Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

En dame som mente det var lurt å kjøre forbi meg på moped her samtidig som jeg skulle akselerere etter å ha vika fra en som kom fra høyre. Dette var klokka fire på en fredag. Ho måtte stå på bremsen samtidig som ho snitta skiltet mitt for å komme seg unna en bil som kom mot.

Det er ikke trygt å kjøre original 50cc er min klare konklusjon. Så fort jobb er i boks blir det enten en del kubikk mer eller en rimelig (men også rimelig velholdt) bil.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg garanterer at du ikke kommer til å oppleve det samme om jeg er den som vil forbi..

Men så utnytter jeg alltid første forbikjøringsmulighet også.. :)

 

 

 

Idioten virket ikke til å hverken forstå hvordan man bruker speil, at han lagde lang kø, eller hvordan han skulle unngå det for fremtiden.

 

Egentlig burde jeg knust speilene hans siden han ikke bruker de uansett.

 

Ja, men hvordan reagerte han på tilsnakk? Ble han fly, eller skjønte han ingenting?

Lenke til kommentar

Det er ikke trygt å kjøre original 50cc er min klare konklusjon. Så fort jobb er i boks blir det enten en del kubikk mer eller en rimelig (men også rimelig velholdt) bil.

 

Jeg tror det er tryggere å kjøre en orginal 50cc, enn en trimma en. Dog igjen synes jeg ikke mopeder er trygge i det hele tatt... Opplæringen er mangelfull, det ingen som kjører med sikkerhetsutstyr annet enn hjelm (Når så du sist en scooterist med MC-jakke/ryggskinne/hansker/sko/bukse?), farten er lav i høyere fartsgrenser, så lav at den kan være til hinder for andre trafikkanter og skaper farlige situasjoner, og alt for høy fart i lavere fartsgrenser.

 

Selv har jeg sluttet fred med at mopedister får være på(i) veien, men når staten mener det er et fornuftig kjøretøy å ha på veien, så kan ikke jeg gjøre noe uansett. Hadde det vært opp til meg, så hadde A1-opplæringen vært obligatorisk for alle MC under 125cc, altså ingen AM-klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mopeder er uhyre kjekt for ungdom på bygda for å komme seg litt rundt i hverdagen, men det er ikke spesielt trygt å kjøre rundt med, nei.

 

Redigert: Tenker selvsagt på 16- og 17-åringer som ennå ikke har anledning til å ta førerkort til bil.

 

Problemet med mopeder er jo ikke kjøretøyet, men de nevnte 16-17-åringene. De kjører, sånn i snitt, som nek.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er ikke trygt å kjøre original 50cc er min klare konklusjon. Så fort jobb er i boks blir det enten en del kubikk mer eller en rimelig (men også rimelig velholdt) bil.

Har en bil innen en uke eller to, men kvitter meg nok ikke med tohjulingen.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Får bruke denne tråden her til å klage på alle som bare skal en "liten" tur innom butikken på vei hjem fra jobb eller liknende men ikke gidder å gå noen ekstra meter til døra og dermed parkerer på plasser som er reservert til bevegelsehemmede. Her om dagen var jeg vitne til en jente i tjueårene som dobbelparkerte midt på streken mellom to slike plasser. Hun hadde ikke noe lapp i vinduet, og kunne gå helt fint.

 

Sånne mennesker irriterer meg grenseløst. Men, har tenkt på noe i ettertid om at jeg skulle tatt bilde av denne hendelsen og anmeldt det til Politiet. For det er nettopp slike mennesker som fortjener et aldri så lite forelegg i postkassa. Spørsmålet er, ville jeg kommet noen vei hvis jeg hadde henvendt meg til det lokale lensmannskontoret med bildebevis?

Lenke til kommentar

+1. Kjenner svært få som kjører original moped.

Opplever selv færre farlige forbikjøringer og sinte "medbilister" med trim. Nå gjør min godt over 80 km/t, men hadde nok ikke skadet om mopedene kunne gjøre f.eks 60 km/t.

 

Farlige forbikjøringer er jo bilistene sin feil. Jeg synes hele klasse M skulle blitt fjernet, og kun sitte igjen med A1. Dette medfører mer trafikkopplæring, raskere tohjulinger, tryggere 16-åringer (de som nå trimmer har ikke nok opplæring eller beskyttelse til å kjøre fortere), pluss at bare de som virkelig vil får opplæring, altså de som er villige til å betale litt for lappen. Viss du betaler såpass mye er du sikkert interessert nok til å lære trafikken bedre.

 

Ingen hadde tatt skade av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tingen er at mopedopplæringen kun er beregnet for at de skal kjøre i maks 45 kilometer i timen. Problemet med mange mopeder, er at de er beregnet på å kjøre i kanskje 60 kilometer i timen originalt før de blir plombert. Unntak forekommer, ja.

 

Selv tok jeg sertifikatet på A1 som 16-åring, og angrer ikke på det i det hele tatt. Opplæringen var i bunn og grunn fullgod som opplæringen man får til bil. Etter å ha kjørt en del lettsykkel, var det alltid skummelt å kjøre trimmede mopeder til kamerater. Makan til generelt dårlige bremser skal man lete lenge etter. Bremsene på mange av mopedene er i hvert fall ikke laget for hastigheter over 70-80...

 

Hvor mange ulykker er mopedister utsatte for årlig, kontra lettmotorsyklister?

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tingen er at mopedopplæringen kun er beregnet for at de skal kjøre i maks 45 kilometer i timen. Problemet med mange mopeder, er at de er beregnet på å kjøre i kanskje 60 kilometer i timen originalt før de blir plombert. Unntak forekommer, ja.

 

Selv tok jeg sertifikatet på A1 som 16-åring, og angrer ikke på det i det hele tatt. Opplæringen var i bunn og grunn fullgod som opplæringen man får til bil. Etter å ha kjørt en del lettsykkel, var det alltid skummelt å kjøre trimmede mopeder til kamerater. Makan til generelt dårlige bremser skal man lete lenge etter. Bremsene på mange av mopedene er i hvert fall ikke laget for hastigheter over 70-80...

 

Hvor mange ulykker er mopedister utsatte for årlig, kontra lettmotorsyklister?

 

Problemet til 16-åringer sånn jeg ser det er mere talentløs navigering, feltplassering og lesing av trafikken enn farten i seg selv.

 

Min erfaring er heller ikke at (ihvertfall scootere som jeg har kjørt mest av) at det er særlig dårlige bremser, tvert imot er det stort sett gode (nok) skivebremser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mulig du har dårlig hukommelse, men utgangspunktet var at du mente man ikke trengte breiere fortau enn en barnevogn og en sykkel, punktum. Jeg har forklart deg hvorfor breiere fortau også kan være nyttig (noe som burde være selvsagt). Så får du gjøre dine egne bisarre prioriteringer om du mener nytten av breiere fortau er større eller mindre en nytten av arealet brukt på andre måter.

 

AtW

 

Hvis du fortsatt ikke forstår hvorfor veien må være i en bredde som lar trafikken passere på en effektiv måte, så får du gjerne la være.Bygg gjerne fortau som er brede som autobahn, men da må det også være plass til en vei som er bred nok til at biler kommer frem.

Du er vel klar over at, uten bilen stopper Norge?

Du får ingen varer, ikke ambulanse, ikke mat etc uten bil.

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...