Sexylubb1 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Har ikke tall på hvor mange ganger i dag folk i mørke klær har hoppet ut i overgangsfelt. (Nei, jeg ser dere ikke når dere kommer løpende ut i fra mørke smug og rett ut i gata). Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Ble tuta på av en kar som skulle kjøre ut fra sin egen utkjørsel i dag, jeg lå vel i 30 i ei 40 sone, og han kom susende ut, vet ikke om han tuta i panikk eller i idioti Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Dagens kaktus deles ut til føreren av en mørkegrå Peugot 305, som av en eller annen grunn bare MÅTTE kjøre forbi i ei 40-sone med fartsdumper, UTEN å bruke blinklys, rett før en kryssende vei hvor vi har vikeplikt midt i det tidsrommet hvor alle barna går langs veien på vei til skolen. For the record, eg låg i 40ish(dvs 40 på nåla). Heldigvis hadde ikke bilen som kom fra høyre høy fart, og heldigvis var det ingen barn i området akkurat da. På ett lite minutt klarte vedkommende altså å bryte fire regler: manglende bruk av blinklys, brudd på fartsgrensen, vikepliktsbrudd og mangel på aktsomhet. Gratulerer. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Imponerende multitasking Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Lånt konebilen, altså. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Du som kom kjørende mot enveiskjøringen i Erling Skakkes gt. i Trondheim på tirsdags morgen, du skulle mistet førerkortet ditt. Ikke bare kjørte du mot kjøreretningen, men du hadde en ekstrem fart, og brøt vikeplikt idét du svinget ut i kjøpmansgata. Om du ikke la merke til syklisten (meg) som kom fra din høyre opp i ESgt, så klarte jeg med minimale marginer å redde mitt eget liv ved å svinge brått unna og rett ut foran bilen som kom bak meg. Idiot... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Du som kom kjørende mot enveiskjøringen i Erling Skakkes gt. i Trondheim på tirsdags morgen, du skulle mistet førerkortet ditt. Ikke bare kjørte du mot kjøreretningen, men du hadde en ekstrem fart, og brøt vikeplikt idét du svinget ut i kjøpmansgata. Om du ikke la merke til syklisten (meg) som kom fra din høyre opp i ESgt, så klarte jeg med minimale marginer å redde mitt eget liv ved å svinge brått unna og rett ut foran bilen som kom bak meg. Idiot... Skjønte ikke helt hvor du om fra, kom du ned kjøpmannsgata (mot nord) og skulle svinge til venstre inn Erling Skakkes? Et fjasefilosofisk spørsmål, har man vikeplikt fra høyre eller venstre når man kjører mot kjøreretning på en enveiskjørt gate? AtW Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Et fjasefilosofisk spørsmål, har man vikeplikt fra høyre eller venstre når man kjører mot kjøreretning på en enveiskjørt gate? Om ikke annet er skiltet har man vikeplikt fra høyre. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Ja, vegvesenet har sikkert vurdert å skilte hvor vikeplikten gjelder for de som kjører mot kjøreretningen. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Det er vel et spørsmål om en kan definere at biler som kjører mot kjøreretningen kjører på en vei som er åpen for alminnelig ferdsel eller ei. Kan ikke komme på noen lovtekst som kan brukes utover denne per nå. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Om ikke annet er skiltet har man vikeplikt fra høyre. Såvidt meg bekjent stemmer dette. Du bryter loven ved å kjøre mot påbudt kjøreretning, men med mindre det er skiltet forkjørsvei el. så har du vikeplikt for høyre, selv om den er enveiskjørt. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Jeg har alltid hatt den oppfatning (og tilpasset kjøringen etter dette) at jeg har vikeplikt for alle fra høyre, selv om de kjører mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate, med mindre jeg kjører på en forkjørsvei. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Hvis noen hadde kommet feil ved i en enveiskjørt gate hadde jeg ikke brydd meg mye om hvem som har vikeplikt - hadde stoppet tvert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Ja, vegvesenet har sikkert vurdert å skilte hvor vikeplikten gjelder for de som kjører mot kjøreretningen. Ved mangel på skilt er det vanlig høyreregel som gjelder. Det er neppe noen sær-regler som unntar høyreregelen ved andre brudd på trafikkregler/skilting. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Du har vikeplikt ifra de som kommer ifra en enveiskjørt vei uansett. Er flere forsikring saker som gjør at du taper penger men vedkommende kan miste lappen. Mye rart O.o. Var noen saker som min gamle kjøreskole nevnte :/. Du har også vikeplikt for de som kjører feil vei i rundkjøringen xD Lenke til kommentar
SLi Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Du har også vikeplikt for de som kjører feil vei i rundkjøringen xD What? Hvis noen først hadde kjørt feil vei hadde jeg nok blitt litt skremt Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Norge er en av de få landene som har spesifik høyreregel, ellers er det vikeplikt inn mot større vei, altså kommunal vei mot fylkesvei, fylkesvei mot riksvei, riksvei mot Europavei om denne er større. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg mener slike folk aldri burde fått igjen lappen i det hele tatt. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Norge er en av de få landene som har spesifik høyreregel, ellers er det vikeplikt inn mot større vei, altså kommunal vei mot fylkesvei, fylkesvei mot riksvei, riksvei mot Europavei om denne er større. Men dette blir vel skiltet? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Det blir skiltet med vikepliktsskilt, eller hvis det er likeverdige veier, så med vikepliktskilt med teksten "Yield to right". Men poenget var da at høyreregelen er tungvindt, både for oss og spesielt mange turister. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå