ATWindsor Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Mange ubrukelige sykkelfelt i norge, og det er jeg faktisk enig i: http://www.tu.no/bygg/2012/10/30/norge-bruker-hundretalls-millioner-pa-ubrukelige-sykkelfelt AtW Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 "En lovendring må til..." Er det ikke bare å fatte et vedtak om at de skal følge den danske modellen? Eller er det virkelig så firkanta at man må lage en lov om forhøyd sykkelvei med kantstein? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Krasj-ved-Floyfjellstunnelen-2788489.html Igjen. Vanskelig å kjøre tunnel visst. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 For en fin avslutning på dagen. Kjører hjem fra jobb, på mototveien i 80, poof, der fyker det av en svær isblokk fra tilhengeren på bilen foran, og rett på min bil. Treffer mellom panseret og frontruten på høyre side. Og det smalt, og jeg skrek. Forbanna idioter, hvorfor fjerner ikke folk sånt før de kjører? Så nå må jeg bare vente og se om hvor store skader det er snakk om. Er for mørkt til å se noe nå, og frontruten kan ha fått seg en sprekk Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Stoppet du ikke fyren foran deg da? Han er ansvarlig for sånt. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Jeg tenkte bare på å komme meg bort fra motorveien, og jeg var i sjokk Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Stoppe en lastebil som kjører i 80 på motorveien? Hvordan skal en gjøre det? 2 Lenke til kommentar
Jarle S Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Jeg tenkte bare på å komme meg bort fra motorveien, og jeg var i sjokk Det kan jeg i og for seg godt forstå, og da fikk du vel heller ikke tatt nummeret på lastebilen. Dette aktualiserer for øvrig noe som har vært diskutert i en annen tråd her, nemlig videoovervåkning fra biler i form av et kamera som kontinuerlig filmer veien foran bilen og lagrer de siste f eks 15 min til enhver tid. Med en slik utrustning kan man både dokumentere hva som skjer og få registreringsnummer på kjeltringer som dette. Lenke til kommentar
Samara Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Er for mørkt til å se noe nå, og frontruten kan ha fått seg en sprekk Stor skade? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Traff imellom panseret og frontruta, vil tro panseret er bulka fint også. Det er noen tusen i retting og lakking. Frontrute er 1-3k i egenandel. For meg som student så hadde det vært nok til å vurdere å vrake bilen. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Jeg tenkte bare på å komme meg bort fra motorveien, og jeg var i sjokk Forstår det, jeg var i en ulykke med lastebil. Heldigvis kom jeg aldri i sjokk, var helt meg selv under krasjet. Måtte holde igjen rattet og stå på bremsen og litt mer. Hadde jeg ikke gjort det veit jeg ikke om jeg hadde levd i dag. Men kan forstå at folk kan få sjokk. Heldigvis som sagt fikk jeg ikke sjokk og det sa kjørelæren min aldri få det noen gang det kan påvirke kjøringen din enda mer og kan bli mer katastrofalt. Hva kjøre du Jakke? Sexylubb: Kjøre under hengeren . Nei da, få kontakt med han med lys foran også videre. Sette på varselblink litt også sette på blink lys til høyere. Sikkert flere måter. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hva jeg kjører? Signaturen sier vel det, Mazda RX7. Men nytt panser koster flesk, samme gjør frontrute, det er 3k til Gjensidige. Jeg må ut med minst 8000 for å fikse bilen. Og siden jeg har toppmontert intercooler så må jeg ha et passe rett panser. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Heldigvis som sagt fikk jeg ikke sjokk og det sa kjørelæren min aldri få det noen gang det kan påvirke kjøringen din enda mer og kan bli mer katastrofalt. Bra tips, jeg skal velge å ikke få sjokk hvis jeg havner i en ulykke. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Skal ut og se på bilen etterpå. Det var ikke en lastebil, men en personbil med en høy tilhenger. Tilheneren var kanskje 1.80 høy ca Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 For en fin avslutning på dagen. Kjører hjem fra jobb, på mototveien i 80, poof, der fyker det av en svær isblokk fra tilhengeren på bilen foran, og rett på min bil. Treffer mellom panseret og frontruten på høyre side. Og det smalt, og jeg skrek. Forbanna idioter, hvorfor fjerner ikke folk sånt før de kjører? Kanskje litt skylddeling i denne situasjonen Holder du god nok avstand til bilen foran (min. 3 sekunder) så ville, isblokken gått i veibanen før du rakk å passere Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Nå som det er vinterføre trenger du ikke kjøre lenge for å oppleve de to hovedtypene av tullinger som herjer på veiene nå. Det er da snakk om pysene som ikke tør å kjøre fortere enn 40 og idiotene som har null respekt for vinterføre og ligger rett i rævva på deg. Håper alle får aids. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Snø/isflak som blir tatt tak i av vinden kan seile/fly ganske mange meter før det treffer bakken. Med andre ord skal man ganske mange sekund/meter bak en bil før man kan unngå løs is/snø. Langt mer en 3-5 sekund. Og dersom isflakene/snøblokkene ikke er synlige er det og vanskelig å ta høyde for det. 6 Lenke til kommentar
Jarle S Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 For en fin avslutning på dagen. Kjører hjem fra jobb, på mototveien i 80, poof, der fyker det av en svær isblokk fra tilhengeren på bilen foran, og rett på min bil. Treffer mellom panseret og frontruten på høyre side. Og det smalt, og jeg skrek. Forbanna idioter, hvorfor fjerner ikke folk sånt før de kjører? Kanskje litt skylddeling i denne situasjonen Holder du god nok avstand til bilen foran (min. 3 sekunder) så ville, isblokken gått i veibanen før du rakk å passere Jeg var inne på samme tanken, men syntes det var litt upassende å "kjefte opp" en som nettopp har hatt en slik opplevelse for å ha holdt for liten avstand. Med episoden litt mer på avstand og med litt mer informasjon tilgjengelig kan man imidlertid se litt nærmere på den siden av saken. Høyden på hengeren oppgis til ca 1.8 m, men la oss si 2 m for å la "tvilen komme tiltalte til gode" som det heter. En isblokk som faller fra en høyde på 2 m vil ikke komme opp i slike hastigheter at den får nevneverdig vertikal luftmotstand før den treffer bakken. Strekningen den faller i løpet av en tid t er da gitt som 0.5gt^2 hvor g er tyngdens akselerasjon (ca 10 m/sek^2). Setter man fallhøyden til 2 m og løser med hensyn på t finner man at isblokken vil treffe bakken etter 0.6 sek. Nå rakk den imidlertid ikke å treffe bakken, den traff i stedet en bil bak. Hvor høyt over bakken den slo inn i bilen sies det ikke noe om, men hvis det var en vanlig personbil og den traff mellom panseret og frontruta er vi neppe så veldig langt ute på jordet om vi sier 1 m. Hvis den fallt fra 2 m høyde på tilhengertaket til 1 m høyde på bilen bak vil det bare ta 0.44 sek etter tilsvarende regnestykke. Nå er dette selvsagt temmelig forenklede betraktinger som ikke tar hensyn til en rekke forhold. Hvis det var mer snø enn is i det som fallt kan det ha hatt en størrelse og form som tilsier at man ikke kan se bort fra vertikal luftmotstand. Turbulens rundt bilen foran og dens tilhenger kan også ha skapt lokale oppadgående luftstrømmer som har dempet fallhastigheten. Likevel, forskjellen mellom 0.44 og 3 sek er såpass stor at det nok er grunnlag for å tro at avstanden til bilen foran har vært i minste laget. 3 sek i en hastighet på 80 km/t tilsvarer en avstand på nærmere 70 m. Jeg sier ikke at så var tilfelle her, men altfor ofte ser man avstander til forankjørende hvor kommaet er flyttet en plass til venstre i forhold til hvor det burde være. 2 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hva jeg kjører? Signaturen sier vel det, Mazda RX7. Men nytt panser koster flesk, samme gjør frontrute, det er 3k til Gjensidige. Jeg må ut med minst 8000 for å fikse bilen. Og siden jeg har toppmontert intercooler så må jeg ha et passe rett panser. Så ikke den jeg så beklager Rå bil da . Heldigvis som sagt fikk jeg ikke sjokk og det sa kjørelæren min aldri få det noen gang det kan påvirke kjøringen din enda mer og kan bli mer katastrofalt. Bra tips, jeg skal velge å ikke få sjokk hvis jeg havner i en ulykke. Det varierer til person til person, jeg fikk aldri sjokk heldigvis og var nesten meg selv bortsett ifra å slått hodet litt hardt i siden ellers ikke noe sjokk mer wtf skjedde nå. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Mye synsing nå. Jeg har selv fått steinsprut i vinduet mitt (dvs lastebilen på jobben sitt vindu) fordi en hyggelig kar la seg inn rett foran meg med tilhengeren sin full av grus. La nå tvilen komme henne til gode frem til hun eventuelt velger å si mer om hendelsesforløpet. Ellers: Hvor jævla vanskelig er det å ta på seg en refleks av noe slag når en er ute å går i mørket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå