jonlem Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hm, den der var litt lur.. Man skal da ikke kjøre forbi til høyre uansett vel? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Virker som han holdt gjen fart, og Nissanen kjørte saktere, bremset svakt for å unngå at idioten skulle kjøre på panseret. Ser ikke akkselerasjonen noen plass her. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Virker som han holdt gjen fart, og Nissanen kjørte saktere, bremset svakt for å unngå at idioten skulle kjøre på panseret. Ser ikke akkselerasjonen noen plass her. Bilen aksellererer helt til han oppfatter blinkingen til Micraen. Det hører du tydeliig på motorlyden. Fartsgrensen på stedet er 60 og i mine øyne så kjører Micraen tett opp mot denne. Legg også merke til at etter episoden så har bilen skiftet felt og aksellerer....i mine øyne ca 75. Aggressiv kjøring bidrar til farlige situasjoner. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hm, den der var litt lur.. Man skal da ikke kjøre forbi til høyre uansett vel? Det er vel lov i situasjoner som her? Hvor forskjellige felt får til forskjellige steder? AtW 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Bilen aksellererer helt til han oppfatter blinkingen til Micraen. Det hører du tydeliig på motorlyden. Fartsgrensen på stedet er 60 og i mine øyne så kjører Micraen tett opp mot denne. Legg også merke til at etter episoden så har bilen skiftet felt og aksellerer....i mine øyne ca 75. Aggressiv kjøring bidrar til farlige situasjoner. "Antar" du ja. Han klarte fortsatt å senenke farten før den gale Micraføreren traff han, og da burde da han ha gjordt en grei jobb? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Det er vel lov i situasjoner som her? Hvor forskjellige felt får til forskjellige steder? AtW Mjo, det har du muligens rett i. Men lell, såvidt filmen antyder kunne det virke som han hadde planer om å fise forbi micraen til høyre for å skifte fil til venstre etterpå, før avkjøringa. Jeg skulle mene det er unødig aggresivt, og synes ærlig talt ikke spesielt synd på han som ble "blokkert" eller hva vi nå kaller det. Samtidig kryssa vel micraen også heltrukket linje om jeg ikke husker feil fra videoen? Ingen tvil om at micrafyren var litt i tåka, men han som filma er sannelig ikke skyldfri heller. Endret 5. januar 2013 av jonlem Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Samtidig kryssa vel micraen også heltrukket linje om jeg ikke husker feil fra videoen? Ingen tvil om at micrafyren var litt i tåka, men han som filma er sannelig ikke skyldfri heller. Micraen krysset ikke sperrelinje, det var stiplet Micraen gjorde to ting feil. Han blinket for kort tid før feltskifte og han sjekke ikke blindsonen sin før feltskifte og så ikke bilen som kom i relativt høy fart ut av sidetunnellen. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Vikeplikt ved feltskifte. Jeg er ikke enig i at kjøringa var aggressiv eller uansvarlig. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Er det noen regler for merking av fotgjengerfelt? Her i byen vet jeg om kanskje 1-2 stykker som er skiltet, resten ikke, noe som fører til at på vinterstid er alle usynlige under snøen og du i praksis har en by uten fotgjengerfelt... Godt spørsmål... Skiltforskriften sier om gangfelt: 1024 Gangfelt Oppmerkingen angir at trafikkreglenes bestemmelser om gangfelt gjelder selv om skilt 516 « Gangfelt » ikke er oppsatt. Så det er åpenbart at det er lov å ikke sette opp skilt. Nå vil på ingen måte snøen oppheve gangfeltet, og dette er en av veldig få veimerkinger som er normativ og ikke bare informativ, så her kan så vidt jeg kan se veimyndighetene komme opp i en ansvarsproblematikk om noe skulle skje. Jeg ville bedt veimyndighetene enten ta ansvar ved å rydde slik at merkingen er synlig eller sette opp skilt. Endret 5. januar 2013 av sverreb Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hm, den der var litt lur.. Man skal da ikke kjøre forbi til høyre uansett vel? Det er flere unntak fra hovedregelen om at forbikjøring skal skje til venstre. Det er lov å kjøre forbi til høyre: * Når forankjørende er i ferd å utføre med eller åpenbart forbereder sving til venstre. * Forankjørende sporvogn. * Ved køkjøring * Når man kjører i reserverte kjørefelt (I.e. kollektivfelt o.l.) * Om man kjører sykkel (Og ikke kjører forbi annen sykkel) Se trafikkreglene paragraf 12 og 18 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det er flere unntak fra hovedregelen om at forbikjøring skal skje til venstre. Det er lov å kjøre forbi til høyre: * Når forankjørende er i ferd å utføre med eller åpenbart forbereder sving til venstre. * Forankjørende sporvogn. * Ved køkjøring * Når man kjører i reserverte kjørefelt (I.e. kollektivfelt o.l.) * Om man kjører sykkel (Og ikke kjører forbi annen sykkel) Se trafikkreglene paragraf 12 og 18 Jojo, jeg er klar over disse, og det er selvfølgelig dumt å ikke presisere det på slike forum .. Men kanskje du kan forklare hvilke av unntakene han som filmet planla å bruke? Det nærmeste jeg kommer er dette med reserverte kjørefelt men han skulle jo åpenbart ikke av der, så da faller jo den Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Er det virkelig slik at det er ulovlig å kjøre forbi andre biler i en tofelts vei, der det ene feltet er for de som skal til ett sted, og det andre feltet til noen som skal ett annet sted? (og de to feltene gjerne om kort tid skiller lag), om det er tilfellet, så er det en tåpelig regel, jeg har alltid tolket det som lov. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Jeg tenker at når man snakker om "forbikjøring" i trafikkteoretisk forstand handler det om når man har en bil foran seg, forlater feltet, kjører forbi, og vender tilbake til samme felt. Denne manøveren skal (nesten) alltid foretas til venstre for den som passeres. At høyrefeltet beveger seg fortere enn venstrefeltet er lov, selv om det jo også teknisk sett er forbikjøring. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Så det er åpenbart at det er lov å ikke sette opp skilt. Nå vil på ingen måte snøen oppheve gangfeltet, og dette er en av veldig få veimerkinger som er normativ og ikke bare informativ, så her kan så vidt jeg kan se veimyndighetene komme opp i en ansvarsproblematikk om noe skulle skje. Jeg ville bedt veimyndighetene enten ta ansvar ved å rydde slik at merkingen er synlig eller sette opp skilt. Jeg mener å huske at dette har vært oppe i rettsystemet for få år siden, der det ble konkludert med at fotgjengerfeltet ikke hadde juridisk kraft dersom det ikke var synlig merket. Dvs. snødekt og ingen skilting. * Forankjørende sporvogn. vil ikke dette skape en del farlige situasjoner der folk skal gå av sporvogna på venstre høyre side og biler forsøker å kjøre forbi der? Endret 5. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det henviser til at det er lov å kjøre forbi forankjørende sporvogn på høyre side. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Beklager, jeg mente høyre. Er ikke det å be om farlige situasjoner mellom bil og avstigende fra sporvogna? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Beklager, jeg mente høyre. Er ikke det å be om farlige situasjoner mellom bil og avstigende fra sporvogna? Det er vel ingen stoppeplasser for sporvogner der man stiger av rett ned på neste veifelt. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det er vel ingen stoppeplasser for sporvogner der man stiger av rett ned på neste veifelt. Det gjør nok det. Her er ett. (Denne gaten er imidlertid i ferd med å bygges om, så dette feltet vil nok forsvinne): https://maps.google.no/?ll=59.922873,10.726407&spn=0.000624,0.002136&t=h&z=20&layer=c&cbll=59.922873,10.726407&panoid=NvJR7Bk_ZmyQkun2GJKGnA&cbp=12,192.99,,0,14.06 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Beklager, jeg mente høyre. Er ikke det å be om farlige situasjoner mellom bil og avstigende fra sporvogna? Generell aktsomhet gjelder fortsatt. Når man kjører forbi buss på stoppested må man passe ekstra godt på og sannsynligvis senke farten vesentlig tilsvarende må man det også ved passering til høyre for sporvogn. Selv om det ikke er stoppested må man forvente at nmoen kan finne på å stige av, eller at noe vil passere foran vognen (Om den har stoppet er det gjerne en grunn til det). Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Jojo, jeg er klar over disse, og det er selvfølgelig dumt å ikke presisere det på slike forum .. Men kanskje du kan forklare hvilke av unntakene han som filmet planla å bruke? Det nærmeste jeg kommer er dette med reserverte kjørefelt men han skulle jo åpenbart ikke av der, så da faller jo den Viser du til filmen i tunellen? Det var ikke klart at du viste til den. Jeg ser ikke noen lovlig mulighet til å kjøre forbi til høyre der med mindre feltene kan tolkes som 'reservert til bestemte trafikanter' F.eks med at de er merket for videre ferdsel til forskjellige steder. (I.e. veien deles igjen lengre fremme). Jeg vet ikke om dette er en holdbar tolkning av paragraf 12.1.d Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå