Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Tja, poenget med å kjøre forbi er vel å komme seg fortere frem...og da kommer vel de som blir forbikjørt seg saktere frem? Tidstapet er selvfølgelig lite, men noe er det..

 

Men det er ikke det lille tidstapet som er poenget, det er oppførselen og holdningene til de som foretar slike forbikjøringer. Se f.eks motorsykkelen i denne videosnutten, ca 0.15 til 0.30.

Selv om slik kjøring kanskje er lovlig(?) så synes ihvertfall jeg dette er frekt og provoserende oppførsel. "Flytt dere, her kommer jeg" signaliserer denne motorsyklisten.

 

 

Man taper ikke noe tid viss motorsyklisten kjører fornuftig, fordi man kjører forrest i krysset og akselerer ut uten at bilen bak taper ett hundredel engang, fordi de ikke har sjangs til å akse ut raskere av krysset enn en vanlig person på MC gjør det om de kjører noenlunde normalt. Personlig skulle jeg ønske flere faktisk oppførte seg etter "flytt deg her kommer jeg", med MC, folk er ekstremt lite gode på å ta hensyn til og oppdage MCer på en skikkelig måte.

 

På overordnet nivå synes jeg det handler om det motsatte, billister løper rundt og tror de eier veiene, det er billister som skaper kø, krever større veier og generelt gjør trafikkmiljøet verre for alle andre, og så løper folk rundt og mener at bilister har større rettigheter til å være der enn andre. Da snakker vi om være kravstor :)

 

AtW

 

Nei.Det er overhodet ikke det jeg påstår.Men jeg syntes det er en merkelig prioritering at det skal lages kjempebrede fortau som i utgangspunktet fremstår som overkill, iallefall så lenge det går så til de grader utover veibredden at to biler ikke kan passere hverandre uten at den ene står stille.

 

Det er ikke neon merkelig prioritering å ikke prioritere bilister. Og du skjønner vel hvorfor det kan være nyttig med breiere gater også til gangtrafikk? Karl Johan hadde neppe vært det samme med 1.5 meters bredde.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, politiet er ikke hevet over loven. De må i utgangspunktet følge trafikklovene og reglene akkurat som alle oss ikke-Politi. Men det hender de får dispensasjon eller rett og slett driter i loven fordi det er de som håndhever den og de ikke vil straffe seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har politiet ved noen anledning lov til å snakke i/bruke mobil mens de kjører?

 

Det finnes hjemmel for å ikke følge veitrafikklovens paragrafer 4-9 og trafikkreglene om det er 'til vesentlig lette i tjenesten', men jeg kan ikke se at det er noe unntak for mobilbruk som er hjemlet i veitrafikklovens paragraf 23b

 

Jeg skal imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes andre lover som gir de anledning til å fravike denne.

Lenke til kommentar

Nei, politiet er ikke hevet over loven. De må i utgangspunktet følge trafikklovene og reglene akkurat som alle oss ikke-Politi.

 

Fullt så enkelt er det nok ikke i praksis. I februar 2010 raste fire sivile politibiler gjennom Oslofjordtunnelen og ble knipset av fotobokser, den ene i 205 km/t. Saken endte hos den såkalte Spesialenheten som henla den som "intet straffbart forhold".

 

Jeg har tatt en utskrift av ABC Nyheter sitt oppslag om denne saken og har den liggende i hanskerommet. Neste gang jeg blir stoppet i en eller annen kontroll skal politiet få den sammen med førerkort og vognkort. For ordens skyld: Grisekjøringen Oslotunnelen var IKKE utrykning av noe slag, det var "just for fun", se:

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/04/05/politiet-rakjoerte-i-oslofjordtunnelen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fullt så enkelt er det nok ikke i praksis. I februar 2010 raste fire sivile politibiler gjennom Oslofjordtunnelen og ble knipset av fotobokser, den ene i 205 km/t. Saken endte hos den såkalte Spesialenheten som henla den som "intet straffbart forhold".

 

Jeg har tatt en utskrift av ABC Nyheter sitt oppslag om denne saken og har den liggende i hanskerommet. Neste gang jeg blir stoppet i en eller annen kontroll skal politiet få den sammen med førerkort og vognkort. For ordens skyld: Grisekjøringen Oslotunnelen var IKKE utrykning av noe slag, det var "just for fun", se:

 

http://www.abcnyhete...lofjordtunnelen

 

http://dt.no/nyheter/up-endrer-opplering-etter-rakjoring-i-rv23-tunnel-1.7837610

 

I følge denne linken var de på øving. Din link sier ikke så veldig mye, egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man taper ikke noe tid viss motorsyklisten kjører fornuftig, fordi man kjører forrest i krysset og akselerer ut uten at bilen bak taper ett hundredel engang, fordi de ikke har sjangs til å akse ut raskere av krysset enn en vanlig person på MC gjør det om de kjører noenlunde normalt. Personlig skulle jeg ønske flere faktisk oppførte seg etter "flytt deg her kommer jeg", med MC, folk er ekstremt lite gode på å ta hensyn til og oppdage MCer på en skikkelig måte.

 

På overordnet nivå synes jeg det handler om det motsatte, billister løper rundt og tror de eier veiene, det er billister som skaper kø, krever større veier og generelt gjør trafikkmiljøet verre for alle andre, og så løper folk rundt og mener at bilister har større rettigheter til å være der enn andre. Da snakker vi om være kravstor :)

 

AtW

 

 

 

Det er ikke neon merkelig prioritering å ikke prioritere bilister. Og du skjønner vel hvorfor det kan være nyttig med breiere gater også til gangtrafikk? Karl Johan hadde neppe vært det samme med 1.5 meters bredde.

 

AtW

 

Nei nå prater du bare nonsens.Karl Johan er SELVSAGT et spesielt tilfelle.Hvorfor dra du Karl Johan inn i dette?

Fortau trenger ikke være bredere en at en sykkel og en barnevogn kan passere hverandre uten problemer.

Det er faktisk V I K T I G E R E at biltrafikken kommer frem.Du vil ha varer i butikken, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nå prater du bare nonsens.Karl Johan er SELVSAGT et spesielt tilfelle.Hvorfor dra du Karl Johan inn i dette?

Fortau trenger ikke være bredere en at en sykkel og en barnevogn kan passere hverandre uten problemer.

Det er faktisk V I K T I G E R E at biltrafikken kommer frem.Du vil ha varer i butikken, ikke sant?

 

Jeg drar det inn for å illustrere noe som burde være selvsagt for deg, nemlig at breiere fortau kan være nyttig for mye trafikanter, at breiere fortau ikke er unyttig.

 

Alle kommer fra i situasjonen du skisserer, og skulle noen ikke kommet fram i det hele tatt, så er det ikke viktigere at biler gjør det enn fotgjengere.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortau trenger ikke være bredere en at en sykkel og en barnevogn kan passere hverandre uten problemer.

 

Jo fortau må noen ganger være bredere enn det. Og viktigere, veien må noen ganger være smalere slik at fartsfantomene roer seg.

 

Det er faktisk V I K T I G E R E at biltrafikken kommer frem.Du vil ha varer i butikken, ikke sant?

 

Varetransport greier man å organisere selv i gågater.

 

Biltrafikken kan ikke sies å være viktigere enn gående på generell basis. I byer er tvert i mot biltrafikken gjerne regnet som den lavest prioriterte trafikkformen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Varetransport greier man å organisere selv i gågater.

 

Hvordan kan du sammenligne varelevering i ei gate uten noen andre kjøretøy eller hindringer med trange gater med parkerte biler og møtende trafikk man sperrer veien for?

 

Levere i gågater er beste som er. Ingen feilparkerte biler. Man leverer på tidspunkt hvor det er minimalt med mennesker. Man slipper stort sett å stå i veien for andre kjøretøy. Fantastisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du sammenligne varelevering i ei gate uten noen andre kjøretøy eller hindringer med trange gater med parkerte biler og møtende trafikk man sperrer veien for?

 

Tar den. Hensikten var ikke å sammenligne direkte, men å illustrere at man kan finne løsninger. F.eks akseptere at varelevering står i veien i smale gater. Leveringslommer med parkering forbudt er jo også alminnelig, men jeg ser jo at de viktige privatbilene alltid står der...

 

Apropos varelevering og å stå i veien. Hvem er det som lærer opp varebilmenneskene (Ihvertfall noen av de) at det er bedre å stille seg opp på fortauet i et hjørne enn å stoppe i veien. Ser stadig varebiler som plasserer seg for maksimalt ulykkespotensiale ettersom de sperrer all sikt til vei der det skal vikes men etterlater nok plass til at biler med vikeplikt kan kjøre fort. Takke meg til at de bare stopper i veien mellom kvartaler.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

I dag gikk jeg fra jobb til butikken (bilen er på verksted, så for øyeblikket jeg er fotgjenger og kollektivkunde, en helt ny opplevelse!), og skulle krysse et gangfelt midt i Gjøviks «rushtid».

 

Det er to felt inn mot rundkjøringen fra der bilene står. Jeg liker ikke å bare gå ut i veien, så jeg stoppet på trafikkøya og ventet til jeg var sikker på at bilene hadde sett meg og stoppet. Bil 1 stoppet, og jeg begynte å bevege meg over mot den andre siden. Men ut fra veien på høyre side kom bil 2, en ny Land Cruiser med ei dame bak rattet. Hun tenkte sikkert at de andre bilene hadde stoppet for å slippe henne forbi fordi alle som kjører Land Cruiser er kjempeviktige folk, for hun bare kjørte. Helt til hun så meg. Jeg vet hun så meg, for etter at hun hadde bråbremset stirret henne rett inn i øynene helt til jeg hadde krysset veien.

 

Skjermbilde%202013-04-16%20kl.%2020.17.47.png

 

Jeg gleder meg til bilen min er ferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakket hun i telefonen?

 

 

Jeg har forresten kjørt litt overtid i dag, og derfor opplevd enda flere ganger enn normalt fenomenet med personbiler som i det jeg legger meg ut for å kjøre forbi dem, kjører forbi fordi jeg tar dem igjen på motorveien og faktisk holder 80ish, akselererer akkurat nok til at jeg ikke kommer forbi på grunn av fartsperra. Jeg er selvsagt happy camper og blinker meg inn bak dem bare for at de senker farten til det de hadde da jeg tok dem igjen. Dette skjer gjerne med folk jeg bytter felt for å slippe lettere inn på veien fra flettefelt/akselerasjonsfelt og. Like gøy hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...