Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er 60. Men uansett så skal busser følge vanlige vikepliktsregler så lenge de ikke skal ut fra en slik busslomme.

 

Enda en ting som irriterte meg kraftig i går. Folk som på død og liv SKAL kjøre forbi og hindre flyt i trafikken. Ble i går forbikjørt av en stor suv som tydeligvis ikke kunne lyskryssene. Jeg suser forbi vedkommende mange ganger når det blir grønt, men så bestemmer han seg for å legge seg foran meg i det siste lyskrysset slik at begge må stoppe helt opp, istedet for å fortsette min fine flyt uten kengurukjøring :wallbash:

 

*edit: bedre å kjøre 5-10 km under grensa og slippe å røre bremsen før lyskryss istedet for å bråstoppe og aksellerere som en gal opp til fartsgrensa igjen, slik suv'en gjorde

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Det er som når man kjører fra trondheim og in til stjørdal det, man ligger i 100 i 90 sonen og så kommer den en sølvgrå mercedes og kjører forbi, mange ganger går det så vidt. Så bremser de ned og ligger der å delker da i90. Så kjører jeg forbe og de presser... Tullinger hele gjengen.

5361998[/snapback]

 

Ååååå Som det irriterer når folk som ellers er sinker skal tøffe seg i doble felt kun for å være "førstemann" med et følge på et 20talls biler etter seg!!

Lenke til kommentar

Hvor tåplige er folk nå på kvelden? Jeg måtte kjøre til siden og stoppe i kveld. Skrudde selvsagt på parklys da det ikke er lov å stå med nærlys når man står stille på siden av vegen. Hva skjer? Jo så og si alle som kommer i mot benytter lyshorn for å tydligvis sifra at jeg står med bare parklys så jo som sagt er det eneste lovlige ... :roll:

Lenke til kommentar
Hvor tåplige er folk nå på kvelden? Jeg måtte kjøre til siden og stoppe i kveld. Skrudde selvsagt på parklys da det ikke er lov å stå med nærlys når man står stille på siden av vegen. Hva skjer? Jo så og si alle som kommer i mot benytter lyshorn for å tydligvis sifra at jeg står med bare parklys så jo som sagt er det eneste lovlige ... :roll:

5395701[/snapback]

Må bruke blinklyset også, vettu. ;)
Lenke til kommentar
Hvor tåplige er folk nå på kvelden? Jeg måtte kjøre til siden og stoppe i kveld. Skrudde selvsagt på parklys da det ikke er lov å stå med nærlys når man står stille på siden av vegen. Hva skjer? Jo så og si alle som kommer i mot benytter lyshorn for å tydligvis sifra at jeg står med bare parklys så jo som sagt er det eneste lovlige ... :roll:

5395701[/snapback]

Må bruke blinklyset også, vettu. ;)

5395751[/snapback]

Gjorde det da også ;)

Lenke til kommentar
Enda en ting som irriterte meg kraftig i går. Folk som på død og liv SKAL kjøre forbi og hindre flyt i trafikken. Ble i går forbikjørt av en stor suv som tydeligvis ikke kunne lyskryssene. Jeg suser forbi vedkommende mange ganger når det blir grønt, men så bestemmer han seg for å legge seg foran meg i det siste lyskrysset slik at begge må stoppe helt opp, istedet for å fortsette min fine flyt uten kengurukjøring  :wallbash:

 

*edit: bedre å kjøre 5-10 km under grensa og slippe å røre bremsen før lyskryss istedet for å bråstoppe og aksellerere som en gal opp til fartsgrensa igjen, slik suv'en gjorde

5363720[/snapback]

 

Hehehe...veien inn mot sentrum (Trondheim) sørfra, tenker jeg.

Opplever det samme daglig. Den magiske fartsgrensa for bilen min er 42 km/t fra første kryss. Sklir gjennom alt!

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Sørfra og inn mot trondheim (E6):

 

Første lyskryss i enden av okstadbakken er noe dritt, enten treffer du grønt eller så er det rødt

 

Ved Hydro Texaco Tempe: Fotgjengerovergangen på venstre side har grønn mann i 5 sekunder før det blir grønt rett over. Fotgjengerovergangen til høyre har grønt i 7 sekunder før lyset ditt skifter (2 sek. lenger enn den på venstre side). Fotgjengerovergangen på bensinstasjonsida gjelder for begge retninger (nord/sør, 7 sek. etter grønn mann)

 

Ved lerkendal: Grønn mann begynner å blinke og rød mann lyser i ca 2 sek. før det blir grønt

 

Ved remaen: Grønt for sør/nor 5 sekunder etter at kryssende trafikk får rødt

 

Ved møbeltapetserer antoni arenas: 2 sekunder etter rødt lys for kryssende trafikk tennes

 

krysset inn mot sykehuset: ca 1-2 sek etter at trafikk fra sykehuset og inn mot byen har blitt rødt. Evt. 3-4 sekunder etter at lyskrysset ved Samfundet har skiftet til grønt

 

Ca sånn jeg husker det :) Litt annerledes hvis man skal ut av byen, men mye det samme.

 

NB: kjører man holtermannsveien ut av byen må man akse opp til 90km/t for å rekke den grønne pila i krysset ved Siemens :)

 

NB2!: Lyskryssene har forskjellige intervaller på dagtid/rush og kveldstid. De jeg skrev opp gjelder på kveldstid (etter klokka 18.00 tror jeg).

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Vil i dag klage på folk som ikke skjønner hva akselerasjonsfelet skal brukes til.

Mulig dette er et nasjonalt problem men det er i Trondheim jeg opplever dette daglig.

Jeg kjører Hyundai H1 varebil på 2,2 tonn til daglig, med andre ord ikke noe racerbil.

Holder ganske så ofte på å tryne i bilen forran når jeg skal akselerere ut på omkjøringsveien i Trondheim fordi bilen forran ikke er utstyrt med gasspedal.

Likeså registrerer jeg når jeg ligger i høyrefile på samme veien at de som skal inn på veien lurer seg til enden av akselerasjonsfeltet før de gir gass.

Her er det glidelåsprinsippet som gjelder så det er bare å tråkke på gassen når man skal ut på veien.

Det er ingen spesielle bilmerker eller modeller som skiller seg ut, både Audi A6 og Citroen Berlingo er representert her.

Da jeg har større forståelse for berlingoen da gasspedal på denne er ekstrautstyr mens den kommer som standar på Audi A6.

 

Skjerp dere! :mad:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg daglig over bilister som ikke klarer å bruke blinklysene for å gi signal om hvor de vil. Og bilister som kommer i stor hastighet inn mot fotgjengerfelt for så å bremse brått og trampe gassen irritert i bånn når man har kommet seg over veien. Akkurat som om de tror de eier veien og at fotgjengere er noe pakk som låner deres vei. :realmad:

 

Også synes jeg det satses alt for lite på kontroller i tettbebygde strøk. Dødstallene er naturligvis lave på grunn av lav fart, men det er nok langt flere skader i slike strøk enn ellers. Myndighetene prioriterer tydeligvis mye mer å få ned tallet på døde fra ca 200 per år enn å få ned tallet på skadde fra ca 11.000 per år, derav ca 900 alvorlig eller meget alvorlig skadde.

Lenke til kommentar

Også synes jeg det satses alt for lite på kontroller i tettbebygde strøk. Dødstallene er naturligvis lave på grunn av lav fart, men det er nok langt flere skader i slike strøk enn ellers. Myndighetene prioriterer tydeligvis mye mer å få ned tallet på døde fra ca 200 per år enn å få ned tallet på skadde fra ca 11.000 per år, derav ca 900 alvorlig eller meget alvorlig skadde.

5437173[/snapback]

 

Jupp

Staten og spesielt Statens Vegvesen liker å skryte av at dødstallene går ned.

Bra er jo det, men det de ikke sier noe om er at tallene på antall skadde går opp.

Er alt for mange som blir invalide i trafikken, der døden kanskje hadde vært bedre for både den personen og dem rundt.

 

Men sånn liker ingen å tenke, for så lenge en lever så skal man være glad.

Lenke til kommentar

Tja, nå skal jeg ikke si om det hadde vært bedre å dø enn å bli livsvarig alvorlig skadet men jeg synes i hvertfall at skadestatistikken er mye mer urovekkende enn dødsstatistikken. Når staten gir penger til trafikksikringstiltak så mener jeg at det bør taes litt fra den store potten som går til dødsforebygging til den lille potten som går til skadeforebygging.

 

F.eks at politiet kan få beskjed om å ta flere fartskontroller i 30-60 soner, rødt-lys-kontroller, beltekontroller, og generellt følge bedre med på kryss og rundkjøringer. F.eks sette opp mobile videobokser ved slike farlige steder og følge med på trafikken litt i blandt.

Lenke til kommentar

Vel det med bedre å dø enn leve som 100% invalid er ett spørsmål som ikke er noen grunn til å ta opp her.

Men det jeg ville frem til er at det ikke bare er dødstallene som man bør se på, men se på konsekvensene av skade statistikken. Det som kommer frem i dag er jo at alt er roserødt om dødstallene går ned. Mens det sitter igjen mange 1000 skadede personer og noen av dem invalid.

Tror ikke alle er klar over det.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Vil i dag klage på folk som ikke skjønner hva akselerasjonsfelet skal brukes til.

Mulig dette er et nasjonalt problem men det er i Trondheim jeg opplever dette daglig.

Jeg kjører Hyundai H1 varebil på 2,2 tonn til daglig, med andre ord ikke noe racerbil.

Holder ganske så ofte på å tryne i bilen forran når jeg skal akselerere ut på omkjøringsveien i Trondheim fordi bilen forran ikke er utstyrt med gasspedal.

Likeså registrerer jeg når jeg ligger i høyrefile på samme veien at de som skal inn på veien lurer seg til enden av akselerasjonsfeltet før de gir gass.

Her er det glidelåsprinsippet som gjelder så det er bare å tråkke på gassen når man skal ut på veien.

Det er ingen spesielle bilmerker eller modeller som skiller seg ut, både Audi A6 og Citroen Berlingo er representert her.

Da jeg har større forståelse for berlingoen da gasspedal på denne er ekstrautstyr mens den kommer som standar på Audi A6.

 

Skjerp dere! :mad:

5437119[/snapback]

Svært enig i det du sier her. Har faktisk klart å kjøreforbi en slik premieidiot. 30-40km/h ut på E6. Ikke faen om jeg gidder slikt :realmad: Når jeg da allerede nesten hadde 80km/h (var 80km/h fra før) så gikk det fort forbi selv om det nok ikke akkurat er noe særlig lovlig å gjøre slikt, men faen heller. Hadde jo over dobbelt så høy hastighet og gidder ikke akkurat å stå på bremsene heller bare fordi bilen foran ikke klarer å kjøre ordentlig. Takler man ikke å kjøre fortere enn 40km/h så har man absolutt ingenting å gjøre på vegen, og det er heller ingenting som tilsier at man burde holde lavere fart enn 80km/h (det var bar, tør asfalt).

 

Uannsett, det er dumt at det heter akselerasjonsfelet. Det er faktisk ikke slik den skal brukes. Man skal ha mest mulig av farten på forhånd før "akselerasjonsfelet" og iallfall før det går fra heltrukken linje til stiplet. Jeg kan godt skjønne at store, tunge biler trenger lengre tid for å nå fartsgrensen, men vanlige biler som Ola og Kari Nordmann kjører klarer slikt uten problemer. De fleste steder klarer man lett å holde 40-50km/h før "akselerasjonsfelet". Da tar det ikke mye å nå 80, 90 eller 100km/h. Det burde heller hete flettefelt eller noe lignende. Da hadde kanskje folk skjønt at man kanskje burde holde farten på forhånd. Man skal jo trosalt flettes inn i trafikken. Da nytter det lite å komme med 40km/h når alle andre holder 80km/h.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg irriterer meg grønn på alle tullingene som skal ut på E-18 nordgående fra Sandefjord. Der er det nemmelig 2 - TO VIKEPLIKTSKILT ! Pluss hvite vikeplikt symboler på asfalten. Hver gang jeg kommer forbi i lovelige 80 km/t (85) må jeg bremse for de tullingene som tror det er fletting der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...