Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk klager på at syklister ikke slipper fram bilister. Hva med motsatt situasjon? Det plager meg at trege biler sperrer veien for meg når jeg kommer på sykkel...

30-sone med fartsdumper (spesielt nedoverbakker) lar meg enkelt sykle fra bilister, men å kjøre forbi er nesten umulig...

Det beste er likevel de som presser seg forbi meg i toppen av bakken og blir like sure "hver gang" jeg kjører forbi de i bakken før jeg svinger av. Må nesten begynne å sykle midt i veien så jeg slipper dustete forbikjøringer som uansett er unødvendige.

/syting og klaging

Hald fartsgrensa sjølv, din syklekopp! /streng tone

Lenke til kommentar

Dette har ikke noe med diskusjonen de forrige sidene å gjøre, men rent generelt: Syklister som tror at de kan sykle så fort de vil, hvor de vil - irriterer meg. Var i Bergen for en liten stund siden, hvor det var en bratt bakke med biler parkert på begge veier. Folk gikk der med barnevogner og lignende. Syklistene tok tilfart ned bakken, så et par stykker som nærmest trådde for harde livet nedover, uten å ta hensyn til personer som går der og biler som kom fra uoversiktlige kryss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok ar billister i oslo by er over gjennomsnittet hissige, men ble faktisk dinga på av trikken i dag!

(Kjørte gjennom Majorstua krysset og nedover mot Frogner for de av dere som vet hvor det er)

Vertfall, det er rødt lys 300 meter framme og jeg og en golft sklir fint forbi trikken på hans høyre side som beveger seg i ca 10km/t golften smetter inn foran, og fortsetter og dra fra, jeg holder mi fil, før jeg tar tre blink og legger meg over på trikkesporet når jeg tar igjen køen, i det jeg begyner og legge over til riktig fil (den hvor trikken også kjører) ringer (tuter) han en gang, men jeg ser jo i speilet mitt at han har minst 20m like til han tar meg igjen( og nå holder gangfart) , og holder nå gang fart. Så jeg fortsetter og legge over, trikken ringer nå igjen på meg, og må faktisk bremse( fordi hele køen står på rødt) jeg smilte litt for meg selv og tenkte at det er vel en tidligere drosje-sjåfør som har begynt som trikkefører.

Lenke til kommentar

@Quote

Det er en uting. Ingen syklister eller bilister skal på noen måte utgjøre en fare for fotgjenger. Syns politiet burde hatt kontroller oftere. Er mange som aldri burde hatt lappen og mange som aldri burde fått sykkel.

 

Jeg har peronlig merket at uansett om jeg er fotgjenger, bilist eller syklist så er det bilistene som er verst, men enkelte syklister er jo nesten like ille. Dog er ikke syklistene like helsefarlige som bilistene. Og det bør bilistene tenke på når de grisekjører. Syklistene utgjør den største trusselen for seg selv når de idiotkjører. Bilistene er derimot livsfarlig for alle andre i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
@Quote Dog er ikke syklistene like helsefarlige som bilistene. Og det bør bilistene tenke på når de grisekjører. Syklistene utgjør den største trusselen for seg selv når de idiotkjører. Bilistene er derimot livsfarlig for alle andre i tillegg.

 

Yes, derfor er det i mine øyne like alvorlig når syklistene bryter reglene. Risikoen for en ulykke med personskade/dødsfall kan være like stor. En bilist sitter godt polstret i et stålbur, med sikkerhetssele og airbags. En syklist fungerer som polstring for sykkelen. Det bør syklistene tenke på når de grisekjører.

Lenke til kommentar

Ja, hvor mange har blitt alvorlig skadd eller drept av syklister i norge? Jeg husker ett tilfelle, og det er sikkert flere, men jeg tipper det er lang langt mindre vanlig enn med biler.

 

AtW

Problemet er at om jeg sitter i en bil og en syklist kræsjer inn i siden på meg er at jeg som får skylden. Det har ingenting å si om jeg tar han med døren, eller om jeg står i ro og han smeller inn i meg i 100km/t og blir drept.

Lenke til kommentar

Jeg kjører daglig mellom Halden og Fredrikstad og dermed litt på firefelt motorvei klasse A (E6) med 100-sone.

Det er jaggu mye rart man ser på den strekningen på 40km hver vei.

 

Senest i dag skulle jeg kjøre forbi noen trailere på E6'n. Og like før det tok jeg igjen en BMW 7-serie som holdt noe lavere hastighet enn meg så jeg kjørte selvfølgelig forbi h*n og like etter trailerne.

Det som skjer er at 7-serien legger seg ut bak meg og også skal kjøre forbi og holder da samme hastighet som meg og med god og fin avstand.

 

Når jeg da har kjørt forbi rekken med trailere legger jeg meg i høyre felt igjen. Det som nå skjer er at 7-serien kjører/sniker forbi meg og når den er 2-3m foran meg (uten å overdrive for nedre del av bilen forsvant under panseret mitt) så brålegger den seg inn OG SLAKKER AV FARTEN!? Selvfølgelig uten å blinke.

 

Hva er det som går av enkelte? Man dør ikke hvis man ligger litt lenger i venstre felt når man er forbi og faktisk tar en lovlig og pen forbikjøring...

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvor mange har blitt alvorlig skadd eller drept av syklister i norge? Jeg husker ett tilfelle, og det er sikkert flere, men jeg tipper det er lang langt mindre vanlig enn med biler.

 

AtW

Problemet er at om jeg sitter i en bil og en syklist kræsjer inn i siden på meg er at jeg som får skylden. Det har ingenting å si om jeg tar han med døren, eller om jeg står i ro og han smeller inn i meg i 100km/t og blir drept.

 

Det er feil.

 

AtW

 

@Quote Dog er ikke syklistene like helsefarlige som bilistene. Og det bør bilistene tenke på når de grisekjører. Syklistene utgjør den største trusselen for seg selv når de idiotkjører. Bilistene er derimot livsfarlig for alle andre i tillegg.

 

Yes, derfor er det i mine øyne like alvorlig når syklistene bryter reglene. Risikoen for en ulykke med personskade/dødsfall kan være like stor. En bilist sitter godt polstret i et stålbur, med sikkerhetssele og airbags. En syklist fungerer som polstring for sykkelen. Det bør syklistene tenke på når de grisekjører.

 

Jeg ser på det som mer alvorlig å volde andre skade enn å skade seg selv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at om jeg sitter i en bil og en syklist kræsjer inn i siden på meg er at jeg som får skylden. Det har ingenting å si om jeg tar han med døren, eller om jeg står i ro og han smeller inn i meg i 100km/t og blir drept.

 

Kan du vise til rettspraksis for å dokumentere dette?

Det er bare å sykle inn i en bil, så ser du hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...