Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det slår meg som mer rart enn at hun ikke så deg, egentlig.

 

Jeg synes den situasjonen er ganske vanlig, altså to felt, personen i høyre tenker ikke over hvorfor personen i venstre stoppet, og personen i venstre skjuler fotgjengeren til fotgjengeren er nesten opp i feltet til høyre bil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes den situasjonen er ganske vanlig, altså to felt, personen i høyre tenker ikke over hvorfor personen i venstre stoppet, og personen i venstre skjuler fotgjengeren til fotgjengeren er nesten opp i feltet til høyre bil.

 

Bilen som stoppet først var så lav, og krysset er så oversiktlig, at jeg var godt synlig hele tiden. Jeg har vært i samme situasjon tidligere, men da bak rattet på egen bil.

Lenke til kommentar

Bilister ser stort sett etter andre biler, og de færreste har noe bevisst forhold til å se seg aktivt omkring*. Det beste du kan gjøre er å anta at alle andre er pillerusede fyllefanter til noe annet er bevist.

 

*) Selvtest: Vet du hva sakkadisk maskering er og hvordan du unngår å gå glipp av ting p.g.a. det? Da er du på vei til å ha et mer aktivt forhold til synet ditt...

Lenke til kommentar

Googlet fenomenet og fant dette:

http://www.londoncyc...teach-cyclists/

Obligatorisk lesning. Særlig for de som tror det går an å bli "god nok" i trafikken.

Flotte greier. Hvor ble det nå av han dimlingen som påsto det blir tryggere langs veien om vi øker farta?

 

(Økt fart, vil nødvendigvis bety kortere tid til å oppfatte alt som foregår langs veien mens man kjører, altså større sjanse for å misse noe.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flotte greier. Hvor ble det nå av han dimlingen som påsto det blir tryggere langs veien om vi øker farta?

 

(Økt fart, vil nødvendigvis bety kortere tid til å oppfatte alt som foregår langs veien mens man kjører, altså større sjanse for å misse noe.)

Det neste blir sikkert at han påstår det er sikrere å kjøre i amfetaminrus.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær så snill. Ikke start det der igjen.

Ta kan vi jo bare hoppe rett til konklusjonen. Og den er vel at riktig fartsgrense er en balansesak mellom nivå av sikkerhet og hva som er praktisk. Man kan øke sikkerheten ved å senke fartsgrensene på motorveien til 30 km/t, men det er lite praktisk. Samme prinsippet gjelder sikkerhetsutstyret vi bruker. Vi har påbud om å bruke sikkerhetsbelter når vi kjører, men det er ikke noe påbud om å bruke hjelm, krage, kjøredress el.l.

 

 

Når det gjelder hun Land Cruiser-dama som ikke forstod hvorfor den andre bilen stoppet, så har jeg sette mange slike situasjoner på Youtube. Jeg kan anbefale tre kontoer som jevnlig legger ut nye samlinger av spektakulære klipp fra bilkameraer. Ofte er det med klipp som er datert bare en dag eller to tidligere. Jeg aner ikke hvor de finner alt dette... Det aller beste er at de ikke legger musikk oppå klippene.

 

http://www.youtube.c...er/CarCrash2012

http://www.youtube.c...r/WinterCrashes

http://www.youtube.c...aschCompilation

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg drar det inn for å illustrere noe som burde være selvsagt for deg, nemlig at breiere fortau kan være nyttig for mye trafikanter, at breiere fortau ikke er unyttig.

 

Alle kommer fra i situasjonen du skisserer, og skulle noen ikke kommet fram i det hele tatt, så er det ikke viktigere at biler gjør det enn fotgjengere.

 

AtW

 

Nei, du illustrerer ingenting.HVA gjør at fortau må ha autobahn-bredde?

Har fotgjengerne blitt så feite over ræva at de ikke kan passere hverandre på fortau under 2 m bredde?

Hehe, nei selvsagt ikke.

Det blir feil i mitt hode når man ser et stort, bredt fortau med ganske lite gående på, mens veien er så smal at to varebiler nesten ikke kan passere hverandre.

Det burde alle forstå at blir for dumt..

Endret av ArkArk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo fortau må noen ganger være bredere enn det. Og viktigere, veien må noen ganger være smalere slik at fartsfantomene roer seg.

 

 

 

 

 

Varetransport greier man å organisere selv i gågater.

 

Biltrafikken kan ikke sies å være viktigere enn gående på generell basis. I byer er tvert i mot biltrafikken gjerne regnet som den lavest prioriterte trafikkformen.

 

Ikke ET ENESTE av disse såkalte argumentene eller "forklaringene" henger på greip.

Det er tull og tøv, fra ende til annen.

Seriøst, mener du dette seriøst har du virkelig forstått estremt lite av hvordan verden fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kan vi jo bare hoppe rett til konklusjonen. Og den er vel at riktig fartsgrense er en balansesak mellom nivå av sikkerhet og hva som er praktisk. Man kan øke sikkerheten ved å senke fartsgrensene på motorveien til 30 km/t, men det er lite praktisk. Samme prinsippet gjelder sikkerhetsutstyret vi bruker. Vi har påbud om å bruke sikkerhetsbelter når vi kjører, men det er ikke noe påbud om å bruke hjelm, krage, kjøredress el.l.

 

Det er en egen tråd for den diskusjonen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1498175

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke ET ENESTE av disse såkalte argumentene eller "forklaringene" henger på greip.

Det er tull og tøv, fra ende til annen.

Seriøst, mener du dette seriøst har du virkelig forstått estremt lite av hvordan verden fungerer.

 

Jeg er svært lite imponert over dine ubergrunnede beskyldninger og bruk av ad hominem. Hadde du hatt noe å fare med hadde du presentert et saklig tilsvar i stedet for dette oppgulpet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, du illustrerer ingenting.HVA gjør at fortau må ha autobahn-bredde?

Har fotgjengerne blitt så feite over ræva at de ikke kan passere hverandre på fortau under 2 m bredde?

Hehe, nei selvsagt ikke.

Det blir feil i mitt hode når man ser et stort, bredt fortau med ganske lite gående på, mens veien er så smal at to varebiler nesten ikke kan passere hverandre.

Det burde alle forstå at blir for dumt..

 

Jo selvsagt, fordi du fortsatt ikke virker til å ta til deg at det faktisk er mer enn to fotgjengere som kan bruke ett fortau. Skjønte du virkelig ikke analogien til to-felts vei? La meg forklare igjen, om det er mange folk på fortauet så blir det stamping trangt og kø selv om det er plass til to folk som møter hverandre, dette konseptet kan vel ikke være vanskelig å skjønne?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der jeg bor er det et kryss hvor du ikke ser veldig langt nedover, men det er 60-sone og om det ikke kommer bil er det bare å kjøre. Det gjorde jeg i dag, og plutselig har jeg en bil helt oppi rævva mi som blinker med lysa. Må ha kommet i minst 100. Håper han får kreft og dør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...