BaronSlask Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg har ingen sympati. Dette handler om Oslo, ikke bygda. Oslo-trafikken går så treigt nå at man snart ikke kommer fram. Altfor mange kjører bil av rein luksus, og det er unødvendig, Vil ikke at Oslo skal bli som LA og NYC. Hilsen en som bruker bil i jobb, ikke bare til jobb. 3 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg forsto det slik at det er snakk om at man bruker ca. 20 min ekstra på strekningen Oslo - Moss i ettermidagsrushet. Det er uansett frustrerende at det går i 50-60 i en 70-sone utelukkende pga. trafikkvolum. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 20 min? Med bil? Jeg kjørte en stund Vestby - Økern hver dag. Ca 30 min utenom rushtid, 1 - 1,5 time i rushet. Det er litt mer enn 20 min ekstra. 2 Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 I dag skjedde det igjen. Så det sto en mann ved en fotgjengerovergang, så jeg bremset naturligvis ned, men skulle han over? Neida. Han så nesten dumt på meg da jeg stoppa. Hva i all verden er det med disse folka som bare står og henger ved fotgjengeroverganger? Dette har jeg opplevd altfor mange ganger. mange som sykler over fotgjengeroverganger å Jeg skulle kjøre til butikken en kveld, da var det ei syklist uten refleks og med mørke klær, hun skulle sykle over, jeg holdt på å meie hun ned (bremset alt jeg kunne selvfølgelig) selv om det bare var med en moped (ganske myk trafikkant som mange sier). Var i "sykkelbyen" en dag, så jeg skulle kjøre til en butikk, da var det enda en syklist som syklet rundt 10km/t midt i vegbanen, jeg kjørte forbi, kom til et rødt lys. Da kom hun bak og sykla forbi meg og over stoppe linja + overgangsfeltet, enda så bare stod hun midt i krysset når det hadde vært grønnt lys en stund. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg har ingen sympati. Dette handler om Oslo, ikke bygda. Oslo-trafikken går så treigt nå at man snart ikke kommer fram. Altfor mange kjører bil av rein luksus, og det er unødvendig, Vil ikke at Oslo skal bli som LA og NYC. Hilsen en som bruker bil i jobb, ikke bare til jobb. Er kollektivtilbudet bra nok til at veldig mange kan parkere bilen nesten samtidig, da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 "Høyere priser, større hindringer og mindre parkeringsplasser" Pisk, pisk og atter pisk! Hvor er gulroten? Hva slags gulrot ønsker du deg? AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hva slags gulrot ønsker du deg? AtW Hva med å gi en gulrot til kollektivreisende i form av kraftig reduserte billettpriser? Hvorfor skal alltid avgiftskåte Jensemann svinge pisken og straffe bilistene når de heller kan BELØNNE de som velger kollektiv. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hva med å gi en gulrot til kollektivreisende i form av kraftig reduserte billettpriser? Hvorfor skal alltid avgiftskåte Jensemann svinge pisken og straffe bilistene når de heller kan BELØNNE de som velger kollektiv. Kollektivt er allerede ganske vesentlig mye billigere enn bil. Tror du det hjelper veldig mye? AtW Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg vet at jeg hadde tatt bussen til byen omz det hadde kostet halvparten så mye. Jeg trencer ikke bilen med mindre jeg julehandler... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg vet at jeg hadde tatt bussen til byen omz det hadde kostet halvparten så mye. Jeg trencer ikke bilen med mindre jeg julehandler... Hvor mange er som deg? En gjennomsnittlig bil koster 90 000 i året å holde. I trondheim koster busskort ca 6000 i året. Om man halverer prisen er det 3000. Mao sparer man 87k istedet for 84k. Jeg tror ikke det er det som er mest effektivt. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Kollektivtransport er alt for dyrt. Det burde ikke koste mer enn at det såvidt kjennes i lommeboka. Skal det først svi, vil jeg ha noe igjen for det. Motorsykkelen min koster meg mindre i bruk enn et jævla tosoners Bergens-blodsuger-månedskort. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Kollektivtransport er alt for dyrt. Det burde ikke koste mer enn at det såvidt kjennes i lommeboka. Skal det først svi, vil jeg ha noe igjen for det. Motorsykkelen min koster meg mindre i bruk enn et jævla tosoners Bergens-blodsuger-månedskort. Motorsykler er endel billigere i bruk en biler, spesielt i by, skaper i praksis ikke kø, og tar opp minimalt med parkeringsplass. Det er ikke motorsykler som er problemet, det er biler. Det er biltrafikken man snakker om å senke her. AtW 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg snakket om penger, jeg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg snakket om penger, jeg. Joda, men utgangspunktet for diskusjonen var at bileiere blir pisket for å ikke kjøre i byene, så spurte jeg om ett forslag til gulrot, lavere kollektivpriser ble foreslått. Jeg er usikker på om det er spesielt effektivt for å begrense biltrafikk. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Jeg tror det er veldig effektivt. Poenget er at kollektivprisene per i dag av mange ikke blir oppfattet som rimelige. Da kjører man heller, hvis man har mulighet til det. Regnestykker er ikke så viktige. Endret 9. november 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg tror det er veldig effektivt. Poenget er at kollektivprisene per i dag av mange ikke blir oppfattet som rimelige. Da kjører man heller, hvis man har mulighet til det. Regnestykker er ikke så viktige. Det tror ikke jeg. Jeg tror folk hovedsaklig velger bil istedet for buss, fordi de mener det er mere praktisk og behagelig. Jeg tror det sjeldent er prisen som er avgjørende (selv om det ofte brukes som argument). Det blir litt det samme som klagingen over beninspriser, folk akker seg og har ikke råd til å kjøre, men i virkeligheten så kjører folk akkurat like mye. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Nettopp. Folk bruker penger på bil fordi de synes det er verdt det, og da tenker de ikke så mye på hva det koster. Kollektivtransport, derimot, er stusselig, og da skal det veldig lite til før folk begynner å tenke på prisen. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Det går ikke helt an å bare se på kroneprisen og gjøre en direkte sammenligning som det er forsøkt på over - man må se på marginalnytten kontra marginalkostnaden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Nettopp. Folk bruker penger på bil fordi de synes det er verdt det, og da tenker de ikke så mye på hva det koster. Kollektivtransport, derimot, er stusselig, og da skal det veldig lite til før folk begynner å tenke på prisen. Det du sier gir ingen mening, om man ikke tenker så mye på det det koster, så er heller ikke alternativets kost spesielt viktig. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Selvfølgelig gir det mening. Du forventer en logikk her du ikke vil finne. Folk tenker mer på penger i noen situasjoner enn andre, og som regel, tror jeg, ikke mer enn de strengt tatt må. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå