Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en fin avslutning på dagen. Kjører hjem fra jobb, på mototveien i 80, poof, der fyker det av en svær isblokk fra tilhengeren på bilen foran, og rett på min bil. Treffer mellom panseret og frontruten på høyre side. Og det smalt, og jeg skrek. Forbanna idioter, hvorfor fjerner ikke folk sånt før de kjører? Så nå må jeg bare vente og se om hvor store skader det er snakk om. Er for mørkt til å se noe nå, og frontruten kan ha fått seg en sprekk

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare på å komme meg bort fra motorveien, og jeg var i sjokk

 

Det kan jeg i og for seg godt forstå, og da fikk du vel heller ikke tatt nummeret på lastebilen. Dette aktualiserer for øvrig noe som har vært diskutert i en annen tråd her, nemlig videoovervåkning fra biler i form av et kamera som kontinuerlig filmer veien foran bilen og lagrer de siste f eks 15 min til enhver tid. Med en slik utrustning kan man både dokumentere hva som skjer og få registreringsnummer på kjeltringer som dette.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare på å komme meg bort fra motorveien, og jeg var i sjokk

 

Forstår det, jeg var i en ulykke med lastebil. Heldigvis kom jeg aldri i sjokk, var helt meg selv under krasjet. Måtte holde igjen rattet og stå på bremsen og litt mer. Hadde jeg ikke gjort det veit jeg ikke om jeg hadde levd i dag. Men kan forstå at folk kan få sjokk.

 

Heldigvis som sagt fikk jeg ikke sjokk og det sa kjørelæren min aldri få det noen gang det kan påvirke kjøringen din enda mer og kan bli mer katastrofalt.

 

Hva kjøre du Jakke?

 

 

Sexylubb: Kjøre under hengeren :p. Nei da, få kontakt med han med lys foran også videre. Sette på varselblink litt også sette på blink lys til høyere. Sikkert flere måter.

Lenke til kommentar

Hva jeg kjører? Signaturen sier vel det, Mazda RX7. Men nytt panser koster flesk, samme gjør frontrute, det er 3k til Gjensidige. Jeg må ut med minst 8000 for å fikse bilen.

 

Og siden jeg har toppmontert intercooler så må jeg ha et passe rett panser.

Lenke til kommentar

For en fin avslutning på dagen. Kjører hjem fra jobb, på mototveien i 80, poof, der fyker det av en svær isblokk fra tilhengeren på bilen foran, og rett på min bil. Treffer mellom panseret og frontruten på høyre side. Og det smalt, og jeg skrek. Forbanna idioter, hvorfor fjerner ikke folk sånt før de kjører?

 

Kanskje litt skylddeling i denne situasjonen

Holder du god nok avstand til bilen foran (min. 3 sekunder) så ville, isblokken gått i veibanen før du rakk å passere

Lenke til kommentar

Nå som det er vinterføre trenger du ikke kjøre lenge for å oppleve de to hovedtypene av tullinger som herjer på veiene nå. Det er da snakk om pysene som ikke tør å kjøre fortere enn 40 og idiotene som har null respekt for vinterføre og ligger rett i rævva på deg. Håper alle får aids.

Lenke til kommentar

Snø/isflak som blir tatt tak i av vinden kan seile/fly ganske mange meter før det treffer bakken. Med andre ord skal man ganske mange sekund/meter bak en bil før man kan unngå løs is/snø. Langt mer en 3-5 sekund. Og dersom isflakene/snøblokkene ikke er synlige er det og vanskelig å ta høyde for det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For en fin avslutning på dagen. Kjører hjem fra jobb, på mototveien i 80, poof, der fyker det av en svær isblokk fra tilhengeren på bilen foran, og rett på min bil. Treffer mellom panseret og frontruten på høyre side. Og det smalt, og jeg skrek. Forbanna idioter, hvorfor fjerner ikke folk sånt før de kjører?

 

Kanskje litt skylddeling i denne situasjonen

Holder du god nok avstand til bilen foran (min. 3 sekunder) så ville, isblokken gått i veibanen før du rakk å passere

 

Jeg var inne på samme tanken, men syntes det var litt upassende å "kjefte opp" en som nettopp har hatt en slik opplevelse for å ha holdt for liten avstand. Med episoden litt mer på avstand og med litt mer informasjon tilgjengelig kan man imidlertid se litt nærmere på den siden av saken. Høyden på hengeren oppgis til ca 1.8 m, men la oss si 2 m for å la "tvilen komme tiltalte til gode" som det heter.

 

En isblokk som faller fra en høyde på 2 m vil ikke komme opp i slike hastigheter at den får nevneverdig vertikal luftmotstand før den treffer bakken. Strekningen den faller i løpet av en tid t er da gitt som 0.5gt^2 hvor g er tyngdens akselerasjon (ca 10 m/sek^2).

 

Setter man fallhøyden til 2 m og løser med hensyn på t finner man at isblokken vil treffe bakken etter 0.6 sek. Nå rakk den imidlertid ikke å treffe bakken, den traff i stedet en bil bak. Hvor høyt over bakken den slo inn i bilen sies det ikke noe om, men hvis det var en vanlig personbil og den traff mellom panseret og frontruta er vi neppe så veldig langt ute på jordet om vi sier 1 m. Hvis den fallt fra 2 m høyde på tilhengertaket til 1 m høyde på bilen bak vil det bare ta 0.44 sek etter tilsvarende regnestykke.

 

Nå er dette selvsagt temmelig forenklede betraktinger som ikke tar hensyn til en rekke forhold. Hvis det var mer snø enn is i det som fallt kan det ha hatt en størrelse og form som tilsier at man ikke kan se bort fra vertikal luftmotstand. Turbulens rundt bilen foran og dens tilhenger kan også ha skapt lokale oppadgående luftstrømmer som har dempet fallhastigheten. Likevel, forskjellen mellom 0.44 og 3 sek er såpass stor at det nok er grunnlag for å tro at avstanden til bilen foran har vært i minste laget. 3 sek i en hastighet på 80 km/t tilsvarer en avstand på nærmere 70 m. Jeg sier ikke at så var tilfelle her, men altfor ofte ser man avstander til forankjørende hvor kommaet er flyttet en plass til venstre i forhold til hvor det burde være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva jeg kjører? Signaturen sier vel det, Mazda RX7. Men nytt panser koster flesk, samme gjør frontrute, det er 3k til Gjensidige. Jeg må ut med minst 8000 for å fikse bilen.

Og siden jeg har toppmontert intercooler så må jeg ha et passe rett panser.

 

Så ikke den jeg så beklager :) Rå bil da :D.

 

Heldigvis som sagt fikk jeg ikke sjokk og det sa kjørelæren min aldri få det noen gang det kan påvirke kjøringen din enda mer og kan bli mer katastrofalt.

Bra tips, jeg skal velge å ikke få sjokk hvis jeg havner i en ulykke.

 

Det varierer til person til person, jeg fikk aldri sjokk heldigvis og var nesten meg selv bortsett ifra å slått hodet litt hardt i siden ellers ikke noe sjokk mer wtf skjedde nå.

Lenke til kommentar

Mye synsing nå. Jeg har selv fått steinsprut i vinduet mitt (dvs lastebilen på jobben sitt vindu) fordi en hyggelig kar la seg inn rett foran meg med tilhengeren sin full av grus. La nå tvilen komme henne til gode frem til hun eventuelt velger å si mer om hendelsesforløpet.

 

Ellers: Hvor jævla vanskelig er det å ta på seg en refleks av noe slag når en er ute å går i mørket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...