Ciryaher Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 "Når man kjører inn i en rundkjøring har man vikeplikt for de som allerede er inne i den." Stort sett er hastigheten til trafikantene så lik at man alltid ender med å ha vikeplikt for de som kommer fra venstre. Er det slik at man kan ende opp med å ha vikeplikt for de som faktisk kommer fra høyre? Da må riktignok farten være ganske forskjellig på de to bilene det er snakk om. Er det "alltid fra venstre" eller er det "førstemann inn" som teller? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Ingen av delene inngår i noe regelverk om rundkjøringer. Du har vikeplikt for kryssende trafikk, som i praksis betyr de som kommer fra venstre. Vikeplikt betyr at de ikke skal hindres av deg, med andre ord er "førstemann inn" feil. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Er det så forbanna vanskelig å forstå at en varseltrekant ikke skal oppå bilen, rett bak bilen, rett ved siden av bilen, eller, gud forby, fremfor bilen? Det var jo ikke akkurat overraskende at det selverklærte geniet som satte trekanten RETT bak bilen heller ikke brukte refleksvest der han styrte på rundt bilen. Både refleksvesten og varseltrekanten er med for å gjøre deg så synlig som overhode mulig, og dermed sørge for at andre bilister ser deg så tidlig som mulig. Om eg kommer rundt en mørk sving så hjelper det ikke dritt at eg plutselig ser varseltrekanten, og samtidig bilen. Sett den forbanna trekanten minst 100-150 meter BAK bilen så vi andre ser deg tidligst mulig. Og ta på deg drittvesten FØR du går ut av bilen. Takk. 3 Lenke til kommentar
noxon Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Ingen av delene inngår i noe regelverk om rundkjøringer. Du har vikeplikt for kryssende trafikk, som i praksis betyr de som kommer fra venstre. Vikeplikt betyr at de ikke skal hindres av deg, med andre ord er "førstemann inn" feil. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=4718353 Jeg vet ikke om dette er oppdatert senere, men "førstemann inn" er det riktige ifølge den artikkelen. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Er jo vikepliktskilt før rundkjøringen, ergo har man vikeplikt for alt som allerede er på "veien" (i dette tilfellet rundkjøringen). Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 http://www.vg.no/nyh...p?artid=4718353 Jeg vet ikke om dette er oppdatert senere, men "førstemann inn" er det riktige ifølge den artikkelen. Det henger fortsatt ikke helt på greip. Det som har skjedd her er at noen ikke har senket farten tilstrekkelig - som man også må gjøre foran et vikepliktskilt - og så ikke klart å stoppe for en annen sjåfør, som heller ikke fulgte reglene. Virker litt på meg som om fyren egentlig påberoper seg påkjørsrett. "Førstemann inn"-formuleringen er uheldig. Det er ingen egne trafikkregler for rundkjøringer, og skal vi få noen, er det ikke opp til Høyesterett å utarbeide dem. Man har forresten ikke nødvendigvis bare vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen, man kan også måtte vike for folk som er på vei inn mot den, det kommer an på størrelse og fart. Trafikkregler skal være sikre, og vanlige vikepliktsregler gir sikrere rundkjøringer enn "førstemann inn". Det er det viktigste. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Eneste jeg har satt i forbindelse med trafikkopplæring er at du kan som bilist, vis du kommer samtidig inn i rundkjøringen som en fra en annen vinkel, vike for den andre. Lenke til kommentar
noxon Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Isbilen: rundkjøringer er skiltet med vikeplikt for alle innfartsårer, hvilket betyr at om du kommer inn etter en til høyre for deg selv om du har høyere fart og kommer fra venstre så har du strengt tatt vikeplikt for ham, selv om du kryssa linja bare få sekunder etter ham. Dette fordi at du har vikeplikt for alle som allerede er i rundkjøringen uavhengig av om de kom inn fra høyre eller venstre fra deg. Mannen som ble påkjørt i artikkelen gjorde altså ikke noe galt. Det er jo bare å tenke på veien slik som dette: Ville du hatt vikeplikt fra biler fra veien til venstre for deg om du kom på veien til høyre? Selvsagt ikke. For å sitere vegvesenet: "Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring. Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Det er faktisk ikke alle rundkjøringer som har vikepliktsskilt på vei inn i rundkjøringen. Lenke til kommentar
noxon Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) ... og da er det faktisk strengt tatt ikke en rundkjøring med vikeplikt heller. Da gjelder faktisk vanlige vikepliktsregler og dermed høyreregelen for de som er inni rundkjøringen. Harald Gjelsvik, seniorrådgiver i Vegdirektoratet, sier at han ikke vet om noen rundkjøringer hvor det ikke er vikepliktskilt.– Hovedregelen er at alle rundkjøringer skal være regulert som enveiskjørte forkjørsveier, og jeg kan nesten garantere at de er det på riks- og fylkesveinettet, samt på det kommunale veinettet i de store byene. Hvis det finnes rundkjøringer uten vikepliktskilt, må det i så fall være på private veier i forbindelse med kjøpesentere og lignende, sier Gjelsvik til Klikk Bil. http://www.klikk.no/...ticle322896.ece I klar tale: Når rundkjøringen har vikepliktskilt har bilisten som skal inn i rundkjøringen vikeplikt for alle biler som er inne i rundkjøringen.Når rundkjøringen ikke har vikepliktskilt gjelder vanlig høyreregel. Det vil si, du har ikke vikeplikt for biler som kommer fra venstre i rundkjøringen. http://www.h-avis.no/nyheter/den-vanskelige-vikeplikten-1.7430908 Endret 14. november 2012 av noxon Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Det er fortsatt en "rundkjøring". Det som identifiserer en rundkjøring er påbudt kjøremønster, som er i en sirkel, og påbudt kjøreretning mot klokka. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Eg har kjørt i flere rundkjøringer som ikke har vikepliktsskilt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 http://www.h-avis.no...ikten-1.7430908 Du linker jo selv til en artikkel med BILDE av en rundkjøring UTEN vikepliktsskilt, samtidig som det står i artikkelen at det finnes rundkjøringer både med og uten. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Hehe, det var ikke meningen å sette i gang fult sirkus her, men problemstillingen er uansett interessant. Jeg kjører igjennom en rundkjøring daglig der trafikk fra venstre kommer med langt større fart enn de som kommer i "min" retning. Tanken har derfor slått meg at det her kan komme til å bli uenighet i hva som gjelder. Drøftingene i denne tråden ser jeg derfor på som gull verdt! At jeg har min mening, betyr ikke at flere her har mange viktige bemerkninger å komme med Edit: La oss si man HAR vikepliktskilt på vei inn i rundkjøringen, noe de aller fleste rundkjøringer har. At det finnes noen få uten, hjelper ikke til så veldig mye mer enn å kverulere her, føler jeg Endret 14. november 2012 av Ciryaher Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Følg skiltingen sier eg bare. Når man kommer til en rundkjøring så er det i praksis ett skilt der som alltid er der, og det er påbudt kjøreretning mot høyre. Deretter kommer det som regel, men ikke alltid, ett skilt til som sier vikeplikt for trafikk både fra høyre OG fra venstre. Problemet er at de aller fleste kjører som om det blå skiltet med piler i en sirkel på automatisk inkluderer det trekantede skiltet med røde kanter på. Det er ikke korrekt. Endret 14. november 2012 av nomore Lenke til kommentar
noxon Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Du svarer på et innlegg jeg har redigert flere ganger etterhvert som jeg har innsett at det jeg sa ikke var helt hva jeg mente Vi er nok egentlig enige, selv om vegvesenet motsier seg selv i to artikler Poenget er uansett; du har ikke vikeplikt fra folk som ikke er i rundkjøringen (gitt at det er en rundkjøring med vikeplikt), uansett om de kommer fra venstre for deg inn i rundkjøringen. Endret 14. november 2012 av noxon Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Dersom du har vikepliktskilt på vei inn i rundkjøringen, og du risikerer å forstyrre trafikken som kommer fra venstre, så jo, da har du vikeplikt. Lenke til kommentar
noxon Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Ikke om de ikke er i rundkjøringen før deg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Det skal eg være enig i. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Bare for å spille videre på noxon sitt bilde.. Man er uten tvil før de to siste bilene inn i rundkjøringen om man siger ut bak den første, og f.eks. lar bil to passere. ----------- Hvorfor i helvette blir folk livredde av å kjøre inn i tunneller. Jeg kjører taxi i Trondheim, og HVER ENESTE gang jeg ligger bak en bil inn gjennom tunneller her, spesielt på E6 nordover, så legger de seg i 60-65km/t gjennom tunnellene med 80-sone. Skjerpings! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå