Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vet jeg, men fartdemperne her er helt utrolige. Ingen biler klarer 30 over dem. På ene siden av veien er det dessuten parkert biler og dermed blir det smalt for usikre sjåfører. (Dvs. de som aldri burde fått den. En meter klaring er mer enn nok på opplyst dag)

 

Så jeg trenger ikke bremse over demperne og jeg trenger mindre plass der det er smalt. Trenger aldri kjøre over 30 for å oppleve at bilene senker meg.

 

Bakken jeg refererte til er forresten 50 og 40 sone på ene siden og 30 på andre. Uansett er det en smal sak for meg å kjøre lovlig, men vesentlig fortere enn bilistene.

Lenke til kommentar
Det vet jeg, men fartdemperne her er helt utrolige. Ingen biler klarer 30 over dem.

Husk at 30 km/t ikke er påbudt hastighet, men maksimal tillatt hastighet. Man skal alltid vurdere å kjøre saktere enn maksimalt tillatt hastighet dersom lokale forhold, vær, føre, trafikk, oversiktlighet, personlige forhold osv tilsier det. Fartsdempere er nok plassert der for en grunn og du bør ta det til etteretning selv om du ikke har lest eller skjønner utredningen av hvorfor de skulle bygges der.

 

På ene siden av veien er det dessuten parkert biler <..> En meter klaring er mer enn nok på opplyst dag)

Både dette og fartsdemperne høres for meg ut som gode grunner til å holde lavere hastighet enn den maksimalt tillatte.

 

Hvis jeg har forstått situasjonen og stedet rett så ville jeg i dine sko sluttet å klage og dempet hastigheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Simen1 hele ditt innlegg er helt rett bortsett fra en veldig vesentlig ting: Jeg er på sykkel!

Har bilene en meter klaring så sier det seg selv at jeg har mye mer enn en meter. Det er fortau på ene siden og murvegg på den andre. Ingen problem å ha full oversikt over hele strekket. For meg som syklist er det en smal sak å kjøre med snittfart på 20km/t der. (Det er bare der det er parkerte biler i 30-sonen.)

 

Og hva det angår bakken der du har god sikt og plass til to busser i bredden:

Fartsdemperne ble dessuten satt opp fordi det var mange bilister som kjørte alt for fort. Og den ene er fordi folk skal bremse ned da de har vikeplikt fra høyre (der svinger jeg inn uansett). En annen fordi det er en meget oversiktlig(!) fotgjengerovergang der. Det er ingen grunn for meg å kjøre saktere enn 30 i en 40-sone på opplyst og oversiktlig vei. At du uttaler deg om det uten å ha vert der eller sett veien får stå på din regning. For konklusjonen din er helt feil, men i større grad rett for bilister.

Så nei, du har ikke forstått stedet eller situasjonen rett.

Lenke til kommentar

Syklister skaper uansett farlige situasjoner etter 30 sonen er ferdig fordi bilen må foreta en forbikjøring. Syklister som tar til vettet stopper når de har sjangs til det, f.eks. i en busslomme, for å slippe kjøretøy forbi. Idioter fortsetter å sykle og skaper kø og frustrasjon, spesielt på svingete kjerreveier med 50+ der det ofte er vanskelig og farlig å foreta forbikjøringer. Sunn fornuft er dessverre mangelvare.

 

Du vet at når du er på sykkel regnes du ikke lenger som fotgjenger, så du har vikeplikt for biler? Det er nok ikke bare å brøyte seg frem. ;)

 

Min erfaring med syklister er at de ofte ikke følger regler. De sykler for fort fobi gående på gang og sykkelveier, og de slipper ikke biler forbi på veiene. I byen går de ikke av sykkelen når de er på fortauene eller når de skal over et fotgjengerfelt. Da kjører de på og ber folk passe seg "for her kommer jeg, sentret i universet".

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Har dere lest innleggene?

 

Lykketrolling

Vikeplikten vet jeg om, skjønner ikke helt hvor du har fått en annen ide av det fra. Eller klarte du å kun lese setningen om fotgjengerovergangen? Det har jeg klaget på flere ganger. At bilister ikke stopper når jeg går av sykkelen/er vanlig fotgjenger.

Det første innlegget startet jo med nettopp det. Bilister forventer at syklister skal flytte seg, men det gjelder åpenbart ikke andre veien når bilisten er sinken.

 

FrihetensRegn: Du har ingenting på veien å gjøre. Ingen MÅ kjøre forbi. Det er ikke den som kjører sent som skaper den farlige situasjonen, det er den som kjører forbi. Og ingen biler kan kjøre forbi meg når jeg holder større hastighet enn de. (Og Simen1 har jo nettopp sagt at det er helt uforsvarlig av bilene å kjøre like fort som meg)

Lenke til kommentar

Du vet det er ulovlig å skape unødvendig kø på veiene? Folk har faktisk mistet lappen for å kjøre for sent. Det er derimot ikke ulovlig å foreta fobikjøringer når det er sinker i trafikken som ligger langt under fartsgrensen. Traktorer har vett til å slippe folk forbi, hvorfor kan ikke du? Så lenge du holder fartgrensen eller kjører "fortere enn alle andre" så ser jeg ingen grunn til å slippe folk forbi da jeg ikke ser at noen skal ha grunn til å foreta en fobikjøring. Her snakker jeg om syklister som ligger i 25 km/t opp en smal 60 km/t vei, der syklister fint kan stoppe ved siden av veien og slippe forbi bilistene for å forhindre kø og farlige situasjoner.

 

Fra Vegtrafikkloven:

 

§ 3. Grunnregler for trafikk

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det har jeg klaget på flere ganger. At bilister ikke stopper når jeg går av sykkelen/er vanlig fotgjenger.

 

Er virkelig dette et stort problem? Mitt inntrykk er at norske bilister er flinke til å stoppe for forgjengere/syklister som skal krysse fotgjengerovergang.. Noen syndere vil det alltid være, men generelt så skal du ikke vente lenge ved en fotgjengerovergang før det er trygt å passere.

 

Men kanskje du har andre erfaringer?

Lenke til kommentar

Er virkelig dette et stort problem? Mitt inntrykk er at norske bilister er flinke til å stoppe for forgjengere/syklister som skal krysse fotgjengerovergang.. Noen syndere vil det alltid være, men generelt så skal du ikke vente lenge ved en fotgjengerovergang før det er trygt å passere.

Men kanskje du har andre erfaringer?

 

Varierer fra plass til plass. I Bergen har jeg ikke opplevd en gang at noen har kjørt når de burde stoppet. I Trondheim derimot: Det er mer unntaket enn regelen at folk stopper for fotgjengere...

Så er du uheldig med hvor du bor/beveger deg så stopper ingen. Er du heldig stopper alle

 

Du vet det er ulovlig å skape unødvendig kø på veiene? Folk har faktisk mistet lappen for å kjøre for sent. Det er derimot ikke ulovlig å foreta fobikjøringer når det er sinker i trafikken som ligger langt under fartsgrensen. Traktorer har vett til å slippe folk forbi, hvorfor kan ikke du? Så lenge du holder fartgrensen eller kjører "fortere enn alle andre" så ser jeg ingen grunn til å slippe folk forbi da jeg ikke ser at noen skal ha grunn til å foreta en fobikjøring. Her snakker jeg om syklister som ligger i 25 km/t opp en smal 60 km/t vei, der syklister fint kan stoppe ved siden av veien og slippe forbi bilistene for å forhindre kø og farlige situasjoner.

 

Derfor spurte jeg om du hadde lest innleggene mine. Jeg slipper forbi når jeg opplever at bilene vil bli sinket av meg, men ikke når jeg vet at jeg vil frakjøre bilisten i neste kryss. Jeg skjønner at folk irriterer seg over syklister for mange kjører som idioter, men det er dessverre enda flere bilister som kjører som idioter og de utgjør dessuten en større fare for folk.

Lenke til kommentar
Min erfaring med syklister er at de ofte ikke følger regler. De sykler for fort fobi gående på gang og sykkelveier, og de slipper ikke biler forbi på veiene. I byen går de ikke av sykkelen når de er på fortauene eller når de skal over et fotgjengerfelt. Da kjører de på og ber folk passe seg "for her kommer jeg, sentret i universet".

Du er ikke eneste. Jeg har selv opplevd syklister som kjører på fortauet i alt for stor fart, før de helt plutselig finner ut at de skal krysse veien. Da er det rett ut, uten noe signal eller noe som helst. Hadde jeg ikke hatt ABS-bremser kunne jeg ha sittet med opp til flere liv på samvittigheten på grunn av det. Men det verste er at jeg kjører drosje ganske ofte, og jeg hører stadig drosjesjåfører som klager over at de nesten kjører ned syklister flere ganger daglig - hver eneste dag, og det er utelukkende syklistenes feil fordi de ikke kan oppføre seg i trafikken. Det burde absolutt ha vært sertifikat på sykkel.

 

Btw jeg har en kamerat som har fått fartsbot to ganger på sykkel, om noen skulle tvile på at fartsbøter gjelder syklister.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Du vet det er ulovlig å skape unødvendig kø på veiene?

 

Stikkordet er "unødvendig", å ikke kaste seg ut i grøfta med en gang man blir nådd igjen av en bil er ikke innenfor "unødvendig", og det er heller ikke lovlig å foreta farlige forbikjøringer, å skylde på den man kjører forbi fordi man er for inkompetent til å kjøre forbi trygt er ansvarsfraskrivelse.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du er ikke eneste. Jeg har selv opplevd syklister som kjører på fortauet i alt for stor fart, før de helt plutselig finner ut at de skal krysse veienDu er ikke eneste. Jeg har selv opplevd syklister som kjører på fortauet i alt for stor fart, før de helt plutselig finner ut at de skal krysse veien

 

Og jeg har oppled bilister som krysser fortau uten å vike, kjører på g/s vei uten lov, kjører for fort, kjører ut fra parkeringsplass uten å se seg for, parker i sykkelfelt...

Innse at dette er ikke noen krig. At man ser noen oppføre seg dårlig i trafikken betyr ikke at man har noen rett til å generalisere eller sanksjonere ovenfor alle som tilfeldigvis bruker samme transportmiddel (I trafikken har man ikke noe med å sanksjonere andre uansett). Det finnes dårlige trafikanter både i bil og på sykkel (og gående, tungtransport etc...)

 

og jeg hører stadig drosjesjåfører som klager over at de nesten kjører ned syklister flere ganger daglig - hver eneste dag, og det er utelukkende syklistenes feil fordi de ikke kan oppføre seg i trafikken. Det burde absolutt ha vært sertifikat på sykkel.

 

Uansett hvem du spør er det alltid de andres feil...

 

Drosjesjåføren som valgte å stoppe i kollektivfeltet for å anklage meg for å kjøre ulovlig i kollektivfelt i det jeg ville slippe han forbi trodde sikker at han hadde rett i det, selv om trafikkreglene sier noe annet.

 

Trafikanter som finner opp egne regler er et problem uansett om de har sertifikat eller ei.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har unnsluppet en ganske viss død flere ganger ved å vente og se om bilisten faktisk har tenkt å bremse, mest i fotgjengerfeltet over Hansaparken i Bergen. Menn med hatt, Mercedes raser stadig vekk forbi, lange i øynene.

Kanskje jeg er litt slem på dette området, men jeg tar alltid to bestemte skritt rett ut i veien slik at folk som normalt ikke ville stoppet gjør det i frykt for å ende livet mitt.

Lenke til kommentar

Du vet det er ulovlig å skape unødvendig kø på veiene?

 

Stikkordet er "unødvendig", å ikke kaste seg ut i grøfta med en gang man blir nådd igjen av en bil er ikke innenfor "unødvendig", og det er heller ikke lovlig å foreta farlige forbikjøringer, å skylde på den man kjører forbi fordi man er for inkompetent til å kjøre forbi trygt er ansvarsfraskrivelse.

 

AtW

 

Man trenger ikke kaste seg ut i en grøft, når man fint kan stoppe opp noen sekunder i en busslomme eller møteplass. Men du mener vel det er mer rett at syklisten skal fortsette i halvparten av fartsgrensen og skape kø enn å slippe folk forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...