Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg også. Jeg synes det er for mye klaging. Veldig mange skrur av fjernlysene så fort de har en motkommende bil, uavhengig av hvor langt fra de er. Jeg setter pris på å utnytte både mitt og motkommende bil sitt lys lengst mulig. Bare en ser riktig er det ikke noe problem.

Tja, intensiteten på lyset som kommer imot har noe å si, og "se riktig" baserer seg på at man ikke skal observere halve synsfeltet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, intensiteten på lyset som kommer imot har noe å si, og "se riktig" baserer seg på at man ikke skal observere halve synsfeltet.

 

AtW

 

Nei, saken er at du ikke blir blendet om du ikke ser inn i den andre bilens lys. Fjernlys skal stå på så lenge som mulig, for å opprettholde sikten. Om du ser på lysene, så er det godt mulig du er blendet lenge etter han har kjørt forbi. Ser du ned i grøften blir du ikke blendet, du bare ser litt mindre når han kjører mot deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men noen ganger kan det altså også være bedre å ha litt skumring mellom bilene, enn å ikke se en dritt fordi møtende har en million watt i grillen de insisterer på at ingen blir blendet av..

Spesielt ikke om man kjører grøftelys i tillegg, og asfalten er våt. Ekke bare å gløtte ned i grøfta da altså.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Nei, å se riktig betyr at man ikke skal glo inn i motpartens lys, men heller se mot sin side av veien.

 

Og? Intensiteten har fortsatt noe å si, og det forutsetter som jeg sier at man ikke får brukt halve synsfeltet. Det er en grunn til at man også ser til venstre for bilen i dagslys, fordi det kan skje ting også der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men noen ganger kan det altså også være bedre å ha litt skumring mellom bilene, enn å ikke se en dritt fordi møtende har en million watt i grillen de insisterer på at ingen blir blendet av..

Spesielt ikke om man kjører grøftelys i tillegg, og asfalten er våt. Ekke bare å gløtte ned i grøfta da altså.

 

Grøftelys skal man ikke kjøre med om natten uten at det er nødvendig uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når motgående bil slår av langlysene sine, med én gang han ser meg fra enden av en strekning, blir jeg tvunget til å kjøre enda lengre med mine på for å opprettholde sikten. Skyld på dere selv! Som det blir sagt her, så er ikke normale fjernlys på en bil noe problem, så lenge man kikker litt mot høyre, og ikke stirrer inn i lyset. Selv med ekstralys er det ikke et direkte problem for min del. Lastebiler blender gjerne ned mye tidligere, men de må ta hensyn til at de ofte har flere og sterkere lys enn en personbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når motgående bil slår av langlysene sine, med én gang han ser meg fra enden av en strekning, blir jeg tvunget til å kjøre enda lengre med mine på for å opprettholde sikten. Skyld på dere selv! Som det blir sagt her, så er ikke normale fjernlys på en bil noe problem, så lenge man kikker litt mot høyre, og ikke stirrer inn i lyset. Selv med ekstralys er det ikke et direkte problem for min del. Lastebiler blender gjerne ned mye tidligere, men de må ta hensyn til at de ofte har flere og sterkere lys enn en personbil.

 

Du har ansvar for å ikke ødelegge for andre billister, om du mener du har for dårlig sikt med nærlys, så unnskylder ikke det å ha på langlys for lenge, da får du heller senke farten så den passer med sikten du har med nærlys.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig enig i at noen blender ned for tidlig. Men her er en gylden middelvei et sted, og intensiteten på lysene HAR en del å si.

 

Og det som ikke blender deg, kan godt blende andre..

 

Edit;

Godt fortalt av atw ja - det vil alltid være mitt ansvar å ikke blende motgående. Hensynsfull og aktpågivende og alt det der.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Du har ansvar for å ikke ødelegge for andre billister, om du mener du har for dårlig sikt med nærlys, så unnskylder ikke det å ha på langlys for lenge, da får du heller senke farten så den passer med sikten du har med nærlys.

 

AtW

 

Det er jeg enig i, men det betyr ikke at man skal blende ned med en gang man ser en bil komme mot seg, slik mange gjør.

Lenke til kommentar

Du har ansvar for å ikke ødelegge for andre billister, om du mener du har for dårlig sikt med nærlys, så unnskylder ikke det å ha på langlys for lenge, da får du heller senke farten så den passer med sikten du har med nærlys.

 

Alle som poster her i tråden har alltid skyld/ansvar, eller hva? Om det så gjelder syklister, folk som kjører for sakte, folk som ikke slipper deg forbi, folk som blender ned alt for tidlig og klager på at du fortsatt har på fjernlys, eller kollektivtrafikk, så er det vi som gjør noe galt, ikke den vi klager på.

 

Du sier vi har ansvar for å ikke ødelegge for andre bilister. Jeg vil påstå at de som blender ned med en gang de ser meg, flere kilometer unna, for så å blinke febrilsk med fjernlysene for å få meg til å blende ned, de ødelegger minst like mye hvis ikke mer for meg som jeg gjør for de. Hvis man fester blikket på sin del av kjørebanen, og ikke stirrer inn i den møtende bilen, blir man ikke blendet (lastebiler og biler med tusen ettermonterte fjernlys telles ikke).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle som poster her i tråden har alltid skyld/ansvar, eller hva? Om det så gjelder syklister, folk som kjører for sakte, folk som ikke slipper deg forbi, folk som blender ned alt for tidlig og klager på at du fortsatt har på fjernlys, eller kollektivtrafikk, så er det vi som gjør noe galt, ikke den vi klager på.

 

Du sier vi har ansvar for å ikke ødelegge for andre bilister. Jeg vil påstå at de som blender ned med en gang de ser meg, flere kilometer unna, for så å blinke febrilsk med fjernlysene for å få meg til å blende ned, de ødelegger minst like mye hvis ikke mer for meg som jeg gjør for de. Hvis man fester blikket på sin del av kjørebanen, og ikke stirrer inn i den møtende bilen, blir man ikke blendet (lastebiler og biler med tusen ettermonterte fjernlys telles ikke).

 

Man må slå av fjernlyset før det blender andre trafikkanter, denne avstanden endrer seg ikke bare fordi vedkommende slår av fjernlyset for tidlig. Å forfekte at man skal ha på fjernlyset for lenge i slike situasjoner er uansvarlig. Alle som poster i tråden har ikke alltid skyld, men når folk forfekter trafikal oppførsel jeg mener er ugunstig, så påpeker jeg det, kanskje folk lærer noe av det tilogmed. Jeg mener det er minst like gunstig som holdningen "alle andre er idioter hver gang det skjer noe tull i trafikken".

 

At andre også gjør dumme ting gjør ikke at en annen dårlig oppførsel er greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det at man må ha fjernlysene på lengre for å opprettholde sikten er ikke direkte blendende i den grad du mener, atw. Jeg har per i dag aldri opplevd å blitt blendet noe mer enn normalt når jeg selv har vært litt kjapp med å skru av fjernlysene mine selv om møtende bil har hatt sine på litt lengre enn høyst nødvendig.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at man må ha fjernlysene på lengre for å opprettholde sikten er ikke direkte blendende i den grad du mener, atw. Jeg har per i dag aldri opplevd å blitt blendet noe mer enn normalt når jeg selv har vært litt kjapp med å skru av fjernlysene mine selv om møtende bil har hatt sine på litt lengre enn høyst nødvendig.

 

Og dermed skjer ikke dette andre..

Lenke til kommentar

Jeg mener det er minst like gunstig som holdningen "alle andre er idioter hver gang det skjer noe tull i trafikken".

 

Alle andre er ikke idioter, og jeg har sikkert skyld i min del ugunstige hendelser. Men, når jeg faktisk møter idioter, lar jeg ikke disse ødelegge for meg eller gjøre en situasjon farligere. Derfor blender jeg ikke ned for tidlig, ei heller når motparten gjør det, og derfor blender jeg ikke ned for fotgjengere uten refleks midt på natten, for å nevne et par eksempler.

Lenke til kommentar

Alle andre er ikke idioter, og jeg har sikkert skyld i min del ugunstige hendelser. Men, når jeg faktisk møter idioter, lar jeg ikke disse ødelegge for meg eller gjøre en situasjon farligere. Derfor blender jeg ikke ned for tidlig, ei heller når motparten gjør det, og derfor blender jeg ikke ned for fotgjengere uten refleks midt på natten, for å nevne et par eksempler.

 

Poenget er at man skal blende ned for tidlig, poenget er at grensen for når det er for sent å blende ned for å ikke vesentlig forstyrre den andre trafikanten ikke magisk flytter seg bare fordi de blender ned tidligere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...