Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Man skal det. Med hjemmel i loven. Men for alt man vet så kjørte vedkommende så fort som vedkommende mente det var forsvarlig utifra egne forutsetninger. Hva vet du om f.eks. reaksjonsevnene til den sjåføren?

 

Hvis man ikke har reaksjonsevne innenfor rimelighetens grenser har man neppe lov til å ha lappen ? På samme måte som diabetikere ikke får lov til å kjøre buss.

Bør ihvertfall være sånn eller så er det virkelig galt.

Lenke til kommentar

1) Ordlyden er "unødig hindring". Slå det opp

2) At noen andre bryter trafikkreglene gir deg ikke blanko fullmakt til det samme.

 

Jeg gjentar forøvrig spørsmålet mitt -- " Hvor mange km/t over grensen er grovt?"

Skjønner ikke hvorfor jeg egentlig gidder å ta meg tid til deg. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Lovverket sier som følger:
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Unødig er et synonym til unødvendig. Med andre ord er det helt ok om de kjører i f.eks 50 km/t i en 70-sone dersom det er nødvendig (dyretransport, mye last, tilhenger, etc.) Men dette er virkelig ikke den type sjåfører jeg snakker om. Har du ikke fått det med deg?

 

Edit: Hva vil du egentlig frem til/hvor vil du med denne "krangelen"?

Endret av Klatt3n
  • Liker 2
Lenke til kommentar

men de som velger å være til hindring for meg bryter regelverket like mye som jeg gjør. :)

 

1) Ordlyden er "unødig hindring". Slå det opp

2) At noen andre bryter trafikkreglene gir deg ikke blanko fullmakt til det samme.

 

Jeg gjentar forøvrig spørsmålet mitt -- " Hvor mange km/t over grensen er grovt?"

SVAR: Farten er grov når trafikken, føret, vêret, vegstandard, fareskilting, mjuke trafikantar eller sjølve vegen tilseier at farten skulle vore lågare for tryggleiken. 120 km/t i Lærdalstunnelen ser eg på som problemfritt. 60 km/t gjennom eitt gatetun, derimot, er noko berre toskar gjer. Det gjeld også 100km/t i ei 80-sone med skilta fare for vilt. Eller 30 km/t over eit fotgjengarfelt der forgjengarar er på tur over. Eller 80 km/t med sumardekk over Hardangervidda på vinterhalvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men de som velger å være til hindring for meg bryter regelverket like mye som jeg gjør. :)

 

1) Ordlyden er "unødig hindring". Slå det opp

2) At noen andre bryter trafikkreglene gir deg ikke blanko fullmakt til det samme.

 

Jeg gjentar forøvrig spørsmålet mitt -- " Hvor mange km/t over grensen er grovt?"

'

 

Unødig hindring kan bety veldig mye ettersom det er hver enkel person sin oppfatning.

 

Du har aldri brytet trafikkreglene i det hele tatt du da? Aldri i ditt liv? Kjører ut i rundkjøring og i kryss uten at en bilist har bremset eller slippet gassen i det ehele tatt? Det tror jeg ikke på, hvis det så slutt å klag her du også da :)

Endret av Andzel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff.

Nå er det kommet en halv centimeter med snø her i Bergen, blir det vel daffende idioter langt under fartsgrensen fram til snøen forsvinner.. Argh.

 

Det kan godt være. Kanskje bergenserne burde gjøre som det later til at trønderne gjorde i fjor vinter: Gå tilbake til piggdekk i stedet for å ake rundt på en rullende selvmotsigelse som kalles "piggfrie vinterdekk". I fjor vinter øket nemlig bruken av piggdekk igjen i Trondheim. På isunderlag er det det eneste som duger. Bruk av piggfrie vinterdekk er noe som nettopp bidrar til å skape slike situasjoner som Klatt3n tar opp lenger oppe i tråden. Fysikkens lover tilsier nemlig at kjører man piggfritt MÅ man holde lavere hastighet enn hva man kan med pigger.

 

Hvor stor forskjellen blir avhenger selvsagt av hva slags vinterføre det er snakk om, men i kystnære strøk som for både Trondheim og Bergen er det jo ofte is.

Lenke til kommentar

Med andre ord er det helt ok om de kjører i f.eks 50 km/t i en 70-sone dersom det er nødvendig (dyretransport, mye last, tilhenger, etc.) Men dette er virkelig ikke den type sjåfører jeg snakker om.

 

Nok et tips -- det er ikke du som definerer "(u)nødig" når det gjelder forsvarlig hastighet for en annen sjåfør. Er dette klarere nå?

 

Edit: Hva vil du egentlig frem til/hvor vil du med denne "krangelen"?

 

Jeg spør igjen, "hvor mange km/t over grensen er grovt?" (siden kjernen i frustrasjonen din er at du er en "grei sjåfør" uten "grove overtredener" som (akk og ve) mener å ha blitt hindret av en annen sjåfør fordi vedkommende var under den maksimalt tillatte hastigheten, mens du trives med å kjøre over den)

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

zotbar, det spørsmålet er jo rart. Det med farten har jo mye å gjøre med veikvalitet, føre, osv. Enkelte veier har jo fastgrense 80 når det er ren galskap å kjøre over 70, mens andre veier som ville hatt 90 i Sverige har 60 i Norge. Da vil det noen steder være grovt å ligge 5 km/t over, mens andre steder føles det som en helt streit affære å ligge 15 km/t over. "Ingen veier er like", er jeg nesten fristet til å si.

 

Du virker besatt på å få tall, så her kommer mine. Jeg vil si 80+ i 60-sona, 95+ i 70-sona og 140+ på fire-felts motorvei kan kalles grov overtredelse. Det er på grunnlag av de veiene jeg har frekventert, men jeg tar selvfølgelig høyde for at den generelle veistandarden gir andre inntrykk i andre deler av landet. Med andre ord kan man i mening oftest ligge 10 km/t over grensen uten å føle seg kriminell. Pass opp for fotobokser, though.

 

Red: Jeg tror uansett frustrasjonen går på mennesker som kjører seint på oversiktlige fine veier. Jeg har vært i "tog" mange ganger, og jeg spør meg ofte om det er personen i front som vurderer forholdene og føret feil, eller om det er de 20 personene som ligger og bremser bak og gjerne vil forbi for å rekke hjem innen 2013.

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

zotbar, det spørsmålet er jo rart. Det med farten har jo mye å gjøre med veikvalitet, føre, osv.

 

Selvsagt! Men den maksimale tillatte hastigheten er absolutt; det er ikke noe man kan se bort fra og late å være en "grei sjåfør" noe mer enn man kan kjøre på rødt lys, bare det later til å være klart.

 

Enkelte veier har jo fastgrense 80 når det er ren galskap å kjøre over 70, mens andre veier som ville hatt 90 i Sverige har 60 i Norge.

 

Men all den tid man er i .no og grensen er 60, er man pent nødt til å kjøre i 60 eller under.

 

Du virker besatt på å få tall, så her kommer mine. Jeg vil si 80+ i 60-sona, 95+ i 70-sona og 140+ på fire-felts motorvei kan kalles grov overtredelse.

 

Og 79 i 60 er ikke grovt, mens 81 er grovt fordi at ... ?

 

Med andre ord kan man i mening oftest ligge 10 km/t over grensen uten å føle seg kriminell.

 

Tja, jeg synes jeg skal få lov til å ha sex med 15-åringene, såfremt de er edru og frivillige uten å føle meg kriminell. Tross alt, de blir jo lovlige om noen få måneder og i mange andre land er de faktisk lovlige. Skjønner ikke oppstandelsen da -- det er jo ikke en grov overtredelse hvis de er med på sexen frivillig!

 

Red: Jeg tror uansett frustrasjonen går på mennesker som kjører seint på oversiktlige fine veier.

 

Jeg er med på frustrasjon bunnet ut i andres lovbrudd på veien.

 

Men å sutre og å gnåle om andres (u?)lovlige kjøring når en selv ikke følger trafikkreglene er like troverdig som Ubaydullah Hussain sine preken mot skatt når han NAV-er selv -- i beste fall latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unødig hindring kan bety veldig mye ettersom det er hver enkel person sin oppfatning.

 

... og siden man ikke aner noe om den andre sjåføren eller bilen er det umulig å si om den hastigheten var en unødig hindring.

 

Du har aldri brytet trafikkreglene i det hele tatt du da?

 

Jeg har aldri gnålt om at andre respekterer fartsgrensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom igjen, zotbar. Nå er du vanskelig. Ligg med så mange 15-åringer du vil. Hvis de er helt med på det blir det antageligvis aldri noe sak ut av det, akkurat som når jeg drikker øl i parken på sommeren eller laster ned piratkopiert materiale fra internett i blant.

 

Hvis man kjører ut i et kryss på rødt lys når man ser at det er kryssende trafikk bryter man loven, det er sant, men man utfører også et meget velrettet selvmordsforsøk. Det samme kan ikke sies om å kjøre i 75 i 60-sona når veien er tørr og fin på en sommerdag.

 

Og du forteller meg at jeg må respektere norske fartsgrenser på norske veier selv om jeg har en formening innerst inne om at fartsgrensen antageligvis ville vært høyere på en tilsvarende svensk vei? youDontSay.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor blir jeg ikke stoppet i laserkontroll når jeg ligger i 90 i 80-soner, zotbar?

 

Edit: Jeg er ikke til hindring for noen. Om du leste hva jeg skrev i min første, originale sytete post, så poengterte jeg at jeg gjerne tråkker litt ekstra på pedalen når jeg er alene på veiene. Selvfølgelig er det også snakk om gode, oversiktlige veier. Jeg vet om hundrevis av drittkjipe veier i området hvor det er 80 men det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 40 km/t.

 

Du sammenligner mine "grove" lovbrudd med det å ha sex med mindreårige samt det å kjøre på rødt lys. Altså.. hæ? Det eneste de tre tingene her har til felles er at de per norske lover anses som ulovlige. Utover det er det jo helt banalt å sammenligne slike saker. Det er nesten like teit som å si at jeg og deg er like fordi vi begge er mennesker. Det er utrolig mye mer bak den ligningen. Det virker nesten som om du prøver å påstå at jeg tror det er greit å f.eks ta liv av mennesker fordi jeg også syntes det er greit å ligge i 70 i 60-sonen.

 

Dette var en klagetråd. Jeg klager på folk som kjører i 50 i 70-sonen, på fine sommerdager. Og selv om det ikke skulle være jeg som bestemmer hva som er unødig for andre, så skal de også mer eller mindre være pliktig til å slippe meg forbi dersom de hindrer meg i å komme frem. Problemet mitt er at det nesten ikke finnes folk som faktisk gjør det. :)

Endret av Klatt3n
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir feil å mene at alle lovbrudd er like. Jeg har ingen problemer med å klage over de som kjører på rødt lys, de som ligger godt under fartsgrensen uten åpenbar grunn, de som presser på og sperrer kryss selv om de utmerket godt ser at de ikke rekker å komme gjennom krysset før trafikken stopper, og de som ikke bruker blinklys, selv om jeg ikke alltid følger fartsgrensen selv. Det blir derimot feil av meg å klage over de som kjører fort når jeg gjør det selv. Men det er ikke det jeg irriterer meg over i trafikken.

 

Når det er sagt, kan vi godt avslutte denne diskusjonen, da vi aldri kommer til å bli enige, og fordi det skaper uro i tråden. De som ønsker det kan opprette en egen tråd, men frem til det skjer vil nye innlegg bli fjernet uten forvarsel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...