ATWindsor Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Selvfølgelig gir det mening. Du forventer en logikk her du ikke vil finne. Folk tenker mer på penger i noen situasjoner enn andre, og som regel, tror jeg, ikke mer enn de strengt tatt må. Det er greit nok, men det er jo samme situasjon vi snakker om her, nemlig daglig transport. Situasjonen er ikke endret (folk velger jo heller ikke alternative framkomstmidler om de skulle ha noe prinsipielt imot buss, en svak scooter koster så godt som ingenting å eie og drive, folk velger allikevel bil). Folk kommer ikke i store antall til å slutte å kjøre bil før man 1. Slutter å bruke så mye penger på å legge til rett for det, slik at det blir enda mer krøkkete å kjøre bil i byen. 2. Øker kostnadene vesentlig med å kjøre i byen, eller en kombinasjon. Om man antar mindre bilbruk er ønskelig i byen, så ser ikke jeg det store problemet med å i mindre grad betale for at stor bilbruk i byen skal være hensiktsmessig. AtW Endret 9. november 2012 av ATWindsor Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Bilbruk og kollektivtransport er to forskjellige situasjoner og åpner for vidt forskjellige holdninger. Det er fullt mulig at folk ikke tenker så mye på hva bilen koster, men veldig mye på bussprisen. At folk ser på kollektivtransport som ikke verdt pengene, betyr både at det skal mindre til før de skaffer seg bil og at det skal mer til før de eventuelt kvitter seg med den de har. Jeg tror det er ganske betydningsfullt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Bilbruk og kollektivtransport er to forskjellige situasjoner og åpner for vidt forskjellige holdninger. Det er fullt mulig at folk ikke tenker så mye på hva bilen koster, men veldig mye på bussprisen. At folk ser på kollektivtransport som ikke verdt pengene, betyr både at det skal mindre til før de skaffer seg bil og at det skal mer til før de eventuelt kvitter seg med den de har. Jeg tror det er ganske betydningsfullt. Det meste er mulig, men det er i mine øyne lite realistisk. Finnes det noe annet den gjengse nordmann er mer opptatt av prisen på, enn bilhold? Skulle ikke tro det, det snakkes ustanselig om bilavgifter, veiavgifter, bensinpriser, bomringer og verkstedpriser. Bilbruken øker også såvidt jeg vet, enda bil stødig har blitt relativt sett mye dyrere enn buss i år etter år. Jeg sier ikke at det er irrelevant, men selv gratis buss tror jeg hadde hatt i beste fall moderat innvirkning på biltrafikken (i tillegg til uønskede effekter, som mindre sykling og gange) AtW Endret 9. november 2012 av ATWindsor Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Folk blir sure når de ser prisene, og når de kommer i klage-modus blir de ofte dratt frem, men stort sett tror jeg ikke de tenker så mye på det. Ellers hadde de ikke holdt ut. Strengt økonomisk sett er bilbruk helt høl i hue for folk flest her i landet (selv om det selvsagt er mange steder man ikke slipper unna). Endret 9. november 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Vel, halvparten av landet bor ikke i Oslo og omegn, og selv om vi regner de større byene sammen, så er det godt over millionen som bor utenfor bysamfunnene. Det er de som trenger bil. Og 1/5 av landet er mange nok til at de høyere makter burde iallefall høre litt etter. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Ja, og det er ille at symbolpolitikken (som ikke engang fungerer) skal gå ut over disse. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Og der setter jeg strek for kollektivtransportdiskusjonen. Opprett en egen tråd hvis dere ønsker å fortsette praten. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Bare elsker folk som mener at fletting betyr at jeg skal slippe dem frem. Hvorfor? Fordi 2 andre nettopp har presset seg forbi meg. Jada. 4 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Tror jeg opplevde den mest kreative forbikjøringen til dags dato i dag. Jeg skulle rett fram i en rundkjøring og det ligger en bil bak meg, jeg legger meg ut til høyre og bilen bakom til venstre. Bilen bak er forbi meg før jeg har kommet meg ut. En litt dristig manøver å ta, det skal ikke så mye til før at det smeller. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Kvifor skal det vera så vanskeleg å få firefelts motorveg mellom Storavatnet og Sotra? Berre få dei to ytre felta vestgåande til og frå Drotningsvik, så kan det heller vera to felt over Sotrabrua, og på att med dei ytre felta til og frå Knarrevika, som endar opp under Kolltveit. Sjå bilete i spoiler: Og kvifor i reine verda svingar vegen til venstre langsmed Bildøy i staden for å gå rett over og inn? Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) 20 min? Med bil? Jeg kjørte en stund Vestby - Økern hver dag. Ca 30 min utenom rushtid, 1 - 1,5 time i rushet. Det er litt mer enn 20 min ekstra. Ifra ullevål sykehus brukter jeg bare 40 min til Ski. Køene forsvinner med engang rett etter den store bakke toppen Endret 9. november 2012 av Andzel Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Det er rare folk i trafikken i dag. Jeg kjørte på motorveien, og holdt høyre felt. Og så passerte jeg et påkjørselfelt med fletting, og det kom en bil som kjørte litt bak meg på påkjøringsfeltet. Det var da forsatt sperrelinje mellom kjørefeltene, og han var mye lenger bak enn meg på veien. Men likevel så brukte han hornet og mente at jeg skulle vike for ham. Å få lappen i dag koster jo og mye mer enn før pga ekstra trafikksikkerhet, men jeg syntes likevel at billistene bare blir verre og verre med årene. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Kanskje det bare er du som blir bedre med årene, snillekim? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Kvifor skal det vera så vanskeleg å få firefelts motorveg mellom Storavatnet og Sotra? Berre få dei to ytre felta vestgåande til og frå Drotningsvik, så kan det heller vera to felt over Sotrabrua, og på att med dei ytre felta til og frå Knarrevika, som endar opp under Kolltveit. Fordi det er bygget for mye for tett på veien. Det er ikke bare å utvide tunnelene innover mot Storavatne. Må huske at det er bygget ut både over og ved siden av tunnelene mellom Drotningsvik og Storavatne, dog liker jeg ideen din og jeg kunne gjerne selv sett dette bli gjort. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Eller kanskje det kan ha noe med å gjøre at Sotras status som verdens navle er noget bestridt .. 4 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Eller kanskje det kan ha noe med å gjøre at Sotras status som verdens navle er noget bestridt .. Alle vegar leier til, eller under, Kolltveit veit du. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Kanskje det bare er du som blir bedre med årene, snillekim? Den tenkte jeg ikke på Før i tiden så fikk man høre mye rart. I dag får man se mye rart. Jeg mener og at det var mer politikontroll før enn hva som har vært tilfelle de siste årene. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg mener og at det var mer politikontroll før enn hva som har vært tilfelle de siste årene. Hmm... Det siste året har jeg blitt stoppa 3 eller 4 ganger, og jeg har blitt stoppet til sammen maks 7 ganger. Men jeg kan ha vært svært uheldig, og det har vært alle slags grunner. Både alkosjekk, bilbeltesjekk, førerkort osv osv. Likevel har jeg merka at det har vært mer i det siste. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Eller kanskje det kan ha noe med å gjøre at Sotras status som verdens navle er noget bestridt .. Det er det nok ikke, men jeg digger tilbakemeldingen fra vegvesenet i forbindelse med utbyggingen av kollektivfelt i og rundt Drotningsvik. De skal nå ha en anleggsperiode på 20 mnd for å bruke opp 100 mill av veipengene slik at de ikke "mister" dem. Høres jo ut som forsvaret i sin tid (hørt fra min far) når de nærmet seg slutten av året og fikk beskjed om å bare kjøre rundt omkring fordi de måtte bruke opp drivstoffkvoten for året. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Man må bare elske budsjettmaksimering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå