Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er i hvert fall sånn jeg oppfatter reglene. Hvis dere mener dette er feil, fyr løs.

 

Å basere seg å å vite historikken og intensjonen til andre kjørende i rundkjøringen blir lett litt drøyt.

Hvis en bil i rundkjøringen ligger i indre og ikke indikerer med posisjon eller blinklys at han er i ferd med å skifte fil til ytre kan jeg ikke forstå at man skulle bryte vikeplikt mot vedkomne hvis man kjører inn i rundkjøringen i ytre fil. (Forutsatt at det er åpenbart plass til to filer i rundkjøringen)

 

...

 

Kanskje var det det samme som du sa... :)

 

.. og man har vikeplikt for dem selv om de ligger feil.

Sikker? Jeg mener vikeplikten i rundkjøringer ikke bare avgjøres av hvem som kom først inn i rundkjøringen, men også av feltvalg. I rundkjøringer med to felt er det normal vikeplikt ved feltskifte fra eksempelvis indre til ytre felt.

 

Jeg regner det som rimelig sikkert at vikeplikt ikke påvirkes av hvorvidt den det skal vikes mot har kjørt riktig eller ei. (Men skyldfordelingen blir nok påvirket)

 

Man har brutt vikeplikt når den det skal vikes mot må endre fart eller retning p.g.a. ens kjøring. Men i en rundkjøring må vi regne at man ikke endrer fart eller retning når man følger rundkjøringen rundt. Hvis en som kjører i indre felt indikerer feltskifte ut er i ferd med å kome i konflikt med en som skal inn i rundkjøringen er det vel teknisk sett gjensidig vikeplikt, men prioritet skal gis til den som alt er i rundkjøringen. (vikeskilt er har prioritet over å vike ved feltskifte)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje var det det samme som du sa... :)

Ja, vi er nok samstemte der. Mulig jeg skrev det unødvendig knotete.

 

Etter å ha tenkt litt over andre del av innlegget sier jeg meg enig. Det er logisk at den som er i rundkjøringen skal ha prioritet når to vikeplikter settes opp mot hverandre. Hensikten med vikeplikt inn i rundkjøringen er vel at det skaper et stabilt roterende trafikkmønster i rundkjøringen og dermed god trafikkavvikling. Mye bedre enn om rotasjonen må stoppe og starte som følge av vikeplikter for de som kjører i indre felt. NB. Dette gjelder vel ikke i rundkjøringer med to felt ut siden begge bilene kan kjøre ut samme arm samtidig og ta eventuelt feltskifte etter rundkjøringen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette gjelder vel ikke i rundkjøringer med to felt ut siden begge bilene kan kjøre ut samme arm samtidig og ta eventuelt feltskifte etter rundkjøringen.

 

Det er normalt å ligge i indre fil i rundkjøringen selv om man skal rett frem men i venstre fil i flerfelts utløp (Dette er da gjerne skiltet og oppmerket). Man må imidlertid fortsatt skifte fil på vei ut (krysse ytre løp i rundkjøringen) , men om man har en annen kjørende på siden som skal ut i høyre fil blir jo ikke vikeplikten utløst siden det da ikke oppstår noen konflikt (men her må man jo være varsom)

Lenke til kommentar

Dette gjelder vel ikke i rundkjøringer med to felt ut siden begge bilene kan kjøre ut samme arm samtidig og ta eventuelt feltskifte etter rundkjøringen.

 

Det er normalt å ligge i indre fil i rundkjøringen selv om man skal rett frem men i venstre fil i flerfelts utløp (Dette er da gjerne skiltet og oppmerket). Man må imidlertid fortsatt skifte fil på vei ut (krysse ytre løp i rundkjøringen) , men om man har en annen kjørende på siden som skal ut i høyre fil blir jo ikke vikeplikten utløst siden det da ikke oppstår noen konflikt (men her må man jo være varsom)

 

DET ER FEIL hvis du har en arm til venstre for deg! Du skal ligge YTTERST DA hvis ikke det er SKILTET!

Lenke til kommentar

Dette gjelder vel ikke i rundkjøringer med to felt ut siden begge bilene kan kjøre ut samme arm samtidig og ta eventuelt feltskifte etter rundkjøringen.

 

Det er normalt å ligge i indre fil i rundkjøringen selv om man skal rett frem men i venstre fil i flerfelts utløp (Dette er da gjerne skiltet og oppmerket). Man må imidlertid fortsatt skifte fil på vei ut (krysse ytre løp i rundkjøringen) , men om man har en annen kjørende på siden som skal ut i høyre fil blir jo ikke vikeplikten utløst siden det da ikke oppstår noen konflikt (men her må man jo være varsom)

 

DET ER FEIL hvis du har en arm til venstre for deg! Du skal ligge YTTERST DA hvis ikke det er SKILTET!

 

Faktisk ikke. Det er tungvindt men ikke ulovlig. Du har vikeplikt ved feltbytte på vei ut av rundkjøringen, og som påpekt, det vil da ofte være skiltet hvis man skal benytte høyre felt. Da først er det påbudt å følge skiltingen gjennom rundkjøringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man har kjørt bil i godt over et tiår på landsbygden og storbyer tror man gjerne at man har sett alt, men så skjer dette...

 

Vi snakker rett strekning og 80km/t fartsgrense. Det er kun jeg og en annen bil på veien, og jeg ligger bak. Helt plutselig kommer bilen foran veldig nært veldig fort, før han svinger av inn på en stor parkeringsplass. Her snakker vi verken blinklys eller bremselys. Jeg trår på bremsene så dekkene hyler, men klarer heldigvis å senke farten nok til å kjøre utenom. Idioten foran meg har nå svingt av veien - og slår han på blinklyset. Hva svarte tenkte han på? Det er ille nok at han ikke har bremselys, men han har jo blinklys. Så hvorfor bruke dem etter at han har svingt av veien?

 

Men med tanke på alle andre som kjører er det kanskje ikke så rart. Jeg har sett svært mye rart der. Klassikeren er å begynne å blinke rett før man svinger av, noe som ødelegger poenget med dem totalt. Ellers kan man jo begynne å blinke til høyrei god tid - for man svinger av til venstre. Geez...

Endret av Lykketrolling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er normalt å ligge i indre fil i rundkjøringen selv om man skal rett frem men i venstre fil i flerfelts utløp (Dette er da gjerne skiltet og oppmerket). Man må imidlertid fortsatt skifte fil på vei ut (krysse ytre løp i rundkjøringen) , men om man har en annen kjørende på siden som skal ut i høyre fil blir jo ikke vikeplikten utløst siden det da ikke oppstår noen konflikt (men her må man jo være varsom)

 

DET ER FEIL hvis du har en arm til venstre for deg! Du skal ligge YTTERST DA hvis ikke det er SKILTET!

Regner med du overså det jeg uthevet for deg. Se også tredje figur i følgende dokument:

http://www.vegvesen.no/_attachment/113251/binary/203631

Den hvite bilen illustrerer poenget.

Lenke til kommentar

Hva er "riktig"? Det kan jo være det at merking i veibanen eller skilting i hans innkjørsel dikterte at høyre fil kun var for de som skulle til høyre(dvs inn der hvor du kom fra), mens venstre fil var for venstre og rett frem.

Det veit jeg ikke er saken da jeg har bodd der i 10 år pluss

Lenke til kommentar

At det skal være så jævla komplisert å komme seg velberget gjennom en enveiskjørt, tofelts tunnel som såvidt kurver. Men bergenserne viser gang på gang at det kan holde hardt.

http://www.bt.no/nyh...et-2781209.html

Det er vel heller klysene i tyske bilar som har ei vel oppblåse sjølvtillit. Det var ein slik ein som gjorde eit forsøk på å valdta ein annan bil bakfrå.

Lenke til kommentar

Flyfjellstunnellen er smal og ofte støvete som igjen gir dårlig sikt. At det skjer ulykker der er ingen nyhet, ei heller overraskelse. Når folk itilleg bremser ned når de ser fotoboksen nærme seg, så øker det sjansen for ulykke.

Smal? Kor brei bil har du eigentleg?

Støvete? Når du køyrer med skitne rutar, så ser det støvete ut. Eg har aldri opplevd desse tunnelane som særleg støvete.

Du skal jaggu køyre fort eller for nære bilen framfor om du ikkje greier å bremse ned før det smell. Tunnelen, spesielt retning Åsane er lang og oversiktleg, bortsett frå endesvingane. Berre toskar greier å kollidere i rettstrekka der. Sjølv om det er to fotoboksar i tunnelen som kan kome for brått på for einskilde bilistar.

Lenke til kommentar

Angående Flyfjellstunnelen:

 

"- Det er grunn til å tro at farten har vært høy, men det er ikke mistanke om kappkjøring, understreker Vedeler."

 

Der har vi nok hovedgrunnen til at det gikk galt, men folk flest vil nok alltid prøve å finne noen andre å skylde på. Smal vei? Støv? Jada, her har vi selvsagt problemet. At de hadde alt for høy fart er ikke nøye...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fløyfjellstunnelen er da verken støvete eller veldig smal? Greit nok, den er smalere enn nye tunneler som blir laget i dag, men det er overhodet ikke noe plassproblem om man skal kjøre forbi hverandre med personbil. Med mindre en bil plutselig driver over i andre veibanen av en eller annen grunn da. Det er det ikke særlig stor plass til.

Lenke til kommentar

Folk klager på at syklister ikke slipper fram bilister. Hva med motsatt situasjon? Det plager meg at trege biler sperrer veien for meg når jeg kommer på sykkel...

30-sone med fartsdumper (spesielt nedoverbakker) lar meg enkelt sykle fra bilister, men å kjøre forbi er nesten umulig...

Det beste er likevel de som presser seg forbi meg i toppen av bakken og blir like sure "hver gang" jeg kjører forbi de i bakken før jeg svinger av. Må nesten begynne å sykle midt i veien så jeg slipper dustete forbikjøringer som uansett er unødvendige.

/syting og klaging

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...