Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hvis to biler kjører mot hverandre i 80. og nærlyset lyser 50m, og fjernlyset lyser 125, noe som er ganske bra sikt! Hvis det også er helt bekmørkt, så har du såvidt 2 sekunders reaksjonstid om noe skulle komme frem i i punktet hvor nærlyset stopper. De to sekundene vil du da bruke opp på å registrere hva hinderet er (1-2sek, og iverksettet bremsing. Da har du bevegd deg 50m og truffet hinderet. Videre skal bilen stoppe, og bremselengden på (la oss si) våt asfalt/snø er fort 35-50m. Hvis du regner litt på det, så må du ned i 40km/t for å unngå en hindring i mørket med bare nærlysene på. Med langlysene på, vil du akkurat klare å stoppe.

 

Jo lengre du må kjøre med nærlysene på, når du møter en bil, jo større er faren for at du ikke kan stoppe for f.eks. en elg el. som løper ut i veien.

 

Videre: to biler kjører mot hverandre i 80km/t. Avstanden mellom bilene vil da minke med 50m/s. Om begge da kjører med langlysene på til de møtes (250m mellom bilene) vil sikten reduseres til 50m hver, noe som gir 150m uopplyst vei mellom bilene. Etter to sekunder er det 100m. Etter 3 sekunder er det 50 Og på 4 sekunder vil lysene møtes, og på 5. sekundet vil bilene møtes. På disse ~4 sekundene har du kjørt lengre enn fjernlysene dine i utganspunktet lyste opp veien. Hvis man da slår på Fjernlyset sitt igjen, rett før bilene møtes, kan du forlenge sikten din og se en hindring du kanskje ikke hadde sett hvis du blendet ned med 1km avstand til bilen i mot.

 

Så igjen: Hvis bilen i mot, skrur av lysene sine umiddelbart han ser deg (f.eks) 0,5 km før, så blir 125m av veien foran han (og deg) mørklagt, og han utsetter seg selv for risiko. Lysene hans tilsier nå, at han ifølge loven skal justere farten etter sikt og føre, og han blir tvunget ned i ca 40-50km/t (i teorien). Du mister sikt, og ved å skru av dine egne lys, vil du bidra til at enda mindre av veien er opplyst, i lengre tid. Om begge da kjører i 80 km/t og begge blender ned til nærlys, bruker dere ca 10 sekunder på å nå hverandre. 500m er en ganske lang rettstrekke.

 

Inni alt dette skal selvfølgelig fornuft slå inn, og om noen kommer med ekstreme lys, bør disse skru ned lysene sine noe tidligere (eller du, om du har 4 ekstralys med 100w pærer og fokusert linse/reflektor el.). Intensitet og høydejustering på lysene er også en faktor som kan gjøre at man ønsker å blende ned tidligere, men det innebærer en mye større risiko for å ikke se det som eventuelt er på veien mellom bilene.

 

Min erfaring er at reel sikt er nærmere 100 meter enn 50 med nærlys, men det avhenger sikkert litt av bil og alder på fører. Men man må selvfølgelig avpasse farten etter forholdene. Jeg tipper rent personlig at dette problemet vil forsvinne, da biler etterhvert vil ordne dette selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble opplært til at man demper ved 150-300 meters avstand , og tenner 2-3 billengder før man møtes (og man skal ikke dempe om man kjører i en venstresving).

Jeg syntes det blir feil at man ikke skal dimme lysene i venstresving. Normalt så blir ikke lyset rettet mot motgående trafikk, men det er heller ingen garanti for at andre billister blir blendet eller ikke.

Så hvis svingen er svakere enn det føreren beregner, så vil det gå ut over andre billister.

 

Og det med å sette på fjernlysene 2-3 billengder før man passerer bilen, det fungerer og ikke alltid så bra i praksis. Hadde alle billister satt på fjernlysene likt, så ville det selvsagt gått fint.

De som slår på fjernlysene 3 billengder før, de merker ikke noen problemer med det selvsagt.

Enkelte billister vet heller ikke hvor stor avstand 3 billengder er, derfor kan det medføre at de slår på fjernlysene tidligere også.

Det er da møtende trafikk som blir blendet.

Mitt råd er at man bør være forsiktig med å tenne fjernlysene for tidlig før passering.

Som de fleste sikkert har merket, så er det mest normalt i trafikken i dag at man tenner fjernlysene når man passerer, og ikke før. Og det er mye mer behagelig å møte en billist som ikke tenner fjernlysene før de møtes.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at reel sikt er nærmere 100 meter enn 50 med nærlys, men det avhenger sikkert litt av bil og alder på fører. Men man må selvfølgelig avpasse farten etter forholdene. Jeg tipper rent personlig at dette problemet vil forsvinne, da biler etterhvert vil ordne dette selv.

 

AtW

 

Det avhenger av bil og alder på fører? Come again?

 

Det jeg tror du mener, er at sikten lyset lager varierer fra bil til bil, og at noen har noe bedre mørkesyn enn andre. Om nærlysene på bilen din, lyser opp veien 100m, så er de per definisjon fjernlys. minstekravet er 40m opplyst vei for nærlys. Og i realiteten tror jeg de fleste eldre biler med dårlige reflektorer og slitte pærer og lykteglass kanskje lyser ~30m. Så kommer enøyde banditter, feiljusterte lys og alt slikt også inn som en faktor.

Lenke til kommentar

Synet svekkes ganske mye med alderen. En 40-åring ca dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se like bra. En 60-åring trenger 3 ganger mer lys. Om jeg husker rett. En 80-åring trenger 4 ganger så mye. Siden lysstyrken avtar med avstanden opphøyd i andre så vil en 20-åring se 100 meter der en 80-åring bare ser 50 m. Alder har helt klart noe med saken å gjøre.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snillekim: eneste grunn til at man skal bli blendet om man møter en bil i en sving er hvis man selv har øynene på "feil sted" - du skal jo kikke enten rett frem, eller aller helst fremover forbi og mot høyre, og da vil ikke lyset fra en bil blende deg. Det er nemlig ikke (slik mange ser ut til å tro) lysstyrken som vises i selve -lykta- som er viktig, men den lyskjeglen som eventuelt treffer deg, og slik fjernlysene er stilt inn skal venstresvingen være særdeles slak for å treffe motparten. Tilsvarende gjelder også møte og det å slå på lysene 2-3 billengder før - lyskjeglen vil ikke treffe bilen da, selv om selve lykta blir sterkere (men den skal du jo ikke titte på uansett).

Lenke til kommentar

Er det berre eg som opplever at augene mine ser "automatisk" rett på lysa på bilen som kjem i mot før eg får tenkt meg om?

 

Eller er eg berre halvt hjort?

 

Du er nok helt hjort.

 

Neida, kjørelæreren min påsto det var helt naturlig å se på lys på natta... Instinkter vet du..

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Det er helt naturlig. Blikket trekkes automatisk mot der hvor det er mest lys. Derav er det også mot sin hensikt å bruke for eks grøftelys og tåkelys når det er mørkt, da det gir sterkest lys rett fremfor bilen, og da trekkes blikket dit i stede for lengre frem(hvor man bruker langlys).

Lenke til kommentar

Hvis du er tøff nok, parkere bak. Hvis ikke, skrive noe faenskap på et ark og putte under vindusviskeren. Eventuelt skrive noe i støvet.

Det som irriterer ekstra mye er at jeg brukte sikkert 50 minutter på å finne meg parkeringsplass. Da er et slikt syn ufattelig irriterende. Tenkte på å skrive noe på et ark, og legge under vindusviskeren men gjorde det ikke. Parkering bak hadde vært episk, men det kryr med parkeringsvakter her - så jeg hadde nok fått 500 i bot selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...