Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hvorvidt det er relevant eller ei kommer an på hva man diskuterer. I dette tilfellet hvor man snakker om hvorvidt å ikke gjøre seg synlig utsetter andre for fare mener jeg det er relevant. Enhver opptreden i trafikken utsetter andre for fare i større eller mindre grad. Skal man ta utgangspunkt i at om det overhode kan skje da er det feil, da degenerer debatten, og du vil komme til at praktisk talt alt er kritikkverdig. Derfor er det relevant om en gitt problemstilling er sannsynlig eller faller under overskriften 'bisarre ulykker'.

Jeg mener at i en sånn diskusjon, hvor jeg tyder det at flere bilister ønsker at flere fotgjengere tar det lille ansvaret med å sørge for å være godt synlig, så synes jeg at en statistikk som forteller hvor ofte/få ganger en ulykke skjer er irrelevant. Rett og slett for at om fotgjengeren tar sin del av kaka, på lik linje som bilistene burde senke farten ved dårlig sikt, kun være med på å bidra at en sånn statistikk synker enda mer. Det er kanskje ikke det som er det største ulykkes-faktoren her til lands. Nå var det jo og snakk om de fotgjengeren som ikke tok dette ansvaret med å få på seg en refleks.

 

Skal man ta utgangspunkt i at om det overhode kan skje da er det feil

Om jeg tolker denne setningen her rett nå så mener du at det er feil å ta et utgangspunkt i at ulykker kan skje, og rettet mot de måtene nevnt tidligere, så vil jeg si at det blir å tenke i helt feil baner.

Både bilister og fotgjengere bør til enhver tid ha i bakhodet at det kan skje en ulykke når som helst og selv på den mest bisarre måten, og sikre seg deretter.

Er ihvertfall dette man lærer når man går HMS-kurs hos enkelte entrepenører her til lands, og det er en tankegang jeg er enig i.

 

Men for all del, om jeg missforsto poenget ditt i den setningen korriger meg gjerne.

 

Poenget mitt med å stille spørsmålet var å problematisere en til tider temmelig ensidig plassering av ansvar for ulykker mellom bil og fotgjenger på den som nesten alltid er offeret i denne situasjonen, nemlig fotgjengeren. Jeg synes å prøve å fremstille fotgjengeren som den som skader andre her som søkt og kan oppfattes som et forsøk på ansvarsfraskrivelse. (Jeg sier ikke at det var hensikten med utsagnet, kun at det oppfattes slik)

Selv om det er tåpelig å ikke være godt synlig slik vi har lagt opp trafikken, så fritar det på ingen måte den som kjører ansvaret for å være forsiktig og å 'kjøre slik at ulykker ikke kan skje', selv om det kanskje betyr å holde 30 selv om fartsgrensen er 50. (For i 30 rekker du å se en fotgjenger uten refleks i tide selv med nærlys, det gjør man ikke nødvendigvis i 50)

Jeg føler at jeg selv ikke har prøvd å gi ansvaret over på fotgjengeren for ulykken, men heller forsvart grunnene til at en fotgjenger bør ta ansvaret for å være med på å forhindre en ulykke. Det samme kan jeg si at jeg tolker de innleggene jeg har lest som er relevant til denne debatten.

Njaa. I et ruskete føre med våt asfalt så kan fort 20-30km/t være fort nok til å skvette av en usynlig fotgjenger. Det har jeg og opplevd ved et par anledninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du isåfall kjøre enda saktere.

 

AtW

"Nei, fotgjengeren får hive på seg en refleksvest."

 

Så til et mer saklig svar. Vell, fartsgrensen på stedet er 50km/t og fotgjengere har mer enn nok plass å gå på utenfor veien. Om de går ~5m vekk i fra veien går de på en opplyst parkeringsplass. Greit nok at de er den myke trafikanten her, men hvorfor må de absolutt true seg ut i veien når de ikke vil ha på refleksvest når det finnes masse av plass å gå på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Nei, fotgjengeren får hive på seg en refleksvest."

 

Så til et mer saklig svar. Vell, fartsgrensen på stedet er 50km/t og fotgjengere har mer enn nok plass å gå på utenfor veien. Om de går ~5m vekk i fra veien går de på en opplyst parkeringsplass. Greit nok at de er den myke trafikanten her, men hvorfor må de absolutt true seg ut i veien når de ikke vil ha på refleksvest når det finnes masse av plass å gå på?

 

Sånn er det bare, hvorfor skal alle hele tiden ta hensyn til bilister som vil ture fram? Syklister har lov å være i veien, og det er ikke jevnt over ulovlig for fotgjengere å være det heller (noe avhengig av situasjonen). Hvorfor føler så mange bilister at de har den største retten på å benytte veien? Når man kjører rundt med et kjøretøy som har så stort skadepotensial får man finne seg i å måtte ta hensyn til andre istedet for å forvente særbehandling. Det er billister og førere av tyngre kjøretøy som jevnt over tar livet av folk, det hører til sjeldenhetene at fotgjengere, syklister, eller sågar motorsyklister tar livet av andre i trafikken.

 

Det er egne veier der slike traffikantgrupper ikke er lov om man absolutt ikke tåler å dele veien med andre.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Sånn er det bare, hvorfor skal alle hele tiden ta hensyn til bilister som vil ture fram? Syklister har lov å være i veien, og det er ikke jevnt over ulovlig for fotgjengere å være det heller (noe avhengig av situasjonen). Hvorfor føler så mange bilister at de har den største retten på å benytte veien? Når man kjører rundt med et kjøretøy som har så stort skadepotensial får man finne seg i å måtte ta hensyn til andre istedet for å forvente særbehandling. Det er billister og førere av tyngre kjøretøy som jevnt over tar livet av folk, det hører til sjeldenhetene at fotgjengere, syklister, eller sågar motorsyklister tar livet av andre i trafikken.

 

§3: Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Jeg regner med at du kan denne AtW men jeg siterer den da andre her gjerne ikke kan paragraf 3 i fra veitrafikkloven så slipper de og søke.

Bryter ikke fotgjengere og syklister denne regelen i det de beveger seg ut på trafikkert vei i mørket uten refleksvest?

 

Det er det som er tilfellet i denne diskusjonen her, og ikke noe annet om du ikke har fått med deg dette. Hvordan kan du da peke på meg som bilist i min situasjon og mene at jeg burde ditt og datt?

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn er det bare, hvorfor skal alle hele tiden ta hensyn til bilister som vil ture fram? Syklister har lov å være i veien, og det er ikke jevnt over ulovlig for fotgjengere å være det heller (noe avhengig av situasjonen). Hvorfor føler så mange bilister at de har den største retten på å benytte veien? Når man kjører rundt med et kjøretøy som har så stort skadepotensial får man finne seg i å måtte ta hensyn til andre istedet for å forvente særbehandling. Det er billister og førere av tyngre kjøretøy som jevnt over tar livet av folk, det hører til sjeldenhetene at fotgjengere, syklister, eller sågar motorsyklister tar livet av andre i trafikken.

 

Det er egne veier der slike traffikantgrupper ikke er lov om man absolutt ikke tåler å dele veien med andre.

 

AtW

 

Om du som fotgjenger, velger å stå midt i landeveien en mørk desember-natt i svarte klær, og en bilist kommer kjørende, gjerne i 20 km/t lavere enn grensen pga sikten og du blir overkjørt.. ja da har du jaggu klart det fint selv.

 

I en perfekt verden skulle kanskje bilisten klart å ikke kjøre over deg, dette hadde dog kanskje krevd at bilist skulle kjørt 30-40km/t under fartsgrensa.. og det skjer ikke. Uansett hvordan du vender og vrir på det så skjer det aldri. Så da kommer du jo egentlig bare frem til en ting,og det er at refleks er lurt. Ønsker du å ferdes på vei, ta på refleks.

 

På veien er det biler, biler dreper deg.. Refleks er lurt!

 

Og jo, motoriserte kjøretøy vil da være "i toppen av næringskjeden" på vei, disse er størst og farligst. Hensyn må jo selvfølgelig være en selvfølge. Men som fotgjenger bør du også vite at å vandre rundt midt i veien er farlig. Biler kommer, ikke alle er like oppmerksomme, dette gå begge veier. Så for å minimere farene for deg selv som fotgjenger kan det være lurt. Akkurat som det er lurt å ikke gå midt i veien..

Endret av iNzzain
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det ikke påbudt om man skal sykle når det er mørkt at man skal ha baklys og forlys, av et eller annet slag ?

 

Jo, det er påbudt. Men ikke refleksvest. (interessant nok er det også såvidt meg bekjent også påbudt med to uavhengige bremser, en i mine øyne litt underlig ting å prioritere nok til ett påbud)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hehe. Vi kan egentlig stenge tråden med konklusjonen at det alltid er bilistens skyld:

  1. Traff du et tre fordi du måtte svinge unna en elg som løp rett ut i veien en halv meter foran bilen din, og du ikke hadde sjans til å stoppe selv om du lå 20 km/t under fartsgrensen? Du skulle ha kjørt saktere.
  2. Kjørte du på en fotgjenger som krøp langs veien midt i skogen iført kamuflasjeklær halv to på natten en høstnatt? Du skulle ha kjørt saktere.
  3. Kolliderte du med en syklist som brøt vikeplikten og syklet på rødt inn i et trafikkert kryss? Du skulle ha kjørt saktere.

Ja, vi vet alle at vi som bilister må ta mer hensyn til andre da våre kjøretøyer kan forårsake mye mer skade enn en sykkel, men dette er en klagetråd. Jeg begynner å bli lei av å ikke få klage på noe uten å få et «du skulle ha kjørt mer varsomt» slengt tilbake.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ellers er det vel en trafikalsk klagemur, hvor kan ikke jeg klage over bilister som føler seg berettiget til å behandles som veiens monarker? Er bare klaging fra bilister mot andre trafikanter som er lov?

 

På hvilken måte føler jeg meg berettiget til å behandles som veiens monark når jeg sier at jeg syns fotgjengere uten refleks er korttenkte idioter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På hvilken måte føler jeg meg berettiget til å behandles som veiens monark når jeg sier at jeg syns fotgjengere uten refleks er korttenkte idioter?

 

Har jeg sagt du føler deg berettighet til å behandles som veiens monark?

 

Mitt syn på saken er at som fører av ett motorisert kjøretøy så er man nødt til å avpasse farten etter sikten i forhold til fotgjengere uten refleks, om ikke så kjører man farlig. Om det så er under 30 i en 50-sone. Det tåler man helt fint.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har hatt to bussjåfører i dag, og jeg har ikke gjort annet enn å å irritere meg. Den ene er en gammal bjønn hvor hver brems er et nødstopp. Han hiver seg også inn i rundkjøringer, og plutselig stopper han halveis inn i rundkjøringen, og bruker clutchen på en måte slik at han hopper fram og tilbake, siden han tydeligvis ikke vet om han skal kjøre eller slippe resten forbi, mens sjåføren som dukker opp fra venstre klør seg i hodet.

Deretter er det å bruke clutchen som en av og på knapp i bakkestarter. Hopping fram og tilbake.

 

 

Damen vi hadde senere var ikke akkurat bedre.

 

Brukte nesten et helt minutt bare på å komme seg opp i 80 - snakk om å være forsiktig på gasspedalen. Hun stoppet også nesten midt på E-18 for å svinge inn på bussplassen, mens andre ganger hev hun seg rett inn i en busslomme.

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Det du kommer med er bare stråmenn, og det vet du godt.

 

Ellers er det vel en trafikalsk klagemur, hvor kan ikke jeg klage over bilister som føler seg berettiget til å behandles som veiens monarker? Er bare klaging fra bilister mot andre trafikanter som er lov?

 

AtW

 

 

Klag i vei! Men start klagingen din på eget initiativ. Når andre skribenter klager på myke trafikanter så behøver du ikke alltid gå i forsvarsposisjon og hevde at bilistene er roten til alt ondt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Klag i vei! Men start klagingen din på eget initiativ. Når andre skribenter klager på myke trafikanter så behøver du ikke alltid gå i forsvarsposisjon og hevde at bilistene er roten til alt ondt.

 

Jo, takk for det, jeg har ikke tvangstanker, så jeg vet ikke behøver det. Jeg velger selv når jeg ønsker å kommentere ting, og mitt syn er at endel har godt av å få høre ett annet persketiv på situasjonene. Det er plenty av steder på nettet der man bare får høre fra folk som jatter med om det er det man ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Polakker + trailer + sommerdekk + vinter = Faen holder de på med? Må da skjønne at det ikke går an å bruke sommerdekk på vinterføre, da de ender opp med å kjøre ut og hindre andre trafikanter. Tror heller de skal dra tilbake til det landet de kom fra og ta grunnkurs på vinterføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Polakker + trailer + sommerdekk + vinter = Faen holder de på med? Må da skjønne at det ikke går an å bruke sommerdekk på vinterføre, da de ender opp med å kjøre ut og hindre andre trafikanter. Tror heller de skal dra tilbake til det landet de kom fra og ta grunnkurs på vinterføre.

 

Hadde vært interessant å se hvor mye trailere som sperrer veier koster samfunnet. Det burde vært ganske kraftige bøter på dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg øvelseskjører at folk ikke holder litt avstand men pusher på. Jeg vil ikke akuratt si jeg hindrer trafikken, har vært på E18 mange ganger, og kjører minst 80.. og altid litt over fartsgrensa, men alikevell pusher de. Særlig lastebiler kommer opp mot 1,5-2 meter bak deg på E18. Jeg må bremse litt ned for å kunne svinge av, men tørr ikke når de kjører så nærme, de greier jo ikke reagere.... og jeg blinker i god tid før så de hvet det, men de holder ikke noe avstand eller aksepterer at jeg ikke er fullt så trygg som dem enda.

 

(har bare kjørt fast i 2 uker nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...