, litt skjønn må man da kunne utvise. PC er vel for de fleste et "2håndsverktøy", så det sier seg selv at det vil senke sikkerheten.

Om tastingen skjer på et nettbrett eller mobil mener jeg er samme sak. Noen nettbrett er så små og noen telefoner så store at det ikke alltid er så enorm forskjell uansett.

Poenget med den nye regelen er vel "tasting" på telefonen, ikke direkte det å skrive sms, chatte osv... Selv om jeg sitter og trykker meg rundt på innstillingene på telefonen bryter jeg fortsatt reglene.

Lenke til kommentar

Nja, litt skjønn må man da kunne utvise. PC er vel for de fleste et "2håndsverktøy", så det sier seg selv at det vil senke sikkerheten.

Om tastingen skjer på et nettbrett eller mobil mener jeg er samme sak. Noen nettbrett er så små og noen telefoner så store at det ikke alltid er så enorm forskjell uansett.

Poenget med den nye regelen er vel "tasting" på telefonen, ikke direkte det å skrive sms, chatte osv... Selv om jeg sitter og trykker meg rundt på innstillingene på telefonen bryter jeg fortsatt reglene.

Som sagt, det er altså mobiltelefonen du ikke får bruke.

Ja, jeg ser også den saken med en PC, men så er det jo også en glidende overgang mellom PC og andre enheter man kan bruke. I dag har man også PCer man ikke trenger tastatur til.

Interessant er det også at man med denne definisjonen gjør det lovlig for politiet å sende tekstmeldinger på sine sambandsradioer mens de kjører, all den tid TETRA-nettet muligens kan defineres som et ikke offentlig nett.

§ 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. 0 Endres 2 mai 2013 ved forskrift 11 mars 2013 nr. 265.

§ 2. Definisjoner

I denne forskrift forstås med:

a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.

b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse.

c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.

0 Endres 2 mai 2013 ved forskrift 11 mars 2013 nr. 265.

Lenke til kommentar

Det blir nok mye sikrere når man må bruke fjorten trykk på den dårlige, unøyaktige lite responsive trykkskjermen i bilens innebygde navigasjonsskjerm for å ringe noen, enn når man kunne bruke fire trykk på sin fastmonterte berøringsfølsomme skjerm...

Lenke til kommentar

Måtte nesten ut av bilen i dag. Idiot unge på scooter blokkerte veien, uheldigvis flyttet han seg når jeg tok av beltet. Hadde vært digg å knuse trynet hans med balltreet. Han sto midt i en enveiskjørt gate på kryss og rusa i flere minutter, for en søppleunge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...