Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Poenget er at man skal blende ned for tidlig, poenget er at grensen for når det er for sent å blende ned for å ikke vesentlig forstyrre den andre trafikanten ikke magisk flytter seg bare fordi de blender ned tidligere.

 

Poenget er at møtende bil ikke blir vesentlig forstyrret av at jeg ikke blender ned for like tidlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil man da blende ned tidligere til vanlig?

 

Dårlig opplæring? Jeg vet ikke hvorfor folk gjør feil. Kjørelæreren min lærte meg å blende ned når fjernlysene møtes, og det samme står i læreboka, hvis jeg ikke husker helt feil. Likevel blender noen ned med en gang de ser en møtende bil, lenge før fjernlysene har rukket å møtes.

Lenke til kommentar

Dårlig opplæring? Jeg vet ikke hvorfor folk gjør feil. Kjørelæreren min lærte meg å blende ned når fjernlysene møtes, og det samme står i læreboka, hvis jeg ikke husker helt feil. Likevel blender noen ned med en gang de ser en møtende bil, lenge før fjernlysene har rukket å møtes.

 

Mhm. Vanlige fjernlys lyser ikke langt. Blend ned rundt 200m før dere/vi møtes, har jeg hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig opplæring? Jeg vet ikke hvorfor folk gjør feil. Kjørelæreren min lærte meg å blende ned når fjernlysene møtes, og det samme står i læreboka, hvis jeg ikke husker helt feil. Likevel blender noen ned med en gang de ser en møtende bil, lenge før fjernlysene har rukket å møtes.

 

Jeg var kanskje litt uklar:

 

Om man venter lengre med å blende ned når man møter biler med som blender for tidlig, og dette ikke forstyrrer den andre bilen. Hvorfor venter man ikke like lenge når den andre bilen ikke blender ned for tidlig. Det forstyrrer jo ikke den andre bilen?

 

Utgangspunktet her er en bruker som venter lengre med å blende ned, når den andre bilen blender ned for tidlig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt uklar:

 

Om man venter lengre med å blende ned når man møter biler med som blender for tidlig, og dette ikke forstyrrer den andre bilen. Hvorfor venter man ikke like lenge når den andre bilen ikke blender ned for tidlig. Det forstyrrer jo ikke den andre bilen?

 

Beklager at jeg misforsto.

 

Jeg venter like lenge med å blende ned uansett. Jeg beholder ikke fjernlysene på lenger enn jeg vanligvis ville gjort, for å straffe den møtende bilen som blender ned for tidlig, hvis du forsto det slik.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg misforsto.

 

Jeg venter like lenge med å blende ned uansett. Jeg beholder ikke fjernlysene på lenger enn jeg vanligvis ville gjort, for å straffe den møtende bilen som blender ned for tidlig, hvis du forsto det slik.

 

Tror ikke den opprinnelige brukeren gjorde det for å straffe heller, men for å ha bedre sikt. Men jeg mener det ikke veier opp for at man forstyrrer den andre føreren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror ikke den opprinnelige brukeren gjorde det for å straffe heller, men for å ha bedre sikt. Men jeg mener det ikke veier opp for at man forstyrrer den andre føreren.

 

Mener du dine fjernlys nøytraliserer den møtende bilens fjernlys, slik at hvis begge beholder fjernlysene like lenge blir ingen blendet, mens hvis du blender ned tidligere og den andre beholder sine, vil du bli blendet?

Lenke til kommentar

Mener du dine fjernlys nøytraliserer den møtende bilens fjernlys, slik at hvis begge beholder fjernlysene like lenge blir ingen blendet, mens hvis du blender ned tidligere og den andre beholder sine, vil du bli blendet?

 

Jeg mener at om den riktig avstanden å blende ned på er feks 250 meter, så er det den rette avstanden uavhengig av om den andre blender ned for tidlig eller ikke. Vedkommende snakket om at han hadde på sitt fjernlys lengre om den andre blendet ned for tidlig, ikke like lenge.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Min erfaring er også at det er lettere å ikke bli blendet av motgående bil, når begge kjører med langlysene på til de møtes. (og som sagt tidligere, 6x1000w fjernlys på bilen/lastebilen tells ikke her)

 

Jeg kjører med fjernlysene mine på til litt før lysene møtes, som utgangspunkt. Dette være seg nærlys eller fjernlys.

 

Man skal kanskje være litt forsiktig med å være veldig selvsentrisk i trafikken, men jeg mener at min egen sikkerhet går foran andre billisters, og de handlingene jeg gjør i trafikken, er for å unngå skade på min bil, meg og mine. F.eks: Når noen bryter vikeplikten for meg, så gjør jeg mitt ytterste for å unngå sammenstøt, for ikke å påføre meg selv og mine skade. Andre faktorer spiller selvfølgelig inn, og jeg ville heller truffet bilen og blitt skadd selv, enn å treffe en fotgjenger på fortauet om jeg ikke skulle klare å stanse.

 

Altså: Man skal ta hensyn til andre i trafikken, men det er unødvendig å sy puter under armene til alle der ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om dere kjører på en bekmørk vei, la oss si i 80. Skal dere skru av langlysa i god tid og håpe på at en elg ikke popper ut 35 meter forran deg?

 

Edit: Håper dere skjønner poenget,

 

Litt usikker på hva som er poenget faktisk, ingen har vel sagt det er en god ide å blende ned en kilometer før (jeg tror sikten er bedre enn 35 meter også)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg mener at om den riktig avstanden å blende ned på er feks 250 meter, så er det den rette avstanden uavhengig av om den andre blender ned for tidlig eller ikke. Vedkommende snakket om at han hadde på sitt fjernlys lengre om den andre blendet ned for tidlig, ikke like lenge.

 

Ah, da forstår jeg. Hvis det gjøres med vilje blir det jo en form for straff, noe jeg også mener blir feil.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva som er poenget faktisk, ingen har vel sagt det er en god ide å blende ned en kilometer før (jeg tror sikten er bedre enn 35 meter også)

 

AtW

 

Fikk en ganske god visning av dette på mørkekjøring.. Ble faen meg skremt av hvor kort nærlysene egentlig er effektive...

 

Edit: neh, er ikke så god på diskusjon jeg.. men prøver bare å si at det er skummelt å ta ned lysene for tidlig.

Endret av SLi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo meningen at man skal kjøre med fjernlys på når det er mørkt og ikke veilys. Det jeg ble lært opp til hvertfall er at man skal blende ned når hele strekningen mellom bilene er opplyst, hvis da han fyren du møter ikke har på fjernlys så er du jo nesten nødt til å blende han for at det skal skje. Så lærer han kanskje etter at han møter deg også slår han på fjernlys sjæl ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis to biler kjører mot hverandre i 80. og nærlyset lyser 50m, og fjernlyset lyser 125, noe som er ganske bra sikt! Hvis det også er helt bekmørkt, så har du såvidt 2 sekunders reaksjonstid om noe skulle komme frem i i punktet hvor nærlyset stopper. De to sekundene vil du da bruke opp på å registrere hva hinderet er (1-2sek, og iverksettet bremsing. Da har du bevegd deg 50m og truffet hinderet. Videre skal bilen stoppe, og bremselengden på (la oss si) våt asfalt/snø er fort 35-50m. Hvis du regner litt på det, så må du ned i 40km/t for å unngå en hindring i mørket med bare nærlysene på. Med langlysene på, vil du akkurat klare å stoppe.

 

Jo lengre du må kjøre med nærlysene på, når du møter en bil, jo større er faren for at du ikke kan stoppe for f.eks. en elg el. som løper ut i veien.

 

Videre: to biler kjører mot hverandre i 80km/t. Avstanden mellom bilene vil da minke med 50m/s. Om begge da kjører med langlysene på til de møtes (250m mellom bilene) vil sikten reduseres til 50m hver, noe som gir 150m uopplyst vei mellom bilene. Etter to sekunder er det 100m. Etter 3 sekunder er det 50 Og på 4 sekunder vil lysene møtes, og på 5. sekundet vil bilene møtes. På disse ~4 sekundene har du kjørt lengre enn fjernlysene dine i utganspunktet lyste opp veien. Hvis man da slår på Fjernlyset sitt igjen, rett før bilene møtes, kan du forlenge sikten din og se en hindring du kanskje ikke hadde sett hvis du blendet ned med 1km avstand til bilen i mot.

 

Så igjen: Hvis bilen i mot, skrur av lysene sine umiddelbart han ser deg (f.eks) 0,5 km før, så blir 125m av veien foran han (og deg) mørklagt, og han utsetter seg selv for risiko. Lysene hans tilsier nå, at han ifølge loven skal justere farten etter sikt og føre, og han blir tvunget ned i ca 40-50km/t (i teorien). Du mister sikt, og ved å skru av dine egne lys, vil du bidra til at enda mindre av veien er opplyst, i lengre tid. Om begge da kjører i 80 km/t og begge blender ned til nærlys, bruker dere ca 10 sekunder på å nå hverandre. 500m er en ganske lang rettstrekke.

 

Inni alt dette skal selvfølgelig fornuft slå inn, og om noen kommer med ekstreme lys, bør disse skru ned lysene sine noe tidligere (eller du, om du har 4 ekstralys med 100w pærer og fokusert linse/reflektor el.). Intensitet og høydejustering på lysene er også en faktor som kan gjøre at man ønsker å blende ned tidligere, men det innebærer en mye større risiko for å ikke se det som eventuelt er på veien mellom bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi først er inne på det.. Hvor sterke lys har man lov til å montere på bilen sin?

 

Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

 

Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.

 

Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...