Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker å konsentrere meg bak rattet og foreta handlinger basert på tankevirksomhet rundt den enkelte situasjon fremfor å kjøre på autopilot og følge alle regler som om alle rundkjøringer og kryss var like. Med andre ord er jeg enig med Runar. Jeg blinker ikke når jeg er mutters alene i et stort og oversiktlig kryss/rundkjøring, og jeg venter heller ikke på grønn mann når jeg skal gå over et oversiktlig kryss kl. 04 om natten på en onsdag. Kall meg gjerne en dare devil og en samfunnsfiende! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva hvis du bare tror du er alene? Hvis man blinker av seg selv, er man ukonsentrert? Det er bare snakk om innarbeidete vaner. Jo mer som går på "autopilot", jo mer oppmerksomhet har du til overs til å følge med på hva som faktisk skjer rundt deg. Det er mye av det føreropplæringen handler om - å mestre kjøretøyet og skape rutiner slik at noe går av seg selv, så du kan tenke på alt som ikke gjør det. Tiden du bruker på å sjekke om det er nødvendig å bruke blinklys, kunne du frigjort ved bare å sette det på.

Endret av Isbilen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg blinker uansett om jeg er helt alene på en vei, er veldig behagelig å ha den modusen satt inn. Blinker i rundkjøringen uansett om det er ingen andre rundt omkring eventuelt kl er 3 om natta.

 

Blink alltid! Hvis du ikke liker å høre på den blinke lyden så skru den av! Gjort det med min bil, men blinker for det ^^.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Blinker uansett nettopp på grunn av hva Isbilen sier. Men jeg må ærlig innrømme at det er noen få ganger jeg glemmer å blinke uansett, spesielt hvis jeg har tusen andre ting jeg tenker på. Jeg er ikke god på multitasking så slike enkle ting som blinking og o.a prøver jeg så godt jeg kan å innarbeide som en selvstyrt rutine.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor. Når jeg tror jeg er alene så er jeg jo det. Med mindre en trafikant (myk, hard, rød eller blå) kommer i 500 (bokstavelig talt).

 

Forresten. De må komme i 500 rundt et hjørne. Det hjørnet må de ta med seg, fordi i min definisjon av ryddig og oversiktlige forhold finnes de ikke.

Endret av Sinnsyk asylaspirant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er allerede forklart ganske grundig i løpet av de siste innleggene. Det burde holde å lese dem, men teskjeen ligger klar i skuffen.

Det forklares (tildels grundig) som et rituale man MÅ utføre.

(Noen MÅ tydeligvis gjøre det hver gang de dreier på rattet. Er det overtroen som er så sterk?)

 

Hensikten med å bruke blinklys er å signalisere en hensikt, en nært forestående handling. Dette signalet gis til medtrafikanter som er i eller snart kommer til å være i nærheten av meg på den veien jeg kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vel fikse alle skadene etter den ekstrem sporten som har vært linket flere ganger her inne XD.

 

Men du har en fin volvo suv, enda klarer du å stå uti rundkjøringen å prøve å presse deg inn en bil som har vært i rundkjøringen mye mer enn deg. Han kom ovenifra, så ligger du bak fyren er greit. Men da brukte du blinklys, men når du ligger innerst og skal ut rett fram og jeg ligger yterst og du ikke blinker tror du det er greit da? Dette var i en rundkjøring etter den første hendelsen. Hadde du ikke mer blinklys olje?

 

Litt senere blinker han to blink til høyre inn på et kjøpesenter, jeg etter skal plukke opp noen. Inne på senteret klarer jo ikke å blinke i det hele tatt, engang så står han midt i veien foran meg og veit ikke helt hvor han skal. Bra du hørte tuten min! Jævla tumling!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Det er en dårlig holdning. Kjører du av og til på rødt også, hvis det er klart?

 

Ja, det skal jeg innrømme at jeg gjør. Det er ingen lyskryss her i området som er så uoversiktlige at det plutselig kan komme en bil ut av intet. Det er derimot flere lyskryss som går på et bestemt program, uavhengig av tidspunkt på døgnet og trafikkmengde. Hvis jeg blir stående i et slikt kryss midt på natten, og ser at det ikke er andre biler i nærheten (mangel på billys), ser jeg ingen problemer med å kjøre.

 

Skyt meg gjerne og kall meg en dårlig/farlig sjåfør, men jeg har enda til gode å være involvert i en ulykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skyt meg gjerne og kall meg en dårlig/farlig sjåfør, men jeg har enda til gode å være involvert i en ulykke.

Mange dårlige sjåfører har aldri vært innblandet i ulykker. Så lenge flaksen er større en forstanden er det jo ikke noe problem, men har du oversikt over akkurat hvor mye fru Fortuna har tenkt å tilgodese deg i nærmere fremtid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må ta vurderinger i trafikken hver dag, så hvorfor skulle ikke bruk av blinklys kunne inngå i dette settet?

 

Om det som kan og bør skje automatisk gjør det, så har du mer tid til å vurdere og ha oversikt over alt det andre. Selv om det er en drøy sammenligning så hadde det vel vært litt kjipt om du hadde måttet huske på å puste hele tiden? Kjipt å glemme om det plutselig skjer noe annet som fanger din oppmerksomhet, liksom.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...