Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir skiltet med vikepliktsskilt, eller hvis det er likeverdige veier, så med vikepliktskilt med teksten "Yield to right".

 

Men poenget var da at høyreregelen er tungvindt, både for oss og spesielt mange turister.

Hvorfor er den tungvindt? Det er jo meningsløst å måtte ha skilter overalt, og jeg tror det kan gjøre folk sløvere også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet oppstår fordi man ofte ikke har vikeplikt fra høyre om veien kan oppfattes som ikke åpen for alminnelig ferdsel eller om det er snakk om utkjørsler. Spesielt det første er ikke spesielt bra definert og en bruker ofte stedslokal sedvane noe som er vanskelig om man ikke er fra stedet.

Lenke til kommentar

Jeg finner det godt nok definert, da man på de fleste plasser har vett til å sette opp forkjørsvei på lengre strekkninger. Jeg har sett unntakene, og det skal en ulykke til at for man setter opp farlig kryss skiltene, så man er like langt.

Dog, eneste jeg ikke forstår i regelverket er mangelen på krav om sikt i forhold til kryss. Man kan forsvare det til en vis grad i byer, da det ville kreves ombygging. Men på landet er det fortsatt ikke noe krav om at kryss/planoverganger skal være siktmessig ublokkerte, noe som er beklagelig.

Lenke til kommentar

Det er jo meningsløst å måtte ha skilter overalt, og jeg tror det kan gjøre folk sløvere også.

 

Enig. Jeg kjørte på tvers av USA i sommer, og noe av det jeg la størst merke til når det gjaldt trafikken var at absolutt alt var skiltet. Skiltene besto også kun av tekst, aldri symboler (fartsgrenseskiltene sier f.eks. «Speed limit 50 mph» i stedet for «50»). Jeg fikk inntrykk av at det ikke finnes trafikkregler i USA, men at alle baserer seg på hva skiltene sier.

Lenke til kommentar

Enig. Jeg kjørte på tvers av USA i sommer, og noe av det jeg la størst merke til når det gjaldt trafikken var at absolutt alt var skiltet. Skiltene besto også kun av tekst, aldri symboler (fartsgrenseskiltene sier f.eks. «Speed limit 50 mph» i stedet for «50»). Jeg fikk inntrykk av at det ikke finnes trafikkregler i USA, men at alle baserer seg på hva skiltene sier.

En konsekvens er imidlertid at alle kryss enten har stoppskilt eller lysregulering, så det er tregt å tråkle seg frem i urbane gatenett.

Lenke til kommentar

En konsekvens er imidlertid at alle kryss enten har stoppskilt eller lysregulering, så det er tregt å tråkle seg frem i urbane gatenett.

 

Det var mange kryss hvor alle hadde stoppskilt, og regelen da (husker ikke ordlyden på skiltet, men det var skiltet) var at en og en bil/side kjørte. Dette fungerte overraskende godt i praksis. Noe annet jeg likte veldig godt var at det som regel var lov å svinge til høyre på rødt lys, såfremt det var klart. De første dagene hjemme i Norge var det litt vanskelig å ikke gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Det var mange kryss hvor alle hadde stoppskilt, og regelen da (husker ikke ordlyden på skiltet, men det var skiltet) var at en og en bil/side kjørte.

 

Den generelle regelen er at den som er først til stoppskiltet er den som kjører først igjen. Dette funker bra når det er moderat til mye trafikk. Ved liten trafikk blir det mye unødig stopping.

 

Andre intressante konstruksjoner man finner enkelte steder i usa er texas turnaround:

600px-Texas_turnaround.svg.png

For å ta en u-sving på følgeveien til motorveien lager man u-sving filer i innerste felt som kjører gjennom krysset til venstre for motgående kjøreretning og ut igjen i motgående kjøreretning.

 

...ja de bruker mye areal på vei i texas.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Den generelle regelen er at den som er først til stoppskiltet er den som kjører først igjen. Dette funker bra når det er moderat til mye trafikk. Ved liten trafikk blir det mye unødig stopping.

 

Fungerer det bra? FOr meg virker det som det fungerer vesentlig dårligere enn en rundkjøring i samtlige situasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fungerer det bra? FOr meg virker det som det fungerer vesentlig dårligere enn en rundkjøring i samtlige situasjoner.

 

AtW

Nei, rundkjøringer er vesentlig bedre, men hvis du synes folk her er dårlige til å kjøre rundkjøringer så prøv å se hva som skjer i USA. Det finnes nesten ikke rundkjøringer der.

Lenke til kommentar

Fungerer det bra? FOr meg virker det som det fungerer vesentlig dårligere enn en rundkjøring i samtlige situasjoner.

 

Mange av kryssene befinner seg i svært utbygde områder, som boligfelt. Lykke til med å plassere en rundkjøring av brukbar størrelse her, i samtlige kryss.

Lenke til kommentar

Mange av kryssene befinner seg i svært utbygde områder, som boligfelt. Lykke til med å plassere en rundkjøring av brukbar størrelse her, i samtlige kryss.

 

Man trenger vel neppe en veldig stor rundkjøring steder der det er 4-veis-stoppskilt? Det er tross alt lite egnet stedet med mye trafikk. Men for den saks skyld virker det som ett dårligere system enn normal vikeplikt fra høyre også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man trenger vel neppe en veldig stor rundkjøring steder der det er 4-veis-stoppskilt? Det er tross alt lite egnet stedet med mye trafikk. Men for den saks skyld virker det som ett dårligere system enn normal vikeplikt fra høyre også.

 

Jeg har ikke gode argumenter mot rundkjøringer eller for stoppskilt og mangel på høyreregel, men jeg kjørte over 8 000 km i statene, og så at det fungerte i praksis. :)

 

Det kan ha mye med kjørekultur å gjøre. Det hadde aldri latt seg gjennomføre å fjerne høyreregelen i Norge, og det hadde heller ikke gått å innføre regelen i USA.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gode argumenter mot rundkjøringer eller for stoppskilt og mangel på høyreregel, men jeg kjørte over 8 000 km i statene, og så at det fungerte i praksis. :)

 

Det kan ha mye med kjørekultur å gjøre. Det hadde aldri latt seg gjennomføre å fjerne høyreregelen i Norge, og det hadde heller ikke gått å innføre regelen i USA.

 

Nå har jeg riktignok ikke kjørt fullt så mye i USA, men har kjørt der endel, jeg deler ikke den vurderinger. Dvs det fungerer jo i den forstand at trafikken går der også, men jeg synes alltid 4-veis stoppskilt var dårligere enn alternativene her til lands. Samtidig har de andre ting som fungerer bedre, kjøre til høyre på rødt er jo feks noe som er idiotisk ikke er lov her i norge.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det kommer masse trafikk fra 4 sider inn i et kryss som er skilta med for alle, vil det ikke være sykt vanskelig å flette alle disse sammen ? Kontra hva det vil være med en rundkjøring, pluss at du kan få rundkjøringer ganske små nå og ?

Lenke til kommentar

Er bare å kjøre på det da! Nei da, men hater sånne folk. Ihvertfall hvis de SYKLER mot trafikken....

 

 

Faen så mange som er så trege med å skru av fjernlysene sine for tiden. Jeg blinker ikke på de engang nå setter på fjernlyset og kjører med de mot de helt til de skrur det av. Da har de lært!

 

Så jo ingenting istad, bil med fjernlys pluss tåke. Blinket engang ingen reaksjon bremset jo ned får å ikke kjøre ut eller noe. Satt på fjernlysene mot han og kjørte da forsto idioten problemet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...