Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Piggane mine kom på for fjorten dagar sidan, kvelden føre hjortesafarituren gjennom Sogn og Fjordane. Nyttar ikkje å klatre korkje Utvikfjellet eller Strynefjellet med piggfritt.

 

Og til dei som enno køyrer på sumardekk: Byt dekk snarast. Eg er lei av å køyre bak i 40 km i timen i 80-sona fordi de ikkje gidd å byte dekk i tide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wall of complain incoming:

 

Jeg er en forholdsvis rolig og grei sjåfør. Når jeg er alene på gode veier ligger jeg nok kanskje jevnt 5-10 km/t over fartsgrensa, spesielt i 60-soner og oppover. I det siste har jeg begynt å kjøre en del mer enn før, grunnet lang skolevei samt at kjæresten har flyttet for å gå på FHS og det blir en del turer til henne i helger o.l, noe som er i overkant av en times kjøretur gjennom Bergen, Åsane, utover mot Knarvik. Og hver forbanna gang jeg er ute og kjører tar jeg igjen en bil, noe som forsåvidt er ganske innlysende da det selvføglelig kommer til å være noen som følger fartsgrensa slavisk - og det er greit! Det er lov. Men det som virkelig, virkelig irriterer meg, og virkelig gjør meg til en aggressiv sjåfør, det er de som konsekvent ligger kanskje 10 km/t UNDER fartsgrensa.

 

Altså, når du ikke har biler foran deg så langt du kan se, og du har 10-15 biler i tog bak deg, og flere og flere kommer til, så vet du at du gjør noe feil. Og folk skjønner det jo heller ikke, forstår ikke at de (tilnærmet?) er pliktig til å ikke være en hindring i trafikken og dermed slippe folk forbi. Sist jeg var på kjøretur endte jeg bak en liten og nett varebil som lå alt mellom 10-20 km/t under fartsgrensa i en strekning på rundt 2.5 mil. Utrooolig irriterende og lite muligheter for forbikjøring (spesielt med min bil.) 50 i 70-soner og 50 i 60-soner, til tider 40 i 80-soner. Hva er greia? Hva faen feiler folk?

 

Merker at jeg både blir hissig og sikkert legger meg langt i ræva på folk, til tider ut mot midten av veien for å vise at jeg vil forbi, men folk tar jo ikke hintet. Til tider føler jeg for å stå på fløyta, men tviler litt på at det er effektivt. Aner ikke hvordan jeg skal "løse" problemet, og det skjer så utrolig ofte, nesten hver gang jeg er på litt lengre turer. Jeg har ingenting i mot å ligge bak en person som holder fartsgrensa, men fucking hell, ikke under. IKKE UNDER.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en forholdsvis rolig og grei sjåfør. Når jeg er alene på gode veier ligger jeg nok kanskje jevnt 5-10 km/t over fartsgrensa,

 

Da er du ikke en "grei" sjåfør. Konseptet du sliter med er "den maksimale tillatte hastigheten". Slå opp "maksimale" i en ordbok, hvis det er utfordrende, før du gnåler om folk som faktisk tar dette begrepet på alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden heter ikke «Trafikalsk klagemur for de som aldri bryter trafikkreglene på en eller annen måte». Klatt3n irriterer seg over folk som ligger godt under fartsgrensen, og jeg er helt enig.

 

Ja, jøss. Jeg vil gjerne klage over alle de idiotene som kjører når de har grønt mens jeg er i krysset på rødt lys! Noe så tåpelig å faktisk følge reglene. Sheesh. Jeg vil jo frem (selv om jeg har rødt); da får de andre innrette seg.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Heh, vis meg den brukeren her inne som aldri kjører fortere enn fartsgrensa. Og det er som sagt ikke snakk om grove overtredener her, men at det viser 70 på speedometeret (som trolig har en feilmargin på opptil -5 km/t ifølge tilfeldige fartsmålere plassert rundt i landet samt GPSer) i en 60-sone skal jeg være ærlig og si at ikke er unormalt.

 

Problemet er selvfølgelig som "sinnsyk" poengterer - jeg tar folk igjen og ligger bak dem i gjerne opptil 20 minutter da jeg bor litt landslig til og med lite brede/gode strekninger for (FINE) forbikjøringer.

 

Og som jeg også sa, bare for å poengtere det en gang til, så har jeg null problemer med folk som faktisk holder fartsgrensa, eller dupper et par fem km/t under fartsgrensa i ny og ne. Jeg tenker på folk som konsekvent kjører i f.eks 50 i 60-soner og nekter å blinke inn til en busslomme eller lignende når jeg ganske innlysende gir signal om at jeg vil forbi.

 

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene [...] slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret."
(http://www.lovdata.n...-004-002.html#6)

 

Hvorfor skal man ikke like greit kunne bli tatt og bøtelagt for hindring av trafikk som det å kjøre ørlite grann for fort? Forklar gjerne.

 

Forøvrig var det kanskje teit av meg å innlede med å si at jeg er en rolig/grei sjåfør for å så si at jeg kjører litt fortere enn fargsgrensa. Det jeg mente med "grei" sjåfør er at hvis jeg møter biler under mine lovbruddseskapader så presser jeg meg ikke opp i ræva på dem og brenner forbi i 120 så fort jeg har mulig. Legger meg som regel med grei lengde bak bilen og holder dens tempo. Jeg er ikke noe typisk "rånegutt".

Endret av Klatt3n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh, vis meg den brukeren her inne som aldri kjører fortere enn fartsgrensa.

 

Trafikkreglene er ikke noe man velger seg bort fra når man finner det mer behagelig.

 

Og det er som sagt ikke snakk om grove overtredener her (...)

 

Hvor mange km/t over grensen er grovt?

 

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene [...] slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret."
(http://www.lovdata.n...-004-002.html#6)

 

Hvorfor skal man ikke like greit kunne bli tatt og bøtelagt for hindring av trafikk som det å kjøre ørlite grann for fort? Forklar gjerne.

 

Man skal det. Med hjemmel i loven. Men for alt man vet så kjørte vedkommende så fort som vedkommende mente det var forsvarlig utifra egne forutsetninger. Hva vet du om f.eks. reaksjonsevnene til den sjåføren?

 

Forøvrig var det kanskje teit av meg å innlede med å si at jeg er en rolig/grei sjåfør for å så si at jeg kjører litt fortere enn fargsgrensa.

 

No shit, Sherlock. Skal du gnåle om andres oppførsel i trafikken, sørg i det minste for å være på den rette siden av regelverket der og da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...