CurSe Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Siden du alt nevnte det med nye fotobokser, kommer det ikke en ny regel nå som sier at eieren av bilen må betale for boten uansett hvem som kjørte? Kan være at jeg hørte feil, men jeg mener at de sa noe i den duren på god morgen norge i dag. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Jo de håper å få gjort en endring der slik at boten kommer direkte til eieren av kjøretøyet (som følge av dårlig bildekvalitet eller manglende identifisering av sjåfør med dagens teknikk) Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 For noe vissvass. Jaja. Da låner man ikke bort bilen til noen lenger iallefall. (Med mindre man vet de ikke er fartsfantomer). Lenke til kommentar
oisp Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Siden du alt nevnte det med nye fotobokser, kommer det ikke en ny regel nå som sier at eieren av bilen må betale for boten uansett hvem som kjørte? Kan være at jeg hørte feil, men jeg mener at de sa noe i den duren på god morgen norge i dag. 5184349[/snapback] Det må jo sies å være helt hinsides all fornuft. Noen ganger begynner jeg virkelig å lure på hvordan disse folkene tenker, hvis de tenker i det hele tatt. Norge styres jo av folk som kun er opptatt av å få mest mulig penger ut av folk på kortest mulig tid. Hvilke folkevalgte er det vi skal slite med og det kan virke som om alle og enhver som sitter på tinget er hodeløse tullinger som ikke har noen som helst innsikt i hvordan vanlige folk lever. Det får da være måte på hva vi skal finne oss i. Og så har vi NAF da. Hvis ikke denne organisasjonen er korrupt så vet ikke jeg. Hører pent sjelden fra den kanten og de skal liksom tale bilistenes sak. Nei, jeg er ikke medlem og det skal jeg pokker meg ikke bli heller. Kjøpt og betalt hele bunten. Hver gang jeg hører om slike tullete forslag begynner jeg å lure på om dette er det eneste våre politikere gjør om dagene. I så fall er det kanskje ikke behov for dem i det hele tatt. Og dette skal vi lønne dem for? Det er faktisk vi (folket) som betaler lønningene til disse overivrige idiotene og hadde det vært like mye tak i Normenn som det er f.eks. i Franskmenn ville vi fått en slutt på galskapen for lenge siden. Dessverre er vi nok for "sirumpa" her opp til at noe vil skje. Vi skulle samlet oss utenfor kontorene deres alle mann og hjulpet de med å pakke rotet de har liggende der før vi sendte de på dør. Til slutt. Hva skal vi med fotobokser i det hele tatt? VI har da alle kamera hvis vi vil bli tatt bilde av. Så langt har ihvertfall jeg klart å unngå disse boksene og jeg kan love at det ikke er fordi jeg kjører under fartsgrensen. Det er jo ingen sak å unngå å bli tatt når man vet hvor de står. De må jo nødvendigvis stå der de sto dagen før eller uka før for den del. Det er da heller ikke noe bevis for at disse boksene har noe som helst effekt på trafikken. De som vil kjøre fort gjør det fremdeles. Det spille overhode ingen rolle om de dobbler antallet flere ganger det vil uansett være muligheter for å bryte fartsgrensene slik at det hele koker ned til at årsaken til at de vil ha flere fotobokser er at de har sett at de kan tjene ganske så lette penger på disse. Blir jo ikke rare driftskostnaden når det eneste de trenger er noen få offentlige ansatte (som i motsetning til politikerne ikke får 10% lønnsøkning eller bestemme sin egen lønn) til å sjekke utstyr og bilnummeret på de aktuelle bilene for så å sende regning til den bilen er registrert på. Nå slutter jeg å skrive før det går utover både mus og tastatur. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Skal like å se hvem som innrømmer å ha kjørt for fort når den blir konfrontert med en bot på 7-8 000 kroner jeg... Skal også like å se hvordan de deler ut prikker etter dette Kan bli innteresant om mutter mister lappen om jeg låner bilen hennes og dundrer forbi en atk i 150 i 50-sona.. Kan noen forklare meg dette?? Lenke til kommentar
skinner Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Rød-Grønn regjering som vil det beste for oss alle? Ser at bare i Telemark kommer det 12 nye fotobokser - ikke at det er så mange her fra før (og de som står er ikke mye tess , men statskassen trenger mer penger fra deg og meg.... Hrumpf! Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det forslaget om bot, uten ID av sjåfør, tror jeg ikke et sekund på, før noen kommer med skriftlig bevis. Her i Norge har vi en fin regel, som gjør at politiet faktisk må bevise at du har gjort noe ulovlig, før du kan straffes for dette. At bilen din har kjørt for fort, vil ikke si at du har gjort noe ulovlig. Da må man i såfall lage en lovendring som sier at det er forbudt å låne bort bilen til personer som kjører for fort, men da går det vel ut over min eiendomsrett, altså retten min til å bestemme hva jeg velger å gjøre med mine eiendeler. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Rød-Grønn regjering som vil det beste for oss alle? Ser at bare i Telemark kommer det 12 nye fotobokser - ikke at det er så mange her fra før (og de som står er ikke mye tess , men statskassen trenger mer penger fra deg og meg.... Hrumpf! 5187418[/snapback] All forskning tyder på at flere kontroller, enten automatisk eller av politiet, senker farten. All forskning tyder også på at senket fart reduserer ulykker og skadeomfang. Trodde dette var allmenn kunnskap? Lenke til kommentar
oisp Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Rød-Grønn regjering som vil det beste for oss alle? Ser at bare i Telemark kommer det 12 nye fotobokser - ikke at det er så mange her fra før (og de som står er ikke mye tess , men statskassen trenger mer penger fra deg og meg.... Hrumpf! 5187418[/snapback] All forskning tyder på at flere kontroller, enten automatisk eller av politiet, senker farten. All forskning tyder også på at senket fart reduserer ulykker og skadeomfang. Trodde dette var allmenn kunnskap? 5188050[/snapback] Kan du dokumentere dette? Jeg spør fordi at nå i de siste par årene er flere strekninger som har fått øket hstigheten igjen og det ville de vel ikke gjort hvis de hadde belegg for at lavere fart automatisk senker ulykkesstatistikken. Uansett så er det ikke dette som er hovedteamaet her. Hele poenget er at de begrunnet dobbling av bokser med et behov for å få inn mere penger og det var ikke et ord om at det hadde noe som helst med ulykker å gjøre. Det betviles at de boksene som man har i dag har bidratt nevneverdi til å senke statistikken. Ikke er det slik at ulykkesstatistikken har går særlig ned heller. Den går vel litt opp og ned slik at det hele jevner seg ut til det normale uavhenging av kontrollene de har. Oftest er det faktisk helt vanlige familiefolk som blir tatt for å kjøre 5 - 10 km/t over. De som er ute etter å grisekjøre gjør dette uansett på tidspunkt og sted som er mere "kontroll sikre" Et annet poeng er at bilEIER skal lastes for hva andre gjør når de er ute å kjører. Dette er jo helt uhørt og det skal bli morsomt å følge rettsakene slikt vil medføre. Er det virkelig slik at vi finner oss i alt. PS. Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg kjører noe over fartsgrensen og for å si det rett ut, det driter jeg i. Har budsjettert med noen tusen til dette formålet hvert år. Så langt ligger jeg godt over budsjett i og med at man bli jo ikke stoppet hvert år hvis man bruker hodet litt. De som er ser ut til å være livredde for å kjøre over fartsgrensene med den følge at de kjører litt under eller i beste fall akkurat på grensen irriterer meg grenseløst. Hva er de redd for? Med de lave farstgrensene vi har her til lands kan det ihvertfall ikke forsvares med sikkerhet. Synes man det er for "farlig" å kjøre 85km/t i 90 sone er det best om de blir hjemme istedet for å sabotere flyten i trafikken for oss andre. Skikkelige pingler som er livredd for å få et forelegg for ikke å snakke om kansje en "prikk", Det er farlig det! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det forslaget om bot, uten ID av sjåfør, tror jeg ikke et sekund på, før noen kommer med skriftlig bevis. Her i Norge har vi en fin regel, som gjør at politiet faktisk må bevise at du har gjort noe ulovlig, før du kan straffes for dette. At bilen din har kjørt for fort, vil ikke si at du har gjort noe ulovlig. Da må man i såfall lage en lovendring som sier at det er forbudt å låne bort bilen til personer som kjører for fort, men da går det vel ut over min eiendomsrett, altså retten min til å bestemme hva jeg velger å gjøre med mine eiendeler. 5187583[/snapback] Var på Holmgang på TV2 i dag... Liker 3 av de nye ATKboksenes i Skien plassering, på de 3 slettene vi har fra Siljan til gjerpen, ikke i svinger eller ulykkesutsatte plasser nei.. Men på en rett slette med flunk ny asfalt, der må vi ha en... Går to paralelle sletter over Gjerpensdalen med en kilometer eller to i mellom, men der blir det ikke satt opp noen boks, fordi der er det så dårlig asfalt at det er farlig å kjøre i 60, fartsgrense på denne sletta er 80, mens den nyasfalterte, har 70... Kan noen fortelle meg hvor den såkalte "logikken" i fartsgrensene er her? Lenke til kommentar
oisp Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det er nok liten logikk i noe som helst når det gjelder trafikk her til lands. De liker å sette opp slike bokser gjerne på de eneste plassene du kan kjøre forbi der hvor det ellers er en god del svingete vei. På denne måten forsikrer de seg om at folk holder seg i køen, hvis de ikke kjører forbi før eller etter boksen da hvor det ofte er midre oversiktelig. Jeg så ikke Holmgang men kunne godt tenkt meg å se hvilke apekatter det er som kommer med slike utspill. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Rød-Grønn regjering som vil det beste for oss alle? Ser at bare i Telemark kommer det 12 nye fotobokser - ikke at det er så mange her fra før (og de som står er ikke mye tess , men statskassen trenger mer penger fra deg og meg.... Hrumpf! 5187418[/snapback] All forskning tyder på at flere kontroller, enten automatisk eller av politiet, senker farten. All forskning tyder også på at senket fart reduserer ulykker og skadeomfang. Trodde dette var allmenn kunnskap? 5188050[/snapback] for og sitere en kjørelærer senkning av fraten fra 80 til 70 er fint på papiret , det blir ikke midre ulykker men det dør mindre personer , ingen bryr seg om at folk blir 100% invalide . ( ikke helt ord rett , men poenget er det samme ) og jeg er helt ening , det er ikke noe poeng i og senke hastigheten når det ikke fører til noe , jeg vil heller dø en og bli 100% invalid og måtte bruke en rullestol som jeg styrer med et sugerør ( no ofens til eventuelt fysiskutviklingshemmede brukere som måtte lese dette ) Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 det er for at det skal se fint ut på papiret. Det er jo allmen kjent at dødulykkene har sunket nå kraftig, men antall skadde faktisk har økt. Politikerne liker å skryte av lav dødlighet på veien, for ingen ser på skadde tallene. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Gleder meg til å se hvordan de skal få til denne såkalte 0-visjonen de prater om støtt og stadig.. Er fortsatt noen som syns det er allright å ende livet i fronten på en stor lastebil... Ingen som tenker på han som førte lastebilen og kanskje møtte blikket på denne stakkaren som kanskje hadde kjærlighetssorg eller lignende, og ikke ville være her mer... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Pluggen: så heter det jo null-visjonen også da. Poenget er at man alltid skal arbeide for færre trafikkdrepte/-invalide/-skadde. Syns du ikke det er viktig å ha noe å strekke seg mot? Lenke til kommentar
oisp Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Pluggen: så heter det jo null-visjonen også da. Poenget er at man alltid skal arbeide for færre trafikkdrepte/-invalide/-skadde. Syns du ikke det er viktig å ha noe å strekke seg mot? 5194138[/snapback] Herregud. Tror du virkelig på alt politikere og folk som sitter i styrende organer forteller? Da er det like greit å la bilen eller annet fremkomstmiddel stå og holde seg hjemme. På denne måten kan man redusere ulykesstatestikken betraktelig. Man skulle jo tro at hele poenget med foto bokser var å senke farten og det gjør de også akkurat der de står. Dessverre eller HELDIGVIS har de ingen effekt på trafikken utover dette. VI kjører nok som vi ville ha gjort uten disse boksene bortsett ifra at nå bremser vi ned litt når vi nærmer oss en. Jeg har ingen forståelse for at dette skal ha noe med trafikksikkerhet å gjøre i det hele tatt. Derimot, har fotobokser veldig mye med økomomi å gjøre og det er jo ikke rart at politikerne gjerne vil ha inn slike lett-tjente penger på denne måten når det i tillegg er forholdsvis billig å drifte. Leser i et tidligere innlegg at antall døde i trafikken har gått ned mens det hvert år settes ny rekord i hvor mange som blir tatt i fartskontroller of fotobokser. Hvor er logikken her hvis det er slik at høyere fart automatisk gir flere ulykker? Det finnes heller ingen statistikk som støtter at antall ulykker går ned ved lavere fart. Det har veldig lite med faten å gjøre men veldig mye med standarden på veien å gjøre. Hadde målet vært minst mulig ulykker ville det nok vært langt mere effektive å bygge bedre og sikrere veier. Men, dette koster og de ville i såfall gått glipp av alle pengene de får inn igjennom kontroller så politikerne synes vel det er lite interessant. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Pluggen: så heter det jo null-visjonen også da. Poenget er at man alltid skal arbeide for færre trafikkdrepte/-invalide/-skadde. Syns du ikke det er viktig å ha noe å strekke seg mot? 5194138[/snapback] Klart det er viktig med et mål, men går ikke ann å sette seg mål som ikke er gjennomførbare.. Eneste måten å hindre at det ikke går med liv i trafikken, er å forby folk å kjøre bil, for om fartsgrensa er 10 km/t, så er det sikkert noen som sovner bak rettet og kjører av veien .. Det går som Oisp sier, ann å putte litt penger i veiene, da maaange av de norske veiene har en standard de bare ler av oss i utlandet.. Jeg kjenner en del tyskere, og de sier vi burde være flau over veiene våre, både fordi de i Tyskland har bra veier, selvom de ikke har et heftig oljefond å hente penger fra, noe vi har her, og fordi vi har relativt greit land å bygge veier i, hvis det blir gjort på den riktige måten... Noe av grunnen til at det sprekker opp så mye som det gjør her er fordi det ikke blir gjort ordentlig grunnarbeid, som drenering, kloakkrør, vannrør, osv osv... På nyere motorveier legger de en meter med isopor under det de legger asfalten på, og der kan du ikke se mange "lappene" i veibanen. For å komme med et litt uvesentlig tall, så asfalterte de hele Øvregate i Skien for 2 år siden, men grunnet dårlige kloakk/vannrør, så er det nå ca. 257 lapper på en strekning på 1,5-2 km... Den tabba har de gjort noen ganger i samme gate nå, så virker ikke som de lærer heller.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 for å forsvare landet vi bor i. Vi har IKKE noe lett land å bygge veier i. Tyskland, Danmark osv.. de setter ut ett par gravemaskiner, bulldosere og kan produsere mil etter mil med vei.. hvorfor? jo.. fordi at det er flatt, de trenger ikke å sprenge fjell, de trenger ikke å bygge en hundretalls bruer eller sprenge tuneller.. for de er det bare å buldosere, og asfaltere. Hadde de skulle bygd vei i norge f.eks hadde de brukt langt mere midler enn hva vi bruker i dag for samme std. og strekning. Det sies at norske entrepenører som bygger vei er i verdensklasse. Men at det brukes ALT for lite penger av hva vi betaler inn i skatter og avgifter er jeg helt enig i. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Det jeg tenkte på Stig-Arne, var at, ja, vi har noen av verdens beste entrepenører, så sammenlignet med tyskerene, så burde vi fint greie å komme godt ut av det med tanke på veier osv osv... Men når de ikke bruker mer en ca halvparten av det de får inn via bøter på veier (tall jeg hørte i ovennevte episode av Holmgang), da kan du lure litt på hvor godt prioritert dette egentlig er.. Noe av dette med å få ned dødstallene på norske veier, kan gjøres ganske enkelt, men det vil koste en del, noe den norske stat ikke er interesert i... Nemlig ved å sette ned avgiftene på ny bil, drastisk... Hvor mange 18 til 20åringer kjører en bil som er over 90modell i forhold til de som kjører bil som er under 90modell?? Kan vi ta en poll på dette kanskje? Selv kjører jeg en gammal Opel Kadett 86, å er fullstendig klar over at om jeg smeller i 60-70 med den, så er jeg stein dau. Men som sagt, det vil igjen koste altfor mye penger... Kan de ikke bare begynne å sende brev til hver nordmann om at det er "for lite" penger i statskassa, så vi må bidra med noen 1000lapper, i stedet så setter de opp ATKbokser for å ikke virke som pengeinnkrevere hele gjengen (noe de i og for seg er), å ha en "god", i det minste gyldig grunn til å tyne oss for penger.. Bra sagt på fra en av de pengesjefene på Holmgang: Vi får for lite inntekter av bilistene våre, så da må vi finne nye måter å tyne de for penger!! (langt fra ordrett, men han kunne like gjerne sagt det sånn...) Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 joda, men å si at det er lett å bygge vei i norge blir feil. Er de forbannade politikerene som ikke klarer å konsentrere seg om de viktige oppgavene her i samfunnet, i motsetning til å skulle bygge operaer til flerfoldige miliarder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå