Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kameraet sitter øverst i vinduet, bak speilen.

 

Fartsgrensen er 60 i tunnelen og jeg lå nok ikke langt over. Som dere ser kommer jeg ut av en ganske skarp sving som ikke behagelig å ligge noe særlig over 60 i. Kjører forøvrig en Nissan selv (98-mod.).

 

De på hovedveien ser heller ikke de på sideveien før man omtrent er der den stiplede linjen begynner.

 

Rett innenfor tunnelåpningen, Micraen akkurat kom fra, er det en fotoboks som fører til at folk ofte ligger godt under 60 forbi der.

Av-/påkjøringsfeltet er ganske langt og hadde Micraen ventet litt lenger før den la seg over hadde den sett meg i sidespeilen eller ved siden av seg.

 

Veien jeg kommer inn fra er den fra sykehuset i vestgående retning og det feltet fortsetter så til sentrum/Festningsgata. Hovedveien er E-18.

Lenke til kommentar

Fotgjengere som går bak lastebilen min når jeg rygger. I mørket, på glatta mens jeg halvspinner. Lalala...

 

Det der e fatisk helt sykt, ser jeg en lastebil som skal rygge inn en plass stopper jeg eller går på andre siden av veien, skjønner ikke folk at det er nok av andre ting og følge med på og vanvittige blindsoner?

 

Når jeg er ute og rygger med caddyen min (som ikke har bakruter) virker det som det går sport i og snike seg nærmest mulig forbi i det man begyner og rygge..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig slik at det er ulovlig å kjøre forbi andre biler i en tofelts vei, der det ene feltet er for de som skal til ett sted, og det andre feltet til noen som skal ett annet sted? (og de to feltene gjerne om kort tid skiller lag), om det er tilfellet, så er det en tåpelig regel, jeg har alltid tolket det som lov.

 

AtW

Nei, jeg gjør det selv stadig vekk. Men man skal være obs på at det er forbundet med litt ekstra risiko, all den tid svært mange bilførere har glemt blindsona på høyresiden. Videoen med micraen er jo et bevis for det.

 

Kameraet sitter øverst i vinduet, bak speilen.

 

Fartsgrensen er 60 i tunnelen og jeg lå nok ikke langt over. Som dere ser kommer jeg ut av en ganske skarp sving som ikke behagelig å ligge noe særlig over 60 i. Kjører forøvrig en Nissan selv (98-mod.).

 

De på hovedveien ser heller ikke de på sideveien før man omtrent er der den stiplede linjen begynner.

 

Rett innenfor tunnelåpningen, Micraen akkurat kom fra, er det en fotoboks som fører til at folk ofte ligger godt under 60 forbi der.

Av-/påkjøringsfeltet er ganske langt og hadde Micraen ventet litt lenger før den la seg over hadde den sett meg i sidespeilen eller ved siden av seg.

 

Veien jeg kommer inn fra er den fra sykehuset i vestgående retning og det feltet fortsetter så til sentrum/Festningsgata. Hovedveien er E-18.

Dette er jo fint og flott, men du svarer egentlig ikke på kritikken mot deg her. Vil du benekte at planen din var å flekke forbi micraen i høyrefeltet for så å skifte fil til venstre (sannsynlig rett foran den)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan like godt være at han skulle fortsette i samme feltet og kjøre av til togstasjonen/sentrum. Kjører forbi der med ujevne mellomrom, og ser flere som gjør nettopp det.

Det kommer en tofelts, påkjøringsfeltet fightingosprey kommer som et tredje felt før det splittes ut igjen. Er i mangel på et bedre ord, ikke et normalt påkjøringsfelt, da det ikke avsluttes før avkjøringsfeltet begynner.

 

Det er med andre ord gode grunner til å ligge i det feltet og holde annen hastighet enn øvrig trafikk, så du driver bare med spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Tar den på egen kappe, jeg hadde visst ikke sett ferdig hele videoen og så dermed ikke at han foretok et feltskifte.

Jeg holder dog delvis på påstanden min om at det blir spekulativt fra din side; skal man få til en smidig fletting/feltskifter mellom disse to feltene bør man beholde farten og så avpasse når man har overblikk over situasjonen. Dersom Micraen holdt på å akselerere etter fotoboks hadde det ikke vært verre enn å slippe opp litt på gassen. Hvis den derimot holdt lav hastighet ift. fightingosprey ville gitt bedre trafikkflyt om han fortsatte i samme hastighet, og foretok et feltskifte foran Micraen. Det ville vært mye gunstigere for bilene som kom bak.

Lenke til kommentar

Tar den på egen kappe, jeg hadde visst ikke sett ferdig hele videoen og så dermed ikke at han foretok et feltskifte.

Jeg holder dog delvis på påstanden min om at det blir spekulativt fra din side; skal man få til en smidig fletting/feltskifter mellom disse to feltene bør man beholde farten og så avpasse når man har overblikk over situasjonen. Dersom Micraen holdt på å akselerere etter fotoboks hadde det ikke vært verre enn å slippe opp litt på gassen. Hvis den derimot holdt lav hastighet ift. fightingosprey ville gitt bedre trafikkflyt om han fortsatte i samme hastighet, og foretok et feltskifte foran Micraen. Det ville vært mye gunstigere for bilene som kom bak.

Da er vi mye mer på bølgelengde :)

 

Slik jeg oppfatter situasjonen, er dette en situasjon der jeg heller ville bremsa litt opp og lagt meg ut bak micraen. Den skal ha temmelig lav fart før jeg vil forsvare å "snike" forbi den til høyre før jeg legger meg ut. Å gjøre det slik jeg oppfatter "filmeren" hadde planer om, mener jeg er unødig aggressivt. Absolutt ikke noe versting, langt derifra og misforstå meg nå for all del rett, jeg ville bare gjort det litt annerledes i samme situasjon. OG jeg mener det kunne kvalifisert til blålysbruduljer om lovens lange arm hadde observert den eventuelle handlinga.

Om det faktisk hadde skjedd, er selvfølgelig en helt annen sak.

 

Men for all del, der kan være nyanser jeg ikke oppfatter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må klage på enkelte som øvelseskjører, opplevde i dag å ligge bak en som kjørte 30km/t i 60 sonen. - For all del, jeg godtar at det er en ny sjåfør, og at ikke alle liker å kjøre fort i begynnelsen. - Men når man ligger slik i 15 minutter, og man får 50-100 bilers kø bak seg, burde man kanskje ta en liten pause på et busstopp og slippe andre forbi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, jeg gjør det selv stadig vekk. Men man skal være obs på at det er forbundet med litt ekstra risiko, all den tid svært mange bilførere har glemt blindsona på høyresiden. Videoen med micraen er jo et bevis for det.

 

 

Dette er jo fint og flott, men du svarer egentlig ikke på kritikken mot deg her. Vil du benekte at planen din var å flekke forbi micraen i høyrefeltet for så å skifte fil til venstre (sannsynlig rett foran den)?

 

Rakk jo aldri å tenke så langt. Måtte jo bremse for Micraen uansett i det tilfellet.

 

Sånn til vanlig pleier jeg å tilpasse meg trafikken. Tror aldri jeg har dratt forbi noen på høyresiden der hvis ikke jeg skulle videre i det feltet. Det greieste er å legge seg inn bak, for deretter å kjøre forbi dem i venstrefeltet (selv om de kjører sakte).

Lenke til kommentar

Jajo, okei, du skal få for den, micraen var temmelig brå i feltskiftet sitt..

 

Du får ha meg unnskyldt, det kan hende jeg er ødelagt av altfor mange av typen som skviser seg fram i høy fart, gir beng i trafikken rundt seg og ikke minst sikkerhetsmarginer. En av disse ville gjort som jeg skisserte; føyka på forbi til høyre og kjapt feltskifte til venstre en knapp halvmeter foran micraen. Du kjenner dem nok.

Lenke til kommentar

Langlys på tidligst 1 billengde før bilene møtes, ikke 6, og iallefall ikke når du har xenon nær og fjern, i tillegg til 100W xenon ekstralys i grillen! Dette er den ene dagen det er kulle svart asfalt grunnet fukt og is, og den ene dagen jeg skal kjøre 40 mil. Da skal ALLE slå på langlysene for tidlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv slår jeg på fjernlysene idet jeg passer møtende bil eller like etter. Selv om det ikke er 100% korrekt så vet jeg hvor irriterende det er når folk skrur på litt for tidlig. Selv om blinket bare varer brøkdelen av et sekund så er det fortsatt nesten som om noen fyrer av en blitz like foran en enkelte ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, det som er problemet. Og jeg har en bil fra 1988 med H4-pærer (nær og fjern i samme pæra, som suger pikk på alle biler) og slitne lykter i tillegg. Legg så på veistøvet på lyktene, og de 300Wene med xenon som kommer i mot.

 

Det kan fort gå galt da.

Lenke til kommentar

H4-pærer er noe vræl. At det i det hele tatt er oppfunnet er meg en gåte.

 

Vurderer å oppgradere til andre lykter med separat fjernlys, samt linseprojisering istedet for tradisjonelle reflektorer.. Problemet er bare at det er alt for dyrt for lykter i norge, og at det meste jeg har funnet er dritstygge stylinglykter med ditt og datt av stygge LED-pærer og farger på lykter som krever at jeg kutter i karosseriet. Dritt, rett og slett...

Lenke til kommentar

*Du som faen ligger i 20 KM i en 80 sone?!!?! Bra du kom ihvertfall opp i 50 km når jeg blinket på deg også skulle ut på motorveien?! Hva skal du der? Heldigvis skulle jeg andre veien på motorveien.

 

Hvis noen tilsynelatende uten grunn kjører så langt under fartsgrensen, vennligst ring politiet! Alternativt bruke registreringsnummeret for å få tak i tlf til eieren og be vedkommende kjappa på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...