hightow Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Man skal kjøre etter forholdene, OG man skal IKKE øke farten når noen vil forbi. Rent generelt er det slik at idiotene kjører langt saktere enn hva det er behov for å gjøre, enten for å irritere eller retog slett fordi de ikke forstår bedre. For meg er det ikke noe stort problem, bilen min går bra nok på all slags føre til at jeg kommer meg forbi. Over 300hk og permanelt 4x4 gjør sitt. Kjører "idiotene" tilsvarende kjøretøy? Det er forskjell å kjøre etter forholdene i en 300hk+4x4 sammenlignet med de fleste andre biler som ferdes på norske veier - der alt fra dekkdimensjon, akselavstand, motor, kjørekomfort etc. er mindre/dårligere. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Kjører "idiotene" tilsvarende kjøretøy? Det er forskjell å kjøre etter forholdene i en 300hk+4x4 sammenlignet med de fleste andre biler som ferdes på norske veier - der alt fra dekkdimensjon, akselavstand, motor, kjørekomfort etc. er mindre/dårligere. Det er heldigvis ganske få idioter som kjører en vanlig lav og stiv personbil med såpass effekt og kjøreegenskaper. Det medfører at jeg stort sett er forbi før idioten har rukket å registrere at jeg finnes. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Men det blir utrolig mange farlige forbikjøringer. Jeg har måtte (nesten) kaste meg ut i grøfta fordi det kom en som skulle forbi med motgående trafikk på en smal veg. Dette har ikke noe med hvilke hastigheter du kan oppnå å gjøre. Det har først og fremst med dårige holdninger blandt mange førere som får de til å gjøre farlige forbikjøringer. Du kan i stor grad avverge situasjonen ved å legge deg lengre til venstre i kjørefeltet, slik at det er åpenbart umulig å kjøre forbi med trafikk i mot. Endret 2. april 2013 av sverreb 1 Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Fotgjengere... På mine få måneder med to hjul mellom beina har jeg merka mye sløve folk... Helt latterlig. Kommer bare med en mening rundt moped. Mopeder burde egentlig ha litt mer futt så de (og jeg) som kjører i hvertfall holder 60KM/t grensa. Blir utrolig med kø bare man ligger i 45. Husk på de som ikke har råd til lettsykkel før du kommenterer det der. Hvis du vil kommentere det da. Det går vel an å bare legge til et ekstra sikkerhetskurs og et ekstra kurs for selve kjøringen. Burde ikke bli alt for dyrt, og det blir mye billigere enn å ta lettsykkel-lappen. At mopeder ikke skal kunne gå raskere en 45 km/t er meningsløst.60 burde vært øvre grense. Men det er egenlig så få mopeder at jeg ikke opplever disse som et irritasjonsmoment i trafikken.Så det er ikke en "kjernesak" for min del. Det er uansett forholdsvis enkelt å komme forbi både mopeder og vanlige syklister. Den værste gruppen trafikanter er vel egentlig fotgjengere. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Dette har ikke noe med hvilke hastigheter du kan oppnå å gjøre. Det har først og fremst med dårige holdninger blandt mange førere som får de til å gjøre farlige forbikjøringer. Du kan i stor grad avverge situasjonen ved å legge deg lengre til venstre i kjørefeltet, slik at det er åpenbart umulig å kjøre forbi med trafikk i mot. Det har noe med hvilke hastigheter jeg kan oppnå, fartsgrensen på vegen hendelsen skjedde på var 60km/t. Det var en god del trafikk pga arbeid for E6. Hadde jeg faktisk nådd 60km/t hadde trolig vært mindre kø. (lite trolig når det er så sjukt mange som fort kjører over fartsgrensen.) Som sagt så har jeg veldig veldig lite erfaringer i trafikken. Ja, jeg kunne lagt meg lenger til venstre i mitt felt for å unngå det. Det har også en god del med avgjørelsen til sjåføren i bilen om h*n vet det er trygt. Endret 2. april 2013 av Kabom Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg nevnte et ekstra sikkerhetskurs og et ekstra for kjøring? Nå vet jeg ikke hva disse kursene skulle inneholde og hvor mange timer de skal vare. Men jeg ser ikke for meg at prisen på noe slik blir så betydelig mye lavere kontra A1. Hvis man ta ta A1 med absolutt minimalt antall timer så havner man på ca. kr 10 000,- hos Fredrikstad Trafikkskole. Jeg ser at førerkort for moped koster fra ca. 5500 til 6500. Så du skal ikke ha mange timer med kurs før at kostnaden blir den samme. En annen ting jeg lurer på. Hvorfor kjøre moped når man mener at det skaper farlige situasjoner? 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 En annen ting jeg lurer på. Hvorfor kjøre moped når man mener at det skaper farlige situasjoner? For å ha noe å sutre over. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Damsgårdsveien irriterer meg. For det første, så parkerer det ørten hundre biler der hver dag, selv om det er veldig klart skiltet at dette ikke er lov. For det andre, så gjør parkeringsetaten ingenting med det. For det tredje, så har deler av veien i det siste blitt utbedret. Så nå er det fortau som er brede nok til å kjøre lastebil på, men det er ikke mulig for to lastebiler å passere hverandre. WHY?! Uansett, jeg forstår fortsatt ikke hvordan enkelte mennesker tenker. Jeg kjører som noen vet en ganske stor lastebil. Den tar plass, det er begrenset med muligheter for meg å slippe andre forbi. Spesielt når jeg står i en trang innkjørsel og skal ut derfra. Nei, det hjelper ikke at du kjører inn foran meg og gestikulerer om at du skal inn dit jeg skal ut i fra... Og, som alltid; folk som ikke blinker (i alle fall når de skal til høyre) i rundkjøringer. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Midtdelerne er ikke så lurt bygge nå. Når den nye veien blir bygd må de rives igjen (...) Ikke noe problem å utvide veien med et kjørefelt i hver retning, evt. i en retning (2+1) og la midtdeleren være der den er... Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Ikke noe problem å utvide veien med et kjørefelt i hver retning, evt. i en retning (2+1) og la midtdeleren være der den er... Det funker ja, men bare om de bygger ut veien. I de aller fleste tilfeller bygger de bare ny vei vedsidenav. Da har man en nesten ubrukt vei med midtdeler. Ikke noe vits i det synes jeg. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Ubrukt vei med midtdeler? Dagens forsøk på dagens kommentar eller? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Det funker ja, men bare om de bygger ut veien. I de aller fleste tilfeller bygger de bare ny vei vedsidenav. Da har man en nesten ubrukt vei med midtdeler. Ikke noe vits i det synes jeg. Tja, jeg har ikke full oversikt over dette men jeg har inntrykk av at de i veldig mange tilfeller ikke bygger ny trase, men derimot lapper videre på de gamle kjerreveiene. Forøvrig så tar veiprosjektene i Norge fryktelig lang tid, ofte 10 år. Så en midtdeler kan redde mange liv før veien eventuelt blir erstattet. Trafikkulykker koster samfunnet enorme summer og vi vet at midtdelere nærmest eliminerer møteulykker. Etter min mening er dette en god samfunnsøkonomisk investering. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 At det tar lang tid å bygge veier i Norge er det ingen tvil om, men da må man heller gjøre noe med dette enn å argumentere for klatting i mellomtiden. Vi trenger bedre veier i Norge, det må politikerne og veidiktatoriatet snart forstå. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Tja, jeg har ikke full oversikt over dette men jeg har inntrykk av at de i veldig mange tilfeller ikke bygger ny trase, men derimot lapper videre på de gamle kjerreveiene. Hmm, jeg tenker man trenger midtdeler på E18 siden det finnes mest trafikk der. Om du nå ser hvor de bygger ut E18 er nesten allt ny vei og ikke bare bygget ut den allerede eksisterende. Og planene fremover er også bygge ny vei. Ja midtdeler redder liv, men man kunne også brukt de pengene til å få fart i byggingen. De bygger vanligvis i 3-4 år og resten bare planlegging og krangel om penger. Det blir for dumt. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det er berre idiotar og kjerringar som køyrer BMW... http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10975887 Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det er berre idiotar og kjerringar som køyrer BMW... Du tar feil. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Du tar feil. Åja, også de som ikkje veit skilnaden mellom ein Honda og ein BMW. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Mulig jeg misforstår her, men så langt har vi altså etablert at de som kjører BMW er i èn av tre grupper: - Idioter - Kjerringer - Folk som ikke vet forskjellen på BMW og Honda Spennende. 4 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det er berre idiotar og kjerringar som køyrer BMW... http://www.nrk.no/ny...land/1.10975887 Alltids hyggelig å kalle en gruppe for idioter basert på andres feil. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det funker ja, men bare om de bygger ut veien. I de aller fleste tilfeller bygger de bare ny vei vedsidenav. Det er ikke det de gjør i f.eks. Lavangsdalen nå (de utvider bredden til vekselvis 2+1, omtrent (delvis 1+1), sammen med etablering av midtdelere), og jeg tror jeg kan spå med rimelig stor sikkerhet at det ikke vil bli bygd noen ny vei langs en annen trasè når behovet senere kommer for å utvide til 2+2. Men det kommer naturligvis helt an på hvor rett/svingete den eksisterende veien er, og hvilken fart kurvene er dimensjonert for; andre steder er det nok mest praktisk å bygge helt nytt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå