Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Suck it up. Hvis du ikke greier å forholde deg rolig og kjøre lovlig bare fordi andre irriterer deg på veien har du ingenting bak rattet å gjøre.

 

Oi.

Ja, for det står jo klart og tydelig, og alle sier at hvis man har en bak seg som vil forbi skal man gjøre ALT for å IKKE slippe h*n forbi.. Hvorfor ikke gjøre det hele værre.. Jeez, er det mulig :roll:

Ikke rart det forårsaker slike situasjoner med slike folk som deg bak rattet. Du virker jo helt klart som en slik type.

 

 

Han som lå foran meg gjorde jo alt rett. Presset meg av veien når jeg kjørte forbi, stoppet opp midt på veien slik at det ikke gikk an å kjøre forbi og skapte ikke farlige sitasjoner.. neeeeida.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Oi.

Ja, for det står jo klart og tydelig, og alle sier at hvis man har en bak seg som vil forbi skal man gjøre ALT for å IKKE slippe h*n forbi.. Hvorfor ikke gjøre det hele værre.. Jeez, er det mulig :roll:Ikke rart det forårsaker slike situasjoner med slike folk som deg bak rattet. Du virker jo helt klart som en slik type.

 

Han som lå foran meg gjorde jo alt rett. Presset meg av veien når jeg kjørte forbi, stoppet opp midt på veien slik at det ikke gikk an å kjøre forbi og skapte ikke farlige sitasjoner.. neeeeida.

Det eneste du demonstrerer med din manglende evne til å diskutere saklig er at du har ingenting å fare med. Det er ingen som har påstått at vedkomne du kjørte bak oppførte seg riktig.

 

Du får ta ansvar for din egen kjøring og kutte ut å skylde på andre for dine egne feil. At den som kjørte foran deg kjørte feil er ingen unnskyldning for at du også skal kjøre feil. Alle VIL bli irritert på andre fra til til annen, i trafikken så som andre plasser, det skulle ta seg ut om alle skulle begynne som deg med truende oppførsel og maktdemonstrasjoner, da hadde vel knapt noen overlevd en dag i trafikken. Å bli irritert er absolutt ingen unnskyldning for grisekjøring, noe de fleste voksne mennesker har fått med seg.

Endret av sverreb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Omg. Er du trang i nøtta eller gidder du bare ikke å lese det som blir skrevet da du virker som en motstander mot rævkjøring og en type som ikke gidd å flytte seg av veien eller slippe folk forbi. Leser du ikke at jeg skrev først?

Hva slags bil har du?

 

Jeg tror ikke et sekund på at det første du gjorde var å komme opp bak han og seile forbi i samme slengen, og at han da randomly blokkerte veien. Kan det ha vært en sving, kan han ha måttet vike for noe annet på sin side?

 

Jeg blir i stort sett aldri rævkjørt da jeg har et mindre anstrengt forhold til fartsgrenser enn de fleste, jeg havner ofte bak andre. Men jeg rævkjører dem aldri, det kommer alltid en fin sjanse til å kjøre forbi. Hold god avstand, og når du ser det kommer en åpning så tar du god fart og legger deg ut rett etter at siste bil i motsatt retning har kjørt forbi, da har du mye høyere fart og forbikjøringen er gjort på bare et par sekunder.

Dette er veldig typisk svensk kjørestil (er tross alt svensk), og Sexyklubb1 kanskje opplevde dette som rævkjøring og unødvendige sjanser, da man ofte kommer ganske raskt på bilen foran før man legger seg ut, og kjører forbi i mye kortere luker enn i norge. Men det er en langt mer effektiv og sikrere måte å kjøre forbi på om man forstår hvordan teknikken fungerer.

 

Jeg hadde en Audi 80, og en Audi A4, begge med litt større motorvalg, akkuratt nå har jeg ingenting da jeg jobber utenlands.

 

Og samtlige av disse farlige situasjonene presset du selv frem, det smarteste du kan gjøre nå er å innrømme for deg selv at det ikke er så jævla lurt og legge seg alt for mye opp i andres kjøring, og roe deg ned selv istedenfor.

 

EDIT: Dog hender det jo at man enten kjører biler som ikke klarer å holde en rask hastighet på alle underlag, eller har passasjerer med et mindre liberalt forhold til fartsgrenser, og man faktisk legger seg på fartsgrensa og så kommer det en bmw 3cm fra hengerfestet, og da er det enkelt og greit å bare tilpasse farten helt til avstandet er ca 3 sekunder mellom bilene. Sånn som han foran deg gjorde.

Endret av Flimzes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dette er veldig typisk svensk kjørestil (er tross alt svensk), og Sexyklubb1 kanskje opplevde dette som rævkjøring og unødvendige sjanser, da man ofte kommer ganske raskt på bilen foran før man legger seg ut, og kjører forbi i mye kortere luker enn i norge. Men det er en langt mer effektiv og sikrere måte å kjøre forbi på om man forstår hvordan teknikken fungerer.

 

Nei. Overhodet ikke. Jeg synes måten du beskriver å kjøre forbi på er helt slik det skal være. (Jeg regner og med at du blinker i god tid slik at det ikke er noe tvil for sjåføren foran hva du har tenkt å gjøre).

Lenke til kommentar

Nei. Overhodet ikke. Jeg synes måten du beskriver å kjøre forbi på er helt slik det skal være. (Jeg regner og med at du blinker i god tid slik at det ikke er noe tvil for sjåføren foran hva du har tenkt å gjøre).

Selvsagt, nei jeg har bare opplevd flere nordmenn som aldri har sett det før og opplever det som ubehagelig, tenkte det kunne være noe slikt.

For min erfaring er at svensker kjører langt bedre enn østlendinger i gjennomsnitt, og blandt værste sjåførene jeg møtte i sverige var norske skilter overrepresentert. (Bodde i sverige i to år)

 

Men ikke for det, det finnes selvsagt haugevis av idioter, Lå bak en fyr som saktet ned til 10-20 under fartgrensa hver gang det kom en sving, og gasset opp til 20 over på rettstrekkene, så man ikke fikk kjørt forbi. Og så når det ble midtdeler saktet han ned til 45-50, på 100-vei. Men etter "moderat" (i overkant mye sånn i etterkant) blinking med lyshornet så svingte han til siden på et servicestopp og slapp meg forbi.

Dette var en sommerkveld på helt tørr vei, det var en vanlig personbil uten slep.

Lenke til kommentar

Det er ikke egentlig veldig overraskende at norske sjåfører i Sverige, som er på ukjent grunn, vil være de dårligste sjåførene egentlig. Eller mener du at de var dårlige utover at du kunne merke at de ikke var godt kjent i området og med veiene?

 

Litt relatert til hvordan du skriver forbikjøringer om, forresten. En liten historie fra road trip-en min her borte. Kjørte litt ute på bondelandet på en vei uten midtdeler. Bare en helt vanlig vei. Hadde en fyr i en sliten pickup bak meg, som tydelig ville forbi. Jeg hjalp nå til så godt jeg kunne, for fyren var tydeligvis ikke helt stabil. (Rus? Idioti? Hvem vet). Jeg sakket altså veldig ned på et rett stykke med god oversikt (heldigvis mange av de her) i det jeg ser han skal til å kjøre forbi.

 

Måten han kjørte forbi på var veldig "morsom". Lå i ræva mi. Slengte seg ut på andre siden av veien. Startet så å akselerere (automatgir på alle biler, så da girer jo bilen ned ett eller to gir før den starter å akselerere noe som fører til at han faktisk mister fart i forhold til bilen han kjører forbi) og brukte veldig lang tid på å komme forbi meg. Slik fortsatte han å kjøre forbi samtlige biler jeg kunne se foran meg...

 

Jeg benyttet anledningen til å forklare min bror at dette var et veldig godt eksempel på hvordan man ikke kjører forbi og brukte nærmest ordrett din forklaring på hvordan man skal gjøre det (han har som dere skjønner ikke lappen og har heller ikke kjørt selv noen gang). Var i alle fall en veldig fin måte å vise hva som er feil. :p

Lenke til kommentar

En del poenger du tar opp her som jeg er enig i men siden man kanskje er litt uerfaren bak rattet og av den grunn ligger under fartsgrensa og lager kø så hadde det kanskje vært en ide og stoppe på en busslomme e.l for å slippe de andre bilene forbi ?

 

Om jeg kjører en strekning på 2-3 km så slenger jeg meg ikke inn i busslommer dersom det bare ligger en eller to biler bak som ikke har evne til å justere temperamentet sitt etter trafikken foran. Og det er faktisk (utrolig nok) stort sett på de korteste strekningene jeg opplever flest rasshøl i trafikken - på lengre strekninger har jeg stort sett opplevd at sjåførene er langt mer tålmodige - men det kan jo ha noe med at farten ofte er over 80 istedet for 50 og det ikke føles så tregt.

 

Selvsagt, om jeg skaper kø så blir situasjonen noe annet, men to biler hvor den ene ligger og irriterer seg 1 sekund bak hekken på den andre pga fart kaller jeg ikke kø :p

Endret av noxon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At en bil ligger klint opp i ræva på bilen foran betyr ikke nødvendigvis at de vil forbi. Veldig mange har en kjørestil der de automatisk legger seg nærme bilen foran...uansett hvordan farten er i forhold til fartsgrenser.

 

Jeg prøver jevnlig å blinke forbi slike bilister, men ofte så velger de å beholde plassen i dragsuget mitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil bare rette en takk til geniet som skulle taue bil akkurat i ettermiddagsrushet i går når det var som glattest. Du kom deg aldri over 20km/t (som forsåvidt er greit, siden du tauet en annen bil på glattisen), men presterte heller ikke å svinge innom de tre busslommene du passerte med 30+ biler bak deg.

 

Gratulerer til vedkommende. En finger ble sendt når jeg endelig kom meg forbi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Møtte en forbanna kødd på vei til trening. Er en vei som går der, noen steder på veien er det plass til 2 biler (til, fra). Og er mange humper på veien her men de er ikke noe høye.

Så, kjørte der og var en fyr foran. Han kjørte så jævla treigt, grensen er sånn 50km/t men han var nede i 40-30km/t og skulle faen stoppe for hver hump (han hadde ikke lav bil!)! Vi kjørte tett oppi han for å få han til å legge seg inn eller kjøre inn på den store lommeb som var der, men neida.

 

Det han gjorde var å stoppe helt opp, midt på fuckings veien. Viste langlys som faen (nei var ikke mørkt.) Så etter 5 sec kjørte han videre men nå kjørte han enda saktere, så vi tutet og viste langlys. Neida, ingenting.

Vi ligger forsatt oppi han for å be han flytte seg til helvete, men neida. Når vi igjen tuter, så stopper faenskapet opp og kjører ut mot midten for at vi ikke skal komme forbi! Vi tuter.

 

Når det da blir god plass til 2 biler, og kjører fortsatt laangt under fartsgrensen, så kjører vi forbi. Tror dere han lar oss slippe forbi? Neida. Han presset oss ut mot veien og lot oss ikke komme forbi. Faenfor et krapyl. Lå på hornet i sånn 1 min. Da fikk han tempen opp men vi skulle ta av.

 

Faen for et støgt svin. Idiot.

Er det 50 og masse humper (antar fartshumper) er det fordi det er tett bebyggelse. Så 50 er kanskje ikke den rette farten, selv om det er fartsgrensen på stedet.

Utover det så er du også et krapyl når du oppfører deg slik som du gjør. Jeg hadde også stoppet om noen hadde drevet på slik som du. Kanskje til og med gitt deg litt motivasjon for å trene hardere på treningsstudioet.

 

 

Jeg er relativt uerfaren som sjåfør, men i opplæringen min var det spesielt en ting som ble spesifisert igjen og igjen; ikke kjør raskere enn du selv har oversikten over det som skjer og kan stanse. Sakk farten i svinger og før bakketopper. Dvs; om du kjører inn i en tunnel, så ser du ikke hva som er rett innenfor både fordi lyset utenfor fullstendig blender det som er inne i tunnelen, og fordi du ikke har nattsyn.

Det har skjedd et par ganger at jeg har kommet inn i en tunnel og ikke sett noe som helst. Så klart bremser jeg når det skjer, selv om jeg vet at tunnelen er en rett strekning på 1 kilometer. Så kan jeg slippe å ha et liv på samvittigheten om det mot all formoding skulle være noe i veien.

 

Jo, det er noe i veien med å kjøre 20 km/h under fartsgrensa med mindre det er veldig glatt. Mtp årstiden antar jeg at grunnen til at de kjørte så sakte var at de f.eks ikke har piggdekk og at det er frosset og spinnglatt på veien.

Jeg liker ikke at andre gjør det når jeg selv klarer fint å holde på fartsgrensen. Dog merker jeg at på ukjente veier så kjører jeg saktere enn jeg gjør på kjente veier. Det er det nok flere som gjør også. Så det er kanskje ikke så rart at man tar igjen biler som kjører saktere enn fartsgrensen fordi dem ikke vet om alle hull og hva som skjuler seg bak neste sving eller hvor skarp neste sving egentlig er. Med det i tankene så syns jeg det ikke er så rart at enkelte velger å ligge 10 - 20 km/t under fartsgrensen der den er 80+. Klart ligger man i 40 i en 60 sone så kan man jo begynne å lure.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siterer alt

 

Du veit selv at hvis politiet hadde sett dette så hadde du mistet lappen men ikke fyren foran? Det sier litt mer om din holdning bak rattet.

 

Du veit du kan møte feil folk bak rattet en dag? Tenkt deg noe med alvorlige sinnproblemer og name it, da føler du deg ikke tøff når du skal kødde. Du veit aldri hva slags folk det er foran deg.

 

Selv har jeg hatt en sånn fyr i ræva som deg, hadde ikke noe sted å legge meg inn pluss jeg lå 10 over fartsgrensen i følge GPSen. Før jeg forsto at jeg hadde bil bak meg så tutet og viste meg langlysa, han kunne godt bare kjørte forbi meg. Ender med at jeg bråbremser tar å smeller opp døra når jeg er to meter og kraftig så følte han fyren seg liten i den andre bilen. Han sveivet opp vinduet og låste døra. Kan si jeg tok en alvor prat med fyren, endte med at han sto igjen i veien mens jeg kjørte videre. Hva mer som skjedde fyren veit jeg ikke., ettersom aldri sett han igjen pluss så aldri han sin bil i speilet.

 

 

Edit:

 

Til deg gamle far som snakket i telefonen og begynte å komme over i mitt kjørefelt når jeg lå i 110 i motorveien. Du forsto det jo heldigvis med en tut, men kanskje på tide å legge bort mobilen og bytte den ene pæra de som ikke funket foran?

Endret av Andzel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv har jeg hatt en sånn fyr i ræva som deg, hadde ikke noe sted å legge meg inn pluss jeg lå 10 over fartsgrensen i følge GPSen. Før jeg forsto at jeg hadde bil bak meg så tutet og viste meg langlysa, han kunne godt bare kjørte forbi meg. Ender med at jeg bråbremser tar å smeller opp døra når jeg er to meter og kraftig så følte han fyren seg liten i den andre bilen. Han sveivet opp vinduet og låste døra. Kan si jeg tok en alvor prat med fyren, endte med at han sto igjen i veien mens jeg kjørte videre. Hva mer som skjedde fyren veit jeg ikke., ettersom aldri sett han igjen pluss så aldri han sin bil i speilet.

 

Håper du ikke forventer noen medalje for den opptredenen. Intil du har blålys og ID kort der det står POLITI skal også du la være å late som om du har noe med å bedrive 'oppdragende' virksomhet på veien.

 

Jeg kan ikke se at en unødig bråbrems eller å oppsøke en konfrontasjon med en annen trafikant på noen måte er forenelig med veitrafikkloven.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Håper du ikke forventer noen medalje for den opptredenen. Intil du har blålys og ID kort der det står POLITI skal også du la være å late som om du har noe med å bedrive 'oppdragende' virksomhet på veien.

 

Jeg kan ikke se at en unødig bråbrems eller å oppsøke en konfrontasjon med en annen trafikant på noen måte er forenelig med veitrafikkloven.

Er da lov å si det direkte til vedkommende hva man mener om slik opptreden. Trenger ikke å være politi eller noen som helst annen myndighetsperson for å fortelle andre at de oppfører seg som idioter. Ingen lover forhindrer deg å si i fra til andre om at de oppfører seg som idioter mot deg selv. Så den veitrafikkloven din kan du bare pakke sammen.

Syns det er bra at folk sir i fra til folk som oppfører seg som idioter mot deg selv, være det seg i trafikken eller andre steder.

 

Det eneste som er kritikkverdig her er bråbremsingen, men det ser ut til at det var den du brydde deg minst om.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte til jobben her om dagen, og i motgående retning kommer det en bil rett mot meg i mitt felt. Det går et par sekunder før personen bråsvinger tilbake i feltet sitt, og passerer meg.

Da får jeg se at personen som kjører den andre bilen sitter og skraper is på innsiden av ruta mens hun kjører...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er da lov å si det direkte til vedkommende hva man mener om slik opptreden. Trenger ikke å være politi eller noen som helst annen myndighetsperson for å fortelle andre at de oppfører seg som idioter. Ingen lover forhindrer deg å si i fra til andre om at de oppfører seg som idioter mot deg selv. Så den veitrafikkloven din kan du bare pakke sammen.

Syns det er bra at folk sir i fra til folk som oppfører seg som idioter mot deg selv, være det seg i trafikken eller andre steder.

 

Det eneste som er kritikkverdig her er bråbremsingen, men det ser ut til at det var den du brydde deg minst om.

 

Hvordan kommer du til den konklusjonen?

 

Hvis man tar kontakt med en slik person borte fra trafikken, så vær så god si i fra. I trafikken holder man seg til veitrafikkloven (tenk det). Å stoppe i veien og gå ut av bilen for å konfrontere en annen trafikant kan jeg ikke se gir mindre risiko for skade enn f.eks slakke av farten og få røvdilteren til å kjøre forbi. Potensialet for at andre trafikanter kan bli skaldelidende av en uventet parkering langs vei er absolutt til stede (Jeg antar her at parkeringen ikke var på en dertil egnet plass for da hadde nok den bakenforkjørende bare kjørt videre og ikke stoppet), og bråbremsen er et åpenbart risikoelement. Konfrontasjonen etterpå innebærer en risiko for at situasjonen eskalerer til håndgemeng og voldsbruk.

 

Slakke rolig av på farten til den andre kjører forbi ville mest sannsynlig avvæpnet situasjonen raskt og enkelt.

 

Hvilken av de to fremgangsmåtene (stoppe og konfrontere eller slakke av og la passere) mener du er mest i tråd med følgende setning (Som jeg håper du drar kjensel på):

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Begrunn gjerne svaret.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...