Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det jeg reagerer på er vurderingsevnen til disse syklistene. Hvorfor velger de å treningssykle på denne kraftig trafikkerte veien? I 70-sonen her er det ikke lett å foreta forbikjøringer på denne strekningen og de få forbikjøringen vi ser på videoen skaper farlige situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge må være det landet med dårligst forhold mellom syklister og bilister. Seriøst, finnes det noen land hvor tilstanden er verre? Og her skal man være temmelig naiv for å ta én side, for det finnes jaggu like mye skyld på begge sider. Syklister som ikke tar hensyn og bilister som surver så fort de taper fem sekunder av den dyrebare tiden sin fordi noen våger å sykle i veien deres. Det hele er et jævla sirkus. og dette er nok et punkt hvor Norge er et u-land og hvor vi har mye å lære av våre naboer nedover i Europa. Det er rett og slett flaut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis det er mulig logistisk sett kan du prøve å be de lokale veimyndighetene sette opp en bollard eller betongblokk og skilte om til blindgate. Det ble gjort da en g/s vei ble brukt som snarvei av biler der jeg bor. Litt mer jobb å få et omlegging og skiltvedtak men verdt et forsøk

Er nok ikke mulig dessverre. Men hadde ikke gjort meg noe om politiet/veimyndigheten tok seg en tur og sa hallo til tungtrafikken - de kan ikke snakke seg unna at de ikke har noe der å gjøre.

Lenke til kommentar

Det har da vært ulykker mellom bilister og syklister uten at det virker å ha gjort inntrykk på særlig mange. Utenom de døde/skadde syklistene da. Og førerne som eventuelt fikk skyld.

 

Jeg snakker ikke om "Syklist påkjørt av bilist" og lignende nyheter vi leser i lokalaviser, men en ordentlig alvorlig sak som blir slått stort opp i nasjonal media.

Lenke til kommentar

Er det mulig? Det er rimelig håpløst og ikke minst uforsvarlig med slik oppførsel i trafikken. De burde hatt seg en real smekk fra Politiet.

 

Ikke holdt bilistene nevneverdig avstand til syklistene.

Ikke sørget de for å ha god kontroll på strekningen de skulle kjøre forbi på.

Ikke var det mange som kjørte langt nok ut til siden.

Flere motkommende bilister må bremse ned for å unngå enda farligere situasjoner.

Attpåtil er det en hodeløs bilist som bruker ekstra oppmerksomhet på å filme sin egen og andres idioti.

 

Og hvor mange sekund tapte bilistene _EGENTLIG_? Fartsgrensen var 50km/t, de låg i hva, 30km/t(?) i gjennomsnittet 2-3 minutt?

 

Eneste vi er enig om her, er at det å sitte å filme i begge retninger mens man kjører forbi noen er ganske lite lurt.

Men det ender DER.Dere syte-syklister må innse at når dere ligger i kolonner på denne størelsen så er dere i veien for andre.Bruk sykkelstien.Den var tilstede i dette tilfellet, og jeg kunne ikke se noen fotgjengere.

 

Men det nytter vel ikke å prøve å fortelle dere dette her.Dere har større ego en Napoleon uansett, så dere greier ikke se andres irritasjon over at dere blokkerer veien.Ikke behøver dere å sykle 6-7 stk sammen heller.Veien er ikke bygget for at den skal benyttes som treningsarena.Den er til for transport.Syklister burde ikke ha lov til å sykle sammen på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk slik at det svært ofte er uforsvarlig å sykle på gang/sykkelvei/sykkelsti eller hva du vil kalle det..

En ting er at man har lett for å havne i MANGE vikepliktsituasjoner, en annen er at kvaliteten på disse over hele linja er dårligere enn en vei.

Med en landeveissykkel vil det gjerne føre til svært hyppige punkteringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge må være det landet med dårligst forhold mellom syklister og bilister. Seriøst, finnes det noen land hvor tilstanden er verre? Og her skal man være temmelig naiv for å ta én side, for det finnes jaggu like mye skyld på begge sider. Syklister som ikke tar hensyn og bilister som surver så fort de taper fem sekunder av den dyrebare tiden sin fordi noen våger å sykle i veien deres. Det hele er et jævla sirkus. og dette er nok et punkt hvor Norge er et u-land og hvor vi har mye å lære av våre naboer nedover i Europa. Det er rett og slett flaut.

 

Som bilist og syklist er jeg tildels enig. Her i Oslo er det nokså vill vest til tider. Nå skal det sies at jeg kun har erfaring fra sykkellandene Danmark og Nederland, hvor det er langt mer tilrettelagt for syklister. Jeg er sikker på at dette unngår mange konflikter. Noe av det verste her i Oslo er at de fleste sykkelfelt opphører i rundkjøringer og kryss. Da er det bare å krysse tær og fingre for at bilistene rundt viser hensyn. Sitter stort sett med hjertet i halsen i alle rundkjøringer, etter et par nestenulykker hvor bilister overhodet ikke overholder vikeplikten når jeg kommer på sykkel.

 

Tips til syklister: Ikke «kutt» rundkjøringa, selv om den bare har ett felt. Om man følger hele svingen fint rundt er man enklere å se både visuelt og fordi det tar lengre tid. Har kutta en gang for mye og ble nesten påkjørt. Personlig pleier generelt å svaie bevisst og overdrevet til tider, for å være sikker på å bli sett. Bedre å se ut som en fyllik hele tida enn å bli påkjørt én gang :D

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel ikke det beste alternativet for noen parter. Beste hadde vært om sykkelister, på lik linje med billister, måtte tydd til bane-anlegg for å trene.

 

Jeg har forsøkt å sykle på Ghettodromen (Velodromen ved Valle Hovin, Oslo), det funker jævlig dårlig..

Nå skal den jo uansett rives også så, de skal nemlig bygge en sånn der fotballbane.

 

Faktum er at det beste stedet for syklister som trener på denne typen sykling faktisk er veien.

 

Jeg er både syklist og bilist, og klarer stort sett å ikke irritere meg over syklistene, selv på vei innover i Maridalen går det bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste vi er enig om her, er at det å sitte å filme i begge retninger mens man kjører forbi noen er ganske lite lurt.

Men det ender DER.Dere syte-syklister må innse at når dere ligger i kolonner på denne størelsen så er dere i veien for andre.Bruk sykkelstien.Den var tilstede i dette tilfellet, og jeg kunne ikke se noen fotgjengere.

 

Men det nytter vel ikke å prøve å fortelle dere dette her.Dere har større ego en Napoleon uansett, så dere greier ikke se andres irritasjon over at dere blokkerer veien.Ikke behøver dere å sykle 6-7 stk sammen heller.Veien er ikke bygget for at den skal benyttes som treningsarena.Den er til for transport.Syklister burde ikke ha lov til å sykle sammen på denne måten.

Du får henvende deg til syklistene. Eg er fast bilist og har ikke tatt i en sykkel på flere år.

 

Det er lov å være bilist uten å hate syklistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Strek satt!

 

Jeg stengte ikke «Hvorfor er det så vanlig blant bilister å mene at de har større rett til å være i veien enn andre?» slik at dere kunne flytte krangelen hit. Nye innlegg slettes uten forvarsel og belønnes med advarsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å sykle på Ghettodromen (Velodromen ved Valle Hovin, Oslo), det funker jævlig dårlig..

Nå skal den jo uansett rives også så, de skal nemlig bygge en sånn der fotballbane.

 

Jeg/vi bilister kan fint lite for at sykkelbaner blir revet til fordel andre ting. Det er det vel bare syklister som kan for. Regner med i og med at du kaller den for Ghettodromen så var den ikke akkurat i god stand. Og jeg regner med at det ikke var et mangfold av sykkelinteresserte som tok vare på den heller. Kan vel være derfor den ofres til fordel for en fotballbane.

 

 

Faktum er at det beste stedet for syklister som trener på denne typen sykling faktisk er veien.

 

Det finnes motorsportanlegg over hele landet. Jeg ser ingen grunn til at syklister ikke skal gå sammen for å leie disse for en dag/helg og få utløp for sitt behov for å sykle fort.

 

Jeg er både syklist og bilist, og klarer stort sett å ikke irritere meg over syklistene, selv på vei innover i Maridalen går det bra!

 

Flott for deg da. Selv irriterer jeg meg sjeldent over syklister jeg og, men det finnes enkelte ikledd den kondomdrakta som burde vært skutt på åpen gate. På samme måte som at det finnes enkelte bilister som og burde blitt dette.

 

E:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Strek satt!

Beklager, men du postet meg akkurat i forkjøpet. Håper det går greit at jeg flyttet streken din ned hit?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Strek satt!

 

Jeg stengte ikke «Hvorfor er det så vanlig blant bilister å mene at de har større rett til å være i veien enn andre?» slik at dere kunne flytte krangelen hit. Nye innlegg slettes uten forvarsel og belønnes med advarsel.

 

Jeg ser ingen krangling her, kun diskusjon.

 

Siden du har stengt den andre tråden, er dette et emne du ikke vil vi skal diskutere på dette forumet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du får henvende deg til syklistene. Eg er fast bilist og har ikke tatt i en sykkel på flere år.

 

Det er lov å være bilist uten å hate syklistene.

Det var vel bare jeg som fikk inntrykk av at du syklet mye.Nå ja, en og annen syklist i veien har jeg selvsagt ingen problemer med.Men klynger som denne, det er ekstremt irriterene.

 

Men da lar vi den ligge.Admin har sagt at det er satt en strek for denne diskusjonen.Så da får vi oppføre oss pent :)

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Jeg/vi bilister kan fint lite for at sykkelbaner blir revet til fordel andre ting. Det er det vel bare syklister som kan for. Regner med i og med at du kaller den for Ghettodromen så var den ikke akkurat i god stand. Og jeg regner med at det ikke var et mangfold av sykkelinteresserte som tok vare på den heller. Kan vel være derfor den ofres til fordel for en fotballbane.

 

Dette kan bare ikke stå som siste ord.

 

Ghettodromen kalles det fordi den ikke har blitt vedlikeholdt.

Den ble bygget av Oslo Kommune i 1977 for å holde NM i banesykling i 1978.

Sist den ble brukt var vel i 1992.

 

Etter det har den ikke blitt vedlikeholdt nevneverdig, og den brukes blant annet som parkeringsplass og en slags avfallsplass for Oslo Kommune.

 

Oslo Kommune bruker milliarder på idrett.. Men Ghettodromen står til forfall.

Det har vært gjort forsøk fra frivillige på å restaurere og vedlikeholde denne, men det har de rett og slett ikke fått lov til.

Ghettodromen er nå eid av Vålerenga elns (en sånn fotballklubb), og den skal rives i løpet av kort tid.

 

Faktum er at man i Norge har en fantastisk satsing på mye lagidrett som (blant annet) fotball og håndball, mens en haug av andre idretter lider som følge av dette.

Det gjelder i prinsippet alt av motorsport i tillegg til sykkelsport og en hel del annen idrett i Norge.

 

Dette er forøvrig ikke et innlegg i sykkel vs bil-debatten, men en betraktning av prioriteringer hva gjelder sport og idrett i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...