Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Når fortauet (nesten) er bredere enn veien, da har det ingenting med behovet til fotgjengerne å gjøre. Det er ingen som triller på en tre meter bred barnevogn. Jeg mener dette heller gjøres bevisst i et forsøk på å begrense trafikken på denne veien. Der jeg vokste opp, snevret de inn bredden på veien og satte ned fartsgrensen for å få folk til å kjøre en annen rute, og det fungerte for så vidt veldig bra. Men det er jo selvfølgelig sinnsykt irriterende når man ikke har noen andre velfungerende alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når fortauet (nesten) er bredere enn veien, da har det ingenting med behovet til fotgjengerne å gjøre. Det er ingen som triller på en tre meter bred barnevogn. Jeg mener dette heller gjøres bevisst i et forsøk på å begrense trafikken på denne veien. Der jeg vokste opp, snevret de inn bredden på veien og satte ned fartsgrensen for å få folk til å kjøre en annen rute, og det fungerte for så vidt veldig bra. Men det er jo selvfølgelig sinnsykt irriterende når man ikke har noen andre velfungerende alternativer.

 

Det er jo variende fra case til case, mere saktegående og mindre trafikk er bedre for fotgjengere i seg selv, og er som du sier en viktig effekt av ett bredt fortau og en smal vei. Og jeg sa ikke noe om fotgjengere spesifikt, jeg sa andre grupper, feks folk som bor i området osv. Bredere fortau åpner også for ting som fortauskafeer, enklere sykling på fortauet osv. En firefelts motorvei er vel fort en 20-25 meter brei, uten at de er unyttige fordi "ingen har en 20 meter brei bil".

 

AtW

Lenke til kommentar

På motorveien er det mye trafikk og det går fort. Da er det av sikkerhetsmessige årsaker nødvendig med stor bredde for å ha midtdeler og skulder. Dette kan ikke på noen slags måte sammenlignes med behovet for veldig brede fortau.

 

Bred fortau er bra av samme overordnede grunn som brede veier, de har høyere kapasitet. Det er tross lat flere folk i bredden, folk som møter hverandre, barnevogner og sykler osv. Akkurat som en firefelts-vei øker kapasiteten.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På motorveien er det mye trafikk og det går fort. Da er det av sikkerhetsmessige årsaker nødvendig med stor bredde for å ha midtdeler og skulder. Dette kan ikke på noen slags måte sammenlignes med behovet for veldig brede fortau.

 

Det kan imidlertid sammenlignes med behovet for smalere veier. Smalere vei gir lavere fart, noe som bedrer sikkerheten for gående. Smalner man inn veien blir gjerne konsekvensen at fortauet blir bredere.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arkark virker til å insinuere det, siden han uttaler "kan ikke ha mye innsikt i hva slags behov det er der ute i trafikken." som om det kun er trafikale behov for motorkjøretøy som har noe å si.

 

AtW

 

Vel, i mitt tilfelle har han rett. Den generelle påstanden skal du få lov til å kverulere over. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som blir sinte og rævkjører deg fordi du ikke ignorerer 50-skiltet som setter ned fartsgrensen før bomringen .. Politiet elsker å stå der, og jeg har ikke femten hundre spenn å avse. Beklager, altså.

 

Det er utrolig mange som har null respekt for 50 og 60-soner. I 80-sona holder bilen bak grei avstand, men så fort jeg bremser ned til 50 eller 60 er det rett oppi rævva.

 

Det dummeste jeg har opplevd er å bli forbikjørt i 50-sone, for så å bli holdt igjen av samme tulling senere siden han ikke ville kjøre fortere enn 70 i 80-sona.

Lenke til kommentar

Det dummeste jeg har opplevd er å bli forbikjørt i 50-sone, for så å bli holdt igjen av samme tulling senere siden han ikke ville kjøre fortere enn 70 i 80-sona.

 

Prøv å kjør lastebil. Da skal alle forbi, uansett hvor du kjører eller hvor fort du kjører eller hvor seint de kjører. Forbi skal de!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er utrolig mange som har null respekt for 50 og 60-soner. I 80-sona holder bilen bak grei avstand, men så fort jeg bremser ned til 50 eller 60 er det rett oppi rævva.

 

Det dummeste jeg har opplevd er å bli forbikjørt i 50-sone, for så å bli holdt igjen av samme tulling senere siden han ikke ville kjøre fortere enn 70 i 80-sona.

 

Så lenge de holder et snitt på 65, så tror visst de fleste at det er greit...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å kjør lastebil. Da skal alle forbi, uansett hvor du kjører eller hvor fort du kjører eller hvor seint de kjører. Forbi skal de!

 

Når jeg kjører forbi lastebiler er det stort sett fordi jeg ikke ser så langt når jeg har en diger kasse fremfor meg. Spesielt på vestlandsveiene (der du også sikkert kjører en del). Motorvei går fint, men så lenge jeg har mulighet til å se langt, så vil jeg jo heller det.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører forbi lastebiler er det stort sett fordi jeg ikke ser så langt når jeg har en diger kasse fremfor meg. Spesielt på vestlandsveiene (der du også sikkert kjører en del). Motorvei går fint, men så lenge jeg har mulighet til å se langt, så vil jeg jo heller det.

 

Så lenge du kjører fortere enn meg eller i alle fall kommer deg en god del meter foran meg så er det helt ok. Om du skal foran meg for å se, og kjører seinere enn hva jeg gjorde før du kjørte forbi meg kan du ta deg en bolle.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører forbi lastebiler er det stort sett fordi jeg ikke ser så langt når jeg har en diger kasse fremfor meg. Spesielt på vestlandsveiene (der du også sikkert kjører en del). Motorvei går fint, men så lenge jeg har mulighet til å se langt, så vil jeg jo heller det.

 

Det er ting som tyder på at du er en rævkjører. Legg inn noen ekstra meter avstand så skal du se at sikten forover blir betydelig bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vinterer er drøy i år men idag har jeg observert et sikkert vårtegn. De motoriserte (kamikaze)tohjulingene herjer i trafikken igjen, våryre og mere selvdestruktive enn noen gang når de snirkler seg frem i bilkøene og skal forbi alle og enhver i et rasende tempo.

You jelly? :p Sparte flerfoldige røde lys på snirkling i dag. Så lenge køen står, det er plass og man er aktsom, er det da ingenting i veien med det. Det er til og med en sikkerhetsmessig bonus i at tohjulingen kommer seg forrest i køen og slipper å ta del i stillingskrigen som gjerne oppstår lenger bak i feltet når startskuddet går.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...