Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dette skjedde for et par måneder siden.

 

Jeg skulle kjøre forbi en syklist, akkurat da jeg lå ved siden av syklisten kom det en lastebil bak oss! Jeg brukte blinklys, og jeg aner rett og slett ikke hvorfor lastebil sjåføren hadde så hastverk. Selv om det var en syklist og en mopedist betyr det ikke at lastebilen har førsterett :) Jeg hadde gitt syklisten to meter (sikkerhets-sone? Tror det er noe sliktdet heter) fra mitt "kjøretøy" i tilfelle h*n skulle velte. Når lastebilen kom kunne jeg ikke gjøre noe annet enn å kaste meg mot syklisten! Da var det ikke mer enn ca 30-40 cm i mellom oss! Jeg er nesten redd for å kjøre original moped... De går jo så sakte :hrm:

 

Jeg trodde lastebil sjåfører var gode på vegen?

 

Jeg forstår deg dithen at du kjørte lett motorsykkel og kjørte forbi i samme felt eller på gulstripa siden det uansett ga deg nok klaring til syklisten du passerte?

 

Noen ganger må man vurdere å plassere seg slik at man gjør det helt tydelig hvor det er utrygt å kjøre selv om man da bruker mer plass enn hva man strengt tatt trenger selv. I dette tilfellet vurder å kjøre helt over i neste kjørefelt under forbikjøringen da vil ingen prøve seg på en dobbel forbikjøring. Tilsvarende til at man bør legge seg mot midten eller til venstre i kjørefeltet ved innsnevringer der det uansett er farlig å kjøre forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv ALLE tunneller i Trondheimsområdet. Jeg kjører taxi til og fra Værnes veeeldig ofte, og farten dabber i 9/10 tilfeller til under 60 ved innganger til tunneller. Og gjerne enda mindre i Helltunnellen hvor det er gjennomsnittsmåling. helt jævla ubrukelig...

 

Skjer det like mye om natten? Når man kjører inn i en tunnell i dagslys blir den effektive sikten vesentlig redusert til øynene har tilpasset seg, noe som tilsier redusert fart.

Lenke til kommentar

Jeg forstår deg dithen at du kjørte lett motorsykkel og kjørte forbi i samme felt eller på gulstripa siden det uansett ga deg nok klaring til syklisten du passerte?

 

Noen ganger må man vurdere å plassere seg slik at man gjør det helt tydelig hvor det er utrygt å kjøre selv om man da bruker mer plass enn hva man strengt tatt trenger selv. I dette tilfellet vurder å kjøre helt over i neste kjørefelt under forbikjøringen da vil ingen prøve seg på en dobbel forbikjøring. Tilsvarende til at man bør legge seg mot midten eller til venstre i kjørefeltet ved innsnevringer der det uansett er farlig å kjøre forbi.

Selv om jeg er ganske fersk i trafikken så venta jeg med forbikjøringen til det var god sikt både bak og framover, jeg titta i speilet før jeg startet å kjøre forbi. Det lå en lastebil bak meg, men jeg så ikke noen tegn til blinklys eller at h*n skulle foreta en forbikjøring.

Lenke til kommentar

Selv om jeg er ganske fersk i trafikken så venta jeg med forbikjøringen til det var god sikt både bak og framover, jeg titta i speilet før jeg startet å kjøre forbi. Det lå en lastebil bak meg, men jeg så ikke noen tegn til blinklys eller at h*n skulle foreta en forbikjøring.

 

Man bør gjøre sitt beste for å være trygg og forutsigbar selv, men forvent at alle andre er idioter. Det er gjerne en korrelasjon mellom sjåfører som er dårlige til å gi tegn og de som tar sjangser på risikable manøvre. Du bør dessuten redusere hvor mye analyse du trenger å gjøre i trafikale situasjoner slik at du ikke paralyserer deg selv med for mye vurderinger. Den enkle vurderingen er:

"Nå kjører jeg forbi, det er ikke trygt at andre kjører forbi nå, altså plasserer jeg meg slik at det er åpenbart utenkelig å prøve"

Da slipper man å overanalysere.

Men du skal naturligvis, slik du gjorde, sjekke at den bak ikke er i ferd med å kjøre forbi før du selv bestemmer deg for å kjøre forbi, men det er en separat vurdering, når du har bestemt deg for å kjøre forbi kan du forenkle slik jeg beskrev.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om folk ligger 10km under fartsgrensen, spesielt på uoversiktlige og litt svingete veier og -spesielt- på det føret som er på denne årstiden, så er det som regel en årsak til det, og det er helt opp til de å vurdere hvorvidt måten de kjører på er det som er forsvarlig - det er faktisk ikke du som ligger bak som kan ta den avgjørelsen. Og å ligge 10km/t under fartsgrensa gjør at du taper ett par minutter - er det virkelig verdt å irritere seg så mye for? Fartsgrensen er ikke en nedre fartsgrense! Regelen "1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring." trumfer all fartsgrense.

 

Jeg er relativt uerfaren som sjåfør, men i opplæringen min var det spesielt en ting som ble spesifisert igjen og igjen; ikke kjør raskere enn du selv har oversikten over det som skjer og kan stanse. Sakk farten i svinger og før bakketopper. Dvs; om du kjører inn i en tunnel, så ser du ikke hva som er rett innenfor både fordi lyset utenfor fullstendig blender det som er inne i tunnelen, og fordi du ikke har nattsyn.

 

En del poenger du tar opp her som jeg er enig i men siden man kanskje er litt uerfaren bak rattet og av den grunn ligger under fartsgrensa og lager kø så hadde det kanskje vært en ide og stoppe på en busslomme e.l for å slippe de andre bilene forbi ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje ikke rævkjøre han neste gang da.

 

Obama-Smirk.jpg

http://www.whatsoeve...Obama-Smirk.jpg

 

 

Det er nemlig gode sjanser for at du bidro til å eksalere konflikten med oppførselen din. Kanskje du hadde kommet fortere frem hvis du hadde vært litt mer tålmodig, dvs at bilen foran hadde vært mer behjelpelig til å slippe deg forbi hvis du hadde vært litt mindre aggressiv?

 

Bare en tanke...

 

Ehm, jeg lå lenge bak han før jeg begynte å legge meg i ræven hans for å vise at han skulle komme seg vekk.

Hvorfor skulle han aboslutt ikke slippe meg forbi da? Hva i helvete bedrer situasjonen ved å presse meg ut i grøfta når jeg prøver å kjøre forbi på en bred og lang strekning? Kan du ikke du forklare det da. Hvis han ville bedre situasjonen hadde han også kjørt til siden mens han holdt farten og latt meg komme forbi.

 

Mer enn en kødd på denne veien later det til.

 

tumblr_m7a0vfrEWA1qz6f9yo1_r1_500.jpg

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Voks opp selv.

 

Joa, for jeg skulle jo bare ligget bak han langt under fartsgrensen og beveget hode opp og ned som en annen nikkedukke.

Ei heller skal det ikke være mulig å kjøre forbi folk, neida, da er det helt normalt at uansett hva man gjør bak en så skal den som ligger først alltid presse andre av veien... seriously? :roll:

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Voks opp selv.

 

Joa, for jeg skulle jo bare ligget bak han langt under fartsgrensen og beveget hode opp og ned som en annen nikkedukke.

Ei heller skal det ikke være mulig å kjøre forbi folk, neida, da er det helt normalt at uansett hva man gjør bak en så skal den som ligger først alltid presse andre av veien... seriously? :roll:

Du prøvde å presse han av veien ganske lenge først, noe som jeg ser som årsaken til oppførselen du fikk tilbake. Kardemommeloven in action.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva er tipset ditt hvis jeg vil at folk skulle komme seg av veien når de ikke klarer å holde den jævla fartsgrensen? lol..

 

Å si at jeg er problemet er sinnsykt latterlig imo. Man kan ikke eie veien og ikke slippe folk forbi, å si seg enig i dette må være helt kokko.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Akseptere at det går 10-20km/t tregere og akseptere at du kommer toppen 5 min tregere fram om det er snakk om en lang strekke.

 

Men ja, det er irriterende med folk som ikke gidder å gi plass til andre som klarer å holde fartsgrensa. Der har mange Nordmenn MYE å lære av svenskene.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Først og fremst: Du har ikke rett til å kjøre i fartsgrensen, loven vil si at du bare har å vente til han foran føler for å slippe deg forbi.

Du kan prøve å blinke med lyshornet en gang eller to, se om han har lyst til å flytte seg av veien, eller så får du bare vente til det kommer en mulighet for å kjøre forbi.

 

Hver gang noen føler for å rævkjøre meg har jeg lyst til å kaste en murstein gjennom bagasjeluka, så det er klart noe av det dummeste du kan gjøre, og jeg skulle ønske jeg hadde mer sympati for deg når du nesten ble vraket av veien, men sånn som du kjører har jeg mer sympati med han som prøvde å få deg av veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan prøve å blinke med lyshornet en gang eller to, se om han har lyst til å flytte seg av veien, eller så får du bare vente til det kommer en mulighet for å kjøre forbi.

 

Jeg viste faktisk langlyset til han først. Det gjør jeg alltid.

 

Vente til mulighet for å kjøre forbi? Leste du ikke det jeg skrev eller?:

Når det da blir god plass til 2 biler, og kjører fortsatt laangt under fartsgrensen, så kjører vi forbi. Tror dere han lar oss slippe forbi? Neida. Han presset oss ut mot veien og lot oss ikke komme forbi.

 

Så..

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Min erfaring fra Sverige er at "alle" rævkjører. Ingen blinker ved feltskifte på flerfeltsveier og de tar generelt unødig store sjanser ved forbikjøringer. (Og jeg ligger ikke under fartsgrensa spesielt ofte).

 

De har sine feil de og, men mye av det du sier har jeg på ingen måte opplevd stort oftere i Sverige enn hva jeg har gjort her i Norge.

I bunn og grunn vil jeg si at alle de gangene jeg har vært i Sverige, da mener jeg lenger inn enn svinesund, så har jeg ikke merket store forskjell på trafikken med unntak av at svenskene faktisk tar seg bryet med å vike unna om du hinter med lysa eller begynner å presse litt.

Lenke til kommentar

Etter at du hadde rævkjørt han jævlig lenge

 

Sympati = 0

 

Omg. Er du seig i nøtta eller gidder du bare ikke å lese det som blir skrevet da du virker som en motstander mot rævkjøring og en type som ikke gidd å flytte seg av veien eller slippe folk forbi. Leser du ikke at jeg skrev først?

Hva slags bil har du?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...