droidy Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Selv om det kun er tre armer så er vi blitt opplært til å holde til høyre når du skal rett frem, det er instinktet om slår til. Derfor blir det en individuell vurdering, og dermed misforståelser. Slik jeg vurderer denne rundkjøringen på googlemap så er det plass til 2 biler i bredden, også de siste metrene i forkant av rundkjøring. Her burde det vært piler i veibanen som styrte bilene som skulle rett frem i venstrefelt. http://maps.google.n...8,,0,16.42&z=16 To armer mener du? Jeg er enig i at det er blitt vanlig / "man skal" holde til høyre ja. Men, man kan ikke gå utifra at folk alltid gjør dette. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 To armer mener du? Jeg er enig i at det er blitt vanlig / "man skal" holde til høyre ja. Men, man kan ikke gå utifra at folk alltid gjør dette. Nettopp, det er derfor jeg mener at rundkjøringen må merkes med piler i veibanen. Forøvrig er vel dette en trearmet rundkjøring? Lenke til kommentar
droidy Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Nettopp, det er derfor jeg mener at rundkjøringen må merkes med piler i veibanen. Det kunne ikke skade. Forøvrig er vel dette en trearmet rundkjøring? Hehe, ja det er det selvsagt (så det fra sjåførens synspunkt jeg ). Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hehe, ja det er det selvsagt (så det fra sjåførens synspunkt jeg ). Yes, jeg skjønte vel egentlig at du ikke mente at rundkjøringen var toarmet...det hadde vært en merkelig rundkjøring Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Så lenge det ikke er piler som sier at høyre felt skal ta av ved første avkjøring, så er det vel rimelig åpenbart at A må vike for B. Dette fordi A må skifte ut til ytre felt for å komme seg ut av rundkjøringen, og der ligger jo allerede B. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Irriterer meg stadig over folk som kjører forbi på 4-felt med 100-sone og legger seg inn rett foran bilen min selv om vi er de eneste på veien. Like ofte i penvær som i dårlig vær. Hva pokker er vitsen med det? Prøve å gi andre mest mulig steinsprut og nedsatt sikt på grunn av en vannsky bak bilen? Gir jeg et signal med lyshornet blir de bare irriterte og blinker med bremselysene tilbake. Apropos rundkjøringer. Åssen ville dere lagt dere her? De fleste ligger i ytre felt når de kjører som vist på bildene under, men det er også en del som legger seg i indre felt. I en firearmet rundkjøring skal man jo ligge i ytre felt når man skal "rett frem", men ettersom det ikke er merket i kjørebanen er det kanskje valgfritt i dette tilfellet? "Lokalreglene" fungerer slik at de som skal av ved andre avkjøring og inn i venstre felt legger seg i indre "felt" i rundkjøringen, og de som skal av i høyrefeltet, legger seg i ytre felt i rundkjøringen. Endret 24. mars 2013 av CFM Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Irriterer meg stadig over folk som kjører forbi på 4-felt med 100-sone og legger seg inn rett foran bilen min selv om vi er de eneste på veien. Like ofte i penvær som i dårlig vær. Hva pokker er vitsen med det? Prøve å gi andre mest mulig steinsprut og nedsatt sikt på grunn av en vannsky bak bilen? Gir jeg et signal med lyshornet blir de bare irriterte og blinker med bremselysene tilbake. Dette er så sykt irriterende. Jeg kjører lastebil i tillegg. Jeg har sykt lang bremselengde, men allikevel kjører bilister forbi meg for å legge seg inn et par meter foran meg. Gjerne i nedoverbakker. Og ofte uten å egentlig kjøre fortere enn meg. De vil bare ikke ligge bak meg. WHY?! Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det er da man ønsker at man har en slik bil: 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 *snip* Dette er en interessant problemstilling. Jeg har opplevd det samme i andre lignende rundkjøringer i Bergen hvor det er plass til å kjøre to side om side i inngangen(e) til rundkjøringa uten at det er skiltet eller merket i bakken om at det skal kjøres på noen spesiell måte, så er det sedvane at man legger seg til venstre for å kjøre rett frem. Det er tydeligvis noe "alle" bergensere vet om og jeg har ofte prøvd å blitt forbikjørt på innersiden i slike rundkjøringer. Dette virker å gjelde her (google map har ikke bilder av rundkjøringen ) og her, f.eks. Det er da man ønsker at man har en slik bil: Det gjør jo forsåvidt ikke så mye for meg om de har lyst å dø. Jeg overlever fint å kjøre inn i en bil bakfra i høy hastighet i min bil. Mindre sannsynlig at de gjør det. Fortsatt irriterende at jeg har steinsprut i ruta i lastebilen pga folk med tilhengere full av grus som kjører forbi meg for å legge seg inn rett foran meg (og kjøre av veien 50 meter lenger fremme). Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Dette er så sykt irriterende. Jeg kjører lastebil i tillegg. Jeg har sykt lang bremselengde, Hva slags lastebil er det du kjører rundt i? En fra 90-tallet? Har alle akslinger skivebrems burde du fint klare å bremse på 1,2 ganger distansen av en personbil, noe jeg selv vil påstå ikke er "sykt" langt. Relevant: En moderne lastebil som bremser: http://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY - Når det kommer til resten av posten din så er jeg helt enig. Det virker som om de fleste bilister ikke ser på speedometeret når de ligger bak lastebiler og tenker: Jeg må forbi, for en lastebil kjører sakte. Også kommer de forbi så ser de ned på speedometeret igjen. Irriterende, ja. Men det blir jo en del av hverdagen vår så det er vel bare å tilpasse seg til det. Når dem ligger bak en lastebil så går det sakte, når en lastebil kommer i mot dem går det for fort, når en lastebil ligger bak dem er han innpåsliten, når en lastebil leverer mat til den lokale matbutikken så er han i veien, når en lastebil setter seg fast i en bakke er alle lastebiler et problem for samfunnet, når en lastebil blir påkjørt av en personbil er det forsatt lastebilen som er problemet fordi den var jo stor og farlig. Vi kan ikke vinne samme hva vi gjør. Endret 24. mars 2013 av CissaM Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hva slags lastebil er det du kjører rundt i? En fra 90-tallet? Har alle akslinger skivebrems burde du fint klare å bremse på 1,2 ganger distansen av en personbil.. Vil dette også gjelde når vogntoget er fullastet med stor vekt? Jeg antar at vogntoget i videoen ikke er det..? Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Vogntoget i videoen er lastet til 40 tonn. Man kan ha 10 tonn til i Norge, men da har en en aksling til som bremser. En kan også ha 20 tonn til på noen veier i Norge, men da er det enda flere akslinger, og derav flere akslinger som bremser. Endret 24. mars 2013 av CissaM Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Når det kommer til resten av posten din så er jeg helt enig. Det virker som om de fleste bilister ikke ser på speedometeret når de ligger bak lastebiler og tenker: Jeg må forbi, for en lastebil kjører sakte. Enhver som har ligger bak et vogntog som snegler seg opp en kilometerlang motbakke i førstegiret vil instinktivt prøve å komme seg forbi Endret 24. mars 2013 av ClintE 2 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hadde norge vært flatt hadde jeg ikke hatt noe behov for og kjøre forbi trailere, men prøv strekning Oslo-Bergen uten og kjøre forbi, da vil du bruke endel lengre tid. Det koster jo lastebilmannen lite og gi meg ett tegn til trygg forbikjøring, jeg suser forbi, gir han to nødblink som takk for hjelp og alle er fornøyde. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Relevant: En moderne lastebil som bremser: Jeg kjører ikke en Volvo FH fra 2012, nei. Men joda, jeg overdrev. Det er ikke noe automatikk i at noen dør fordi bilen min skulle treffe dem bak. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Jepp, jeg pleier å kjøre forbi lastebiler før oppoverbakkene her i området begynner - siden det er vanskelig å kjøre forbi i selve bakkene siden de er svingete. Det er dermed litt irriterende når lastebilsjåføren dundrer på for full guffe på de små strekkene som finnes, slik at man må opp i 100-110 for å klare å komme forbi på rimelig tid. Skader ikke å hjelpe andre forbi når man vet at man har mange store og bratte oppoverbakker fremfor seg. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Enhver som har ligger bak et vogntog som snegler seg opp en kilometerlang motbakke i førstegiret vil instinktivt prøve å komme seg forbi Jeg klaget da ikke på at folk kjører forbi meg. Jeg klaget på at de skal legge seg rett inn foran meg. På firefeltsveier uten mye trafikk og god plass til å vente noen sekunder ekstra og kjøre inn lenger foran meg. I situasjoner der jeg i lastebilen holder fartsgrensa. Og gjerne kjører nedover. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Når dem ligger bak en lastebil så går det sakte, når en lastebil kommer i mot dem går det for fort, når en lastebil ligger bak dem er han innpåsliten, når en lastebil leverer mat til den lokale matbutikken så er han i veien, når en lastebil setter seg fast i en bakke er alle lastebiler et problem for samfunnet, når en lastebil blir påkjørt av en personbil er det forsatt lastebilen som er problemet fordi den var jo stor og farlig. Vi kan ikke vinne samme hva vi gjør. Jeg kan gjerne være den første som innrømmer at jeg "instinktivt" kjører forbi vogntog / lastebiler. Jeg har ila. de 6 årene jeg har hatt lappen opplevd at jeg har vært til ulempe for et vogntog to ganger (første gangen kjørte lastebilen i 100-110 og andre gangen kjørte jeg en bil jeg aldri har kjørt før på ukjent vei). Så det er vel heller regelen enn unntaket at vogntog er trege i trafikken på norske utkantveier. Noen vogntog sjåfører er så "snille" at de prøver å kompensere med å kjøre i 70 i 50-soner for å holde snittfarten oppe, men jeg må si at det hjelper lite når det er mer 80-sone enn 50-sone der jeg ferdes. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Jeg kjører ikke en Volvo FH fra 2012, nei. Men joda, jeg overdrev. Det er ikke noe automatikk i at noen dør fordi bilen min skulle treffe dem bak. Problemet er bare folk som alt er livredd lastebiler, og da er det lite vits å mate frykten dems. Derfor ønsket jeg å påpeke at vi ikke har så "sykt" lang bremselengde. Enhver som har ligger bak et vogntog som snegler seg opp en kilometerlang motbakke i førstegiret vil instinktivt prøve å komme seg forbi Det er ok, helt fint det. Men er litt kjedelig når de kjører forbi på flatt-mark for det de kan, og ikke for det de skal kjøre fortere. Problemet er på fine veier hvor vi holder grei fart, f.eks. E18 ut av Oslo hvor jeg prøver alt jeg kan for å holde avstand, men så kommer det en kar inn rett foran meg, også går farten lengre og lengre ned. Det er jo sikkert og en problemstilling dere har med biler? Men dere kan jo fint kjøre forbi for dere stopper ikke opp trafikken, det gjør vi. Vi trenger tid for å bygge opp farten, samt det tar lenge tid å kjøreforbi med et 17 meter langt vogntog. (Ikke at alle vogntog-sjåfører tar hensyn til det, men, men) For å være helt ærlig tror jeg ikke så mange av dere her i tråden er hovedproblemet for oss. Dere virker som dere kan tenke, og kjøre. Men det finnes mange rare folk der ute, som dere alt sikkert er klar over! - Jeg hjelper gjerne folk å komme forbi, mitt kjøretøy går som regel saktere enn deres, og jeg må ta hensyn til det. (Edit: Formatering, la til litt tekst og siterte feil post.) Endret 24. mars 2013 av CissaM 1 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Kjørelæreren min sa at det er slik som du sier at lokalreglene er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå