Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Folk kan ikke kjøre rundkjøringer i dag. Umulig! Hjelpe meg, bare fordi jeg blinket på deg ettersom du lå helt til høyre og kuttet svingen og skulle til venstre trenger du ikke brå bremse tre fire ganger etter hverandre.. Idiot kaller man sånne!

 

Hun dama, du veit jeg ikke har vestre vikeplikt? Heldigvis lå jeg i 15 km i 30 sona eller hadde det smelt der! Håper du lærte ettersom jeg tutet!

 

Enig med Sexylubb 1 refleks er ikke vanskelig å ta på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk kan ikke kjøre rundkjøringer i dag.

Heh, det er litt morsomt å se hvor mange som kutter over selve rundkjøringen nå når snøen er kommet. Altså at de kjører oppå selve "fundamentet" til rundkjøringen, hvis du skjønner hva jeg mener. Og ja, det er selvsagt vanskelig å se. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde mer enn god nok avstand til bilen foran. Isklumpen kom som en bue imot meg, husk at vi kjørte i 80. Vi kjørte opp en bakke og, så han var høyere oppe enn meg. Fant ingen synlige skader på bilen, men regner med at vinduet har fått seg en støkk, så får bare følge med

 

Finner du ut om ruten sprekker når varmen kommer på :dribble:

 

Folk kan ikke kjøre rundkjøringer i dag.

Heh, det er litt morsomt å se hvor mange som kutter over selve rundkjøringen nå når snøen er kommet. Altså at de kjører oppå selve "fundamentet" til rundkjøringen, hvis du skjønner hva jeg mener. Og ja, det er selvsagt vanskelig å se. :)

 

Jepp, skulle tro at folk kjørte i fylla om vinteren ihvertfall en del o.O

Lenke til kommentar

Jeg hadde mer enn god nok avstand til bilen foran. Isklumpen kom som en bue imot meg, husk at vi kjørte i 80. Vi kjørte opp en bakke og, så han var høyere oppe enn meg. Fant ingen synlige skader på bilen, men regner med at vinduet har fått seg en støkk, så får bare følge med

 

Takk for oppklaringen. At det skjedde i en motbakke vil jo forandre det regnestykket jeg gjorde en del. Når isklumpen dessuten kom i en bue mot deg kan det tyde på at hengeren har passert en hump og derved kan klumpen ha fått en utgangshastighet oppover, noe som også i høyeste grad vil påvirke regnestykket.

Lenke til kommentar

Formelen din er riktig Jarle, men den måler jo bare hvor lang tid den bruker på selve fallet. Isklossen har også luftmotstand i x-retning (horisontalt), samt en viss treghet. Tregheten er det som gjør at den ikke faller rett ned bak tilhengeren.

Det er forøvrig også treghet som gjør at man blir presset i seteryggen når man skal lette med fly, eller kjenner at setebeltet strammer når man bremser hardt - man starter akselerasjonen med forskjellige tidspunkt.

 

Tregheten og luftmotstanden kan ikke bli sett bort fra i dette regnestykket. Dessverre kan jeg ikke nok fysikk til å klare å regne ut dette, men i praksis betyr det at det kan være mye mer enn 0,5s mellom de to bilene.

Lenke til kommentar

Min første nestensituasjon av typen vi heldigvis lærer å være obs på. En fjøsnisse på Fjøsangerveien syntes det var greit å skifte fil uten å blinke og uten å se seg for først. Han så seg heldigvis om underveis, og oppdaget at det faktisk ikke var plass til manøveren.

Lenke til kommentar

Min første nestensituasjon av typen vi heldigvis lærer å være obs på. En fjøsnisse på Fjøsangerveien syntes det var greit å skifte fil uten å blinke og uten å se seg for først. Han så seg heldigvis om underveis, og oppdaget at det faktisk ikke var plass til manøveren.

 

Så dette istad jeg også, må le litt av sånne folk som plutselig ser i blindsonen når de er på vei over.

Lenke til kommentar

Det er en dårlig holdning. Kjører du av og til på rødt også, hvis det er klart? Grunnen til at disse tingene bør være rutine er at du ikke skal stille spørsmål ved dem, du skal ikke gå gjennom en nødvendighets-sjekk før du bruker dem, rett og slett fordi du ikke alltid har fullt overblikk. Mange motorsyklister har fått kjenne susen når folk er sikre på klar bane i feltet de vil inn i, og derfor dropper både blindsonesjekk og blinklys.

Nei, du skal gjøre det på samme måte hver bidige gang, om du så har inntrykk av at du har veien helt for deg selv. Da gjør du det automatisk, noe som også øker sjansen for at du gjør ting riktig selv om du er trøtt og sliten.

Blink alltid. Vent alltid på grønt lys. Hold alltid fartsgrensen. Stopp alltid ved stoppskilt. Du blir ikke testet i disse tingene på førerprøven bare fordi det skal være litt ekstra vanskelig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg bruker blinklys automatisk. Broren min klarte å bløffe meg pga. det. Han sa eg glemte å blinke i et kryss, så jeg måtte jo faktisk sjekke og da ler han bare...

Syns uansett at både syklister og bilister bør være flinkere til å gi tegn. Motorsyklister er etter min erfaring mye flinkere til å gi tegn, men da hovedsaklig vha. plassering i veibanen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...