Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Volvo XC er de bilene som jeg har lagt merke til som har størst behov for å komme seg frem fortest mulig.

Den ene gange fikk jeg meg en god latter da en Volvo XC 70 absolutt skulle presse seg forbi midt i ett tettbygd strøk å gjøre det så uforsvarlig som bare mulig. 20 minutter senere så står bilen i en busslomme på høyre siden av veien og på venstre side står det en S60 med flotte nye blålys på taket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det vil alltid finnast unnatak, men denne lista talar for seg sjølv.

 

Vet ikke hvor denne undersøkelsen stammer fra, men den viser kanskje at visse bileiere er ærligere om sine synder enn andre.

 

Hva angår fartsgrenser føler jeg meg tryggere i 120 km/t når jeg kjører BMW enn Legacy'en. Det er ikke fullt så greit når skraphaugene begynner å vingle fra side til side, vet du. Så det kan være en sammenheng der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor denne undersøkelsen stammer fra, men den viser kanskje at visse bileiere er ærligere om sine synder enn andre.

 

Hva angår fartsgrenser føler jeg meg tryggere i 120 km/t når jeg kjører BMW enn Legacy'en. Det er ikke fullt så greit når skraphaugene begynner å vingle fra side til side, vet du. Så det kan være en sammenheng der.

 

 

Haha, ja, det er nok ærligheten det står på :)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Volvo XC er de bilene som jeg har lagt merke til som har størst behov for å komme seg frem fortest mulig.

Den ene gange fikk jeg meg en god latter da en Volvo XC 70 absolutt skulle presse seg forbi midt i ett tettbygd strøk å gjøre det så uforsvarlig som bare mulig. 20 minutter senere så står bilen i en busslomme på høyre siden av veien og på venstre side står det en S60 med flotte nye blålys på taket.

Jeg vet ikke hva dere andre har opplevd, men jeg synes det stadig er en Caddy eller Transporter som MÅ frem. I går lå jeg i 60 i 60-sonen, med én bil bak meg. Veien går inn til byen. Ser at en caddy tar oss igjen, og kjører forbi bilen som var bak meg. Dette gjør han på et slikt tidspunkt slik at han nesten frontkolliderer med bil som kom i mot. Han legger seg inn bak meg - og blir der...

 

Han risikerte livet sitt og livet til de som kom i mot på å spare 3-4 sekunder.

Lenke til kommentar

Hva angår fartsgrenser føler jeg meg tryggere i 120 km/t når jeg kjører BMW enn Legacy'en. Det er ikke fullt så greit når skraphaugene begynner å vingle fra side til side, vet du. Så det kan være en sammenheng der.

Enig med deg her. Jeg vil dra det enda lenger, faktisk, og påstå at jeg føler meg vesentlig tryggere i 135 km/t i BMW enn jeg gjør i 95 km/t i Toyota Yaris/Opel Astra. Hehe.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med deg her. Jeg vil dra det enda lenger, faktisk, og påstå at jeg føler meg vesentlig tryggere i 135 km/t i BMW enn jeg gjør i 95 km/t i Toyota Yaris/Opel Astra. Hehe.

Kanskje det er den manglende evnene til å vurdere risiko om gjør at BMW-eiere oppfattes som hissige sjåfører? :)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt litt rundt på Mallorca med en Fiat Panda har jeg lagt merke til at de lokale ungdommene som kjører BMW har et ekstremt behov for å kjøre forbi uansett om det er motorvei eller fjellveier som passer bedre til asfalt-rally enn infrastruktur, og da kun fordi dem har en BMW. En syns det var en god idé å kjøre forbi meg og to andre 300 meter før han skulle av motorveien, han var innom alle filene på den distansen og unngikk såvidt betongbarrièren der avkjøringsfeltet sluttet. En annen som kjørte saktere enn meg ned et fjell fant ut at han skulle forbi på den første strekningen som tillot det, sannsynligvis fordi han hadde BMW og jeg en Fiat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pfft. Det greiene med hissige sjåfører føler jeg hovedsakelig tilskrives folk som sniker i kø og tar forbikjøringer i svinger. Å cruise på motorvei er et privilegium alle bør opplevenyte.

Sjølv om vêr, vegføre, trafikk, og annan varierande risikofaktor tilseier noko anna.

Lenke til kommentar

Å sykle i Oslos gater er en variert og tidvis livsfarlig idrett.

 

Det virker som endel bilister mener at syklister kan holde seg på fortauet - og at dette gir dem rett til å skremme livskiten av alle som måtte finne på å sakke dem 10 sekunder, med å kutte inn foran sykkelen på full gass. Nettop dette skjedde nå i natt. En taxisjåfør kunne lagt seg fint over i motsatt fil, men neida, la oss vise den helvetes syklisten at han er uønsket på veien og risikere kollisjon med minimal klaring. Jeg sykler etter fyren, banker på ruta i et lyskryss og sier «Ta og beregn litt mer enn 2 cm neste gang a.» Svaret kommer etter 5 sekunder: «Det var hundre biler bak deg, du kunne sykla på fortauet.» (Usant og delvis sant - ikke spesielt fristende å sykle på et fortau fullt av fulle folk og det gir jo uansett ingen rett til å kjøre trafikkfarlig). Jeg sier noe om å være tøff i trynet fordi man har fin bil og sykler min vei. Han roper skaff deg en bil, jeg ler (har faktisk bil) og viser finger. Ikke verdens mest konstruktive løsning kanskje, men som regel er det vel bedre å si ifra enn å ikke gjøre det? Fyren var ganske ung, så det er vel fortsatt håp.

 

Mistenker at han var irritert fordi jeg syklet midt i vår fil og ikke på kanten. Når man sykler i en gate med trikkeskinner, sykler man midt i om man har livet kjært, spesielt om natta. Gata på utsida av trikkeskinnene er en smal flik med ujamn brostein, med tidvis høy kant på sida, tidvis parkeringsplasser. Man har null margin for feil, dersom noe skjer.

 

Kunne jeg gjort det igjen, ville jeg skrevet en klage til drosjeselskapet i stedet. Lever ikke i illusjonen av at én klage gjør en forskjell, men om dette var slik han pleide å kjøre, blir det nok fort flere.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For at allt skal fungere må alle vise litt hensyn. I dette tilfellet gjorde du det riktige. Det er også noen sykelister som sykler 2 og 2 vedsiden av hverandre. De kunne lagt seg bak hverandre når det kommer biler så det blir lettere komme forbi.

Men har også opplevd at noen bilister er veldig agresive.

 

Jeg sykla på gangfelt men så var det noen busstopp stappa med folk og masse folk som vendret langs fortauet der. I tillegg var det masse grus og noen knuste glassflasker der så jeg valgte og sykle helt i kanten av veien. (Hadde racer i tillegg)

Det var 50km/t fartsgrense der jeg sykla i 40 så skulle gå greit tenkte jeg. Ja alle bilene hadde ikke noe problem, så kom det en sånn liksom rikmans bil volvo og starta å tute. Pekte på fortauet og holdt seg ved siden av meg uten å kjøre forbi. Tuta enda en gang, så ble jeg litt irritert. Sykla forbi han og viste fingeren. Han speeda på og tuta i minst 5 sek. Ved lyskrysset stoppa vi og jeg banka på ruta. Så han sa bare "Er du gal, ikke ta på bilen min. Jeg lente meg da litt intill med albuen som om vi kjente hverandre og skulle snakke sammen. HAn ble helt gal. (Tenkte gi ham like lite respect som han gav andre.)

Han kjefta løs, og jeg stod der, gjespa litt. Han bare snakka og la ikke merke til det ble grønt engang. Jeg så det og bare sykla. Han tuta igjen noen hefftig. Jeg tok en sånn nedover håndbevegelse som sier ro deg ned gutt.

Han tuta igjen, og jeg viste fingeren og svinkte av i en sidevei og venta til han hadde kjørt. Orka ikke dette her.

Han var sånn skikkelig kontor mann i den dressen og slipse sitt og følte seg nokså overlegent. Sånne folk er jo bare farlige for trafikken mener nå jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er svært lite imponert over dine ubergrunnede beskyldninger og bruk av ad hominem. Hadde du hatt noe å fare med hadde du presentert et saklig tilsvar i stedet for dette oppgulpet.

 

Oppgulpet er det du som står for, og i tilegg drar du inn akademiske ord som "ad hominem"for å forsøke å heve deg over andre debattanter.

Jeg tenker vi sier takk til deg og din "urinale kommunikasjon"

 

Jo selvsagt, fordi du fortsatt ikke virker til å ta til deg at det faktisk er mer enn to fotgjengere som kan bruke ett fortau. Skjønte du virkelig ikke analogien til to-felts vei? La meg forklare igjen, om det er mange folk på fortauet så blir det stamping trangt og kø selv om det er plass til to folk som møter hverandre, dette konseptet kan vel ikke være vanskelig å skjønne?

 

AtW

 

Så det er mede andre ord greit at biler står og stamper på en smal vei, mens fotgjengere ikke kan oppleve det samme?

 

Nei, det der holder nok ikke vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...