Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Selv om bilen har stoppet så kan den akselerere igjen. Eller få en bil i baken så den triller over deg. Eg ser ikke hvor du vil hen? Skal du være 100% sikker på å ikke bli påkjørt så er det best å holde seg hjemme.

Dit jeg vil hen er akkurat det du sier, at man sjelden er 100% sikker på at bilen vil stoppe, man sannsynliggjør at bilen vil stoppe, det er ingen garanti for å slippe nesten-situasjoner.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomste er fotgjengere som går over på rød mann og skuler stygt på biler som kommer i fart fordi de vil over krysset mens det er grønt lys. Sånn som han i forrige uke som dro med seg guttungen sin ut i et trafikkert lyskryss på rød mann og ser rart på meg når jeg kommer kjørende og må man manøvrere rundt han for å komme forbi. Der og da lagde jeg bare et idiotfjes, men kunne godt tenkt meg å tute litt for at han skulle skjønne alvoret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting å tenke over når folk går over på rød mann i lyskryss der fotgjengerne selv må trykke på knappen for å få grønt lys, er at da slipper man at eventuelle biler som er etter deg, eller også muligens deg selv, må stå og vente i et minutt på at det skal bli klart å kjøre igjen. Det er jo tross alt bedre at en eventuell fotgjenger da bare går over og bruker noen få sekunder av din tid enn at han og eventuelle andre biler må vente.

Om folk går ut i sterk trafikk, derimot, og forventer at folk skal stoppe så er det jo selvsagt idioti på høyt nivå. Det samme gjelder lyskryss som er tidsinnstilt og lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Henger meg på der. Jeg kvier meg for å trykke på knappen når det er lite trafikk og alt jeg behøver er å avvente litt før det er luke.

Spesielt ille synes jeg det er når jeg har trykket på knappen for å få grønn mann og så kommer det et 50 tonn tungt vogntog som må stoppe...får nesten dårlig samvitttighet :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg står i en mørk sidevei og skal svinge til venstre ut i hovedveien. En syklist skal samme vei og bestemmer seg for å kjøre samtidig som meg, på min høyre side. WTF???

Nå synes jeg det er svært lite lurt å legge seg på høyre side av store kjøretøy eller å foreta stor venstresving, men som syklist er tross alt begge deler tillatt. Vedkomne får imidlertid vikeplikt ved stor venstresving, men det er ikke umiddelbart klart at den var brutt? (Se trafikkreglene paragraf 18 punkt 1 og 2)

Dette er desverre blandt de lover som er med på å lure en del syklister opp i farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Står ganske klart der at han har vikeplikt.

Ja, men brøt han den? Hvis du eller andre ikke måtte gjøre noen unnamanøver eller ble hindret fra å gjennomføre tiltenkte manøvre gjennom krysset så er jo ikke vikeplikten brutt.

Det er jo ikke i utgangspunktet noe i veien for at to kjøretøy ikke begge kan gjøre en venstresving side om side så lenge det er plass. Det er derfor jeg sier at det ikke går klart frem fra din beskrivelse at vikeplikten var brutt.

Lenke til kommentar

Jeg kjører en 10 meter lang lastebil. Det meste i trafikken er til hinder for meg. Hadde jeg ikke stoppa hadde jeg tatt han med høyre hjørne framme

Ikke sikker på at jeg forstår geometrien i dette, men samma det. Hvis du måtte stoppe for noen som tar stor venstresving brøt han åpenbart vikeplikten.

Jeg ville bare påpeke at det er ikke så mye WTF med at syklister ligger til høyre og tar stor venstresving, det er ikke lurt, det er potensiellt farlig, men det er også noe man må regne med og i utgangspunktet lov.

Lenke til kommentar
Regnet i 2 dager nå og minus grader ute nå. Lurer på hvor lang tid det tar før jeg kan lese om de første utforkjørselne i morra.

Hva var det jeg sa. Tok ikke så lang tid. Da jeg tok buss hjem i dag hadde en lastebil og en personbil kjørt ut fra vegen. Og det var sikkert ikke de eneste.

Man må jo tenke at man må ikke nødvendigvis følge fartsgrensa. Spesiellt ikke når det er glatt eller generellt på vinteren. Om det står 70 kan man gjerne slakke ned til 60 om veien og kjøreforholda ikke tilater mere og komme trygt fram. Det går heller ikke så mye tregere.

Selv om man er en god sjåfør bør man ta det litt med ro når det er glatt ute. Siden alle kan miste kontrollen og det skal så utrolig lite til før det skjer noe.

Lenke til kommentar

Jeg ville bare påpeke at det er ikke så mye WTF med at syklister ligger til høyre og tar stor venstresving, det er ikke lurt, det er potensiellt farlig, men det er også noe man må regne med og i utgangspunktet lov.

Det må være lov å spørre seg hva som foregår oppe i hodet på en syklist som sniker seg inn i blindsonen til en lastebil kl 8 på morgenen i bekmørket med lite til ingen belysning for så å svinge samme vei uten å ta hensyn til at lastebiler gjerne kjører noe lengre frem før de legger over.

Forøvrig så lyder paragrafen om vikeplikt slik:

«Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.»

Det skal altså ikke mye til. Han forstyrrer meg bare ved å være delevis i blindsonen min i det jeg starter å svinge.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...