Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sniking i køen er å ta fra noen andre plassen slik at de må vente lenger. Dette er bare maksimal utnyttelse av plass som er til overs. Mer effektivt, mer miljøvennlig. Jeg kan godt bruke like mye plass som en bil hvis du ønsker det, men det er da det går ut over din tid. Ikke "snikingen".

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Står det kø foran et rødt lys og du snirkler deg gjennom og stiller deg rett foran første bil så sniker du i køen, du forflytter deg lengre frem i køen. Det er trafikkfarlig og irriterende og definitivt mangel på folkeskikk.

Tullprat. Det er ikke trafikkfarlig om man kjører forsiktig og bilkøene står i ro. Og om det er irriterende så er det deg det er noe galt med (du har plikt til å samarbeide i trafikken). Og mangel på folkeskikk? For noe vrøvl.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så lenge køen ikke er i bevegelse er det ikke trafikkfarlig. Når det ikke er til hinder for noen ser jeg ikke hva som skulle være så uhøflig med det heller. Dessuten vil jo en bil lenger bak få slippe et hakk lenger frem. Høflig og solidarisk.

Du beskriver dårlig kjøring, men slik er ikke all køsniking på to hjul. Og en kø er vel per definisjon når trafikken ikke flyter, så der er ingen skade skjedd i alle fall.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Saktegående kø. Motorsyklist bryter ut av køen, passerer 4 biler og presser seg inn rett foran en bil som da må bremse. Så får vi dominoeffekten bakover som ødelegger flyten i køen.

Hvorfor kan ikke disse egoistene heller holde sin plass i køen?

Det er jeg enig i, det grenser også til uforsvarlighet.
Lenke til kommentar

Så lenge køen ikke er i bevegelse er det ikke trafikkfarlig. Når det ikke er til hinder for noen ser jeg ikke hva som skulle være så uhøflig med det heller. Dessuten vil jo en bil lenger bak få slippe et hakk lenger frem. Høflig og solidarisk.

Det synes jeg var en merkelig betraktning. Hva med alle bilene som blir forbikjørt da...de rykker da vitterlig ett hakk lenger bak i køen.

Tviler på at de vurderer det som en høflig gest fra motorsyklisten når vedkommende trenger seg frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere behov å hensynta enn kun bilisters. Derfor er det ikke bare å bygge breie veier, så er alt velstand.

AtW

Hvilket behov er det fotgjengere har som gjør at fortau skal være 1,5 meter brede på hver side av veien, mens selve veien ikke er bred nok til å håndtere trafikken på en forsvarlig måte?

Hvis du, "eksperten" kunne forklart det, istedet for å påstå at dine behov som fotgjenger ikke blir dekket av et fortau som er litt smalere..

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Når fortauet (nesten) er bredere enn veien, da har det ingenting med behovet til fotgjengerne å gjøre. Det er ingen som triller på en tre meter bred barnevogn. Jeg mener dette heller gjøres bevisst i et forsøk på å begrense trafikken på denne veien. Der jeg vokste opp, snevret de inn bredden på veien og satte ned fartsgrensen for å få folk til å kjøre en annen rute, og det fungerte for så vidt veldig bra. Men det er jo selvfølgelig sinnsykt irriterende når man ikke har noen andre velfungerende alternativer.

Husk vi bor i Norge, det bilfiendlige landet.

Vil de begrense trafikken på en vei, er kanskje måten å bygge en vei til, istedet for å nedgradere den som allerede finnes.

Det er jo en grunn til at det er mye trafikk enkelte steder.Det er pga veinett med for lav kapasitet.

Der jeg bodde før, skulle all morgentrafikk tvinges ut på E18, koste hva det koste vil.

Det ble satt opp bommer på alt av mindre veier i kommunen for å hindre at folk kjørte der for å unngå motorveien.

Helt kult de gjør dette ved skoler/skoleveier.

Men det endte ikke med det.Så fort 10-12 villaeiere sytet nok til kommunestyret, satt de faen meg opp bommer i gater som ikke er trafikkert av skolebarn også.

Så, den norske løsningen for å unngå trafikk, er å tvinge alle til å kjøre ut på motorveien, og heller få komplett kork.

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Heyhey, jeg forsvarer lusekjøring ja (frihet til folket!), men ikke brudd på veitrafikkloven ..

(Samtidig er det kanskje på sin plass å nevne at jeg ikke ser det helt store problemet med å kjøre ut sånn som på snutten der - forutsatt at man greier å hive bilen opp i fart såpass raskt at den som kommer bak ikke må bremse mer enn hva som er høyst nødvendig.. Slik jeg ser denne situasjonen så er det manglende fartsøkning som er problemet, ikke at man feilberegna luka.)

Helt kult å slenge seg inn som i videosnutten, men som du nevner, da får en komme seg opp i marsjfart omgående og ikke ligge å luse...

99% av alle ganger en bil trenger seg ut foran meg, så er det akkurat den typen kjøring vi ser i videoen jeg opplever.

Så jeg konkluderer med at det er en type sjåfører generellt som ikke er oppmerksomme på sine omgivelser.

Noen ganger lurer jeg på om de i det hele tatt ser seg for før de kjører ut slik.

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Så lenge du kjører fortere enn meg eller i alle fall kommer deg en god del meter foran meg så er det helt ok. Om du skal foran meg for å se, og kjører seinere enn hva jeg gjorde før du kjørte forbi meg kan du ta deg en bolle.

AH, da skjønner jeg. Det gjør jeg ikke, jeg kjører like fort eller fortere (dersom fartsgrensen og forholdene tillater det, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det er ting som tyder på at du er en rævkjører. Legg inn noen ekstra meter avstand så skal du se at sikten forover blir betydelig bedre.

Det er jeg ikke, slike kan jeg ikke fordra. Jeg gjentar; dette gjelder i hovedsak på kronglete smale vestlandsveier, der å ligge bak en trailer gjør det vanskeligere enn høyst nødvendig å se langt fram, selv om jeg ligger 1006-1007-1008 bak. I tillegg liker jeg ikke å kjøre bak lastebiler i oppoverbakker, f.eks som jeg tidligere har nevnt, fra krysset på Trengereid (fra Bergen) i retning Voss (altså ikke rett frem til Voss, men til høyre mot Voss). Lang oppoverbakke der lastebiler kjører dørgende seint og hindrer sikten min.

Lenke til kommentar

Jeg vet det er trafikal primal-logikk at når noen kjører forbi en, kommer en selv saktere frem, men det stemmer altså ikke nødvendigvis.

Tja, poenget med å kjøre forbi er vel å komme seg fortere frem...og da kommer vel de som blir forbikjørt seg saktere frem? Tidstapet er selvfølgelig lite, men noe er det..

Men det er ikke det lille tidstapet som er poenget, det er oppførselen og holdningene til de som foretar slike forbikjøringer. Se f.eks motorsykkelen i denne videosnutten, ca 0.15 til 0.30.

Selv om slik kjøring kanskje er lovlig(?) så synes ihvertfall jeg dette er frekt og provoserende oppførsel. "Flytt dere, her kommer jeg" signaliserer denne motorsyklisten.

http://www.youtube.com/watch?v=Ap7QTqIowTo

• Liker 2
Lenke til kommentar

Arkark virker til å insinuere det, siden han uttaler "kan ikke ha mye innsikt i hva slags behov det er der ute i trafikken." som om det kun er trafikale behov for motorkjøretøy som har noe å si.

AtW

Nei.Det er overhodet ikke det jeg påstår.Men jeg syntes det er en merkelig prioritering at det skal lages kjempebrede fortau som i utgangspunktet fremstår som overkill, iallefall så lenge det går så til de grader utover veibredden at to biler ikke kan passere hverandre uten at den ene står stille.

Lenke til kommentar

Motorsykkel er greit om sniker litt, de har god akslerasjon og er som regel fortere avgårde en deg med bilen, så blir ikke noe hindring for deg.

Moped derimot er noe annet. Om noen med moped sniker i kø, så starter de å kjøre og du må dulte etter helt til du ser mulighet til forbekjøring. Så tart de deg igjen ved neste lyskryss og kjører fobi deg igjen, det kan da irritere, men ellers ser jeg ingen problem med at motorsykkelistene kjører forbi i køer eller ved trafikklys.

Får faktisk en fin vår/sommer stemmning når alle tar frem syklene sine igjen :)

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...