Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg vet det nå. Det skjer neppe mer enn en gang i året at jeg kommer inn i den rundkjøringen fra den retningen, så jeg visste det ikke før noen nevnte det i tråden.

 

Som jeg sa hadde jeg ikke kjørt slik her selv, fordi det ikke er normen at folk gjør det. Så jeg er egentlig enig med deg, jeg ville bare vite hva som var forskjellen på rundkjøringene, noe jeg nå vet.

 

Skjønner lett hvorfor enkelte, og kanskje mange, gjør denne feilen når de kommer kjørende gjennom denne rundkjøringen. Om man kommer motsatt vei og skal rett frem, kan man velge både høyre og venstre felt til Flesland og Kokstad, for så å plassere seg i høyre eller venstre felt før man kommer til rundkjøringen til venstre for den på bildet. For de som ikke er lokalkjent kan de hende at de tror det er 2 felt også ut av rundkjøringen "alle" veier, og ikke kun mot Flesland og Kokstad. Ikke alle som får med seg piler i veien og skiltene samtidig i en stresset hverdag. Og pilene er vel ikke synlige om det er snø på veien?? Men rundkjøringen til venstre for den på bildet har også 2 felt ut mot den på bildet. Så lett å bli lurt. Men jeg er enig i at det mest hensiktsmessige kjøremønster er som du beskriver med den blå streken. Men det er ikke ulovlig å bruke venstre felt. Bare mindre hensiktsmessig og forvirrende for andre trafikanter. Om man velger å skifte fil på vei ut har man vikeplikt. Men kan være greit å bare la bilen i venstrefeltet ligge en billengde foran hele veien i tilfelle han har tenkt å ta en "crazy Ivan". Her på Møre har ikke bilene blinklys heller, så her må man være ekstra på vakt. Folk velger ikke blinklys som ekstrautstyr her. De bruker det på brede dekk og felger istedenfor. :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Han skulle aldri fått kjøre i Norge igjen og hele vogntooget skulle blitt beslaglagt og solgt til høystbydende på auksjon. I tillegg skulle han fått en bot tilsvarende en årslønn som må betales med arbeid i form av søppelplukking i Oslo. 2 problemer løses, kan utplaseres i andre byer når det er en del av dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg ikke helt enig i. Det er nok mer arbeidsgivers feil enn sjåførens. Selv om man som sjåfør har ansvar for å ha utstyret i orden har man ikke nødvendigvis samme sikkerhet i disse øst-europeiske landene å falle tilbake til som i Norge. Mange av dem blir tvunget til å ta risken, rett og slett.

 

De man derimot burde stilt til ansvar var firmaene i Norge som leier inn utenlandsk transport uten å sørge for at disse følger Norsk lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De man derimot burde stilt til ansvar var firmaene i Norge som leier inn utenlandsk transport uten å sørge for at disse følger Norsk lov.

Det løser ikke problemet. Ikke alle vogntog som kjører i Norge er innleid av et firma i Norge.

Dessuten er det problematisk å "sørge for at de følger loven" for et firma i Norge. Jeg hadde i alle fall ikke hatt anledning til å undersøke om det polske vogntoget jeg skulle ha til Alta, krysser grensa på Svinesund med nok kjettinger. Det er bare rett og slett ikke gjennomførbart for et gjennomsnittlig firma i Norge å holde styr på slike ting.

Man burde heller begynne å ta beslag i kjøretøy (da tenker jeg på de som stikker av i fra regninga når de setter seg fast i grøfta), ha hyppige kontroller på grensa, og ikke slipp dem inn i landet om de ikke har utstyret de er pålagt å ha.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man burde heller begynne å ta beslag i kjøretøy (da tenker jeg på de som stikker av i fra regninga når de setter seg fast i grøfta), ha hyppige kontroller på grensa, og ikke slipp dem inn i landet om de ikke har utstyret de er pålagt å ha.

Man kan i dag ta beslag i kjøretøy frem til disse har betalt for bergning og andre kostnader. Ofte blir kjøretøy sperret inne frem til det skjer og at de forblir sperret inne til de har fått tak i det de mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste må gjennom tollen uansett. Kunne enkelt stoppet mange allerede der

Anbefaler deg å lese denne:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.10901936

 

Ble stoppet på grensen, men fikk kjøre videre. Ble stoppet i Lærdal med defekt på bremsene, ABS på tilhenger var defekt, og sommerdekk på tilhenger og styrende hjul. Hvorfor ble ikke dette stoppet på grensen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...